Gå til innhold

Er tenåring som skal på typisk «barnefamilie» ferie, hvordan overleve?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Foreldrene mine foreslo at vi skulle reise til hellas i sommer, det var jeg veldig optimistisk til! Flere i familien min har nå tenkt seg på samme reise. Opprinnelig skulle bare meg og foreldrene mine, på grunn av det hadde vi tenkt å bevege oss litt vekk fra en «typisk» barne familie ferie for å oppleve litt mer av kulturen enn man vanligvis hadde gjort på et typisk «turist sted». Dette er ikke planen alikevell ettersom at flere barn skal med på turen. Spørsmålet mitt er vel hvordan jeg skal overleve som tenåring (den eneste) på en tur i Agia Marina? Vet noen om mulige second hand butikker eller generelt noe som ikke er likt de typiske turist butikkene jeg kan besøke i nærområde ved f.eks å sykle?😅

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bli hjemme

Anonymkode: 69b7d...b83

AnonymBruker
Skrevet

Chania ligger ikke så lang unna, Men mulig du bør ta buss dit. Men kanskje du kan få med foreldrene dine på noen dagsturer til andre steder. Det hadde jeg helt klart gjort med min tenåring.

Anonymkode: 9b250...279

AnonymBruker
Skrevet

Så heldig du er! Sett fra en tenårings øyne forstår jeg likevel frustrasjonen din.

Hør med foreldrene dine om dere kan gjøre noe annet en dag eller to. Kom med forslag. 

Det er selvfølgelig forskjell på om du er 13 eller 16, men kanskje du selv kan reise med buss til Chania for å shoppe? Jeg fikk dra aleine inn til storbyene etter jeg var konfirmert. 

Snakk med foreldrene dine før dere reiser! Jeg tipper du ikke er den eneste på din alder på stedet. Kanskje du kunne funnet noen å være sammen med?

Anonymkode: 6e75f...876

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Så fint at du er løsningsorientert og leter etter ting du kan like å gjøre! 😊 Håper du får en fin ferie! Jeg har aldri vært der, men jeg anbefaler å ta med masse gode bøker eller tegneserier til stranden!

Anonymkode: a6cb0...d06

Skrevet
rabiatkvinne skrev (5 timer siden):

Hei!

Foreldrene mine foreslo at vi skulle reise til hellas i sommer, det var jeg veldig optimistisk til! Flere i familien min har nå tenkt seg på samme reise. Opprinnelig skulle bare meg og foreldrene mine, på grunn av det hadde vi tenkt å bevege oss litt vekk fra en «typisk» barne familie ferie for å oppleve litt mer av kulturen enn man vanligvis hadde gjort på et typisk «turist sted». Dette er ikke planen alikevell ettersom at flere barn skal med på turen. Spørsmålet mitt er vel hvordan jeg skal overleve som tenåring (den eneste) på en tur i Agia Marina? Vet noen om mulige second hand butikker eller generelt noe som ikke er likt de typiske turist butikkene jeg kan besøke i nærområde ved f.eks å sykle?😅

Greier du ikke å ligge på stranda og drikke en drink fra en kokosnøtt mens du leser i en bok? Om kvelden kan du rolig gå å se i butikker etter litt deilig mat med familien. Selv om du er tenåring? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
lillevill skrev (2 minutter siden):

Greier du ikke å ligge på stranda og drikke en drink fra en kokosnøtt mens du leser i en bok? Om kvelden kan du rolig gå å se i butikker etter litt deilig mat med familien. Selv om du er tenåring? 

En drink ja... Skulle likt å se at jeg ble servert drinker på stranden på familieferie 🤣

Anonymkode: ad7aa...075

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare pass på at du ikke plutselig blir barnevakt fordi foreldrene til disse småbarna mener de trenger barnefri. Det høres ikke ut som du står i fare for det altså, men ja. Pass på 😊

Anonymkode: 0f93c...1ea

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En drink ja... Skulle likt å se at jeg ble servert drinker på stranden på familieferie 🤣

Anonymkode: ad7aa...075

Uten alkohol da. 

• Liker 1
Skrevet

Er bare en tenåring som lurer på hvordan de skal "overleve" å slappe av på stranden i et par uker. Bortskjemt Ass. 🤣

AnonymBruker
Skrevet
lillevill skrev (1 minutt siden):

Er bare en tenåring som lurer på hvordan de skal "overleve" å slappe av på stranden i et par uker. Bortskjemt Ass. 🤣

Det er jo bare en dramatisk overskrift for at folk skal gå inn på tråden. Hun ber jo bare om tips til ting å gjøre i området. 

Anonymkode: a6cb0...d06

• Liker 2
Skrevet
lillevill skrev (2 minutter siden):

Nei det er ikke bortskjemt, det er snakk om at forventningene hun hadde til en artig ferie sammen med familien, ikke blir som forventet. 
Jeg hadde, i voksen alder, blitt skuffet om en ferie fylt med spennende opplevelser ble byttet ut med å "slappe av på stranden i to uker". Å ligge på stranden hele ferien hadde vært fryktelig kjedelig. 

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er i stand til å registrere bruker her og skrive innlegg så er du også i stand til å bruke google og finne butikker og andre opplevelser selv. Du trenger jo heller ingen plan, bare ta sykkelen og sykle til et nytt sted hver dag så finner du alltid en butikk, en koselig cafe eller noe pent å se på veien.

Anonymkode: 8dad8...af7

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
rabiatkvinne skrev (5 timer siden):

Hei!

Nå er ikke agia marina et typisk barnested. Bare et typisk syden sted. Syden tur klarer vel en tenåring. Ligge på en solstol med en bok feks eller lydbok og sole deg feks? En tur til chania med dine foreldre. Spise på restaurant osv. 

Anonymkode: 35237...d45

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Lurer først og fremst på hvilken tenåring som skriver inne på kvinneguiden, er du tenåring eller skriver du for en tenåring? 15åringen min vet ikke hva kvinneguiden er en gang, og aldri kommet til å skrive her inne. Samtidig så er språket som er skrevet langt fra en tenåring språk spør du meg.

Anonymkode: 7402d...99e

AnonymBruker
Skrevet
rabiatkvinne skrev (6 timer siden):

Hei!

Ingen tenåring som har skrever dette innlegget, et litt vel voksent språk og skrivemåte.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hvis du er i stand til å registrere bruker her og skrive innlegg så er du også i stand til å bruke google og finne butikker og andre opplevelser selv. Du trenger jo heller ingen plan, bare ta sykkelen og sykle til et nytt sted hver dag så finner du alltid en butikk, en koselig cafe eller noe pent å se på veien.

Anonymkode: 8dad8...af7

Større mulighet for at det er moren som skriver, ala det litt vel voksne språket, skrivemåte. Min 15åring, som har toppkarakter i Norsk, skriver på langt nær som en voksen iforhold til språk og ordbruk.

Skrevet

Er faktisk i denne situasjonen NÅ. Har løst det ved å leie bil og å spinne rundt på ulike aktiviteter. Snorkling, båttur, shopping. Tenke å leie vannscooter også. Og vurderer go-kart og ATV kjøring. Litt usikker på det siste pga sikkerhet. Må se an litt.

Ellers så har det vært mye tull og lekeslossing og bare ikke gjøre noe. Tenåringer er nesten som en egen rase, som jeg har måttet bruke tid på å forstå. Kuleste ferien på svært lenge for oss (tror jeg, da. Gud vet hva tenåringen synes. Men han gliser i allefall mye av tiden)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg valgte å bli hjemme i sommerferien mens familien dro til syden. Jeg er eldste barnet og var ikke med på noen ferier fra jeg var ca 15. Mye bedre å være alene hjemme i noen uker! Hadde nok kjedet meg ihjel sammen med familien, ja.

Nå som jeg er voksen synes jeg det bare er gøy å være med familien på tur.

Anonymkode: d0bab...866

AnonymBruker
Skrevet

Det går buss langs hele Agia Marina og inn til Chania flere ganger i timen. Er veldig lettvint å komme seg dit! Chania er en by med mange shoppingmuligheter, og du kan f.eks. ta en båttur fra havna der. Prøv å få med deg en av foreldrene dine på en tur, sist vi var der tok jeg en tur med en båt der du kunne snorkle og se MASSE små fisk. Anbefales!

Det kan jo hende at din far eller mor også har behov for å komme seg litt unna småbarns"idyllen" en dag. Lei en bil, spør om du kan få planlegge en dagstur, og så kjører dere etter planen din. Knossos hvis du er historieinteressert? Elafonissi strand? Det er mange muligheter.

Ellers er det mye å se i Platanias/Agia marina-området. Selv om det er veldig turistpreget. Fiskespa, vannsport, osv. Og hvem vet, kanskje du finner andre tenåringer som er med på familieferie, som du kan bli kjent med?

Anonymkode: 284c3...ced

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...