Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

La oss si 35 pluss. Eller er det bare større sjanse for at det oppdages noe galt, og at man evt spontanaborter eller må undergå provosert abort. 

Tenker med tanke på nipt og ekstra oppfølging i helsevesenet. Noen som vet hvor mye større risikoen er for å faktisk føde et barn med sykdom? 

Anonymkode: d10c0...3a6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sjansen for å få et sykt barn er liten uansett. Snakker om kanskje under 2 prosent

Provosert abort er ikke noe man må undergå, det er noe man velger, eller ikke velger

Anonymkode: c07cb...5f7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, pga. screening er det vel lavere sannsynlighet? Mener å ha lest at de fleste barn med f.eks Downs nå fødes av unge foreldre.

Anonymkode: 0f2dc...395

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Større sjanse for spontanabort, større sjanse for senabort, større sjanse for at det er sykdom hos foster og større sjanse for vanskelig fødsel (og medfølgende skade på både mor og barn).

Men vanligvis velger man ikke å få barn seint fordi man syntes det passet best, men feks fordi man møtte partner senere i livet. Og da synes jeg ikke tankene om alt som kanskje kan gå galt skal komme i veien for alt som kan bli kjempefint.

Anonymkode: a698f...b08

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Sjansen for å få et sykt barn er liten uansett. Snakker om kanskje under 2 prosent

Provosert abort er ikke noe man må undergå, det er noe man velger, eller ikke velger

Synes 2 prosent er masse jeg, da. Det er jo faktisk en ganske stor sjanse. 1 per 2 skoleklasser. Synes mange virker som om de tenker at risikoen er sammenlignbart med å dette ned i fly eller lignende, men man kan jo ta ca milliongangen på sjansen på dét. 

Ts

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er jo noe man undergår selv om det er et valg? Men det blir uansett bare flisespikkeri. Tror alle vet at det ikke er aborttvang i Norge. 

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nei, pga. screening er det vel lavere sannsynlighet? Mener å ha lest at de fleste barn med f.eks Downs nå fødes av unge foreldre.

Anonymkode: 0f2dc...395

Oi, virkelig? Du vet ikke hvor du har lest det? Høres nesten litt for "godt" ut til å være sant 🤔

Ts 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Større sjanse for spontanabort, større sjanse for senabort, større sjanse for at det er sykdom hos foster og større sjanse for vanskelig fødsel (og medfølgende skade på både mor og barn).

Men vanligvis velger man ikke å få barn seint fordi man syntes det passet best, men feks fordi man møtte partner senere i livet. Og da synes jeg ikke tankene om alt som kanskje kan gå galt skal komme i veien for alt som kan bli kjempefint.

Jeg startet med barn til vanlig tid, men usikker på om jeg tør å gå for ett til nå. Antar det gjelder mange også. 

Skjønner at man tar risikoen når man er barnløs fra før, men usikker på om jeg skal ta den når jeg har to frisk barn fra før. Da blir det plutselig mindre å vinne og mer å tape, om du forstår...

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja men har større sjanse for å føde et sykt barn. Eller at noe galt skjer i svangerskapet generelt.

Å vente med å få barn til man er 40 +. Fatter ikke at folk orker og vil ta sjansen på det.

Anonymkode: c443c...673

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Oi, virkelig? Du vet ikke hvor du har lest det? Høres nesten litt for "godt" ut til å være sant 🤔

Ts 

Det er jo åpenbart sant fordi det tilbys NIPT test til alle over 35. Og før Kub test til de over 38. Derfor ble større andel oppdaget og abortert på eldre mødre

Anonymkode: c44e8...b56

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja men har større sjanse for å føde et sykt barn. Eller at noe galt skjer i svangerskapet generelt.

Å vente med å få barn til man er 40 +. Fatter ikke at folk orker og vil ta sjansen på det.

Anonymkode: c443c...673

Har du kilde på første påstand? 

AnonymBruker
Skrevet

Det heter ikke sjanse, det heter risiko. Og risikoen er ikke spesielt høy, det er atskillig større risiko for ikke å bli gravid i det hele tatt.

Anonymkode: feb6b...7f3

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo åpenbart sant fordi det tilbys NIPT test til alle over 35. Og før Kub test til de over 38. Derfor ble større andel oppdaget og abortert på eldre mødre

Anonymkode: c44e8...b56

Det forsto jeg ikke helt? Hvordan indikerer det at man har *mindre* sjanse for sykt barn som eldre med screening/nipt enn yngre uten? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg startet med barn til vanlig tid, men usikker på om jeg tør å gå for ett til nå. Antar det gjelder mange også. 

Skjønner at man tar risikoen når man er barnløs fra før, men usikker på om jeg skal ta den når jeg har to frisk barn fra før. Da blir det plutselig mindre å vinne og mer å tape, om du forstår...

Ts

Det er ingen som kan velge for deg. Det er iallefall viktig at du og faren har et stødig forhold som tåler både vanlig babytid og eventuell sykdom. Hvis dere har to fra før bør dere også tenke på hva en til vil gjøre med familiedynamikken, og om dere klarer å følge opp de dere allerede har på en god måte. Feks har et småbarn helt andre behov på ferie enn større barn.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det heter ikke sjanse, det heter risiko. Og risikoen er ikke spesielt høy, det er atskillig større risiko for ikke å bli gravid i det hele tatt.

Det var ikke et svar på spørsmålet. Greit å komme inn å korrigere ordbruk, men da må du også kunne svare på det det blir spurt om, tenker jeg. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen som kan velge for deg. Det er iallefall viktig at du og faren har et stødig forhold som tåler både vanlig babytid og eventuell sykdom. Hvis dere har to fra før bør dere også tenke på hva en til vil gjøre med familiedynamikken, og om dere klarer å følge opp de dere allerede har på en god måte. Feks har et småbarn helt andre behov på ferie enn større barn.

Alt er på plass, men jeg vil vite litt mer om hvilken risiko jeg faktisk tar før jeg tar beslutningen. De andre barna er ikke så store ennå. Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det forsto jeg ikke helt? Hvordan indikerer det at man har *mindre* sjanse for sykt barn som eldre med screening/nipt enn yngre uten? 

Fordi med screening/nipt kan man oppdage alvorlige avvik og dermed ta abort, og unngå å få barnet. Det er ikke alt som oppdages på en vanlig ultralyd + at den tas seint i svangerskapet for de yngre. 

Anonymkode: 3d401...2b6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Over 45? Det blir jo ikke noen god kilde? Og mye er forandret siste årene pga nipt/screening, vil jeg tro? Så at det var alment kjent for 5-10 år siden trenger ikke bety at det stemmer i dag. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det var ikke et svar på spørsmålet. Greit å komme inn å korrigere ordbruk, men da må du også kunne svare på det det blir spurt om, tenker jeg. 

Ts

Og det gjorde jeg. Risikoen er høyere, men fortsatt ikke spesielt høy.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...