AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #1 Skrevet 4. juli 2023 Hei. Jeg er første året alene på ferie med barna mine etter brudd med mannen. Jeg skal kjøre strekningen sandnes til bø I telemark og kjører over fjellet ved suleskard. Mannen har alltid vært den som har kjørt lengre strekninger. Jeg er litt engstelig... jeg har hatt lappen i 12 år og kjørt mye... Sikkert et teit spørsmål, men har noen kjørt strekningen? Er det vanskelig å kjøre over fjellet? Jeg vet jeg har dyrebar last og det er det som stresser meg litt. Er nok litt over gjennomsnittet frynsete etter alt som har skjedd i senere tid med brudd osv også 😕 Anonymkode: 35c92...862 4
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #2 Skrevet 4. juli 2023 ta det med ro er mitt beste råd! kan dere overnatte halvveis feks? jeg skal også kjøre avgårde med ungene alene i år, og har bestemt at vi overnatter halvveis til målet Anonymkode: b1d78...8e6
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #3 Skrevet 4. juli 2023 Fokuser på at det blir en hyggelig tur. Da kanskje glemmer du angsten litt. Er ikke værre å kjøre langt enn kort. På landeveien er det ikke så mye å passe på som i tettbygde strøk. Bruk GPS, da har du kontroll på reisetiden og hvor du er også. Funket bra på mannen her som hater å kjøre langt. Anonymkode: 37211...b5b
Splittbinders Skrevet 4. juli 2023 #4 Skrevet 4. juli 2023 Kan du ta en overnatting på veien, og gjøre det til en del av ferien? Så blir det litt roligere? Alternativt en laaaang stopp midtveis. Dra så tidlig dere klarer, kjøre ca 3 timer og så ta en lang stopp på flere timer. Spise, finne på noe (kafe, lekeplass, bade, dra på en eller annen severdighet - kommer jo litt an på alder på barna). Selv måtte jeg nok ha gjort det sånn om jeg skulle kjørt i over tre timer, tre timer er "smertegrensen" min for kjøring med barn uten en lengre stopp. 3
Blåjojo Skrevet 4. juli 2023 #5 Skrevet 4. juli 2023 Jeg har ikke kjørt den strekningen, men kjørt mange lange turer på ferie alene med mine barn. (Fra 4 - 14 timers kjøring) Tilpass etappene etter alder på barna og hvor lenge de klarer å sitte i bil. Stopp og ta pauser underveis. Ta med leker, mat og drikke. Stopp halvveis, evt flere ganger og strekk på beina. Du som sjåfør bør være uthvilt og husk å puste med magen. Du klarer dette😊😊 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #6 Skrevet 4. juli 2023 Biltur i et så flott landskap er det bare å glede seg til! Kikket litt på kartet . Turen dere skal ta ser ut til å vare i ca 5 timer effektiv kjøretid. Det er det greit å unnagjøre på en dag om dere kommer i gang på morgenen. Og da rekker dere i tillegg litt pauser underveis. Feks kan dere ta en stopp i Sirdal og besøke https://sirdalsommerpark.no/. Det ser ut til å kunne gå noen timer der uten problemer. De får i tillegg brukt litt energi som gjør at stillesittinga i bilen blir lettere. Ta uansett litt pauser underveis. Ta med noe god mat og drikke og gjør det koselig. Anonymkode: 4b902...d35 4
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #7 Skrevet 4. juli 2023 Jeg kjører veldig mye by, er nok maks 25 minutter sammenhengende i bilen på en tur. Men måtte plutselig kjøre noen lengre turer, riktignok uten barn. Det som overrasket meg var hvor sliten jeg ble, i arm, skuldre og rygg. På grunn av all bykjøringen er jeg veldig konsentrert hele tiden, og har heller ikke en god og avslappet kjørestilling. Før automat kjørte jeg nærmest med handa på giret. Så legg opp til mange stopp, koselig både for deg og barn. Anonymkode: 0ef93...984
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #8 Skrevet 4. juli 2023 Sjekk ruten på forhånd på pc så ikke plutselig Google maps sender deg på avsides gangveier! Se nærmere på kryss hvor du skal inn på andre veier, og gå inn på street view for å se hvordan det ser ut der. Beregne god tid og ta pauser når du eller ungene er litt lei. Merket selv at langturer ble en glede når meg og ungene kunne styre oss selv, i stedet for å ha en surpomp i førersetet som kjeftet og smellte hver gang noen måtte på do eller spy eller vi ikke rakk fergen. Også herlig å slippe at vi måtte kjøre forbi alle som kjørte fartsgrensen. Anonymkode: 0c7fc...eb1 1
Fjaselina Skrevet 4. juli 2023 #9 Skrevet 4. juli 2023 Det går heilt sikkert fint! Dersom det er 5 timar køyring og ungane takler bil ok, hadde eg tatt det på ein dag. Start tidleg, legg inn mange småpausar, og nyt friheita!! 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #10 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hei. Jeg er første året alene på ferie med barna mine etter brudd med mannen. Jeg skal kjøre strekningen sandnes til bø I telemark og kjører over fjellet ved suleskard. Mannen har alltid vært den som har kjørt lengre strekninger. Jeg er litt engstelig... jeg har hatt lappen i 12 år og kjørt mye... Sikkert et teit spørsmål, men har noen kjørt strekningen? Er det vanskelig å kjøre over fjellet? Jeg vet jeg har dyrebar last og det er det som stresser meg litt. Er nok litt over gjennomsnittet frynsete etter alt som har skjedd i senere tid med brudd osv også 😕 Anonymkode: 35c92...862 Slipp folk forbi om du kjører under fartsgrensa hvertfall. Nettopp vært på ferietur og fy f for en kjørekultur det er i Norge. Anonymkode: 1fff0...4e7 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #11 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Slipp folk forbi om du kjører under fartsgrensa hvertfall. Nettopp vært på ferietur og fy f for en kjørekultur det er i Norge. Anonymkode: 1fff0...4e7 Virkelig. Lær deg å ligge i ro og puste med magen når du møter på trafikk som kjører saktere enn deg. Kjør heller en time før om du er redd for å miste dyrbare minutter av ferieturen din. Anonymkode: 0ef93...984 3
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #12 Skrevet 4. juli 2023 Se på kartet og finn plasser det kan være fint å stoppe. Ha en plan på forhånd, og etapper på ca 1-1,5 time? Da deler du opp turen både mentalt og praktisk i mindre, mer overkommelige biter Anonymkode: f48ed...e76
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #13 Skrevet 4. juli 2023 Brokke-suleskard er kjempefin tur! Den er veldig fin å kjøre. Og fullt av plasser å stoppe om du og ungene trenger en lufte pause. Det kan være litt bobiler som kjører seint nå på sommeren, og få plasser å kjøre forbi. Men det er jo ikke verre enn å bare ligge bak om du ikke vil kjøre forbi. God tur! Anonymkode: 657a0...491
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #14 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Slipp folk forbi om du kjører under fartsgrensa hvertfall. Nettopp vært på ferietur og fy f for en kjørekultur det er i Norge. Anonymkode: 1fff0...4e7 Enig Anonymkode: ed4e1...5c9
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #15 Skrevet 4. juli 2023 Går nok helt fint. Kjørt 50 mil alene med min siden han var 3 mnd. Planla ikke mem stoppet når barnet ble lei Anonymkode: ed4e1...5c9
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #16 Skrevet 4. juli 2023 Tusen takk til alle dere som har tatt dere bryet å svare :) jeg tar til meg tips og råd. Jeg trives ikke godt med å kjøre for fort på veier jeg ikke kjenner så godt... men vil holde fartsgrensen og passe på å slippe andre forbi. Jeg vet mange kjører fort disse strekningene og det er nok det som stresser meg litt også. Ts Anonymkode: 35c92...862
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #17 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Tusen takk til alle dere som har tatt dere bryet å svare jeg tar til meg tips og råd. Jeg trives ikke godt med å kjøre for fort på veier jeg ikke kjenner så godt... men vil holde fartsgrensen og passe på å slippe andre forbi. Jeg vet mange kjører fort disse strekningene og det er nok det som stresser meg litt også. Ts Anonymkode: 35c92...862 Du trenger ikke bli stresset av at andre vil kjøre fortere enn deg. Det du ikke skal, er derimot å hindre dem, så kjør til siden og slipp forbi de som vil forbi. Anonymkode: 94e7a...fa1
Kjetil E Skrevet 4. juli 2023 #18 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hei. Jeg er første året alene på ferie med barna mine etter brudd med mannen. Jeg skal kjøre strekningen sandnes til bø I telemark og kjører over fjellet ved suleskard. Mannen har alltid vært den som har kjørt lengre strekninger. Jeg er litt engstelig... jeg har hatt lappen i 12 år og kjørt mye... Sikkert et teit spørsmål, men har noen kjørt strekningen? Er det vanskelig å kjøre over fjellet? Jeg vet jeg har dyrebar last og det er det som stresser meg litt. Er nok litt over gjennomsnittet frynsete etter alt som har skjedd i senere tid med brudd osv også 😕 Anonymkode: 35c92...862 Hva med å starte turen med en flott ferjetur inn til Lysebotn?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå