Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Angst og eksponeringsterapi

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En ovenpå skrev at hun hadde eksponert seg selv i 30 år og enda ikke hadde blitt kvitt angsten. Panikkangsten lever sitt eget liv, å kalle henne svak, er det siste jeg hadde tenkt eller uttalt meg om. 

Anonymkode: 2e91e...76d

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Hvis man som 76-åring fortsatt sitter inne i «angstfengslet» sitt, og konsekvent går glipp av store ting i livet. Og aldri tar tak i det - da er man svak i min verden. Min verden er ikke din verden. Ellers syns jeg du har ett godt perspektiv og fine ord ♥️

Anonymkode: 39417...8ac

Og forøvrig, du sa du skulle takke for deg, for 7 innlegg siden ;) . 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

En ovenpå skrev at hun hadde eksponert seg selv i 30 år og enda ikke hadde blitt kvitt angsten. Panikkangsten lever sitt eget liv, å kalle henne svak, er det siste jeg hadde tenkt eller uttalt meg om. 

Enig med deg 

Anonymkode: f1f93...450

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvis man som 76-åring fortsatt sitter inne i «angstfengslet» sitt, og konsekvent går glipp av store ting i livet. Og aldri tar tak i det - da er man svak i min verden. Min verden er ikke din verden. Ellers syns jeg du har ett godt perspektiv og fine ord ♥️

Det virker som om du ikke evner å forstå at man kan tak i det, igjen og igjen, og likevel sitte inne i det du kaller «angstfengselet sitt». Det er fint at vennene dine kaller deg empatisk, men det er ikke det du fremstår som. Om man må bli godt kjent med deg for at du man skal forstå at du er empatisk, tenker jeg du har allerede tapt på veien. Du kunne vært en ressurs for andre, men som flere nevner i denne tråden, du sitter på din høye hest og preker sannheten. Du er lite imøtekommende, har lite forståelse for at mennesker og angst er forskjellig. Det klassifiserer ikke til en som er en ressurs for andre. Du får tro at folk blir provosert fordi «de vil bare fortsette å være kronikere», men du evner ikke å se verden utenfor din egen nesetipp. Det er en egenskap som er ganske viktig i møte med andre mennesker. 

Anonymkode: c54e6...6e2

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg gir opp. Du har fått en pokal for dette innlegget, den var ikke fra meg. Det er alt for enkelt å si "min verden er ikke din verden", mens man fortsetter sin irrasjonelle og empatiløse fremferd. Du mistet meg også på "pusing i skolen". Vi kommer aldri til å bli enige og jeg håper du alltid tar med deg hvor utrolig svak du var i så mange år der du rullet i selvmedlidenhet og dullet deg inn i kronikerrollen din, sagt med dine ord altså. 

Anonymkode: 09de1...14c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Angst er grusomt. Og de som lever med sterk angst og panikk anfall hele tiden har det vondt. 
Så er det slik at vonde følelser er noe vi vil unngå. Hvis hjemme er den plassen en får litt pause fra angsten skjønner jeg godt folk er hjemme. 
Mange eksponerer seg og blir verre, av ulike grunner. 
Hvis du har ekstrem sosial angst, og i tillegg har store komplekser for kroppen din..  Hvordan tror dere personen har følt seg hvis hun skulle gå gjennom Karl Johan midt på sommeren i bikini hver eneste dag for å bli kvitt både sosial angsten og kompleksene? Det hadde nok vært beintøft! De aller fleste hadde ikke gjort dette. Slik er det med angst også. 
De som ikke har angst vet ikke hva angst er. 

Anonymkode: d11ec...625

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.7.2023 den 10.53):

Det virker som om du ikke evner å forstå at man kan tak i det, igjen og igjen, og likevel sitte inne i det du kaller «angstfengselet sitt». Det er fint at vennene dine kaller deg empatisk, men det er ikke det du fremstår som. Om man må bli godt kjent med deg for at du man skal forstå at du er empatisk, tenker jeg du har allerede tapt på veien. Du kunne vært en ressurs for andre, men som flere nevner i denne tråden, du sitter på din høye hest og preker sannheten. Du er lite imøtekommende, har lite forståelse for at mennesker og angst er forskjellig. Det klassifiserer ikke til en som er en ressurs for andre. Du får tro at folk blir provosert fordi «de vil bare fortsette å være kronikere», men du evner ikke å se verden utenfor din egen nesetipp. Det er en egenskap som er ganske viktig i møte med andre mennesker. 

Anonymkode: c54e6...6e2

Dette er dine ord. Like nedlatende, med lite perspektiv og du sitter like høyt på din hest. Du kjenner ikke meg. Jeg har min virkelighet, du din. Kom akkurat på hvorfor jeg holdt meg unna kvinneguiden i mange år. Jeg har sagt unnskyld x antall ganger. 

Men jeg sier ikke unnskyld for om du er sterk eller svak. Enten er man sterk… eller svak. Enten står man i det, og er naken på NRK som Else Kåss, til tross for at hun ikke er fornøyd med kroppen sin, eller så kan man velge å la være. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er dine ord. Like nedlatende, med lite perspektiv og du sitter like høyt på din hest. Du kjenner ikke meg. Jeg har min virkelighet, du din. Kom akkurat på hvorfor jeg holdt meg unna kvinneguiden i mange år. Jeg har sagt unnskyld x antall ganger. 

Men jeg sier ikke unnskyld for om du er sterk eller svak. Enten er man sterk… eller svak. Enten står man i det, og er naken på NRK som Else Kåss, til tross for at hun ikke er fornøyd med kroppen sin, eller så kan man velge å la være. 

Sterk-svak er en veldig umoden måte å se verden på. Etterhvert som man vokser til oppdager man at verden er langt mer nyansert enn det. Ps, dette er det 8 ende innlegget du har skrevet etter at du skrev at du trekker deg ut av hele diskusjonen ;) . 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Så personen som har eksponert seg i 30 år, men enda ikke har klart å komme seg i mål, er svak? Det blir jo helt absurd. Denne svart-hvitt tankegangen er en umoden måte å se verden på. 

• Liker 1
  • 5 måneder senere...
Skrevet
Gjest Refreng skrev (På 3.7.2023 den 23.24):

Dersom eksponeringen enten motbeviser det som stresser en, eller at man blir lært/ finner ut av verktøy som gjør at man klarer bearbeide det som går galt på en bra måte- så kan det fungere

Eksponering hjelper ikke dersom man til stadig opplever at det man frykter skjer. For eks at man har sosial angst og opplever stadig at man dummer seg ut, kanskje folk til og med ler av en. Da vil eksponering forsterke angst.

Så slike ting kommer an på

Så hvor er logikken bak "angst er bare tull, det er bare tenker, tanker er ikke virkelighet, det vi er redd for nesten aldri skjer" bla bla bla...Noen ganger SKJER ting vi er redd for. 

Anonymkode: f1f93...450

Skrevet

Kjempefint å lese, og veldig bra jobba av deg! Forskning viser at eksponering hjelper. 
Det som tar knekken på angsten er nemlig mestring. 
Folk har ulike grunner til angst og ulike ting de er redd for. Det er hvertfall viktig å ha et støtteapparat rundt seg, sol familie og venner. 

Noen blir kvitt angsten helt, noen blir bedre men får det litt nå og da, mens andre har en vedvarende angst. 

Veldig bra du legger ut din reise gjennom angsten, som gir andre håp ❤️ 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.7.2023 den 17.12):

Så personen som har eksponert seg i 30 år, men enda ikke har klart å komme seg i mål, er svak? Det blir jo helt absurd. Denne svart-hvitt tankegangen er en umoden måte å se verden på. 

Det er mange måter å komme gjennom angsten på. Det er ingen generell oppskrift. Det som hjelper for andre trenger ikke være din vei. 
Å få nok søvn, mat og de basale behovene er viktig å jobbe med å få på plass for å kunne ha krefter til å stå i det. Også holde seg unna alkohol, da dette forsterker angsten.

Mange har også depresjon. Angst og depresjon går ofte hånd i hånd. Det er lettere å håndtere angsten om man ikke er deprimert i tillegg. 
Angst er veldig fysisk, det er ikke bare tanker men en tilstand rett og slett. 
Yoga er fint for å roe ned systemet. 
Og hvertfall ikke skamme seg for angsten, det er veldig vanlig og mange som strever med det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...