AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #1 Skrevet 4. juli 2023 Alt har vært fint. Skikkelig fint. Og i går blir han plutselig kald, virker irritert, virker lei, virker som han vil være alene, og småspydig (men kamuflerer det som "humor").. Jeg spør om han er irritert på meg. Om noe plager han. Hvordan dagen har vært og hva ha har gjort.. Han sier at han ikke er irritert, men svarer ikke på hva han har gjort eller hvordan dagen har vært.. så jeg vil ikke mase mer om dette. Når vi skal legge oss går han på badet først. Han vet at jeg ønsker at vi legger oss samtidig. At vi kan ligge å småprate og kose før vi sovner.. Vi bruker gjøre dette. Men han gir ikke beskjed når badet er ledig. Og når jeg kommer ned har han lagt seg. Slått av lyset. Og snudd seg vekk. Jeg legger meg. Sier ingenting. Scroller på tlf og hører at han ikke sover. Ligger slik ca 30 min. Når jeg legger tlf bort og skal sove, snur jeg meg også bort fra han. Tenker at om han vil prate om det som plager han så må han selv ta initiativ til dette. Han sier så plutselig at han blir å dra på hytta dagen etter. Jeg sier bare ok. Vet ikke hva som har skjedd. Vet ikke hva jeg har gjort galt. Jeg har ikke gjort noe "galt".. Sover dårlig. Har mareritt. Vi har vært sammen i 4 år. Planlegger å flytte sammen. Barne mine elsker han.. Men nå føles alt bare helt rart.. Og det føles som alt bare kollapser. Vet jeg krisemaksimerer, men han vet jeg har dårlig erfaring med silent treatment fra tidligere forhold.. Så hvorfor gir han meg det da..? Hvorfor prater han ikke med meg? Vi gjør jo alltid det ellers.. Jeg har slik uro og angst inni meg nå at jeg er bare kvalm. I morgest sto jeg opp mens han ennå "sov". Jeg forlot bare uten å kysse eller si handel til han. Like etterpå ringer han meg. Spør om jeg skal på jobb.. "ja det skal jeg" svarer jeg. Ingenting mer. Verken om ha en fin dag, elsker deg, jeg drar på hytta idag.. Mulig han oppfattet min mangel på kyss imorgest også som silent treatment, men jeg klarer ikke bli avvist på denne måten og gi mase kjærlighet tilbake. Om jeg opplever kulde, så slår jeg helt av.. Og så sitter jeg igjen med tidenes angst her på jobb. Huff... 😔😔 Anonymkode: 53022...e99 5 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #2 Skrevet 4. juli 2023 Det der er så forferdelig dårlig gjort av han. Jeg skjønner godt din reaksjon og det med at du ikke får til å gi kjærlighet når du ikke får noe tilbake, tror jeg ville reagert på samme måte. Men, så ville jeg gjort dette: du har allerede spurt hva som er problemet, og han vil ikke prate. Da ville jeg sagt tydelig ifra at jeg ikke finner meg i å bli behandlet på denne måten. Forklart hvordan oppførselen hans påvirker meg. At jeg mer enn gjerne vil høre på han og snakke med han om det som plager han, men at det er umulig når han stenger meg ute. Anonymkode: b44ed...6ba 4 2
Blåjojo Skrevet 4. juli 2023 #3 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det der er så forferdelig dårlig gjort av han. Jeg skjønner godt din reaksjon og det med at du ikke får til å gi kjærlighet når du ikke får noe tilbake, tror jeg ville reagert på samme måte. Men, så ville jeg gjort dette: du har allerede spurt hva som er problemet, og han vil ikke prate. Da ville jeg sagt tydelig ifra at jeg ikke finner meg i å bli behandlet på denne måten. Forklart hvordan oppførselen hans påvirker meg. At jeg mer enn gjerne vil høre på han og snakke med han om det som plager han, men at det er umulig når han stenger meg ute. Anonymkode: b44ed...6ba Signerer denne. Før eller siden er dere jo nødt til å snakke sammen. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #4 Skrevet 4. juli 2023 Før reagerte jeg som deg, trakk meg bort og ga ingenting tilbake, det ble som en dans som påvirker meg ufrivillig, du er ikke typen som bare drar om morgenen uten et kyss eller hade sant? Men du ble det nå. Du har havnet i mønsteret. Sist jeg ble utsatt for dette, akkurat det samme, var jeg på nippet å bli dratt inn i det jeg og, men jeg sto hardt i meg selv og sa at nei jeg reagerer ikke på denne type oppførsel med å koble ut hjernen min mer. Så jeg fortsatte bare i samme gamle, latet som ingenting var galt. Han klikket på meg etter 2 dager, det provoserte ham å ikke få en reaksjon av meg, og det skremte meg. Jeg ba ham reise hjem og var selv i sjokk tror jeg. Mennesker som gjør slikt har usunne mønstre og måter å relatere til andre på. Jeg beklager å si det, men i din situasjon må du enten spør han rett ut om dette, eller bare avslutte, dette er et veldig dårlig tegn Anonymkode: e0d83...717 4 1 4
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #5 Skrevet 4. juli 2023 Skjønner deg godt, det er vondt. Går det an å be han si ifra når han er klar til å prate? I Anonymkode: 81de4...311
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #6 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Før reagerte jeg som deg, trakk meg bort og ga ingenting tilbake, det ble som en dans som påvirker meg ufrivillig, du er ikke typen som bare drar om morgenen uten et kyss eller hade sant? Men du ble det nå. Du har havnet i mønsteret. Sist jeg ble utsatt for dette, akkurat det samme, var jeg på nippet å bli dratt inn i det jeg og, men jeg sto hardt i meg selv og sa at nei jeg reagerer ikke på denne type oppførsel med å koble ut hjernen min mer. Så jeg fortsatte bare i samme gamle, latet som ingenting var galt. Han klikket på meg etter 2 dager, det provoserte ham å ikke få en reaksjon av meg, og det skremte meg. Jeg ba ham reise hjem og var selv i sjokk tror jeg. Mennesker som gjør slikt har usunne mønstre og måter å relatere til andre på. Jeg beklager å si det, men i din situasjon må du enten spør han rett ut om dette, eller bare avslutte, dette er et veldig dårlig tegn Anonymkode: e0d83...717 Hvorfor klikket han på deg da tilslutt? Hva var årsaken til han ble stille og rar i utgangspunktet? Har fått meld fra han idag at han er sliten i hodet pga jobb og jeg ikke må tenke på det, men iom at forandringen var såpass akutt og han ble så plutselig kald så klarer jeg ikke la være å tenke på det.. Han har kun vært slik 'en gang før mot meg og det var pga han var småsjalu.. Noe han verken har vørt før eller siden.. Og han har virkelig ikke noen grunn til det så tviler på det er det som er årsaken.. Blir smårar av å gruble slikt, og har mest lyst til å dra hjem til meg selv for å slippe unna dårlig stemning.. Samtidig som jeg vet at det kun vil gjøre alt verre.. Ts Anonymkode: 53022...e99 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #7 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hvorfor klikket han på deg da tilslutt? Hva var årsaken til han ble stille og rar i utgangspunktet? Har fått meld fra han idag at han er sliten i hodet pga jobb og jeg ikke må tenke på det, men iom at forandringen var såpass akutt og han ble så plutselig kald så klarer jeg ikke la være å tenke på det.. Han har kun vært slik 'en gang før mot meg og det var pga han var småsjalu.. Noe han verken har vørt før eller siden.. Og han har virkelig ikke noen grunn til det så tviler på det er det som er årsaken.. Blir smårar av å gruble slikt, og har mest lyst til å dra hjem til meg selv for å slippe unna dårlig stemning.. Samtidig som jeg vet at det kun vil gjøre alt verre.. Ts Anonymkode: 53022...e99 Unnskyld at jeg sier det… men det virker som typiske tegn på en mann som har møtt en ny….. eller at han har fått seg et stort problem som du ikke vet om.. Anonymkode: 8054b...b7c 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #8 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hvorfor klikket han på deg da tilslutt? Hva var årsaken til han ble stille og rar i utgangspunktet? Har fått meld fra han idag at han er sliten i hodet pga jobb og jeg ikke må tenke på det, men iom at forandringen var såpass akutt og han ble så plutselig kald så klarer jeg ikke la være å tenke på det.. Han har kun vært slik 'en gang før mot meg og det var pga han var småsjalu.. Noe han verken har vørt før eller siden.. Og han har virkelig ikke noen grunn til det så tviler på det er det som er årsaken.. Blir smårar av å gruble slikt, og har mest lyst til å dra hjem til meg selv for å slippe unna dårlig stemning.. Samtidig som jeg vet at det kun vil gjøre alt verre.. Ts Anonymkode: 53022...e99 Dra hjem til deg selv….. spør han om hvorfor så sier du at det tror du han vet selv. Anonymkode: 8054b...b7c 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #9 Skrevet 4. juli 2023 Silent treatment skjer ikke av seg selv. At du skriver tråd på KG om at du ikke skjønner hvorfor noen gir deg st, viser at du har lite selvinnsikt. Anonymkode: cf51c...3c5
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #10 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Silent treatment skjer ikke av seg selv. At du skriver tråd på KG om at du ikke skjønner hvorfor noen gir deg st, viser at du har lite selvinnsikt. Anonymkode: cf51c...3c5 - Sa psykiske mishandleren rolig Anonymkode: e10c5...c01 4 4
Albus Humlesnurr Skrevet 4. juli 2023 #11 Skrevet 4. juli 2023 De som respekterer kjæresten sin driver ikke med silent treatment. Når man blir sur for noe tar man det opp på en ordentlig måte å snakker ut om ting. 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #12 Skrevet 4. juli 2023 Neimen virkelig. Fint at han sendte melding, men synes du uansett burde gi han beskjed om at det ikke er sånn man behandler sine nærmeste. Han kan ha blitt sur for noe helt ubetydelig, gitt deg kald skulder, og når han ikke fikk reaksjonen han ønsket, ser han selv hvor dumt han har oppført seg. Tviler på at det er noe mer dramatisk enn det. Men han bør ikke slippe unna med det så lett. Anonymkode: b44ed...6ba 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #13 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Silent treatment skjer ikke av seg selv. At du skriver tråd på KG om at du ikke skjønner hvorfor noen gir deg st, viser at du har lite selvinnsikt. Anonymkode: cf51c...3c5 Sorry, men dette er vel bortimot det dummeste som noensinne er skrevet her inne . Noe av hensikten med silent treatment er jo å gjøre offeret urolig og å få offeret til å beklage det han eller hun liksom har gjort feil. Det gjøres aller best når den som utsettes for det ikke aner hva han eller hun har gjort galt. Med min eks kunne det for eksempel handle om at han hadde overhørt at jeg snakket med moren min på telefon, og at jeg ikke hadde fortalt henne at det var han som hadde betalt for billetten til en konsert vi hadde vært på. Synes du jeg gjorde meg fortjent til et par dager i hundehuset da jeg lot være å nevne denne uendelige rausheten til en mann som ellers gråt da han måtte betale deler av boliglånet? Burde jeg forstått med en gang at han kom til å være sur i to dager på grunn av dette? TS: Vær veldig oppmerksom på oppførselen hans fremover. Dette kan ødelegge deg helt. Anonymkode: 820b0...11e 2 6
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #14 Skrevet 4. juli 2023 Det at en mann i noen timer eller dager blir taus og tilbaketrukket, behøver ikke å ha noe med silent treatment å gjøre. SL er en bevisst atferd/strategi, mens tilbaketrekning kan ha mange grunner som ikke nødvendigvis har så mye med partner å gjøre. Anonymkode: c8cdc...4e8 2 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #15 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det at en mann i noen timer eller dager blir taus og tilbaketrukket, behøver ikke å ha noe med silent treatment å gjøre. SL er en bevisst atferd/strategi, mens tilbaketrekning kan ha mange grunner som ikke nødvendigvis har så mye med partner å gjøre. Anonymkode: c8cdc...4e8 Vet du hva forskjellen er? Kommunikasjon Ellers blir effekten den samme. Klarer man ikke å si at man har mye å tenke på og trenger litt tid, så er det jo samme. Anonymkode: e0d83...717 3
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #16 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vet du hva forskjellen er? Kommunikasjon Ellers blir effekten den samme. Klarer man ikke å si at man har mye å tenke på og trenger litt tid, så er det jo samme. Anonymkode: e0d83...717 Silent treatment er - som uttrykket sier - en måte å behandle sin partner på. Tausheten er en valgt strategi for å påvirke den andre. Når tausheten skyldes personlige problemer, eller lavt stemningsleie, er det snakk om et helt annet fenomen enn SL, og det har vesentlig betydning for vurderingen av den som oppfører seg sånn og for hvor kritikkverdig atferden er. At taushet og tilbaketrekning uansett kan være vondt for de nærmeste er en annen sak, men antakelig er det verst for den tause selv. Anonymkode: c8cdc...4e8 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #17 Skrevet 4. juli 2023 Jeg og kjæresten har hatt en greie med dette. Ikke i starten men etter noen år i forhold. Iblant har det handlet om meg/oss; at det er skummelt å gå videre med forholdet nettopp fordi vi er blitt nære. Iblant har det handlet om studier/jobb/sykdom/familie- konflikt og at han blir så overveldet og satt ut at han blir sint og/eller fjern. Jeg har håndtert dette litt ulikt. Hvis han har gjort noe enten mer aktivt over tid eller graverende, har jeg latt ham få høre hvor David kjøpte ølet. Ellers har jeg latt ham "brenne ut" litt ting på egenhånd og steget for å ikke være tilgjengelig for hogg. Siden vi ikke bor sammen, gjøres jo det enkelt ved å ikke treffes på noen dager. Og treffes vi er det gjerne ute, for det virker som det gjør ham godt å ikke være innendørs med meg i et lite rom når han har det sånn. Da har vi begge fysisk armslag. Forhåpentligvis har vi funnet ut enda mer av hvordan vi rommer hverandres surhet/dårlige perioder før vi en dag flytter sammen. I dag var både han og jeg litt sur av ulike grunner selv om vi hadde gledet oss til å se hverandre. Da var det sånn ok, vi er litt sure, greit. Han blir mer nebbete, jeg blir mer fysisk avvisende som får ham til å nebbe som får meg til å ta avstand...ja. Men ting kom for en dag. Og jeg kjenner at jeg tåler bedre sånne clash nå, de er ikke verdens undergang for meg. Da trekker jeg ham enten ekstra nært meg så han vet jeg vil ha ham midt i det hele. Eller jeg slipper ham løs i ekstra lang lenke så han kan komme til meg når han har rast fra seg, feks fokuserer mer på kontakt med venner og familie enn ham. Det jeg ikke gjør, er å la ham gneldre taust helt nær meg og bare bli lei meg. For det hjelper ikke han, og sårer meg. Det er det helt slutt på hos oss. Anonymkode: 73c80...2e2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #18 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg og kjæresten har hatt en greie med dette. Ikke i starten men etter noen år i forhold. Iblant har det handlet om meg/oss; at det er skummelt å gå videre med forholdet nettopp fordi vi er blitt nære. Iblant har det handlet om studier/jobb/sykdom/familie- konflikt og at han blir så overveldet og satt ut at han blir sint og/eller fjern. Jeg har håndtert dette litt ulikt. Hvis han har gjort noe enten mer aktivt over tid eller graverende, har jeg latt ham få høre hvor David kjøpte ølet. Ellers har jeg latt ham "brenne ut" litt ting på egenhånd og steget for å ikke være tilgjengelig for hogg. Siden vi ikke bor sammen, gjøres jo det enkelt ved å ikke treffes på noen dager. Og treffes vi er det gjerne ute, for det virker som det gjør ham godt å ikke være innendørs med meg i et lite rom når han har det sånn. Da har vi begge fysisk armslag. Forhåpentligvis har vi funnet ut enda mer av hvordan vi rommer hverandres surhet/dårlige perioder før vi en dag flytter sammen. I dag var både han og jeg litt sur av ulike grunner selv om vi hadde gledet oss til å se hverandre. Da var det sånn ok, vi er litt sure, greit. Han blir mer nebbete, jeg blir mer fysisk avvisende som får ham til å nebbe som får meg til å ta avstand...ja. Men ting kom for en dag. Og jeg kjenner at jeg tåler bedre sånne clash nå, de er ikke verdens undergang for meg. Da trekker jeg ham enten ekstra nært meg så han vet jeg vil ha ham midt i det hele. Eller jeg slipper ham løs i ekstra lang lenke så han kan komme til meg når han har rast fra seg, feks fokuserer mer på kontakt med venner og familie enn ham. Det jeg ikke gjør, er å la ham gneldre taust helt nær meg og bare bli lei meg. For det hjelper ikke han, og sårer meg. Det er det helt slutt på hos oss. Anonymkode: 73c80...2e2 Denne dynamikken høres ikke god ut. Godt dere ikke bor sammen. Anonymkode: c8cdc...4e8 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #19 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Denne dynamikken høres ikke god ut... Anonymkode: c8cdc...4e8 Jeg har trukket fram en bitteliten del av vår dynamikk for å komme med et poeng om at ts bestemmer hvordan hun vil møte slike tause eller barnslige utspill hos ham. Og at hun må ta tak i hvordan hun reagerer, enten det er manipulativt eller ubevisst fra hans side blir det destruktivt mellom dem å la det skure og gå. Anonymkode: 73c80...2e2 1
PM75 Skrevet 4. juli 2023 #20 Skrevet 4. juli 2023 Er du sikker på at hans atferd gjelder deg og deres forhold? Kan det heller være noe som er vanskelig på jobben eller med en kompis/familie? Og at han trekker seg inn i seg selv for å tenke? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå