Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ok, ser at kg ikke helt var stedet for denne tråden. Ønsket info rundt faktisk risiko. Tar det et annet sted. Trodde flere ville være orientert om faktiske tall her. 

Ts

Anonymkode: d10c0...3a6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

At de er like mye verdt, hjelper veldig lite på det rent praktiske, desverre. Et veldig sykt barn krever massivt med ressurser, og livet blir svært komplisert og potensielt smertefullt for barnet. Søsken kan lide stort dersom foreldrenes omsorgskapasitet overskrides. 

Ts

Ja - et sykt barn krever enorme ressurser, og har ikke alltid den livskvaliteten som er ønskelig. Du har også helt rett i at det kan gå ut over søsken. Men hvis din bekymring for å få et sykt barn er så stor at det omtrent overskygger ditt ønske om barn, ville jeg kanskje heller vurdert å skaffe meg en undulat, var jeg deg.

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Lorieen skrev (43 minutter siden):

Jeg er snart 41 og fikk samme beskjed som deg etter tidlig ultralyd og NIPT. 

De fleste barn med Downs syndrom fødes faktisk av yngre mødre, av den enkle grunn at yngre mødre er de som får flest barn - og de har ikke tilgang på gratis fosterdiagnostikk.

Ok, takk for relevant svar. Det er jo betryggende, om oppfølgingen av mødre med øket alder er kommet så langt. 

AnonymBruker
Skrevet
Lorieen skrev (1 minutt siden):

Ja - et sykt barn krever enorme ressurser, og har ikke alltid den livskvaliteten som er ønskelig. Du har også helt rett i at det kan gå ut over søsken. Men hvis din bekymring for å få et sykt barn er så stor at det omtrent overskygger ditt ønske om barn, ville jeg kanskje heller vurdert å skaffe meg en undulat, var jeg deg.

Det er jo nettopp den beslutningen jeg er i ferd med å vurdere, og det kommer an på hvor stor risikoen faktisk er i dag. Hadde nok ikke tatt sjansen for noen tiår siden, men dersom oppfølgingen har kommet så langt at risikoen nærmest ikke er større enn for yngre - til og med potensielt mindre - er det en risiko jeg kan leve med. Liker å fatte beslutninger basert på fakta. 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jo nettopp den beslutningen jeg er i ferd med å vurdere, og det kommer an på hvor stor risikoen faktisk er i dag. Hadde nok ikke tatt sjansen for noen tiår siden, men dersom oppfølgingen har kommet så langt at risikoen nærmest ikke er større enn for yngre - til og med potensielt mindre - er det en risiko jeg kan leve med. Liker å fatte beslutninger basert på fakta. 

Ts

Oppfølgingen i dag er veldig god og grundig. Jeg har fått tre barn etter fylte 35, og fikk vite risikoen for kromosomfeil i prosent, og tilsvarende alder. Som dette: «samlet vurdering for kromosomfeil eller andre alvorlige avvik etter KUB-test anslås å være under x prosent, og risikoen er tilsvarende en gravid på 25 år». På NIPT-testen fikk jeg «lav sannsynlighet» på samtlige trisomier, og ultralyden viste «upåfallende» på alt de sjekker. 
Om man får økt sannsynlighet enten ved funn på UL eller på blodprøve, blir man tilbudt morkake- eller fostervannsprøve for sikker diagnose, man får også tilbud om rådgivning på sykehuset.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Lorieen skrev (8 minutter siden):

Nei, 1 av 100 er overhodet ikke en stor sjanse. Den er faktisk svært liten. 50 av 100, da begynner vi å snakke. 
Det vil alltid følge en viss risiko ved å få barn. Barn kommer ikke med garantier. De kan fødes syke med avvik som ikke oppdages i svangerskapet, eller de kan bli syke senere. De kan få autisme, ADHD, psykiske lidelser, kreft, epilepsi eller diabetes. De kan dø i en ulykke eller de kan bli rusmisbrukere som unge voksne.  Det er en del av pakka du takker ja til om du velger å reprodusere deg. 

At du ikke synes det er høy risiko, gjør det ikke til fakta. Det er en rent personlig mening.

Hadde det vært 1% sjanse for å bli utsatt for en bilulykke hver gang man satt seg i en bil, tror jeg ikke det ville blitt mye kjøring på folk lengere, for eksempel. En risiko på 1% ville endret handlingsmønsteret til folk i veldig mange situasjoner.

Men når det kommer til reproduksjon er nok driften såpass sterk at her gjelder andre regler for risikovurdering. 

Ts

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ok, ser at kg ikke helt var stedet for denne tråden. Ønsket info rundt faktisk risiko. Tar det et annet sted. Trodde flere ville være orientert om faktiske tall her. 

Ts

Jeg synes du har fått gode svar, bl.a. med prosentvis risiko.

Alvorlige avvik vil bli oppdaget via fosterdiagnostikk, om du er i alderen for det.

Andre ting, som ikke er så alvorlige, kan likevel inntreffe hos barnet, uansett alder hos foreldrene: Arvelige sykdommer (f.eks. epilepsi, diabetes, cøliaki osv),  Autisme, ADHD osv. Selv om man i utgangspunktet får et friskt barn og alle tester under graviditeten ikke avdekker noe, er det en liten risiko hos alle. Det er bare noe man må leve med tenker jeg. 

De aller fleste blir jo født helt friske uten noen utfordringer, så ville ikke ha bekymret meg om jeg var deg. Ta evt. en prat med fastlegen.

Anonymkode: 3d401...2b6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Lorieen skrev (2 minutter siden):

Oppfølgingen i dag er veldig god og grundig. Jeg har fått tre barn etter fylte 35, og fikk vite risikoen for kromosomfeil i prosent, og tilsvarende alder. Som dette: «samlet vurdering for kromosomfeil eller andre alvorlige avvik etter KUB-test anslås å være under x prosent, og risikoen er tilsvarende en gravid på 25 år». På NIPT-testen fikk jeg «lav sannsynlighet» på samtlige trisomier, og ultralyden viste «upåfallende» på alt de sjekker. 
Om man får økt sannsynlighet enten ved funn på UL eller på blodprøve, blir man tilbudt morkake- eller fostervannsprøve for sikker diagnose, man får også tilbud om rådgivning på sykehuset.

Ok, takk. Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du har fått gode svar, bl.a. med prosentvis risiko.

Alvorlige avvik vil bli oppdaget via fosterdiagnostikk, om du er i alderen for det.

Andre ting, som ikke er så alvorlige, kan likevel inntreffe hos barnet, uansett alder hos foreldrene: Arvelige sykdommer (f.eks. epilepsi, diabetes, cøliaki osv),  Autisme, ADHD osv. Selv om man i utgangspunktet får et friskt barn og alle tester under graviditeten ikke avdekker noe, er det en liten risiko hos alle. Det er bare noe man må leve med tenker jeg. 

De aller fleste blir jo født helt friske uten noen utfordringer, så ville ikke ha bekymret meg om jeg var deg. Ta evt. en prat med fastlegen.

Anonymkode: 3d401...2b6

Ok,

Hvor er det kommentert med prosentvis risiko, som ikke gjelder svangerskap med fødsel? 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Ok,

Hvor er det kommentert med prosentvis risiko, som ikke gjelder svangerskap med fødsel? 

Ts

Men*

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sa til gynekologen min at jeg var redd for å få et sykt barn fordi jeg var blitt gammel.. Ho sa at det trengte jeg ikke å bekymre meg for. Er 31 år og dette blir nr 5. 

Anonymkode: 9b10f...1ef

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg startet med barn til vanlig tid, men usikker på om jeg tør å gå for ett til nå. Antar det gjelder mange også. 

Skjønner at man tar risikoen når man er barnløs fra før, men usikker på om jeg skal ta den når jeg har to frisk barn fra før. Da blir det plutselig mindre å vinne og mer å tape, om du forstår...

Ts

Sannsynligheten for at du får et friskt barn er uansett større enn at du ikke får det.

Men jeg skjønner hva du mener. Jeg valgte å få tredjemann da jeg var 36, og barnet har en diagnose som nok vil prege både hen og oss foreldre resten av livet. Det er ikke noe det finnes en test for. Jeg hadde nok ikke valgt å få tre barn hvis jeg hadde visst om diagnosen. 

Anonymkode: b2512...db9

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts

Faktiske tall finner du enkelt selv ved å google. For eksempel trisomy risk maternal age eller lignende. 
Da finner du risikoen for de vanligste trisomiene, inkludert Downs. Men husk at det er mye det ikke finnes en test for.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Du kan synes hva du vil. Du svarer ikke på spørsmålet. 1 av 100 er faktisk en stor sjanse, og flere burde være såpass ansvarlige at de reflektere over denne risikoen, mener nå jeg. Selv om noen synes det er for ubehagelig å høre om. 

Ts

Hvis du mener at 1 av 100 er en høy risiko, så synes du vel kanskje også at 0.5 av 100 er en høy risiko, som er risikoen for yngre kvinner. Og da bør man ikke få barn uansett alder.

Misdannelser kan jo være mye forskjellig, med varierende alvorlighetsgrad.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sannsynligheten for at du får et friskt barn er uansett større enn at du ikke får det.

Men jeg skjønner hva du mener. Jeg valgte å få tredjemann da jeg var 36, og barnet har en diagnose som nok vil prege både hen og oss foreldre resten av livet. Det er ikke noe det finnes en test for. Jeg hadde nok ikke valgt å få tre barn hvis jeg hadde visst om diagnosen. 

Takk for et ærlig svar. Det er egentlig nettopp dette jeg er redd for. Tror jeg også kunne "angret" om det var noe alvorlig nok. Ts

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan diagnosen knyttes til alder på noen måte? Ts

AnonymBruker
Skrevet

Faktiske tall finner du enkelt selv ved å google. For eksempel trisomy risk maternal age eller lignende. 
Da finner du risikoen for de vanligste trisomiene, inkludert Downs. Men husk at det er mye det ikke finnes en test for.

Synes det var vanskelig å finne info på mer generelle tall, som ikke gjelder hver spesifikke diagnose? Ts

Gjest Elooon
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

At de er like mye verdt, hjelper veldig lite på det rent praktiske, desverre. Et veldig sykt barn krever massivt med ressurser, og livet blir svært komplisert og potensielt smertefullt for barnet. Søsken kan lide stort dersom foreldrenes omsorgskapasitet overskrides. 

Ts

Det kommer an på hvilken sykdom barnet får. Det er uansett ingen garanti for å få et frisk barn om begge foreldrene er ung, eller kvinnen er ung og faren eldre, eller omvendt, eller begge er eldre. Dessverre sånn er livet så hvis noen er veldig veldig redd for å få barn som er sykt så må det lureste for de være å ikke få barn. Sjansene er uansett lave, men noen får syke barn. Det er bare sånn det er.

AnonymBruker
Skrevet

Det er større sjanse for å bli gravid med et foster med kromosomforandringer når man blir eldre (f.eks 1:1500 for Downs syndrom for en 25-åring mot 1:100 for en 40-åring, i følge statistikken det refereres til i denne artikkelen: https://www.kk.no/mamma/de-fleste-barn-med-downs-syndrom-fodes-av-yngre-modre/67757142). Men en 40-åring har tilgang på gratis screening-tester som NIPT, og dermed også mulighet til å ta abort om hun ikke ønsker å bære fram barnet. Dette, pluss at yngre kvinner generelt føder mange flere barn, gjør at de fleste barna som fødes med Downs har unge foreldre (som ikke visste det før fødselen, evt før det var for sent for abort).

Men kromosomforandringer er jo bare en av mange ting som kan skje, det er mye som ikke kan påvises på tester (og mye som kan skje etter fødselen for den del). Det er aldri noen garanti for å få et friskt barn.

Anonymkode: d99e0...3cd

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sjansene er større men fremdeles uhyggelig små. Jeg er 43 og gravid og var veldig redd nipt og svangerskapsdiagnostikk på ul skulle vise et sykt barn. Jordmoren var overhode ikke bekymret, hun sa at de aldri hadde hatt så mange gravide over 40 som nå og oddsen for at barnet hos en over 40 feks hadde downs var økt men fremdeles under 1% sjans. 

Anonymkode: ab610...212

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...