AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #21 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det forsto jeg ikke helt? Hvordan indikerer det at man har *mindre* sjanse for sykt barn som eldre med screening/nipt enn yngre uten? Anonymkode: d10c0...3a6 Du misforstår i såfall med vilje eller? Fordi fostef med alvorlige avvik oppdages og aborteres. Oftest fordi avvikene ikke er forenlige med liv. Men også pga downs feks Anonymkode: c44e8...b56 2
Lorieen Skrevet 4. juli 2023 #22 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): La oss si 35 pluss. Eller er det bare større sjanse for at det oppdages noe galt, og at man evt spontanaborter eller må undergå provosert abort. Tenker med tanke på nipt og ekstra oppfølging i helsevesenet. Noen som vet hvor mye større risikoen er for å faktisk føde et barn med sykdom? Anonymkode: d10c0...3a6 Etter fylte 38 er sjansen ca doblet fra 0,5 til 1 prosent. 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #23 Skrevet 4. juli 2023 Lorieen skrev (2 minutter siden): Etter fylte 38 er sjansen ca doblet fra 0,5 til 1 prosent. Ikke for å føde et barn med disse sykdommene. Men å være gravid med et foster med disse sykdommene Anonymkode: c44e8...b56 5
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #24 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ikke for å føde et barn med disse sykdommene. Men å være gravid med et foster med disse sykdommene Anonymkode: c44e8...b56 Ja, det er nettopp dette jeg lurer på. Setter pris på om ikke folk kommenterer om de ikke vet. Sliter med å finne kilder selv. Anonymkode: d10c0...3a6
Lorieen Skrevet 4. juli 2023 #25 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ikke for å føde et barn med disse sykdommene. Men å være gravid med et foster med disse sykdommene Anonymkode: c44e8...b56 Jøss, er det forkvinnen i kverulantforeningen som ærer oss med sitt nærvær?
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #26 Skrevet 4. juli 2023 Lorieen skrev (9 minutter siden): Etter fylte 38 er sjansen ca doblet fra 0,5 til 1 prosent. Er dette risikoens økning for å føde et sykt barn, ikke for å være gravid med ett? Ts Anonymkode: d10c0...3a6
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #27 Skrevet 4. juli 2023 Lorieen skrev (Akkurat nå): Jøss, er det forkvinnen i kverulantforeningen som ærer oss med sitt nærvær? Dette er jo en helt essensiell skilnad. Det er jo det hele tråden handler om?! Ts Anonymkode: d10c0...3a6 1 2
Lorieen Skrevet 4. juli 2023 #28 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er dette risikoens økning for å føde et sykt barn, ikke for å være gravid med ett? Ts Anonymkode: d10c0...3a6 For å være gravid med et barn med avvik. Det er altså 99 % sjanse for at barnet er friskt, og 1 % sjanse for at det ikke er det. Om barnet fødes eller ikke kommer jo an på om eventuelle avvik oppdages på ultralyd og evt. NIPT-test, og hva foreldrene velger å gjøre med den informasjonen de får. Men som sagt: 99 prosent av gravide over 38 år blir gravide med friske barn. Synes du skal fokusere på det istedet for å bekymre deg. 7 1
Lorieen Skrevet 4. juli 2023 #29 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette er jo en helt essensiell skilnad. Det er jo det hele tråden handler om?! Ts Anonymkode: d10c0...3a6 Hvis du må ha absolutte garantier for å føde et friskt barn, bør du ikke få barn. For helt garantert er det altså ikke, uansett om man er 18 eller 45. Noen barn fødes friske, og utvikler sykdommer senere. Jeg fikk et tilsynelatende friskt barn da jeg var 20, som i løpet av barndom og ungdomstid fikk tre ulike alvorlige autoimmune sykdommer, bare sånn for å gi et eksempel. 8 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #30 Skrevet 4. juli 2023 Lorieen skrev (7 minutter siden): Jøss, er det forkvinnen i kverulantforeningen som ærer oss med sitt nærvær? Jeg svarer på det TS lurer på i motsetning til mange andre her. Anonymkode: c44e8...b56
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #31 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Dette er jo en helt essensiell skilnad. Det er jo det hele tråden handler om?! Ts Anonymkode: d10c0...3a6 Jeg er Snart 38 og gravid. Jeg fikk beskjed fra jordmor på sykehuset etter TUL og NIPT test at nå var sannsynligheten for et sykt fordrer redusert til under det som er normalt for yngre kvinner. Anonymkode: c44e8...b56 3
Lorieen Skrevet 4. juli 2023 #32 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg er Snart 38 og gravid. Jeg fikk beskjed fra jordmor på sykehuset etter TUL og NIPT test at nå var sannsynligheten for et sykt fordrer redusert til under det som er normalt for yngre kvinner. Anonymkode: c44e8...b56 Jeg er snart 41 og fikk samme beskjed som deg etter tidlig ultralyd og NIPT. De fleste barn med Downs syndrom fødes faktisk av yngre mødre, av den enkle grunn at yngre mødre er de som får flest barn - og de har ikke tilgang på gratis fosterdiagnostikk. 3
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #33 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Det forsto jeg ikke helt? Hvordan indikerer det at man har *mindre* sjanse for sykt barn som eldre med screening/nipt enn yngre uten? Anonymkode: d10c0...3a6 Fordi med de yngre er det større sannsynlighet for uoppdagede avvik grunnet ikke samme nivå av rutinemessig screening. Dvs. lavere risiko for avvik, men mer sannsynlig at det ikke oppdages før fødsel. Anonymkode: 0f2dc...395 3
Gjest Elooon Skrevet 4. juli 2023 #34 Skrevet 4. juli 2023 Nei. Sjansen er så liten. Unge under 35 år får like ofte/like sjelden syke barn. Det er ingen garanti å få ett frisk barn uansett. Ingen som kan vite på forhånd. Kan være det er større sjans å få ett sykt barn når kvinnen er i slutten av 40 åra men til og med da er det størst sjans å få et frisk barn. I 30 årene er det i alle fall like liten sjans å få sykt barn som i 20 årene. Barn er uansett like mye verdt om de er frisk eller syk❤️
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #35 Skrevet 4. juli 2023 Lorieen skrev (50 minutter siden): For å være gravid med et barn med avvik. Det er altså 99 % sjanse for at barnet er friskt, og 1 % sjanse for at det ikke er det. Om barnet fødes eller ikke kommer jo an på om eventuelle avvik oppdages på ultralyd og evt. NIPT-test, og hva foreldrene velger å gjøre med den informasjonen de får. Men som sagt: 99 prosent av gravide over 38 år blir gravide med friske barn. Synes du skal fokusere på det istedet for å bekymre deg. Du kan synes hva du vil. Du svarer ikke på spørsmålet. 1 av 100 er faktisk en stor sjanse, og flere burde være såpass ansvarlige at de reflektere over denne risikoen, mener nå jeg. Selv om noen synes det er for ubehagelig å høre om. Ts Anonymkode: d10c0...3a6 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #36 Skrevet 4. juli 2023 Lorieen skrev (49 minutter siden): Hvis du må ha absolutte garantier for å føde et friskt barn, bør du ikke få barn. For helt garantert er det altså ikke, uansett om man er 18 eller 45. Noen barn fødes friske, og utvikler sykdommer senere. Jeg fikk et tilsynelatende friskt barn da jeg var 20, som i løpet av barndom og ungdomstid fikk tre ulike alvorlige autoimmune sykdommer, bare sånn for å gi et eksempel. Jeg vil ikke ha absolutte garantier. Jeg vil orientere meg rundt risiko. Om du ikke vil svare på eller diskutere det tråden handler om, hvorfor svarer du her? Personlige anekdoter er ikkei nteressant. Ts Anonymkode: d10c0...3a6
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #37 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Fordi med de yngre er det større sannsynlighet for uoppdagede avvik grunnet ikke samme nivå av rutinemessig screening. Dvs. lavere risiko for avvik, men mer sannsynlig at det ikke oppdages før fødsel. Anonymkode: 0f2dc...395 Ok, jeg forstår det. Forsto bare ikke hvordan påstanden var et bevis for at det faktisk forholder seg slik. Ts Anonymkode: d10c0...3a6
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #38 Skrevet 4. juli 2023 Beklager avsporing, men jeg vil bare si at et barn med syndrom ikke nødvendigvis er et sykt barn. Joda, kanskje har de sykdommer i tillegg, men selve syndromet (f.eks down syndrom) er ingen sykdom. TS: risikoen er uansett lav: dersom svangerskapet ikke ender i spontanabort er sjansen for baby uten kromosomavvik større enn risikoen for det motsatte. Og hvis du er komfortabel med å ta abort dersom tester viser at fosteret har et av syndromene som det er økt risiko for ved mors økende alder så er jo risikoen minimert. Det er altså mulig å avdekke kromosomavvik og avslutte svangerskapet. Men lurt å tenke gjennom på forhånd hvordan man stiller seg til abort i slike tilfeller. Anonymkode: 0bc39...3ae
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #39 Skrevet 4. juli 2023 Elooon skrev (24 minutter siden): Nei. Sjansen er så liten. Unge under 35 år får like ofte/like sjelden syke barn. Det er ingen garanti å få ett frisk barn uansett. Ingen som kan vite på forhånd. Kan være det er større sjans å få ett sykt barn når kvinnen er i slutten av 40 åra men til og med da er det størst sjans å få et frisk barn. I 30 årene er det i alle fall like liten sjans å få sykt barn som i 20 årene. Barn er uansett like mye verdt om de er frisk eller syk❤️ At de er like mye verdt, hjelper veldig lite på det rent praktiske, desverre. Et veldig sykt barn krever massivt med ressurser, og livet blir svært komplisert og potensielt smertefullt for barnet. Søsken kan lide stort dersom foreldrenes omsorgskapasitet overskrides. Ts Anonymkode: d10c0...3a6 1 2
Lorieen Skrevet 4. juli 2023 #40 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du kan synes hva du vil. Du svarer ikke på spørsmålet. 1 av 100 er faktisk en stor sjanse, og flere burde være såpass ansvarlige at de reflektere over denne risikoen, mener nå jeg. Selv om noen synes det er for ubehagelig å høre om. Ts Anonymkode: d10c0...3a6 Nei, 1 av 100 er overhodet ikke en stor sjanse. Den er faktisk svært liten. 50 av 100, da begynner vi å snakke. Det vil alltid følge en viss risiko ved å få barn. Barn kommer ikke med garantier. De kan fødes syke med avvik som ikke oppdages i svangerskapet, eller de kan bli syke senere. De kan få autisme, ADHD, psykiske lidelser, kreft, epilepsi eller diabetes. De kan dø i en ulykke eller de kan bli rusmisbrukere som unge voksne. Det er en del av pakka du takker ja til om du velger å reprodusere deg. 4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå