AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #1 Skrevet 4. juli 2023 Jeg vurderer fondssparing til barnet mitt. Jeg har i dag en sparekonto i barnets navn, men etter at jeg leste at om det står for mye penger der kan barnet slite med å få stipend på vgs., så bruker jeg kontoen bare som en korttidssparekonto. Gjelder dette fond også? Bør jeg opprette det i mitt navn? Anonymkode: 6dfb0...9f7
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #2 Skrevet 4. juli 2023 Spar i ditt navn ja. Kommer det over et visst beløp er det ikke du som råder over pengene lenger hvis det står i barnets navn. Anonymkode: 730b0...56f 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #3 Skrevet 4. juli 2023 Sparer du i barnets navn, kan du spare opp til nok 170.000,- . Sparer du over denne summen, griper overformynderiet inn og passer på pengene til barnet blir 18. Vi har spart i 12 år til barnet vårt- men i mitt navn. Bra er det, for det er ca. 1200000,- på kontoen😅 Anonymkode: e7f78...e2a
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #4 Skrevet 4. juli 2023 Spar i ditt navn. Det kan bli vanskelig å få stipend ved senere skolegang om formuen er for høy. Overformynderiet kan også ta kontroll over barnets formue dersom den overstiger to ganger folketrygdens grunnbeløp. Anonymkode: 23ae8...965 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #5 Skrevet 4. juli 2023 Takk for svar! Da kjører jeg på med et nytt fond i mitt navn. Anonymkode: 6dfb0...9f7 1
Eneri Skrevet 4. juli 2023 #6 Skrevet 4. juli 2023 I tillegg til deg som er nevnt ang overformynderi og stipend, så er det greit at du selv har kontrollen over NÅR barnet skal få pengene. Ikke alle som takler å bruke pengene fornuftig/spare videre når de er 18 og får råderett over pengene. En bekjent opplevde at hun og mannen sparte i barnets navn, deretter ble de skilt mens barnet var under 18. Eksmannen tømte barnets konto og brukte pengene selv. Så det kan også være greit å måtte signere begge to for store uttak hvis dere er mor og far som sparer til barnet. 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #7 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg vurderer fondssparing til barnet mitt. Jeg har i dag en sparekonto i barnets navn, men etter at jeg leste at om det står for mye penger der kan barnet slite med å få stipend på vgs., så bruker jeg kontoen bare som en korttidssparekonto. Gjelder dette fond også? Bør jeg opprette det i mitt navn? Anonymkode: 6dfb0...9f7 Du kan spare i ditt navn, men f.eks navngi fondet i nettbanken med barnet ditt sitt navn... Anonymkode: f4fd7...7c8
newman01 Skrevet 5. juli 2023 #8 Skrevet 5. juli 2023 15 hours ago, Eneri said: I tillegg til deg som er nevnt ang overformynderi og stipend, så er det greit at du selv har kontrollen over NÅR barnet skal få pengene. Ikke alle som takler å bruke pengene fornuftig/spare videre når de er 18 og får råderett over pengene. Det er alltid stas når barna blir myndige og overtar råderetten over fondet på 1 mill rett før russetiden... 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #9 Skrevet 5. juli 2023 newman01 skrev (27 minutter siden): Det er alltid stas når barna blir myndige og overtar råderetten over fondet på 1 mill rett før russetiden... Det er et godt poeng 😅 Anonymkode: 6dfb0...9f7
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #10 Skrevet 5. juli 2023 er reg på oss, men står barnas navn på de ulike. samme med sparekonto. Anonymkode: ed165...30b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå