Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Legen mistenker mulig uoppdaget diabetes ved uke 34 pga baby på percentill 92% og veldig stor (3000 g). Hadde fin glukosebelastning test og langtidblodssukker i uke 26, men har hatt sv. Diabetes før. 

Har ikke gått opp i vekt,har ikke hatt noe tegn til sukker / protein i urinen eller høyt blodtrykk. Men skal måle meg selv i 1 uke nå .

Spørsmålet mitt er da er det "farlig" for barnet å gå lenge med uoppdaget diabetes og å bli for stor? 

Anonymkode: b1c58...f95

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei det er ikke farlig for barnet å være stor, så lenge dere begge er friske og barnet ellers anses å ha det fint i magen med blodgjennomstrømming osv. Jeg ville kviet meg for å ta insulin med mindre det er andre indikasjoner på at du er faktisk syk, ikke bare har fått en post-it med svangerskapsdiabetes på fordi legen målte barnet ditt stort, når du sier selv at du IKKE har gått opp i vekt, IKKE har høyt blodsukker, IKKE høyt blodtrykk eller noen andre problemer slik du beskriver det.

I uke 32-34 ble barnet mitt også målt rundt 3000 gram, og jeg fikk beskjed om at han "lett" ville være 4-4,5 kg ved fødsel. Det var selvsagt skummelt å tenke på fødsel med så stort barn. Jeg hadde derimot heller ingen tegn på sv.diabetes, og ingen nevnte noe om tiltak eller videre testing der.

Jeg fikk målinger regelmessig pga en annen tilstand, og fikk konsekvent høre at barnet var helt gjennomsnittlig helt til da plutselig de siste 2 mnd der barnet lå over 90%. Det fikk meg til å stusse veldig, og mange sa til meg at disse målingene er litt som å gjette været.

Jeg fødte noen dager før termin, ut kom en liten tass på litt over 3 kg. Tenk om noen hadde gjort slik de ønsker med deg, og evt prøvd å pushe på med insulin e.l.? Insulinbabyer blir født med lav fødselsvekt, og de går oftere mye mer ned i vekt etter fødsel også.

Så lenge du er/føler deg frisk, føl deg berettiget til å advokere for deg selv og barnet sier jeg bare! Ikke la dem skremme deg, uansett hva du ønsker eller velger. Det kan godt hende barnet ditt er større enn snittet, men det kan også like godt hende de måler helt feil. Du vet hva du takler:)

Anonymkode: 4d704...e86

Skrevet (endret)

Barnet har ikke diabetes. Det er du som har det, barnet regulerer sitt eget blodsukker fint. Men stor blir hen jo

Edit,.det er mulig de vil følge barnets blodsukker nøye den første tiden etter fødsel 

Endret av Topsi
AnonymBruker
Skrevet

Har født et barn som var 3 kg i uke 35 og et barn som var 4,5 kg i uke 40. Fine fødsler begge to. Friske barn. 

Hadde ikke svangerskapsdiabetes, så vidt jeg vet. Bare store barn. 

Anonymkode: 056c6...0fa

AnonymBruker
Skrevet

Fødte et barn på 3,8 i uke 35 og fikk aldri kommentar på at babyen var stor, selv om den var i øvre persentil. Bare at det var viktig den fulgte sin kurve. 

Anonymkode: 04ade...508

AnonymBruker
Skrevet

Termin 17 feb,fødsel Satt i gang 8 feb pga stort barn. Svangerskapsdiabetes oppdaget i beg av jan,kostholdsregulert da langtidsbl.sukkeret var ok. 
gutt 55 cm og 5,8 kg ! 

Anonymkode: 623ca...7db

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Legen mistenker mulig uoppdaget diabetes ved uke 34 pga baby på percentill 92% og veldig stor (3000 g). Hadde fin glukosebelastning test og langtidblodssukker i uke 26, men har hatt sv. Diabetes før. 

Har ikke gått opp i vekt,har ikke hatt noe tegn til sukker / protein i urinen eller høyt blodtrykk. Men skal måle meg selv i 1 uke nå .

Spørsmålet mitt er da er det "farlig" for barnet å gå lenge med uoppdaget diabetes og å bli for stor? 

Anonymkode: b1c58...f95

Det er farlig i den forstand at risikoen for diabetes økes hos både mor og barn, og at barnet blir født stor øker risikoen for komplikasjoner under fødsel, rett etter fødsel er det mange som har lavt blodsukker og trenger tett oppfølging for å ikke få føling. Så lenge du vet at du har svangerskapsdiabetes så får du oppfølgingen du skal ha ift fødsel og barnet får oppfølging etterpå.  Det er også høyere risiko for å utvikle svangerskapsforgiftning. 

Anonymkode: 1747d...f00

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):Tenk om noen hadde gjort slik de ønsker med deg, og evt prøvd å pushe på med insulin e.l.? Insulinbabyer blir født med lav fødselsvekt, og de går oftere mye mer ned i vekt etter fødsel også.

Anonymkode: 4d704...e86

Hva mener du med dette? Finnes det forskning som sier at babyer av kvinner med insulinkrevende sv.diabetes blir født med lav fødselsvekt?

jeg hadde sv. Diabetes og gikk på insulin, og kjenner ikke til den påstanden. Mitt barn var 3,5kg ved fødsel 14 dager før termin, ikke noen lav fødselsvekt der.

Anonymkode: d5f91...f38

AnonymBruker
Skrevet

Min nr 2 kom 2 uker før termin og var nesten 4,5 kilo på 51 cm (plugg). Det gikk veldig fint, ikke en rift 😊 Så akkurat det hadde jeg ikke stresset med, det går veldig fint!

Anonymkode: 8dfbe...048

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva mener du med dette? Finnes det forskning som sier at babyer av kvinner med insulinkrevende sv.diabetes blir født med lav fødselsvekt?

jeg hadde sv. Diabetes og gikk på insulin, og kjenner ikke til den påstanden. Mitt barn var 3,5kg ved fødsel 14 dager før termin, ikke noen lav fødselsvekt der.

Anonymkode: d5f91...f38

Lurer jeg å på.... har dia1, fødte en stor gutt i uke 35 på 3,6 kg.... Ikke akkurat lav fødselsvekt.... 

Anonymkode: 3b57a...c08

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...