Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det gjelder samboeren min (+meg) og søsteren hans. Vi er alle interessert i å kjøpe huset til deres bestemor når den tid kommer at hun ikke kan bo der mer. Vi ønsker ingen konflikt med noen, og vet det fort kan bli betent i sånne saker. Hvilken måte er ryddigst å gjøre det på her? Finnes det noen regler eller retningslinjer for dette? Eller er det den som er villig til å betale mest som får det, sånn det er til vanlig?

Anonymkode: 1bad8...03b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nope. Bestemor bestemmer. Går hun bort så er det hennes arvinger som bestemmer. Dvs foreldrene til din samboer.

Anonymkode: da59b...7d9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nope. Bestemor bestemmer. Går hun bort så er det hennes arvinger som bestemmer. Dvs foreldrene til din samboer.

Tror nok at hun overlater det til mine svigerforeldre. Det blir jo en veldig vanskelig situasjon for de, da. Forstår ikke helt hvordan det skal løses 😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror nok at hun overlater det til mine svigerforeldre. Det blir jo en veldig vanskelig situasjon for de, da. Forstår ikke helt hvordan det skal løses 😅

Takst og loddtrekning feks. 

Anonymkode: 1e10f...ca1

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke sikkert det kan løses.

Men én ting er sikkert, det er definitivt ikke noe du har noe med. Dette er arven til din samboers familie.

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Begge to lager et bud uten å fortelle hva det er på og leverer det samtidig til foreldrene deres. Den med høyest bud får det, ikke noen budkrig.

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Budrunde.

Anonymkode: cfbac...fe1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Legge ut på det åpne marked og være med i budrunde..

Anonymkode: c6c4c...88a

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Legge ut på det åpne marked og være med i budrunde..

Anonymkode: c6c4c...88a

Dette er mest rettferdig

Anonymkode: 8823a...20e

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Legge ut på åpent marked med rett til å tre inn i høyeste bud

Fordelen er at den som evt overtar betaler riktig pris. Ulempe er at ingen av dem har råd til å overta. Budrunde mellom søsken kan også gi konflikter.

Loddtrekning kan føles rettferdig. Forutsetter fortsatt at det betales markedspris (kan være forskudd på arv).

Anonymkode: c92cb...db6

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Budrunde

Dersom det er tiltenkt fritidseiendom er det jo mulig å eie sammen. Da må man i såfall ha alle avtaler om vedlikehold pg lignede spikret i forkant

Anonymkode: bd400...bcb

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo foteldrenes arv. Hvis de vil srlge vil de vel ha mest mulig for det. Med mindre det har ekstrem nostalgisk verdi eller noe sånt.

Hold deg i hvert fall på siden av dette.

Det er helt og holdent foreldrene som styrer dette.

Anonymkode: 07e4e...509

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Men én ting er sikkert, det er definitivt ikke noe du har noe med. Dette er arven til din samboers familie.

Litt av en måte å snakke til folk på. Bare slapp av du, jeg hadde ikke tenkt å blande meg borti det. Men jeg har all grunn og rett til å lese meg opp om saken uansett.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jo foteldrenes arv. Hvis de vil srlge vil de vel ha mest mulig for det. Med mindre det har ekstrem nostalgisk verdi eller noe sånt.

De vil selge, men de ønsker å holde huset i familien om det lar seg gjøre. Det er et hus med stort særpreg og høy affeksjonsverdi, i tillegg har de brent seg på boligsalg på det frie markedet før, så de ønsker ikke å risikere noe lignende igjen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Tull. Selvsagt har hun med det å gjøre. Det er snakk om en stor, felles investering. 

Anonymkode: 9c2a9...cb6

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvem av søsknene er eldst?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Legge ut på åpent marked med rett til å tre inn i høyeste bud

Fordelen er at den som evt overtar betaler riktig pris. Ulempe er at ingen av dem har råd til å overta. Budrunde mellom søsken kan også gi konflikter.

Loddtrekning kan føles rettferdig. Forutsetter fortsatt at det betales markedspris (kan være forskudd på arv).

Anonymkode: c92cb...db6

Hehe! Det kjenner jeg en familie som gjorde. Alle var uenig med takst. Familiemedlemmet som endte opp med å kjøpe de ut endte med å betale 5 millioner over takst 🙈

Anonymkode: f00db...6e5

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvem av søsknene er eldst?

Det er samboeren min som er eldst.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er et hus med særpreg og historikk bør den/de som er mest egnet til å ivareta det overta. Mao de som kan og respekterer huset. 
kjenner her at jeg heier på din svigerinne 😅 men det er kun fordi min bror endte opp med familiegården (også et sted med historikk og særpreg) og han har da en kone som bestemmer alt. Ulempen er at hun har null estetisk sans eller forståelse for verdien av historien til gården. Så nå ser det ut som en katalog for europris……😳

men det kan jo hende du ikke er ei sånn kjerring som skal male alt svart og marinere vakkert treverk i plast……

Anonymkode: 7fe21...97c

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Nei, det er ikke noe arv før bestemor har gått bort. Som du ser av innlegget har ikke bestemor gått bort ennå. Bestemor kan selge til den hun vil, til den prisen hun vil, helt uavhengig av hva arvingene hennes ønsker. Arvingene hennes har ingenting de skulle ha sagt før har gått bort.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...