AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #1 Skrevet 4. juli 2023 Nettopp begynt sommerferien med min ti år gamle sønn, som kommer rett fra pappa og gaming-sommerskole. jeg har alltid prøvd å begrense spilling, pappa har aldri sett problemet (vi er ikke sammen, samarbeider godt, han er en god far, men har en helt annen holdning til barn og skjerm). jeg drar med gutten ut på ting, på hundetur, ballspill etc, og snart reiser vi på hytta med mormor, men feriedagene er laaange, og realiteten er at det beste sønnen min vet, er å spille ipad/PC, og jeg hører hvordan han koser seg når han sitter og spiller og snakker med spillvennene sine. og han kan jo selvsagt ikke gjøre det hele dagen, men dette er ferien hans, og jeg vil jo at han skal kose seg. så da lar jeg ham spille mye, særlig fordi ingen av IRL-vennene er hjemme akkurat nå, og det ikke er strandvær. men selv blir jeg nedstemt og lei meg av at han spiller så mye. Hva er andres tanker om dette? og ja, jeg kan selvsagt trekke ut internettledningen og si at nå skal vi ut og være ute hele dagen, men jeg vil at han skal kose seg i ferien sin... Ugh, skjermen har ødelagt foreldrerollen helt for meg (ja, jeg har skrevet her før om dette) Anonymkode: 0f6ad...e28 4
lillevill Skrevet 4. juli 2023 #2 Skrevet 4. juli 2023 En balanse er fint. Så bra at du tilbyr noe annet enn far. Kan jo tenkes at hos far så er det ikke så mye grenser på spilling. Men hos deg kan han få andre type minner også. Fint! 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #3 Skrevet 4. juli 2023 Hva med å gi han en viss tid å spille på? Og si du kan spille frem til kl. .... og at da skal dere noe annet. Eller avtale at dere skal finne på sånn og sånn, og etter det kan han spille. Anonymkode: a7ebf...bff
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #4 Skrevet 4. juli 2023 Jeg syns det er vanskelig selv og. Tenker derfor at man må finne en balanse.. det gjør ikke noe at de gamer om morgenen feks, eller når været er dårlig. Så lager vi avtale på hvor lenge de kan spille, og hva vi skal etterpå.. prøver å være flink til å benytte tiden de gamer til.husarbeid og div, sånn at vi kan gjøre noe "gøy" når tiden er ute. Prøver å finne en god balanse. Her er det heller ingen venner hjemme. Anonymkode: e93f1...47b 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #5 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): jeg hører hvordan han koser seg når han sitter og spiller og snakker med spillvennene sine han er jo sosial før møttes man og spilte i samme rom, men nå prater man sammen og gjør noe gøy allikevel jeg syns ikke det er så riv ruskende galt å sitte og spille, jeg. må jo bevege kroppen litt innimellom så man ikke stivner helt, men jeg syns ikke det gjør noe å sitte og spille ekstra nå når det er ferie. Anonymkode: 9007c...f6f 16 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #6 Skrevet 4. juli 2023 Jeg skjønner deg veldig godt. Selv er jeg en av dem som helst ville levd uten skjermer i huset. (Er nedstemt av resten av familien.) 10åringen vår elsker alt som har med skjerm å gjøre. Vil helst sitte hele dagen. Spille, se på tullevideoer på YouTube…. Jeg hater det🙈😅 Vi har en regel om at når det er sol og pent vær skal man finne på andre ting. Det pleier å gå sånn passe bra. Særlig hvis vi finner på ting utenfor huset. Nå er det meldt regn en uke og det er en klar forventning om at nå blir det lov å spille mye. Jeg ønsker selvsagt at tiden blir fylt med andre ting også, men da er det ofte vi som må dra i gang noe, og det er ikke alltid jeg har tid til det. Jeg har vel egentlig ingen råd til deg, men jeg forstår deg så godt❤️ Anonymkode: cff82...bc5 3 3
Hundejente Skrevet 4. juli 2023 #7 Skrevet 4. juli 2023 takk for svar og forståelse. ja, jeg prøver absolutt å gjøre andre ting også, men faen ass, feriedagene er så lange... Han får spille et par timer om morgenen, og så går vi ut på tur med hunden, spiser lunsj etc, men det er fortsatt bare et par timer slått ihjel, og så vil han gjerne spille litt igjen. og det er ikke mye bedre når vennene er hjemme, for der får de sitte og spille i timevis også. bare jeg som tar med barna på tur og ut og gjøre ting, og jeg kan overtale min egen sønn til å bli med, men kompisene hans gidder ikke lenger å bli med på hundetur, de vil heller sitte hjemme og game. idag tenkte jeg å dra på kino, selv om det bare er mer skjerm egentlig, men da kommer vi oss ihvertfall ut av huset, og vi kan sykle til kinoen. 2
AprilLudgate Skrevet 4. juli 2023 #8 Skrevet 4. juli 2023 Hvorfor kan han ikke game og sosialisere der når dere ikke har andre aktiviteter? Tenker jeg 🤷♀️ 10 2
Sirah Skrevet 4. juli 2023 #9 Skrevet 4. juli 2023 Om alternativet er at han sitter på en kjøkkenstol og kjeder seg, så tenker jeg at han like gjerne kan game litt nå som alle vennene osv er vekk. Avtal at når de kommer hjem så inviterer dere med dere en venn eller to på telttur, Tusenfryd, på stranden (om været kommer seg) eller lignende? Mulighetene er mange 2
Gjest Refreng Skrevet 4. juli 2023 #10 Skrevet 4. juli 2023 Spør han om det er noe spill dere kan spille sammen? Hva med å forsøke spille brettspill? Det finnes mange brettspill som er like tv-spill, som er mer avanserte enn ludo og monopol. Dere gjør andre ting innimellom, så jeg ser ikke på det som krise. Jeg spilte mye i perioder da jeg var tenåring, men idag som voksen så trener jeg regelmessig, tar pauser fra spillinga, velger alltid venner og familie først og har flere hobbyer. Har også klart meg bra når det gjelder jobb. Så for meg var ikke den spillinga et problem.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #11 Skrevet 4. juli 2023 Vi spiller Roblox sammen. Bloxburg😂bygger oss et fancy sommerhus i spillet😂 Anonymkode: 39297...308 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #12 Skrevet 4. juli 2023 Min gutt gamer og har gjort det i noen år. Han er nå 13. Han får regulere dette selv så lenge det ikke går ut over sosiallivet eller andre gjøremål. Så lenge han blir med ut på den turen med hunden, gjør oppgavene sine i hjemmet, drar på trening og stikker ut med venner når de er hjemme så får han sitte inne de lange dagene hvor det regner og alle vennene er på ferie. Han trener 3 dager i uka, har 1-3 kamper hver helg i sesongen og begynner på idrettsungdomsskole til høsten og motivasjonen er på topp. Da kan han også få game når han ønsker 😊 Hadde det begynt å gå ut over andre ting så hadde det vært noe annet. Anonymkode: 9b40e...c64 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #13 Skrevet 4. juli 2023 Man høster det man sår 🤷♀️ Det er helt jævlig å se alle de slappe barna med krokrygg og krummet nakke rundt omkring, i elendig fysisk form pga all skjermbruken. Jeg får vondt inni meg, det er helt skremmende å observere. De vet knapt hva de skal gjøre eller hvordan de skal te seg i samhandling med andre mennesker, og i settinger som ikke inkluderer skjerm. Dere ødelegger barna deres. Rett og slett. Å se barnet sitt så inaktivt og i så dårlig fysisk form, må være helt jævlig. Anonymkode: bf164...383 5 4
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #14 Skrevet 4. juli 2023 Har en gutt på 10 år, han får spille når han har stått opp og i max ett par timer. Så går vi ut å gjør noe. Hva som helst. Han får ikke lov å spille hele dagen. Og han aksepterer det og synes det er veldig kjekt når vi først er ute å gjøre noe. I går var det drittvær så da dro vi i badeland. Vi sykler en tur til fjæra, spiser lunsj ute, sykler videre. Sparkesykkel i skatepark. Besøker besteforeldre. Spiser en is ute. I dag skal vi gå en tur til sentrum å se på en stor cuisebåt, ta oss en softis. I kveld får han spille med venner igjen. Anonymkode: 754b8...a55 3
lillegumman Skrevet 4. juli 2023 #15 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Man høster det man sår 🤷♀️ Det er helt jævlig å se alle de slappe barna med krokrygg og krummet nakke rundt omkring, i elendig fysisk form pga all skjermbruken. Jeg får vondt inni meg, det er helt skremmende å observere. De vet knapt hva de skal gjøre eller hvordan de skal te seg i samhandling med andre mennesker, og i settinger som ikke inkluderer skjerm. Dere ødelegger barna deres. Rett og slett. Å se barnet sitt så inaktivt og i så dårlig fysisk form, må være helt jævlig. Anonymkode: bf164...383 Så enig! Er så glad jeg har barn som i tillegg til gaming er veldig glad i å sykle, spille fotball og basketball. Og som elsker å være på stranden. De får ikke lov til å sitte flere timer hver dag. 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #16 Skrevet 4. juli 2023 Nå har vi vært påen ukes ferie. Skal ha noen uker hjemme, før vi skal reise igjen. Disse ukene får han stort sett spille det han vil. Han har ferie fra skole, fotball og håndball. Når hverdagenstarter opp igjen, begrenses gamingen automatisk for det er ikke tid til å spille så mye når trening og kamper tar hele uka. Anonymkode: a6b71...697
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #17 Skrevet 4. juli 2023 Koser han seg ikke når dere gjør andre aktiviteter? Jeg har gutter på 11 og 15. De kan game hele tiden om de får lov. Men når vi gjør andre ting koser de seg jo og spør ikke en gang etter noe å spille på. Det er jo da bare å finne på ting å gjøre med barnet..? Eller komme med forslag til alternativer? Svømmehall/badeland, fornøyelsesparker, shopping, storby, moderne museum, hotell, strand, cafeer, ++ er noe vi har gjort med gutta til nå. De har ikke spurt etter gaming en eneste gang. Anonymkode: f44d5...159 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #18 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nettopp begynt sommerferien med min ti år gamle sønn, som kommer rett fra pappa og gaming-sommerskole. jeg har alltid prøvd å begrense spilling, pappa har aldri sett problemet (vi er ikke sammen, samarbeider godt, han er en god far, men har en helt annen holdning til barn og skjerm). jeg drar med gutten ut på ting, på hundetur, ballspill etc, og snart reiser vi på hytta med mormor, men feriedagene er laaange, og realiteten er at det beste sønnen min vet, er å spille ipad/PC, og jeg hører hvordan han koser seg når han sitter og spiller og snakker med spillvennene sine. og han kan jo selvsagt ikke gjøre det hele dagen, men dette er ferien hans, og jeg vil jo at han skal kose seg. så da lar jeg ham spille mye, særlig fordi ingen av IRL-vennene er hjemme akkurat nå, og det ikke er strandvær. men selv blir jeg nedstemt og lei meg av at han spiller så mye. Hva er andres tanker om dette? og ja, jeg kan selvsagt trekke ut internettledningen og si at nå skal vi ut og være ute hele dagen, men jeg vil at han skal kose seg i ferien sin... Ugh, skjermen har ødelagt foreldrerollen helt for meg (ja, jeg har skrevet her før om dette) Anonymkode: 0f6ad...e28 Hva er så feil med at han spiller? Du skriver jo selv at han spiller og koser seg med venner Anonymkode: dbbfa...cb0 1 2
Sizz- Skrevet 4. juli 2023 #19 Skrevet 4. juli 2023 (endret) AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Hva er så feil med at han spiller? Du skriver jo selv at han spiller og koser seg med venner Anonymkode: dbbfa...cb0 Jeg er ikke ts, men for min del hadde det nok ikke vært ok pga den stillesittingen over flere timer per dag. Det er ikke sunt i lengden, det er avhengighetsskapende og det blokkerer ofte for andre mer fysiske og sunnere interesser. Kroppen vår er lagd for å brukes fysisk og skal ikke sitte inaktivt på en stol hele dagen. Man kan iallefall ønske hjerte og karsykdommer velkommen i fremtiden, og takke seg selv for å ha forårsaket livsstilssykdommer hos sine egne barn. En gaminghverdag er ofte inngangsporten for en (u)vane som innebærer å ikke ta initiativ til fysisk aktivitet eller frisk luft, og fører ofte med seg et usunt og dårlig kosthold. Og er barna ikke vant til sunne vaner som å trives med å være utendørs fra de er små, så skjer det ikke når de vokser opp heller. Så vil de gjerne videreføre sin usunne livsstil til sine egne barn igjen. Ikke bra utvikling dette her, for folkehelsen. Alt med måte sier jeg når det gjelder det meste. Men å sitte så mange timer per dag er ikke «med måte». Endret 4. juli 2023 av Sizz- 1 1 4
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #20 Skrevet 4. juli 2023 Spilling trigger belønningssenteret i hjernen. Det kan bli en avhengighet på linje med mange andre og man gjør barna en bjørnetjeneste ved å la dem spille så mye de vil. Det blir som å gi en alkoholiker så mye sprit han vil for han liker det jo så godt. Ikke la gutten spille bort sommeren. Litt er selvfølgelig ok, men om han blir sittende hele tiden foran en datamaskin så mister han denne sommeren. Han kommer ikke til å huske annet enn at han har spilt. Han har ikke fått andre minner og de minnene han får fra å spille forsvinner veldig fort. Gi ham litt opplevelser ute. Sov i telt, padle i kano og bad i havet. Han kommer kanskje til å sutre og ville hjem til spillingen, men det glemmer han fort. Aktivitetene kommer han derimot kanskje til å huske livet ut. Anonymkode: 8c24f...240 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå