Gå til innhold

Nabo som ikke tar seg av katten sin

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette var i fjor sommer. Vi tok til oss en katt som stod sulten og vannskjøttet på døren vår hver dag å mjauet, vi trodde det var en løskatt.  Vi etterlyste eier i ett par uker, men ingen meldte seg. Andre i nabolaget har etterlyst eier flere ganger i 2 år siden den er tynn og ustelt, men ingen har meldt seg. Så da datteren min spurte om vi kunne ta den sa jeg ja. 

Så vi tok den med til dyrlege etter ingen hadde meldt seg å fikk den barbert siden pelsen hadde svære flak med tover. Den ble også chippet og vaksinert. Katten hadde ikke chip ellers halsbånd. Dyrlegen trodde også den var hjemløs siden den var tynn og vannskjøttet. 

En uke etterpå viste det seg at katten tilhørte en av naboene (de savnet den siden vi holdt den inne , så vi måtte pent levere den tilbake. Pinlig greie, og katten har stått utenfor katteluken og døren vår hver dag siden også. Men jeg har selvfølgelig ikke gitt den mat eller sluppet den inn. 

Nå er den igjen(!!!) full i tover og floker, synes så synd i den katten! Er det innafor at jeg barberer vekk tovene og flokene, og bare later som ingenting? Katten har det ikke godt…. 

Anonymkode: fcde2...e06

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja det er innafor. Burde meldt i fra til mattilsynet også, men de har nok for myenå gjøre til å bry seg om en katt

Anonymkode: 5e783...79b

Skrevet

Du anmelder naboen for vanskjøtsel. Gå direkte til politiet. Å skulle gå gjennom mattilsynet for en slik sak, kommer du mest sannsynlig ingen vei med. Av erfaring er det derfor bedre å anmelde til politiet. Gå gjerne sammen med andre naboer og få de til å gjøre det samme. Alt registreres hos politiet, selv om det muligens blir henlagt i starten.

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hjelp katten.

Idiot nabo.

Anonymkode: 8755c...663

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hjelp katten og gå til politiet. 

Veldig fint at du gjør det du kan for katten ❤️

Anonymkode: 136f1...748

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er din katt nå! Forferdelig nabo du har, dette er dyremishandling. Ta den inn!

Hvis de prøver å annmelde eller noe, så er jo katten chippet i ditt navn osv.

Anonymkode: 506af...ffe

• Liker 3
Skrevet

Er den chippet i ditt navn? Ta den inn og be de bevise at den er deres. Når de ikke kan det, smell døra i trynet på dem.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
BobbySocks skrev (29 minutter siden):

Er den chippet i ditt navn? Ta den inn og be de bevise at den er deres. Når de ikke kan det, smell døra i trynet på dem.

Dyrelegen måtte sette chippen over i hans navn siden det var deres katt. De kontaktet dyrlegen 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det er din katt nå! Forferdelig nabo du har, dette er dyremishandling. Ta den inn!

Hvis de prøver å annmelde eller noe, så er jo katten chippet i ditt navn osv.

Anonymkode: 506af...ffe

Dyrelegen måtte sette chippen over i hans navn siden det var deres katt. De kontaktet dyrlegen 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dyrelegen måtte sette chippen over i hans navn siden det var deres katt. De kontaktet dyrlegen 

Da kunne du vel også bedt dem betale for behandlingen hos dyrlegen. 

Er det mulig å snakke med eierne? Høre om de er villige til å gi den fra seg?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det samme skjedde her. Naboen var alkoholiker å ga ikke katten mat. Den var i forferdelig forfatning. Jeg begynte å mate den.Katter velger selv hvor de vil bo. Bare gi den mat å ta den inn. Så går den til naboen hvis den har lyst. Bare si at du ikke mater katten dems. Lat som ingen ting. Når de spør. 

Anonymkode: 4207d...8e7

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har to katter selv og samboer vil ikke ha flere katter😅 

i tillegg skal vi selge huset og flytte til høsten. Vurderer å melde de til mattilsynet en gang til, men hjalp jo ikke sist. 

ts 

Skrevet

Ta den med når dere flytter. Samboeren overlever vel. 😅

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
BobbySocks skrev (1 time siden):

Ta den med når dere flytter. Samboeren overlever vel. 😅

Vi har allerede mange barn og 2 katter, så har nok å ta oss av😅 jeg vil ikke skape noen nabofeide, så leverte katten tilbake i fjor da de plutselig savnet den. 
vi etterlyste eier i 2 uker før vi tok den med til dyrlege. Så synes hele greia er merkelig. 
håpte de skulle stelle bedre med den etterpå. Jeg ga klar beskjed da at de måtte ta bedre vare på katten. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi har to katter selv og samboer vil ikke ha flere katter😅 

i tillegg skal vi selge huset og flytte til høsten. Vurderer å melde de til mattilsynet en gang til, men hjalp jo ikke sist. 

ts 

Det overlever han. De som vil minst ha dyret, blir mest glad i dem. Det er fantastisk at dere flytter, da tar dere bare katten med og sier til naboen at den sikkert døde.

Anonymkode: e644e...5e0

• Liker 1
Skrevet

Men herregud når du ikke kan ta vare på den selv så i d minste meld ifra til Mattilsynet, dyrebeskyttelsen, politiet elns. Alle har hjelpeplikt! Uansett om du ikke kan ha den selv har du hjelpeplikt, du må melde ifra 

• Liker 1
Gjest Kruzpe
Skrevet

Uff, stakkars pusen. Flott at du hjalp den og tok den inn i varmen, du var kanskje hans/hennes eneste håp. Du burde si ifra til mattilsynet eller politiet om denne naboen som har forlatt katten (du kan sende en melding som anonym til mattilsynet om ønske) om du ikke allerede har gjort det da. 

Da jeg flyttet inn her hvor jeg bor nå så gikk en svart skogskatt rundt huset her å grein støtt og stadig. Utmagret og pjuskete. Jeg nevnte dette til damen som bur ved siden av meg og hun kunne fortelle at eierene - et ungt par - hadde flyttet til østlandet og latt katten bli igjen her. Den hadde gått rundt i nabolaget i over ett år og mjauet. Hun sa og at hun pleide å jage den vekk med både stein og vann når hun så den. Det er helt forferdelig hvordan enkelte folk kan behandle dyrene sine. Jeg kunne ikke ta den inn til meg for da hadde min katt klikket (hun tåler ingen andre katter, da blir det full slagsmål) men jeg fikk laget et kattehus ute i hagen og fylte det opp med både høy/halm, mat og vann. Det gikk lenge uten at det var noe som helst tegn på at kattehuset var i bruk, men en ettermiddag jeg kikket ut stuevinduet så jeg den svarte katten ligge inni huset og vasket seg. Jeg prøvde å fange den i startet uten noe hell, men den er veldig sky for folk, og piler vekk bare du nærmer deg - men det er kanskje ikke så rart siden alle har jaget den bort...

AnonymBruker
Skrevet
Kruzpe skrev (2 minutter siden):

Uff, stakkars pusen. Flott at du hjalp den og tok den inn i varmen, du var kanskje hans/hennes eneste håp. Du burde si ifra til mattilsynet eller politiet om denne naboen som har forlatt katten (du kan sende en melding som anonym til mattilsynet om ønske) om du ikke allerede har gjort det da. 

Da jeg flyttet inn her hvor jeg bor nå så gikk en svart skogskatt rundt huset her å grein støtt og stadig. Utmagret og pjuskete. Jeg nevnte dette til damen som bur ved siden av meg og hun kunne fortelle at eierene - et ungt par - hadde flyttet til østlandet og latt katten bli igjen her. Den hadde gått rundt i nabolaget i over ett år og mjauet. Hun sa og at hun pleide å jage den vekk med både stein og vann når hun så den. Det er helt forferdelig hvordan enkelte folk kan behandle dyrene sine. Jeg kunne ikke ta den inn til meg for da hadde min katt klikket (hun tåler ingen andre katter, da blir det full slagsmål) men jeg fikk laget et kattehus ute i hagen og fylte det opp med både høy/halm, mat og vann. Det gikk lenge uten at det var noe som helst tegn på at kattehuset var i bruk, men en ettermiddag jeg kikket ut stuevinduet så jeg den svarte katten ligge inni huset og vasket seg. Jeg prøvde å fange den i startet uten noe hell, men den er veldig sky for folk, og piler vekk bare du nærmer deg - men det er kanskje ikke så rart siden alle har jaget den bort...

Og du har sagt ifra til dyrebeskyttelsen?

Gjest Kruzpe
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og du har sagt ifra til dyrebeskyttelsen?

Ja, selvsagt. Katten har jeg ikke sett siden februar, så regner med dem har tatt seg av den. Jeg håper ihvertfall det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.7.2023 den 20.26):

ts 

Og akkurat derfor skrev jeg; anmeld direkte til politiet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...