Gå til innhold

Slipper man til på legevakten med gang om man har blindtarmbetennelse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eller kan det hende man må vente litt? Om man har alle de klassiske symptomene

Anonymkode: add98...3f1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må melde deg og de vurderer deg. Ring i forkant. 

Anonymkode: 9582d...5d0

• Liker 7
Skrevet

Nei. Du kommer bare inn på LV med «magesmerter». Du må vurderes av lege, og da må du vente like lenge som andre med magesmerter. Men du kan bli vurdert av sykepleier til å ha høyere hastegrad enn andre iht symptomene dine, som feks feber/frostrier etc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble tatt inn umiddelbart, og derfra ble veien kort til sykehusinnleggelse. Men jeg hadde ekstreme smerter og spydde konstant, så mulig de vurderte det som temmelig akutt. 

Anonymkode: c1926...409

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk ganske akutt vondt, men dro til fastlegen. Hun sa det mest sannsynlig var blindtarmbetennelse og sendte meg til sykehuset. De tok meg imot i døra der, og undersøkte meg. Etter en time eller to ble jeg operert. Var vist litt kø på operasjonsstua. Gikk veldig greit. 

Luftsmertene etterpå derimot 🫠

Anonymkode: dedaa...dff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg møtte på legevakta kl 8 og kl 11 ble jeg sendt til Ullevål. Så det var litt ventetid, ja.

Anonymkode: 4fcdd...72a

Skrevet

Ring ambulanse.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Diagnose stilles etter at du har vært hos legevakta, ikke før. 

Du får ingen diagnose før du settes i køen. 

Anonymkode: 7afd7...39d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Trodde det virkelig hastet når det var blindtarmbetennelse. Blindtarmen kan jo sprekke.

Anonymkode: 903ff...ce3

AnonymBruker
Skrevet

vi var hos fatslegen, kom inn raskt der og ble innlagt. men mye venting på sykehuset... var vel der inne kl 10 ish, ble operert kl 19 på kvelden

Anonymkode: a74b2...fc3

Skrevet (endret)
Andro skrev (3 minutter siden):

Ring ambulanse.

Blir kanskje ikke så greit om alle skal Google symptomer og ringe ambulanse. Legevakta er rette stedet 

I noen tilfeller ringer man selvsagt ambulanse,  som brystsmerter og slagsympt, men magesmerter går man på legevakta

Endret av Topsi
  • Liker 5
Skrevet

Ikke vent å se, ring 1-1-3 evt 116-117 legevakt. 

Fint at du gjorde det 🙂 God bedring!

• Nyttig 2
Skrevet
Topsi skrev (3 minutter siden):

Blir kanskje ikke så greit om alle skal Google symptomer og ringe ambulanse. Legevakta er rette stedet 

I noen tilfeller ringer man selvsagt ambulanse,  som brystsmerter og slagsympt, men magesmerter går man på legevakta

En trenger vel ikke å google for å kjenne igjen de mest klassiske tegna på blindtarmbetennelse? 
De gir også veiledning på telefon, når de vurderer henvendelsen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde diffuse smerter (ikke blindtarm) i øvre mage/bryst. Ble tatt inn umiddelbart. Til stor frustrasjon for et fullt møterom med snufsende voksene og barn. 

Anonymkode: 1f09d...c7e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Trodde det virkelig hastet når det var blindtarmbetennelse. Blindtarmen kan jo sprekke.

Anonymkode: 903ff...ce3

Men om alle med mangesmerter automatisk skal hoppe foran i køen pga hvis om atte dersom atte  risikerer man at mennesker hvor det haster mer med havner bakover i køen.

Anonymkode: a2630...269

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kom inn relativt raskt på legevakten (dagtid, ikke kommune jeg har fastlege i). De kjente litt på magen, stilte en del andre spørsmål (kan du være gravid, etc), men sendte meg raskt til akuttmotaket på sykehuset etter symptomer og familiehistorikk.

På akutten var de i tvil en stund, så jeg lå ganske lenge til observasjon. Til slutt ble de enige om å operere den ut, selv om den ikke var veldig betent. Fra jeg oppsøkte legevakten til jeg ble operert gikk det tolv-tretten timer. Det var IKKE gøy å vente så lenge på operasjon, men siden jeg ikke var akutt så ble jeg bompet ned på pri-listen hele tiden. Forsåvidt fint å ikke være den sykeste ;)

Ble operert til slutt og kom hjem dagen etterpå. 

Anonymkode: 160d7...734

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En på jobb måte vente i timesvis. Ble så sendt hjem selv om han kastet opp og hadde veldig vondt. Sprakk dagen etter og fikk da komme inn.

Anonymkode: 644ec...c27

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo umulig å svare på.

Kommer jo både an på hvor akutt din situasjon er, og hva slags andre skader/sykdommer andre folk har kommet inn med.

Blindtarmbetennelse må ikke alltid opereres øyeblikkelig. Kommer an på hvor langt betennelsen er gått, almenntilstand osv.

Om noen kommer inn med hjertestans eller holder på å blø i hjel vil de stort sett alltid bli prioritert først. Som seg hør og bør.

Anonymkode: f1e50...7f8

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Erfaringsmessig nei. Samboer ble avvist 3 dager på rad på legevakta (fredag kveld, lørdag og søndag). Han fikk komme inn søndagen, men fikk beskjed om at det nok bare var luft eller lignende. Dette var til tross for alle klassiske symptomer. Han fikk beskjed om å oppsøke fastlege på mandag. Han gjorde det og det endte med at fastlegen ringte ambulanse

Anonymkode: d4bcb...343

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg hadde diffuse smerter (ikke blindtarm) i øvre mage/bryst. Ble tatt inn umiddelbart. Til stor frustrasjon for et fullt møterom med snufsende voksene og barn. 

Anonymkode: 1f09d...c7e

Det var jo fordi du hadde brystsmerter, at du gikk foran i køa. De var redde for hjerteinfarkt.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...