AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #1 Skrevet 3. juli 2023 Jeg lurer på to ting ang søvn. Hvor mye søvn er det vanlig å trenge som voksen? Jeg føler jeg egentlig må ha rundt 9 timer for å bli uthvilt. Jeg har vært utrolig stressa det siste året, så kan ha noe med det å gjøre også. Og så er det slik at både jeg og samboeren min er håpløse når det gjelder å legge oss, vi legger oss vanligvis mellom 01-03. Oftest tidligst 02. Ikke for at vi ikke kan sove, men fordi vi begge får masse idéer, energi og peeker på natten. Da får vi endelig litt egentid uten masse stress rundt seg. Om jeg legger meg 02 bruker jeg å stå opp 10 (har flexibel jobb). Så jeg får jo 08 timer. Men likevel føles det ”dårlig” mot kroppen å ha lagt seg så sent i forhold til hva man ”burde”. Anonymkode: 05968...75d 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #2 Skrevet 3. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg lurer på to ting ang søvn. Hvor mye søvn er det vanlig å trenge som voksen? Jeg føler jeg egentlig må ha rundt 9 timer for å bli uthvilt. Jeg har vært utrolig stressa det siste året, så kan ha noe med det å gjøre også. Og så er det slik at både jeg og samboeren min er håpløse når det gjelder å legge oss, vi legger oss vanligvis mellom 01-03. Oftest tidligst 02. Ikke for at vi ikke kan sove, men fordi vi begge får masse idéer, energi og peeker på natten. Da får vi endelig litt egentid uten masse stress rundt seg. Om jeg legger meg 02 bruker jeg å stå opp 10 (har flexibel jobb). Så jeg får jo 08 timer. Men likevel føles det ”dårlig” mot kroppen å ha lagt seg så sent i forhold til hva man ”burde”. Anonymkode: 05968...75d Statistisk sett trenger en kvinne 7-9 timer og en mann 6-8. Du trenger altså beviselig mer som kvinne enn din partner, gitt at dette er en mann. De fleste par bør derfor ikke få like mye søvn. Når du legger deg er helt uten betydning. Det kan være av betydning om du legger deg til ulike tider. De fleste vil da få dårlig søvnkvalitet. Av å markant endre døgnrytme (typisk ved nattevakt) vil de fleste få markant dårligere helse. Men da snakker vi ikke «legge seg 2». Og det er av betydning om du lever et liv i utakt med tilgangen på dagslys. Men om du står opp 6, tilbringer døgnets soltimer inne og så legger deg tidlig? Eller om du står opp sent, tilbringer døgnets soltimer sovende og så legger deg sent? Det er helt uten betydning. Altså - når du står opp har betydning vinterstid kun om du realistisk ville sett dagslys om du stod opp tidlig (noe de fleste med normal arbeidstid og innendørs arbeide uansett taper). Løsningen for deg er å bare akseptere at 9 timer søvn er ditt behov. Du får ikke mer i ren kvalitet ut av livet ved å nekte deg selv søvn fordi forskning på søvn tidligere har gått ut fra at alle mennesker er - menn. Anonymkode: 19f58...6c2 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #3 Skrevet 4. juli 2023 Du bør legge deg til samme tid hver kveld og stå opp til samme tid, det er det beste for både hjernen og kroppen. Anonymkode: 265ba...bef 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #4 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du bør legge deg til samme tid hver kveld og stå opp til samme tid, det er det beste for både hjernen og kroppen. Anonymkode: 265ba...bef Dette. Utover det bør du følge kroppens rytme, spiller ingen rolle om du legger deg klokka 2 så lenge du får nok søvn, hvis det er den naturlige døgnrytmen for din kropp. Anonymkode: 5d670...cc4 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #5 Skrevet 4. juli 2023 Hvis du kommer deg tidlig ut på morgenen og får dagslys ansiktet så vil kroppen styre døgnrytmen bedre og du vil fortere kjenne deg trøtt om kvelden. Anonymkode: 6df08...9d0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå