AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #1 Skrevet 4. juli 2023 Vi bor tett på besteforeldre, samme borettslag. Gutten på 6år har alltid hatt et veldig godt forhold til bestefar, og så hverandre frem til skolestart nesten hver dag. For meg så var det litt for ofte og tett «besøk» da det ble daglig komme innom en tur, men godtok det da gutten koste seg med bestefar (ikke far i bildet). Etter skolestart merket jeg derimot at gutten kunne bli i dårlig humør/sint/frustrert når bestefar kom på besøk, og rettet dette gjerne mot han. Da sa jeg fra om at på hverdager så trenger vi ro og «space». Nå er det sommerferie, og gutten er hjemme. Da er det hyppig besøk av bestefar på ettermiddag, og siste to dagene har det vært samme som før; fort sint/irritert/frustrert. Kan ofte være sint og skubbe bestefar for å få han ut døra, si «kan du bare gå». Jeg synes på en måte det er litt rart at han reagerer slik, men samtidig så er han jo sliten etter en lang dag og trenger kanskje å være litt i fred? Han roer seg og er som normalt når bestefaren har gått. Synes på en måte synd på faren min, som kun er snill og vil leke med gutten, men samtidig så blir det kanskje for mye? Vi skal neste uke egentlig på hytta vår i Sverige, hvor bestefar (eier hytta) også er. Det vil si tett på hverandre i 14 dager. Jeg sitter nå med en følelse av det kanskje er best at vi er hjemme… Anonymkode: 7d26f...356 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #2 Skrevet 4. juli 2023 Har du spurt sønnen din om hvorfor han vil bestefar skal gå? Anonymkode: 6a892...628 5
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #3 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har du spurt sønnen din om hvorfor han vil bestefar skal gå? Anonymkode: 6a892...628 Ja har prøvd p snakke med han om det, men vanskelig å få noe god forklaring fra han. Tror ikke han helt forstår det selv for å være ærlig. Derfor jeg tenker det henger sammen med at han er sliten, og at det kanskje er for mye med besøk hele tiden. Som i dag, var det bare et dårlig humør, som igjen resulterer i at bestefar går. Han takler dårlig at barn er «barn» og har humørsvingninger innimellom, og når han er her så ofte så vil han jo se hverdagen med det den inneholder. Ikke besøk hver 14 dag hvor barna da synes deg er kjempestas å få besøk… Anonymkode: 7d26f...356
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #4 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja har prøvd p snakke med han om det, men vanskelig å få noe god forklaring fra han. Tror ikke han helt forstår det selv for å være ærlig. Derfor jeg tenker det henger sammen med at han er sliten, og at det kanskje er for mye med besøk hele tiden. Som i dag, var det bare et dårlig humør, som igjen resulterer i at bestefar går. Han takler dårlig at barn er «barn» og har humørsvingninger innimellom, og når han er her så ofte så vil han jo se hverdagen med det den inneholder. Ikke besøk hver 14 dag hvor barna da synes deg er kjempestas å få besøk… Anonymkode: 7d26f...356 Jeg hadde reagert veldig på dette……….. håper ikke din far har gjort noe upassende mot barnet. Følg nøye med sier jeg bare……. Anonymkode: fe222...76d 4 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #5 Skrevet 4. juli 2023 Hva gjør de sammen? Kan bestefar ta han med på noe han syns er gøy? Anonymkode: 7d78a...99c
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #6 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja har prøvd p snakke med han om det, men vanskelig å få noe god forklaring fra han. Tror ikke han helt forstår det selv for å være ærlig. Derfor jeg tenker det henger sammen med at han er sliten, og at det kanskje er for mye med besøk hele tiden. Som i dag, var det bare et dårlig humør, som igjen resulterer i at bestefar går. Han takler dårlig at barn er «barn» og har humørsvingninger innimellom, og når han er her så ofte så vil han jo se hverdagen med det den inneholder. Ikke besøk hver 14 dag hvor barna da synes deg er kjempestas å få besøk… Anonymkode: 7d26f...356 Unnskyld meg. Men hadde mitt barn plutselig begynt å reagere sånn på en person han egentlig var veldig glad i . Da ville jeg nok raskt ha fått en mistanke om overgrep eller noe annet. Og holdt ungen min på avstand. Gutten er jo tydelig på at han ikke vil ha nærkontakt med bestefar, og da forstår jeg heller ikke hvorfor han skal tvinges til det. Noe er det iallefall. Så hadde da valgt å bli hjemme fra svensketuren, om ungen ikke vil dra. Anonymkode: 204c5...774 3
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #7 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg hadde reagert veldig på dette……….. håper ikke din far har gjort noe upassende mot barnet. Følg nøye med sier jeg bare……. Anonymkode: fe222...76d Har vel ikke vært alene med han på noen år nå, og da tidligere sammen med bestemoren også. Bruker de aldri/sjelden til barnevakt, så mistenker ikke noe slikt. Anonymkode: 7d26f...356
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #8 Skrevet 4. juli 2023 Seksuelle overgrep hadde vært laaangt framme på radaren min her. Husk at seksuelle overgrep mot barn nesten alltid utføres av en av barnets nærmeste. Og ingen tror at dette kan gjelde sine nærmeste. Anonymkode: 026e8...ab3 3 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #9 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg hadde reagert veldig på dette……….. håper ikke din far har gjort noe upassende mot barnet. Følg nøye med sier jeg bare……. Anonymkode: fe222...76d Dette var min første tanke også. Det må selvsagt ikke være sånn, men det er klassiske symptomer på det. Anonymkode: d4d19...60b
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #10 Skrevet 4. juli 2023 Er han akkurat ferdig i første? Har en sånn selv om han er helt irrasjonell for tiden og kan fyre seg opp av ingenting. Feil pålegg, feil lekeplass eller at en kompis ringte på når han ikke ville leke kan være helt krise. Her er det mest far det går utover, men også meg. Tror han prosesserer skoleåret og prøver å roe ned i feriemodus. Vi girer ned og satser på at det går over. Anonymkode: ac73b...4a8 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #11 Skrevet 4. juli 2023 Er bestefar muligens for mye "på"? Be ham komme på besøk og ta en kaffe med deg. Ikke fokus på barnet. Vent til gutten tar initiativ til lek. Anonymkode: d0469...6d1 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #12 Skrevet 4. juli 2023 Ikke for å si at det ikke kan være noe mer, men det kan også være helt normal oppførsel Anonymkode: ac73b...4a8
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #13 Skrevet 4. juli 2023 Når dere skriver nå, så får jeg meg til å tenke tilbake. Og mistenker ikke noe form for seksuelle overgrep. Men han har alltid vært en som feks ved at barn slår seg/faller/skader seg reagerer nesten med sinne da han selv blir redd. Og dette vet jeg gutten tidligere reagerte på, som igjen gjør at han i dag blir sint når han slår seg/faller/skader seg, istedenfor lei seg. Dette snakket jeg med faren min om for er par år siden, og sa han får skjerpe seg fremfor gutten. Og det har han gjort. Han kan også ha reagert med å bare gå, når gutten tidligere når han var yngre kunne trasse (som normalt for da alderen) og lage litt styr, som gutten min da igjen ble utrolig lei seg og ikke forsto hvorfor han bare gikk. Dette har også bedret seg, da jeg har snakket med faren min om det. At han er her såpass ofte, og da vil han også se hverdagen. Ikke bare helg og kos, som ved sjeldnere besøk. Aner ikke om dette også kan være noe til grunnen. Jeg tenker og grubler meg grønn… Anonymkode: 7d26f...356
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #14 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette var min første tanke også. Det må selvsagt ikke være sånn, men det er klassiske symptomer på det. Anonymkode: d4d19...60b Ja men de er aldri alene? De kommer alltid ned til oss. Og bruker dem sjelden/aldri til barnevakt. Anonymkode: 7d26f...356
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #15 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ikke for å si at det ikke kan være noe mer, men det kan også være helt normal oppførsel Anonymkode: ac73b...4a8 Ja jeg får ikke det med seksuelle overgrep til å passe, da de ikke er alene med gutten. Det kan være i 20 minutter mens jeg drar på butikken, men da er bestemoren også her. Anonymkode: 7d26f...356
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #16 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er han akkurat ferdig i første? Har en sånn selv om han er helt irrasjonell for tiden og kan fyre seg opp av ingenting. Feil pålegg, feil lekeplass eller at en kompis ringte på når han ikke ville leke kan være helt krise. Her er det mest far det går utover, men også meg. Tror han prosesserer skoleåret og prøver å roe ned i feriemodus. Vi girer ned og satser på at det går over. Anonymkode: ac73b...4a8 Ja høres kjent ut føler hele gutten har vært litt i annet humør siden et par uker før skoleslutt. Bestefaren er jo på en måte som en farsfigur til gutten, da far ikke er i bilde, og ser han såpass ofte/hver dag. Så har jo tenkt at det er naturlig at gutten lar ting gå ut over bestefar på lik linje med meg. Anonymkode: 7d26f...356
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #17 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Har vel ikke vært alene med han på noen år nå, og da tidligere sammen med bestemoren også. Bruker de aldri/sjelden til barnevakt, så mistenker ikke noe slikt. Anonymkode: 7d26f...356 Du har ikke øynene på han hele tiden…. Overgripere kan gjøre ting veldig raskt, uten at du får med deg det. Anonymkode: fe222...76d 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #18 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du har ikke øynene på han hele tiden…. Overgripere kan gjøre ting veldig raskt, uten at du får med deg det. Anonymkode: fe222...76d Nå sier hun at det stemmer ikke og hun mistenker det ikke, da tenker jeg man kan la det gå. Anonymkode: 7d78a...99c 6
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #19 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja jeg får ikke det med seksuelle overgrep til å passe, da de ikke er alene med gutten. Det kan være i 20 minutter mens jeg drar på butikken, men da er bestemoren også her. Anonymkode: 7d26f...356 Ila 20 min kan mye skje…. Selvom «bestemoren er der»…… Anonymkode: fe222...76d
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #20 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Er bestefar muligens for mye "på"? Be ham komme på besøk og ta en kaffe med deg. Ikke fokus på barnet. Vent til gutten tar initiativ til lek. Anonymkode: d0469...6d1 Ja det kan nok ofte være slik. At gutten vil slappe av, se på tv, roe ned etter at vi har vært ute, også kommer bestefar og vil ha «oppmerksomhet»/leke osv. Som i dag, da var vi på badeland et par timer, handler og spiste middag. Også kom bestefar. Da var nok gutten klar for å slappe av, ikke leke eller ha besøk. Noen ganger er jeg glad for dette forumet. Jeg er alene med barna, og ingen å dele disse tankene med eller diskutere med. Jeg blir en del klokere og ser ting mer utenfra, føler du traff litt spikeren på hodet Anonymkode: 7d26f...356 6 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå