Gå til innhold

Hva koster middag/lunsj i Hellas/Spania?

PhilosopherSe7en

Anbefalte innlegg

Nå som kronen er så svak så lurer jeg på hva en enkel lunsj/middag vil koste på restaurant i populære ferieland som Hellas og Spania.

Jeg skjønner det varier med hva en spiser/drikker og hvilken restaurant en går på osv, men snakker om helt standard middag/lunsj for en voksen og et barn på 10. 

Jeg prøver å lage et regnestykke, All Inclusive mot det å betale for alle måltider, så fint med innspill fra dere som har vært eller er på ferie nå og vet hva prisene er. Typisk prisforskjell er rundt 5000 per pers for 14 dager for å ha all inclusive.

Endret av PhilosopherSe7en
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du spør for vanskelige. Lunsj fra 2.5 euro til 50. Middag fra 5 til 80. Spørs hva du skal spise. 

Det er for det meste dyrere med all inclusive.

Anonymkode: c3445...af8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du spør for vanskelige. Lunsj fra 2.5 euro til 50. Middag fra 5 til 80. Spørs hva du skal spise. 

Det er for det meste dyrere med all inclusive.

Dette. 

Skal du ha en enkel rett? Skal du ha 3-rettes? Hvilket sted velger du å spise på? Osv, osv, osv....

Anonymkode: a7f16...ddb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pasta 9-15 euro, biff 15-30 euro.   Det er dyrere enn det var for noen år siden.  Også er jo eurokursen høy. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi er i Hellas. Måltidene ligger på mellom 9 og 13 euro per person (én rett). Dyreste hittil har vært 18 euro. 

Hotellet vårt skal til sammenligning ha 15 euro per person for frokost. 😂😂😂 Går vi 400 meter får vi frokost for 3-5 euro per person.

Drikke kommer utenom, typisk 2-4 euro per brus/juice/øl/vin. 

Anonymkode: 2047e...bd8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Utenfor Alicante ligger restaurantpriser på mellom 7 og 50 euro. Noen steder dyrere. Også kommer det helt an på hva og hvor mye man skal ha

Eksempler; på vår «faste» restaurant rett ved boligen vår så får vi 3 retters for 17 euro, men det gjelder da bare dagens/en spesifikk sammensatt 3-retters. Skal man bestille forrett, middag og dessert hver for seg så kommer vel totalen på mellom 25-30 euro. Dette er en litt finere restaurant. 

En restaurant vi besøker en gang i blant så får man bare 1 rett for 10-15 euro. 

Og brus osv koster litt så man får legge på en del ekstra

Man kan få mye billigere mat enn disse eksemplene, men da er ofte kvaliteten og smaken deretter etter min erfaring i dette området 

Anonymkode: ded30...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 7/4/2023 at 11:21 PM, Maatte_ha_konto said:

Dra til Albania, gjerne sør. Nyt:)

Koster vel fort det dobbelte å reise dit enn til Hellas. Så mye mat spiser vi ikke 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at prisene varierer. Er ikke ute etter noe fancy, men vil likevel spise god mat. Gjerne en enkel forrett, middag og dessert til barn. 

Måltid til barn vil for det meste bestå av pizza, burger, pasta og tilsvarende. Som voksen blir det nok mer variert. Biff, kylling, pasta, pizza osv.

Men ser ut til at en kan ha det greit uten å betale en formue i mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan bare nevne at drikken der er blitt dyr ute. (hellas)

0.25ml brus (kun det vi fikk da vi bestilte brus) mener jeg å huske kostet 35kr. så vi bestilte to hver, 140kr. dyrt.

juicen enda mer.

frappen var vel rundt 4 euro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.7.2023 den 23.17):

Utenfor Alicante ligger restaurantpriser på mellom 7 og 50 euro. Noen steder dyrere. Også kommer det helt an på hva og hvor mye man skal ha

Eksempler; på vår «faste» restaurant rett ved boligen vår så får vi 3 retters for 17 euro, men det gjelder da bare dagens/en spesifikk sammensatt 3-retters. Skal man bestille forrett, middag og dessert hver for seg så kommer vel totalen på mellom 25-30 euro. Dette er en litt finere restaurant. 

En restaurant vi besøker en gang i blant så får man bare 1 rett for 10-15 euro. 

Og brus osv koster litt så man får legge på en del ekstra

Man kan få mye billigere mat enn disse eksemplene, men da er ofte kvaliteten og smaken deretter etter min erfaring i dette området 

Da velger dere billige restauranter. Vi er også litt utenfor Alicante, og det er sjelden man får en hovedrett til noe særlig under €15-20 der vi spiser. ofte er biff og fisk €25-30. forretter €5-20. Dessert € 5-8. Men man får pizza og pastaretter til €10-12 . Og man kan selvsagt velge de billigere restaurantene. 
Ok vin for €20 og øl er billig. 

Anonymkode: 19544...630

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når du skal lage budsjett for en reise du tar for første gang, så bør du legge til mer enn du tror. Det blir alltid dyrere enn man tror.

Jeg vil budsjettert med 80-100 euro per pers inkludert drikke.

Anonymkode: 0691f...304

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I Hellas kan man få kjøpe mat som f.eks gyros som take away til en billig penge, får det sikkert til rundt 10 euro om ikke mindre. Men jeg ville uansett regnet med minst 15 eur pr person pr måltid. Og hva med drikke? Det koster gjerne fra 2 euro og oppover for vann. Og ofte drikker man jo litt ekstra når man er i syden, brus/lemonade/kaffe etc. Det blir summer det og. 

Som en over her skriver, man bruker alltid mer enn man tror. En is her, en brus der. Om du regner med ca 200 eur pr dag for 2 pers så tenker jeg det er et realistisk budsjett. Jeg hadde ikke anbefalt all inclusive i hverken Hellas eller Spania, de har jo så mye god mat der! 

Anonymkode: dbfa3...496

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Da velger dere billige restauranter. Vi er også litt utenfor Alicante, og det er sjelden man får en hovedrett til noe særlig under €15-20 der vi spiser. ofte er biff og fisk €25-30. forretter €5-20. Dessert € 5-8. Men man får pizza og pastaretter til €10-12 . Og man kan selvsagt velge de billigere restaurantene. 
Ok vin for €20 og øl er billig. 

Anonymkode: 19544...630

Velger ikke typiske billige restauranter nei, men vi går aldri på de fineste heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er i Hellas nå, og 100 Euro pr.person pr.dag høres mye ut. Vi bruker kanskje 35 på lunsj, 70 på middag, 40 på is/ snacks og en liten sum på frokost. Vi er 4 i familien. Det meste vi har betalt på en middag er 90 euro.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Natta1980 skrev (På 11.7.2023 den 23.09):

kan bare nevne at drikken der er blitt dyr ute. (hellas)

0.25ml brus (kun det vi fikk da vi bestilte brus) mener jeg å huske kostet 35kr. så vi bestilte to hver, 140kr. dyrt.

juicen enda mer.

frappen var vel rundt 4 euro.

Hvor var du Hellas da? Kjenner meg overhodet ikke igjen i de prisene. Dobbelt så dyrt som det jeg betalte i Hellas i juni i år. Noe dyrere enn i fjor var det i år, men Hellas er fortsatt billig hvis du da ikke drar til Mykonos, Santorini eller Paros. Der er det veldig dyrt. 

Anonymkode: e44c2...d1e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

I Spania på Costa Blanca kysten er det 2,90 ofte for et glass vin. For ikke lenge siden var det 1,90.  Men fortsatt billig tross kursen. 

Anonymkode: 56cf2...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvor var du Hellas da? Kjenner meg overhodet ikke igjen i de prisene. Dobbelt så dyrt som det jeg betalte i Hellas i juni i år. Noe dyrere enn i fjor var det i år, men Hellas er fortsatt billig hvis du da ikke drar til Mykonos, Santorini eller Paros. Der er det veldig dyrt. 

Kreta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Natta1980 skrev (10 minutter siden):

Kreta.

Der var jeg også nå i juni og da var det billig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En link til menyen på en kretisk beach bar.

https://crete.myobc.net/food-beverage/manolis-beach-bar

og en til:

https://buddhabarbeachcrete.com/assets/menu/Drinks.pdf

der koster liten flaske brus over 30kr. frappe kaffe fra 40-50 kr.

hvor mye betalte du der da siden du sier det er priser du ikke kjenner deg igjen i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...