Gå til innhold

Kjøpe bolig med et AS som medeier - risiko?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten min og jeg vurderer å flytte sammen, og kjøpe en bolig til felles bruk. Jeg har EK. Han har ikke personlig EK selv, og ønsker at aksjeselskapet hans kjøper hans andel av boligen. AS har ingen ansatte, og eies av kjæresten min alene. Firmaet har flere millioner på konto. Jeg vil da eie boligen sammen med firmaet hans, og ikke han som privatperson. 

Er det noen med juridisk kompetanse her som kan si noe om hvilken risiko det er for meg å gjøre dette? Er det annerledes enn å kjøpe sammen med en privatperson? Har jeg færre rettigheter? Er dette på noe vis dumt av meg å si ja til? ☺️

Anonymkode: a21ef...e19

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke gjør det. Det er store fallgruver ved å eie egen bolig gjennom AS. Han må enten betale full markedsleie eller skatte av fordelen av å bo i AS-et sin bolig.

Det vil være mer lønnsomt for ham å ta ut utbytte, skatte av utbyttet og kjøpe bolig for de pengene.

Anonymkode: 5810c...aac

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Det er ikke aktuelt for han å ta ut utbytte, av forskjellige grunner, og han har kontroll på sin økonomi og firmadrift.

Jeg lurer på hva det vil si FOR MEG, og hvilken risiko og eventuelle fallgruver som foreligger. ☺️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar. Det er ikke aktuelt for han å ta ut utbytte, av forskjellige grunner, og han har kontroll på sin økonomi og firmadrift.

Jeg lurer på hva det vil si FOR MEG, og hvilken risiko og eventuelle fallgruver som foreligger. ☺️

Det høres ikke ut som han har så kontroll på økonomien sin, når han ikke har ek...

Hvorfor kan han ikke ta ut utbytte? Med "flere millioner" på konto burde det være uproblematisk. I stedet risikerer du at boligen går med i dragsuget dersom fyren går konk...

Anonymkode: 5e5b4...605

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Du risikerer å måtte selge boligen etter kort tid, fordi kjæresten ikke har råd til å ha den lenger gjennom firmaet. Regjeringen og SV drømmer om den såkalte "Monsterskatten", og blir den en realitet kan eier av selskaper som har eiendeler som hovedaksjonær benytter privat bli fordelsbeskattet av dette. Sist jeg hørte om det var at skatteprosenten kunne komme opp i 26% av markedsverdien på eiendom. Så kjedelig å bli skattlagt 26% av 5 millioner i året for å bo hjemme. På toppen av rentekostnaden.

For transportmidler var det snakk om solide 104% av anskaffelseskost

Endret av newman01
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Kjæresten min og jeg vurderer å flytte sammen, og kjøpe en bolig til felles bruk. Jeg har EK. Han har ikke personlig EK selv, og ønsker at aksjeselskapet hans kjøper hans andel av boligen. AS har ingen ansatte, og eies av kjæresten min alene. Firmaet har flere millioner på konto. Jeg vil da eie boligen sammen med firmaet hans, og ikke han som privatperson. 

Er det noen med juridisk kompetanse her som kan si noe om hvilken risiko det er for meg å gjøre dette? Er det annerledes enn å kjøpe sammen med en privatperson? Har jeg færre rettigheter? Er dette på noe vis dumt av meg å si ja til? ☺️

Da risikerer du enkelt og greit å tape alt, om han går konk

Anonymkode: 50598...c95

AnonymBruker
Skrevet

Risikoen for deg er å kjøpe bolig med en som forvalter midlene sine på en utrolig merkelig måte. 

Risikoen er også at om ASet går konkurs blir det tvangssalg da kreditorene har pri i boet. 

Anonymkode: 993b4...857

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

For deg mister du alt om han går konk, om det ikke er du som slår han konkurs. Det er den med konkursbegjæring som har første rett på penger. Og de andre må dele det om er igjen.  Ofte får de ingenting.  Så jeg hadde iallefall ikke gått inn i en slik avtale.  Da hadde han måtte ta ut utbytte til egenandel på boligen isåfall.  Har du sett papirer som sier det ligger flere millioner der? Høres veldig rart ut isåfall.  Når noe lukter muffens, er det som regel muffens eller muffens om du vil

AnonymBruker
Skrevet

Som samboere er dette problemfritt. Du eier en gitt del av boligen, og har et eget lån for å kjøpe denne. Hans as kjøper den andre delen, med eller uten lån.

Dere må ha samme fordelingsnøkkel på resterende bokostnader (kommunale avgifter, husforsikring, vedlikehold). Opprett en separat sameiekonto for dette. Hvorvidt innbetaling kommer fra ham eller as spiller ingen rolle for deg.

Opprett felles innboforsikring. Opprett en konto for felles utgifter hvis det er lettest for dere. Her kan dere også betalw mat og andre felleskostnader.  Her blir dere selv enige om fordelingsnøkkel, likt eller etter inntekt. IKKE bland denne kontoen med boligkonto.

Anonymkode: 45ed6...a9b

Skrevet (endret)

Risikoen din er hvis AS'et hans, som da er deleier i ditt hus, går konkurs. 

Hele idèen om at han skal kjøpe bolig med deg som privatperson gjennom AS'et er helt håpløs. At han i det hele tatt tenker tanken viser at han ikke har den innsikten og forståelsen som må til for at du skal føle deg trygg rundt hans avgjørelser. 

Og sistnevnte ville jeg bekymret meg mer for enn at AS'et hans går konkurs. For selv om han går konkurs, så har du likevel solide rettigheter rundt din eierdel, som ikke nødvendigvis forandrer seg ved konkurs av hans AS, selv om det kan påføre deg mye bekymringer, ekstraarbeid og i verstefall utgifter.

Det er lite, om noen, fordeler å eie via AS istedenfor privatperson, og stort sett kun ulemper.

Eller for å snu det: Det finnes titusenvis av små AS rundt omkring, men stort sett ingen eier privatboligen sin som AS istedenfor som privatperson. Dèt er det mange grunner for. Hadde det vært økonomisk lønnsomt og smart å eie privatbolig med AS istedenfor privatperson, så ville ALLE gjort det.

Endret av Bombasi
  • Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ville først og fremst hørt med banken om de er villige til å gi lån hvor firma eier deler av boligen. Kan fort bli en del panterisiko der banken rett og slett ikke ønsker å være en del av.

Anonymkode: c81a7...d5c

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Takk for alle svar. 🌺

Kjæresten min sier at det ikke er større risiko for meg enten det er han som privatperson som eier sammen med meg, eller han som firma, så lenge vi har to separate lån og hver sin eierandel. Halvparten hans kan bli tvangssolgt uavhengig om det skyldes at han har spilt bort pengene sine, kjørt i fylla og kræsjet uten forsikring, eller om firmaet går konkurs. Slik er det å eie sammen med noen.

Jeg er et selvstendig rettsobjekt, og vi er ikke gift. Så ingen kreditorer kan gå på meg, dersom han går konk som privatperson eller firma.

Så.. dere med juridisk kompetanse, stemmer dette? Er det likt for meg å kjøpe hus sammen han som privatperson og som firma, så lenge vi har separate lån og ikke er gift?

Argumentet med at bankens villighet til å gi lån til firma-privatperson fremfor privatperson-privatperson kan variere ser jeg kan være noe som må tas stilling til. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kjæresten min sier at det ikke er større risiko for meg enten det er han som privatperson som eier sammen med meg, eller han som firma, så lenge vi har to separate lån og hver sin eierandel. Halvparten hans kan bli tvangssolgt uavhengig om det skyldes at han har spilt bort pengene sine, kjørt i fylla og kræsjet uten forsikring, eller om firmaet går konkurs. Slik er det å eie sammen med noen.

Jeg er et selvstendig rettsobjekt, og vi er ikke gift. Så ingen kreditorer kan gå på meg, dersom han går konk som privatperson eller firma.

Så.. dere med juridisk kompetanse, stemmer dette? Er det likt for meg å kjøpe hus sammen han som privatperson og som firma, så lenge vi har separate lån og ikke er gift?

Argumentet med at bankens villighet til å gi lån til firma-privatperson fremfor privatperson-privatperson kan variere ser jeg kan være noe som må tas stilling til. 

Ja, det er helt riktig. Banken kan aldri ta din del, dersom firmaet til samboer går konkurs. Men de kan faktisk begjære hans del tvangssolgt, og det foringer verdien på din del betraktelig. Så det blir uansett et verditap for deg. Kjempekult å plutselig eie boligen sammen med Trond fra Trondheim som skal leie ut til AirBnB. Eller en barnefamilie fra Rykkin... Og hvis dere skal eie boligen så separat, så må dere også sannsynliggjøre for banken at 50% av boligen lar seg selge separat. Tror ikke det vil bli lett, hvis ikke dere kjøper en tomannsbolig.

Akkurat det samme vil skje om en privatperson misligholder lånet, foresten. Men hva tror du er mest sannsynlig? At et AS går konkurs, eller at samboer går personlig konkurs. Å slå et AS konkurs er ganske enkelt, mens en person stort sett har inntekt/eiendeler nok til å holde det flytende...

Anonymkode: 5e5b4...605

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Husk at krysspant mot firma ikke fungerer på samme måte som for privatpersoner, dere må ha pant i hverandres eiendommer. Lykke til med å finne en bank som er villig til å ta den risikoen. I praksis så har de jo ingen reel panterett i dette scenarioet.

Anonymkode: c81a7...d5c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det stemmer at den KAN bli tvangssolgt uansett. 

Men som privatperson skal det mye til at banken velger en slik løsning, og de vil ofte være mer fleksibel. Mulig til og med la dere styre prosessen selv for å få mer penger ut av det. Eller gi avdragsfrihet i perioder. 

Er det et AS som går konkurs er det ikke rom for forhandlinger. Da blir boligen solgt som en del av boet. Og man gidder heller ikke bruke mye tid på å få mest mulig ut av det salget, eller vise menneskelige hensyn. Det vil bety en vesentlig forringelse av din halvdel, da det er snakk om krysspant. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.7.2023 den 13.20):

Da risikerer du enkelt og greit å tape alt, om han går konk

Hun eier vel uansett sin del? Det er vel han som risikerer å tape alt.

AnonymBruker
Skrevet
Aureka skrev (Akkurat nå):

Ikke alt. Men man kan ikke tvangsselge en halv bolig. 

AnonymBruker
Skrevet
Aureka skrev (Akkurat nå):

Han risikerer heller ingenting. 

Han har allerede firmaet. Sikkert en aksjekapital på 30 000. Så det er maks det han vil tape om firmaet går konkurs. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han risikerer heller ingenting. 

Han har allerede firmaet. Sikkert en aksjekapital på 30 000. Så det er maks det han vil tape om firmaet går konkurs. 

Så det han risikerer å tape er en eventuell verdistigning da? Hvis de eier i ti år og firmaet hans går konkurs liksom.

Har også sett at det noen ganger er ideell halvdel som blir annonsert for salg. Veldig få er interessert i dette og har lest at eier av den andre halvdelen da kan få kjøpt ideell halvdel til lavere enn markedspris. Sånn sett blir det vel liten risiko for tap.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...