Gå til innhold

Flere som taper penger på utleieboligen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå har renten steget så mye at vi går i minus på utleieboligen hver måned, hva gjør man da? Biter tennene sammen og håper på rentenedgang?

Anonymkode: ae748...b02

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Setter opp leia, kanskje? Eller innser at gevinsten ligger i videresalg, ikke i selve leia. At du må ut med en tusenlapp ekstra nå vil jo bare at tidligere gevinst spiser opp, ikke at du taper penger. 

Anonymkode: 9477a...33a

• Liker 20
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har du fullfinansiert en bolig i oslo for utleie? Hvis du går i minus må du enten betale eller selge for leietakeren blir du ikke kvitt. 

Anonymkode: 6e3af...54b

• Liker 5
Skrevet (endret)

Er det virkelig minus etter rentefradrag og prisstigning på boligen?

Renten vil heller gå opp en ned så det blir neppe bedre de neste årene.

Da kommer valget selge eller ta tap over en periode og håpe på bedre tider.

Endret av NakenPanda
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Sette opp leia ved neste anledning.

Flere kommer til å selge, så leieprisene kommer til å stige pga høyere etterspørsel.

Anonymkode: 8a270...c72

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (11 minutter siden):

Er det virkelig minus etter rentefradrag og prisstigning på boligen?

Renten vil hellet gå opp en ned så det blir neppe bedre de neste årene.

Da kommer valget selge eller ta tap over en periode og håpe på bedre tider.

Nå sitter jeg ikke å regner på prisstigningen fra måned til måned, men rentefradraget har jeg tatt med.

Etter at jeg har betalt renter, fellesutgifter og forsikring så går jeg flere tusen kroner i minus på utleieboligen hver måned.

Vedlikeholdsutgifter later jeg som ikke eksisterer 🙈

Hat jo selvfølgelig satt opp leien Max hvert år, men å justere med KPI er jo som å pisse i havet sammenlignet med rentehevingene.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Nå sitter jeg ikke å regner på prisstigningen fra måned til måned, men rentefradraget har jeg tatt med.

Etter at jeg har betalt renter, fellesutgifter og forsikring så går jeg flere tusen kroner i minus på utleieboligen hver måned.

Hat jo selvfølgelig satt opp leien Max hvert år, men å justere med KPI er jo som å pisse i havet sammenlignet med rentehevingene.

Jeg leide ut en leillighet i et par år med cashflow minus hver måned, men etter jeg regnet med rentefradrag samt det jeg faktisk betalte til meg selv på på rundt 50% av huslånet gikk det i pluss, men det tynger jo pengeforbruket, og da jeg solgte den etter 2 år var det en stor byrde av mine skuldre.

Tror jeg ville vurdert å selge den mens markedet enda er nogenlunde, husk NB sier at rentee skal 0.5% opp til i år, så normale renter vil bli 6%

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi kjøpte utleieleilighet som en investering til fremtiden. Og var fullt klar over at renten kom til å stige og at vi til tider kom til å måtte dekke deler av utgifter selv. Jeg trodde alle som investerer i utleieleilighet finansiert med lån var klar over? Du kan jo selge, men meglerutgifter og   med så mye ute til salgs så er sjansen der for at du ikke får prisen du vil ha. 

Så ja, det beste er å bare holde ut og håpe på bedre tider. Evt søke om avdragsfrihet hvis du har rom for å søke om det (hvis dere har betalt ned nok lån til å kunne få avdragsfrihet).

Anonymkode: 54c98...1d1

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Kan du si opp leietakerne og så leie ut for ny pris? Siden man ikke bare kan sette opp leien med det man vil. 

Anonymkode: 266cb...d9e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I noen perioder går man i pluss, i andre minus. Jeg hadde blitt sittende med den.

Anonymkode: a2372...65b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan du si opp leietakerne og så leie ut for ny pris? Siden man ikke bare kan sette opp leien med det man vil. 

Anonymkode: 266cb...d9e

Man kan heller ikke bare si opp leietakerne når man vil.

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Du må sette opp leieprisen når du får ny leietager. Kontrakten er vel ikke uendelig? 

Boligen blir mer og mer deres for hvert år som går så sånn sett øker du dine verdier, men forbruksmessig går det i minus. 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ts kan sikkert si opp for å gjøre oppgraderinger/nødvendige ting. Noen man uansett burde mellom leietagere siden man ikke får gjort det mens de bor der. 

Anonymkode: d4971...def

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er umulig å gå ned pluss i lånefinansiert utleiebolig nå. Slik er det.

Anonymkode: cfdf1...818

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skjønner ikke helt hva du mener.

Mener du at utgangspunktet var at utleien skulle dekke alle boutgiftene dine, eller at prisen på utleie skulle dekke selvkost og gi en fortjeneste?

For å forklare hva jeg mener:

La oss si at jeg leier ut en leilighet for 10 000 kr mnd, da kan jeg se på utleien på to måter:

1: Utleie skal være selvkost, med litt fortjeneste.
Utgifter direkte knyttet til utleieleiligheten er litt ekstra renter på boliglånet (ca 1500 kr) en ekstra enhet til kommunale avgifter (ca 1000 kr mnd), litt høyere forsikring enn jeg ville hatt uten leiligheten (ca 500 kr mnd), og ekstra vedlikehold (ca 2000 kr mnd).  Altså ville jeg gått 5 000 kr i pluss.

2: Jeg kunne leid ut for å dekke egne boutgifter.
Jeg får 10 000 kr mnd i husleie.  Mine boutgifter uten avdrag på boliglån, og etter rentefradrag er 20 000 kr mnd, altså går jeg 10 000 kr mnd "i minus" som jeg må dekke selv.

Hvilken av disse to alternativene er ditt alternativ?

Anonymkode: 963f4...e56

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Mener du at utgangspunktet var at utleien skulle dekke alle boutgiftene dine, eller at prisen på utleie skulle dekke selvkost og gi en fortjeneste?

La oss si at jeg leier ut en leilighet for 10 000 kr mnd, da kan jeg se på utleien på to måter:

Utgifter direkte knyttet til utleieleiligheten er litt ekstra renter på boliglånet (ca 1500 kr) en ekstra enhet til kommunale avgifter (ca 1000 kr mnd), litt høyere forsikring enn jeg ville hatt uten leiligheten (ca 500 kr mnd), og ekstra vedlikehold (ca 2000 kr mnd).  Altså ville jeg gått 5 000 kr i pluss.

Jeg får 10 000 kr mnd i husleie.  Mine boutgifter uten avdrag på boliglån, og etter rentefradrag er 20 000 kr mnd, altså går jeg 10 000 kr mnd "i minus" som jeg må dekke selv.

Glem det! Jeg leste feil, og så ikke at det handlet om utleiebolig, ikke utleie av leilighet i egen bolig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tipper det er «ts har kjøpt en leilighet til ca 4, 7 millioner der 4 millioner er lån.

I dølge Nordea sin kalkulator kommer det på  24 800 i måneden med 25 års nedbetalingstid, men leiligheten har i tillegg fellesutgifter på 5000 i måneden, så 29 800.

Ts leier neppe ut for 25 000 eller mer i måneden.

Samtidig er det urimelig av ts å tenke st leiligheten skal betjene hele lånet inkludert avdragene.

Anonymkode: 90bb4...f2a

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo bare sette opp leia etter reglene. Jeghar leid samme sted i 10+ år, leia sto stille de første 3 årene, som den skal, pluss litt, men de siste årene har jeg fått en liten økning annenhvert år. Fra 2022 til 2023 fikk jeg den største, 1000 kroner ekstra i mnd, dette er under 10% økning og regner med det har med økte utgifter å gjøre, og det er fortsatt billigere å bli boende, enn å flytte. Venner som eier har også hatt større økning, typ 5000 (50%) ekstra i fellesutgifter, så jeg synes ikke synd på meg selv.

Fortjeneste på utleie på også ses i et lengre perspektiv, som flere sier, og verdistigningen er hovedpoenget. Å kjøpe for å leie ut er en risiko, uansett hvor lukrativt det har vært frem til det siste året, så hvis du ikke greier å ha litt is i magen er det nok ikke noe for deg. 

Anonymkode: b4915...5fe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper så mange som mulig får svi ved å ha gått på en smell her. Forbannede bolighaier.

Anonymkode: 1481e...80c

• Liker 22
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man kan vel det hvis man følger bestemmelsene i kontrakten om oppsigelsestid?

Anonymkode: 45a86...6b5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Av en eller annen merkelig grunn så fryder jeg meg over at folk som ser på andre mennesker som en investering går i tap.

Glad man slipper å være på leiemarkedet mer.

Anonymkode: 37483...0ca

• Liker 14
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...