Gå til innhold

Noen småbarnsforeldre her som har redusert sin stilling til 70%?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

1) Hva var grunnen til at du ønsket å gå ned i stillingsprosent?

2) Hvor mange hele dager har du fri pr.uke?

3) Hvilke positive følger har det fått å jobbe 70% for deg?

4) Hvor mye sparer du til egen pensjon pr.mnd?

5) Angrer du noen gang på at du gikk ned i stillingsprosent? 

Anonymkode: 1d8d7...8b7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har redusert stillingen til 80 prosent. Tror det er mer vanlig, da man da tar en dag fri. Har gjort det det fordi jeg synes hverdagen er travel og jeg er sliten. Barna er 6 og 9 

Anonymkode: 3e07f...7d2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Gikk ned til 80% for å levere og hente ungene senere/tidligere. Fikk 200% stilling i hus og med ungene, og slet meg ut. Hadde null overskudd, og han gjorde fortsatt ikke mer da jeg gikk tilbake til 100%. Sparte noen tusenlapper i måneden som jeg måtte tilbakeføre til matkonto da mannen mente jeg brukte for mye penger på mat.

Anonymkode: 30364...b7f

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk ned til 60% når ungene var små. Hadde to fridager i uken. Angrer ikke sånn sett. Sparte ikke ekstra til pensjon. Er over 20 år siden så vi snakka ikke så mye om pensjon på den tiden. Jeg hadde tid til ungene. Det som var viktig akkurat da. Mere overskudd. Hadde absolutt gjort det igjen. 

Anonymkode: ff13e...d8b

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå er barna store og jeg jobber mer, men i småbarnsperioden jobbet jeg 50-70%. Noe av grunnen var at jeg ville være med de, og enklere hverdag for familien AS. Mannen jobbet mye borte, og jeg trengte tid for meg selv, ordne huset. Lage middager etc. Det positive var at vi slapp unna tidsklemma, nøyt dagene mer og jeg hadde masse tid til barna når de var hjemme. Hadde korte dager i bhg. Slapp unna med mange syktbanr dager for jeg hadde oftest fri. Jobbet mer i den perioden mannen var hjemme fra jobb, så pensjonsmessig tPte jeg ikke så mye. Angrer ikke! Nå er barna store, og jeg drømmer om å gå ned til 80% for å få en fridag i uka, eller hvertfall en annen turnus en jeg har idag. 

Anonymkode: 0a62f...53f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk ned til 80% stilling i småbarnsperioden. Så viste det seg at ene barnet hadde store utfordringer, så jeg kom aldri opp igjen i stilling. Ved søknad om pleiepenger ble de redusert da jeg ikke hadde utnyttet hele mitt inntektspotensialet fra før. Når barna endelig var i stand til å klare seg selv og jeg kunne få full stilling igjen, så ble jammen jeg syk selv. Langt forløp, med sykepenger, aap og til sist ufør. Alt regnet ut fra inntekt i redusert stilling.

Men jeg hadde gjort det igjen.

Anonymkode: 9c733...d81

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Gikk fra 100% turnus til 70% nattevakt for ett år siden for å ha mer tid hjemme på kveldene. Begynte å spare 2000 i pensjon. Jobber 3 netter - 7 dager fri - 4 netter - 7 dager fri. Utbetalt ca 34 000 før og 28 000 nå. Angrer ikke. 

Anonymkode: ab16d...74c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

5) Angrer du noen gang på at du gikk ned i stillingsprosent? 

Jeg gikk ned til 80% da de to eldste var små (2 og 4). Jeg var i praksis alene med ungene, mannen min så dem nesten ikke pga lang pendlevei til jobb, og jeg var alene med ALT det praktiske i hverdagen. Jeg hadde også en krevende jobb, og jeg var sliten. Ungene sov dessuten dårlig. Hadde fri en dag i uka, og den dagen tilbragte jeg i senga, stort sett. Det var en redning der og da. 
Jeg ser at det har fått betydning for pensjonssparing. Jeg sparte ikke noe spesielt til pensjon da, men jeg gjør det nå. Vi må skrive ektepakt på at den sparingen er mitt særeie. Jeg har ikke angret, men det har hatt en pris, både mtp pensjon og at det har tatt lengre tid å klatre på jobb. Men i vår situasjon hadde vi ikke så mye valg, følte jeg. 

Anonymkode: bcd35...313

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå sparer jeg 3000/mnd i pensjon (ASK), og vurderer å øke denne sparingen ytterligere. 

Anonymkode: bcd35...313

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk ned til 80%. Har ingen dager fri, men jobber 6-timersdager hver dag (9-15). Dette for at barna skal få litt kortere dager i barnehagen :) jeg både leverer og henter. Gull å slippe å stresse på morgenen (vi spiser frokost hjemme), og fortsatt ha lang ettermiddag etter barnehagedagen :) kommer til å gå tilbake til 100% når minsten begynner på skolen

Anonymkode: ce8b4...66b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Mer tid sammen

1 dag i uken. Å dele det opp betydde bare at jeg måtte jobbe enda mer effektivt på jobb, for arbeidsgiver tenkte da ikke på at jeg jobbet en dag mindre. 

Den dagen var forbehold barnet og meg. Og vi storkoste oss! 

Ingenting 

5) Angrer du noen gang på at du gikk ned i stillingsprosen? 

Nei! Men gikk opp til full stilling når barnet startet på skolen. 

Anonymkode: 11934...7cd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For en luksus det må være å kunne la mannen betale for en fridag i uken. For ikke å snakke om at man kan sjonglere litt på feriedager for å få feriene til å gå rundt. Skulle gitt mye for den luksusen.

Jeg har ikke råd til å gå ned i stilling, kan ikke beklage meg over å være sliten o.s.v. Det er det rett og slett ikke rom for.

Til tross for det så er både jeg og barna lykkelig som bare det 🙂

Er man alene med barna så får man det til på et vis 🙂

Anonymkode: 26d17...225

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har to små barn. Jeg jobber turnus som sykepleier. Jeg jobber 50% fast, og tar litt ekstra vakter her og der som det passer. 

Mannen tjener uansett ca 3x hva jeg hadde gjort i 100% stilling, så det er ikke min lønn vi lever av. Den sparer vi. Han jobber mye, og vi har lite familie rundt oss, så det hadde vært vanskelig å få det til å gå rundt hvis ikke jeg jobbet mindre. 

Vi har vært hos advokat og inngått avtaler oss imellom som sikrer oss begge. Jeg taper f.eks ikke noe i pensjon på å jobbe redusert. 

Anonymkode: 47c5f...2ce

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi har to små barn. Jeg jobber turnus som sykepleier. Jeg jobber 50% fast, og tar litt ekstra vakter her og der som det passer. 

Mannen tjener uansett ca 3x hva jeg hadde gjort i 100% stilling, så det er ikke min lønn vi lever av. Den sparer vi. Han jobber mye, og vi har lite familie rundt oss, så det hadde vært vanskelig å få det til å gå rundt hvis ikke jeg jobbet mindre. 

Vi har vært hos advokat og inngått avtaler oss imellom som sikrer oss begge. Jeg taper f.eks ikke noe i pensjon på å jobbe redusert. 

Anonymkode: 47c5f...2ce

Så bra dere har laget en avtale. Sparer din mann til pensjon for deg siden du skriver at du ikke taper noe? Og i så fall kan jeg spørre om hvor mye som spares til pensjon hver måned? Er i omtrent samme situasjon som deg med at mannen tjener ca.3 ganger mer enn meg i full stilling.

ts

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...