Gå til innhold

Tilvenning i bhg, hensyn til hele familien?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn begynner i bhg til høsten. Jeg har vært i behandling for fødselsdepresjon siden barnet var 4 mnd. Jeg har også andre tilleggsvansker.

Jeg gruer meg så sykelig mye til barnet skal i bhg. Behandler på bup har anbefalt at vi får ekstra lang tilvenning (ukesvis, minst) i bhg og at jeg skal kontakte de og be om et møte.

Er det egentlig «innafor»? Vil bhg kunne gjøre slike tilpasninger? Føler meg litt krevende og teit så har ikke turt å spørre om møte enda?

Anonymkode: 7254a...d2d

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vent nå litt… er det du eller barnet som trenger tilvenning i barnehagen her? 

Anonymkode: 45ff7...7bf

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet

Tror du blir å se fortere enn du skulle tro at det går fint. Spesielt hvis det er første barn. Kjenner følelsen, det er rart, men fokuser på å bli godt kjent med de voksne slik at du kan føle deg trygg. Men for all del, hvorfor ikke bruke ekstra tid

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Behandler mener det er viktig for barnet at jeg er trygg og at vi derfor har en slags felles tilvenning (eller at mitt barn får ha veldig korte dager, kontaktperson osv mye lengre enn de 3 dagene som er satt opp), hvis det gir mening?

men skjønner at det høres rart ut, er derfor jeg nøler med å kontakte bhg!

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva legger du i lang tilvenning?  Korte dager kan du ha lenge. Å være sammen barnet i bhg kan du nok ikke så lenge 

Anonymkode: dda23...696

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mitt barn begynner i bhg til høsten. Jeg har vært i behandling for fødselsdepresjon siden barnet var 4 mnd. Jeg har også andre tilleggsvansker.

Jeg gruer meg så sykelig mye til barnet skal i bhg. Behandler på bup har anbefalt at vi får ekstra lang tilvenning (ukesvis, minst) i bhg og at jeg skal kontakte de og be om et møte.

Er det egentlig «innafor»? Vil bhg kunne gjøre slike tilpasninger? Føler meg litt krevende og teit så har ikke turt å spørre om møte enda?

Det skal gå fint å få lang tilvenning. Du er ikke den eneste som har hatt barnehage-angst! Det kommer til å gå bra! 

Anonymkode: 17f58...e01

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Behandler mener det er viktig for barnet at jeg er trygg og at vi derfor har en slags felles tilvenning (eller at mitt barn får ha veldig korte dager, kontaktperson osv mye lengre enn de 3 dagene som er satt opp), hvis det gir mening?

men skjønner at det høres rart ut, er derfor jeg nøler med å kontakte bhg!

Barnet har kontaktperson lenger enn 3 dager. Jeg tror du må kontakte bhg for å avklare jeg. 

Anonymkode: dda23...696

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er jo alltid helt opp til deg selv hvor lange dager barnet ditt har i barnehagen. Så små barn blir ofte hentet veldig tidlig når foreldrene har mulighet. I vår barnehage fulgte kontaktpersonen hele første året. Tror ikke det blir noe problem. Lykke til! 

• Liker 3
Skrevet

Kontakt barnehagen, de møter jo alle slags folk med forskjellige utfordringer. 3 dager er jo veldig kort tid syntes jeg, tenk på voksne folk i ny jobb hvor lang opplæring de har! Jeg hadde to måneder i siste jobben jeg starta i!

Greit å kontakte de nå, så får de tid til å planlegge slik at alt går som smurt når tiden kommer :)

• Liker 1
Skrevet

Det kommer til å gå fint ♥️ jeg hadde også litt angst for bhgstart og de ansatte i barnehagen løftet ikke et øyenbryn når jeg fortalte det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hentet ofte min etter lunsj slik at han kunne ha duppen sin hjemme med meg det første året, de dagene det lot seg gjøre i forhold til jobb. Null stress det. Lykke til med bhg 🥰

Anonymkode: 09a74...6b8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tre dager er uansett uvanlig nå. I vår kommune må alle foreldre sette av to uker og så er det bonus hvis det går raskere. Med yngste hadde vi fire uker (far tok det de siste fire ukene av sin lange permisjon). Så jeg ville bare spurt! 

Anonymkode: 63815...7d3

• Liker 2
Skrevet (endret)

Barnehagen tilpasser tilvenningen, men først og fremst basert på barnets behov. De tilpasser seg også i stor grad familiens behov, så sant de ikke opplever at det strider med barnets behov. De ansatte i barnehagen har taushetsplikt, så jeg vil anbefale deg å være åpen fra første stund om at du gruer deg til barnehagestart, slik at de kan følge opp deg og barnet litt tettere og unngå misforståelser. 

En rolig tilvenning med litt kortere dager gjerne den første måneden er generelt bare en fordel for barna. 3 dagers tilvenning og så rett på 8-9 timers dag i bhg er en litt for brutal start for de fleste.

Endret av Grüner
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Pedagogisk leder her. Ta kontakt ned barnehagen og fortell om din situasjonen, det vil være nyttig for både, barnet, deg og barnehagen. De tar selvfølgelig hensyn til det. Vi setter utrolig stor pris på åpenhet og at dere deler den informasjonen dere ser som viktige. Vi har en to timer samtale med foreldrene i forkant av oppstarten. Og så vil jeg si at jeg tror dette går fint, særlig når du er villig til å dele og sette av nok tid ❤️ 

Anonymkode: 20ba1...d9b

• Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

På min avd så er foreldre velkomne så lenge det er behov. Jeg oppmuntrer til en lang tilvenning, og foreldre blir en del av den daglige symbiosen den første tiden. For noen er det en uke, for andre er det noen timer på formiddagen i flere uker. De sitter ikke passive på avd, men samhandler med barn og voksne. Det er fint om du klarer å være åpen om utfordringene du har hatt (og har), for da blir det lettere å skreddersy tilvenning for dere.

Anonymkode: a89b3...6d0

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Foreldre trenger også en form for tilvenning, de levere fra seg det nest dyrebare på jord! Hilsen pedagogisk leder

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde over en måned med tilvenning (dvs alt fra å starte med korte besøk til korte dager som ble gradvis lengre) mot slutten av pappapermen. Ingen som stusset over det 

Anonymkode: 9d01f...8fc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Godt å høre fra dere pedagogiske ledere at slik informasjon er godt mottatt! Vil jo liksom ikke starte skeivt ut med å være hun krevende mammaen 🙈

Jeg får kvinne meg opp og sende en mail!

ts

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med barnehagen. Vi har hatt lang tilvenning på våre barn. Brukte ca en måned i barnehagen. De voksne sa ikke noe på det. De var bare opptatt av at barnet skulle oppleve en trygg start. Nå har de begynt å aktivt legge til rette for folk som har mulighet til lange tilvenninger fordi de ser hvor bra det er for ungene.

Anonymkode: baf3f...cde

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Pedagogisk leder her. Ta kontakt ned barnehagen og fortell om din situasjonen, det vil være nyttig for både, barnet, deg og barnehagen. De tar selvfølgelig hensyn til det. Vi setter utrolig stor pris på åpenhet og at dere deler den informasjonen dere ser som viktige. Vi har en to timer samtale med foreldrene i forkant av oppstarten. Og så vil jeg si at jeg tror dette går fint, særlig når du er villig til å dele og sette av nok tid ❤️ 

Jeg er enig i dette! Send en mail og hør. Jeg ser ingen utfordring med lenger tilvenning om man har tid og kapasitet. Samtidig tenker jeg det er viktig at mors behov ikke kommer først. Hvis barnet føler seg trygg i barnehagen før, at ikke mors tilvenning overskygger barnets behov. Antar de ansatte i barnehagen er trent til å spotte slikt også :).  

Anonymkode: 375d2...d06

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...