AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #1 Skrevet 4. juli 2023 Baby var 4.8 kg da han ble født og er nå 14 uker. Har hele tiden fått kommentarer om at han er en stor baby, selv om jeg full ammet til uke 10 (med pumpe og flaske pga niplene). Jeg måtte begynne med ikke-ammevenlige medisiner i uke 10, så baby har fått mme siden. Man hører "baby kan ikke bli overvektig av morsmelk", han var 7 kg i uke 10 og brukte stk 68 i klær. Skal til HS i morgen på 3 mnd kontroll og jeg gruer meg til om de kommenterer at baby går opp for mye. Bruker nå str 74. For man kan visst bli overvektig av mme. Men min har vært stor helt fra start! Morsmelk drakk han gjerne 6*150 ml i døgnet. Mme drikker han 8*100 i døgnet. Så han drikker mindre porsjoner men oftere med mme, og totalt mindre enn morsmelk. Det er også innenfor den anbefalte mengden if pakningen. Han er stor, ingen tvil. Men han er jo sulten når han er sulten, og ellers en veldig glad og sterk baby! Løfter hodet, tar "push ups", "hopper", "står" veiver med armer og bein som bare det. Hvordan skal jeg håndtere helsesykepleier om hun sier at han får for mye mat? Tanker? Anonymkode: 64a9b...59c 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #2 Skrevet 4. juli 2023 Hadde oversett helsesykepleier. Begge mine sønner var store. En på 4990 og 55 cm lang, den andre 4650 og 52 lang. Det er selvsagt at store babyer trenger mer mat! La naturen ordne dette. Eldste min ble kalt for konfirmanten på barsel. Og jordmor som jeg hadde gått til kontroll hos var også på føden. Når hun hørte at jeg hadde født, ropte hun ut i gangene: hvor stor baby ble det? I en sensasjonslysten tone. Anonymkode: 5d1df...b8d 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #3 Skrevet 4. juli 2023 Du skal nikke og smile, og stole på din egen magefølelse. Du skal aldri sulte en baby, og han er en stor gutt som trenger mat, han gir beskjed når han er sulten og når han er mett. Min første var helt lik. Spiste masse, var tung, vokste fort ut av klærne, men også veldig sterk og aktiv. Rullet rundt ved 3mnd, satte seg opp ved 5mnd og gikk ved 10mnd. Det viktigste du gjør er å stole på egen magefølelse og vær trygg på deg selv. Anonymkode: 8b410...ae6 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #4 Skrevet 4. juli 2023 Ikke ta sorgene på forskudd. Noen blir fort store og så bare omfordeler det seg. En jeg kjenner sin unge var over 10kg ved 4mnd, men økte så til 12-13kg ved 1 år. Det er ingen automatikk i at de bare blir sværere og sværere. Anonymkode: 0f717...6b4 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #5 Skrevet 4. juli 2023 Han skal følge sin egen kurve så å sammenligne med andre blir feil. Du kan jo ikke akkurat sulte han Anonymkode: c1c38...c71
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #6 Skrevet 4. juli 2023 Størrelser har ikke nødvendigvis alltid noe med vekt eller totalstørrelse å gjøre. Kjenner en som har en 3 mnd baby som bruker 74 allerede og bleier str 5 Hun har litt større lår og passer ikke inn i mindre. Har ikke tenkt på babyen som stor. Anonymkode: 89ccf...77e
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #7 Skrevet 4. juli 2023 Min baby var født normal, men var allerede 7 kg ved 7 uker 🙃😆 Gikk opp 0,5 kg i uka, og det på morsmelk. Helsestasjonen sa ikke noe på det, og var bare posive. Litt sånn "oi, her kommer det en stor gutt", men ikke noe verre. Har inntrykk av at man blir litt bedre møtt på morsmelk, men han fikk delvis mme i noen uker pga brystbetennelse hos meg, og han hadde akkurat samme vektoppgang på mm og mme. Så her hadde det ingen ting å si. Og det ble ikke kommentert på helsestasjonen. Vi møtte forresten en dag en baby som seriøst var dobbelt så stor som min kjempe, og moren sa at helsestasjonen var godt fornøyd (han fikk også morsmelk, da). Så det er ikke sikkert at du blir møtt med negativitet. Nå er min 2 år, og er en helt vanlig gutt på øverste kurve. Høy, store never, føtter og sterk som en okse. Klart han trengte mye mat! Om det blir sagt noe så nikk og smil og si mhm, mhm. Så går du hjem og fortsetter som dere gjør. Anonymkode: 1a1d3...143 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #8 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Baby var 4.8 kg da han ble født og er nå 14 uker. Har hele tiden fått kommentarer om at han er en stor baby, selv om jeg full ammet til uke 10 (med pumpe og flaske pga niplene). Jeg måtte begynne med ikke-ammevenlige medisiner i uke 10, så baby har fått mme siden. Man hører "baby kan ikke bli overvektig av morsmelk", han var 7 kg i uke 10 og brukte stk 68 i klær. Skal til HS i morgen på 3 mnd kontroll og jeg gruer meg til om de kommenterer at baby går opp for mye. Bruker nå str 74. For man kan visst bli overvektig av mme. Men min har vært stor helt fra start! Morsmelk drakk han gjerne 6*150 ml i døgnet. Mme drikker han 8*100 i døgnet. Så han drikker mindre porsjoner men oftere med mme, og totalt mindre enn morsmelk. Det er også innenfor den anbefalte mengden if pakningen. Han er stor, ingen tvil. Men han er jo sulten når han er sulten, og ellers en veldig glad og sterk baby! Løfter hodet, tar "push ups", "hopper", "står" veiver med armer og bein som bare det. Hvordan skal jeg håndtere helsesykepleier om hun sier at han får for mye mat? Tanker? Anonymkode: 64a9b...59c Mengden på pakningene med mme er ikke anbefalte forresten, de er kun veiledende. Så klart vil en baby på 3/4 kg og en på 6/7 kg ha forskjellig nøringsbehov, pluss individuelle forskjeller. Anonymkode: 1a1d3...143
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #9 Skrevet 4. juli 2023 Min er større og var større ved fødsel. Over 5 kg. Nå 8.5kg ved 3 måneder. Ikke noe problem ved kontroll. Store babyer trenger mer nat, tar av og til litt tid før det jevner seg litt ut. Kurven til min begynner å flate litt ut når han er mer mobil. Anonymkode: 96357...fda 1
Irja Skrevet 4. juli 2023 #10 Skrevet 4. juli 2023 Du skal ikke slanke babyen din. Ikke bry deg om hva de eventuelt sier om vekten til barnet på helsestasjonen. 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå