Gå til innhold

Hva er tabu i Norge?

Anbefalte innlegg

Gjest BagLady
Skrevet

Hei!

Jeg har god kjennskap til å leve med en tabubelagt sykdom, og har derfor fundert litt på hva som er tabu og ikke i Norge i 2006. Dermed lurer jeg på hva dere mener er virkelig tabu, hva unngår vi å prate om, hva er det vi ikke nevner til kjæreste, slekt og venner (iallefall ikke uten grunn)?

BagLady

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjelder det sykdom, eller generelle tabuer?

Skrevet (endret)

Vet jo ikke hva du mener med sykdom, men sykelig trang til sex med barn (D.v.s. under 16 år) er vel det mest tabubelagte i Norge pr. i dag.

Av direkte medisinske lidelser vet jeg ikke helt hva det skulle være... Mange sykdommer har jo impotens og inkontinens som "følgeskader". Også mye som f.eks. følger med å bli lam fra nakken/hoftene og ned. Dette er ting jeg har sett på nært hold og som jeg opplever som "tabubelagt" uten å ha direkte følt det på kroppen.

Kan svare deg bedre hvis du er litt mer tydelig m.h.t. hva du mener med "tabubelagt"!

Edit: Skrivefeil

Endret av Leo
Gjest BagLady
Skrevet

Hmmm, jeg tenkte egentlig generelt jeg, sykdommer, seksuelle preferanser, politiske overbevisninger osv :sjenert: Men jeg føler jo feks at det er ting rundt min helsetilstand som er såpass tabubelagt at jeg rett og slett ikke kan fortelle folk hvordan jeg egentlig har hatt det når jeg har var syk med en kronisk sykdom. Jeg tenker ofte at det hadde vært lettere for mange syke dersom tabuene forsvant, fordi stigmaet ved å ha en sykdom hadde forsvunnet. Man kunne da forholde seg kun til de fysiske elementene ved sykdommen, og ikke ha en ekstra belastning ved at sykdommen er noe man må skamme seg over i tillegg.

Skrevet
Jeg tenker ofte at det hadde vært lettere for mange syke dersom tabuene forsvant, fordi stigmaet ved å ha en sykdom hadde forsvunnet. Man kunne da forholde seg kun til de fysiske elementene ved sykdommen, og ikke ha en ekstra belastning ved at sykdommen er noe man må skamme seg over i tillegg.

Før man kan diskutere/snakke om det så må man vite om det du snakker om kan karakteriseres som en sykdom for deretter å forholde seg til de evt. fysiske elementene ved sykdommen. Det er f.eks. stor forskjell på influensa og Cerebral Parese!

Det med elementene rundt sykdommen tror jeg at forstår, men det nevnte jeg jo allerede i første innlegg.

Hvis du forventer et mer gjennomtenkt og fornuftig svar, tror jeg desverre at du må belage deg på å formulere en mer spesifikk problemstilling!

Gjest Bellatrix
Skrevet (endret)

I forhold til sykdom så kan jeg ikke tenke meg noe annet enn impotens eller inkontinens som tabu.

Når det gjelder tabuer generelt så er vel seksualitet og psykiske lidelser fortsatt gjeldende.

Endret av Bellatrix
Gjest Bodillen
Skrevet (endret)

Når det gjelder sykdommer, så er vel seksuelt overførbare sykdommer og psykiske lidelser det mest tabubelagte.

Sånn rent generelt tenker jeg på flere ting. Det kan f.eks være veldig tabubelagt å erkjenne/snakke om det faktum at en har en rusmisbruker i familien Selvmord er tabubelagt. Noen har kanskje en gammel nazist i slekta, det er i hvert fall veldig tabu å snakke om for den generasjonen som opplevde 2. verdenskrig. Moren min går fortsatt over til hvisking de få gangene det blir snakk om naboen som var nazist under krigen - og han har vært død i 20 år...

Men folk har jo forskjellige preferanser, da - det som er tabu for noen er kanskje ikke tabu for andre. Men dette med kjønnssykdommer og psykiske lidelser tror jeg kanskje scorer høyt på tabulista for veldig mange.

Endret av Bodillen
Gjest BagLady
Skrevet
Før man kan diskutere/snakke om det så må man vite om det du snakker om kan karakteriseres som en sykdom for deretter å forholde seg til de evt. fysiske elementene ved sykdommen. Det er f.eks. stor forskjell på influensa og Cerebral Parese!

Det med elementene rundt sykdommen tror jeg at forstår, men det nevnte jeg jo allerede i første innlegg.

Hvis du forventer et mer gjennomtenkt og fornuftig svar, tror jeg desverre at du må belage deg på å formulere en mer spesifikk problemstilling!

Det jeg egentlig mente med spørsmålsstillingen var ikke en diskusjon rundt en spesiell sykdom eller tilstand, men (som feks TomKrus tydeligvis har forstått) om hva dere opplever som tabu i Norge i dag eller om dere sliter med tabuer i deres hverdag... Ville ikke diskutere feks min tilstand spesifikt, men det jeg har innsett er at det jeg synes er vanskelig å sette ord på, ikke engang oppleves som et tabu av de som er "friske" nettopp fordi det er så tabu (klønete forklaring kanskje :sjenert: ). De vet rett og slett ikke at problemstillingen finnes. Dermed er jeg nysgjerrig på om det finnes tabubelagte områder som jeg rett og slett ikke "vet om".

Men for å gi et eksempel, så vet jeg om mange mennesker som er forhindret fra å ha normale liv med jobb og sosiale aktiviteter pga tarmsykdommer. Fordi det er så tabu å prate om tap av kroppsfunksjoner og hvordan det påvirker livet, er disse menneskene ofte så usynlige at "friske" mennesker ikke vet at de finnes. Det er dem jeg vet om, men kanskje finnes det flere usynlige mennesker rundt i Norge?

Skrevet

Jeg trur nok det finnes endel "tabubelagte" politiske overbevisninger (om man kan bruke et slikt ord på det).

Gjest Bodillen
Skrevet
Men for å gi et eksempel, så vet jeg om mange mennesker som er forhindret fra å ha normale liv med jobb og sosiale aktiviteter pga tarmsykdommer. Fordi det er så tabu å prate om tap av kroppsfunksjoner og hvordan det påvirker livet, er disse menneskene ofte så usynlige at "friske" mennesker ikke vet at de finnes. Det er dem jeg vet om, men kanskje finnes det flere usynlige mennesker rundt i Norge?

Skjønner hva du mener... Selv har jeg en sånn sykdom, og den er visst så tabu for meg at jeg ikke engang har nevnt den blant tabuene her... ;)

Skrevet

Det er tabu å si noe kritisk om innvandring, religion, alenemødre, trygdete, fotball, statlig pengebruk, fagforeninger, bønder, barn, og veldig mye annet.

Det eneste man har lov å kritisere er kapitalister og politikere.

Gjest Hippopotamus
Skrevet
I forhold til sykdom så kan jeg ikke tenke meg noe annet enn impotens eller inkontinens som tabu.

Vekt.

Gjest Bodillen
Skrevet
Det er tabu å si noe kritisk om innvandring, religion, alenemødre, trygdete, fotball, statlig pengebruk, fagforeninger, bønder, barn, og veldig mye annet.

Det eneste man har lov å kritisere er kapitalister og politikere.

Mye av det du nevner her har da vært hyppig debattert på KG....?

Skrevet
Mye av det du nevner her har da vært hyppig debattert på KG....?

Ja, men da blir man ganske fort stemplet som rasist, umoden, dum, egositisk eller noe annet passende.

Gjest Bodillen
Skrevet
Ja, men da blir man ganske fort stemplet som rasist, umoden, dum, egositisk eller noe annet passende.

Ja, jeg vet, jeg har vært utsatt for det selv... Men jeg har ikke inntrykk av at det er så mye pga at temaene har vært tabubelagte, mer at enkelte tar ting veldig bokstavelig, ikke er interessert i å lese argumentasjon skikkelig eller rett og slett bare er mest ute etter å kverulere...

Skrevet (endret)

Sex mellom familiemedlemmer er et ytterst sterkt tabu.

Selvmordstanker er tabubelagt - jamfør modereringa på kg.

Drapstabuet står sterkt - og er under trussel av aktiv dødshjelp.

Mye av det som blir nevnt som tabu-evner her, for eksempel som psykisk sykdom eller nazister i slekta, finnes bare i form av en skamfølelse hos den eller de som sitter på "hemmeligheten".

Det å være deprimert for eksempel kan være kombinert med enorm skamfølelse, og det oppleves som et tabu, selv om jeg vil si at et slikt tabu bare finnes inni hodet til den som har det.

Endret av Ananas
Skrevet

Jeg tror ikke jeg kommer på noe som er mer tabu enn spørsmålet om mødre faktisk kan angre på at de ikke tok abort (når de har barnet selv)...

Gjest christineemily
Skrevet

Mannen til min venninne har utlagt tarm, det har tatt ham mange år å bli komfortabel med det. Det rare er at omgivelsene brukte enda lengre tid på å venne seg til det, så det er kanskje tabu. Men det har nok mye å gjøre med at han ikke pratet om/ga informasjon om tilstanden sin. Det folk ikke vet noe om har de fordommer mot dessverre.

Noe annet som er tabubelagt er å være utsatt for incest, akkurat som om det er den misbrukte som skal skamme seg :sur: !!!

Skrevet
Jeg trur nok det finnes endel "tabubelagte" politiske overbevisninger (om man kan bruke et slikt ord på det).

Du tenker på SV :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...