AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #1 Del Skrevet 3. juli 2023 Hei. Jeg sliter mye med acne-arr og kviser som jeg ønsker å få bukt med. Har hørt mye bra om the ordinary og retinol for dette. Kan noen anbefale meg en hverdagsrutine steg for steg? Det er så mange produkter, og jeg er redd for å ta feil rekkefølge. Håper noen kan hjelpe meg med dette 🫶🏻 Anonymkode: 09b70...4cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 5. juli 2023 #2 Del Skrevet 5. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 3.7.2023 den 22.07): Hei. Jeg sliter mye med acne-arr og kviser som jeg ønsker å få bukt med. Har hørt mye bra om the ordinary og retinol for dette. Kan noen anbefale meg en hverdagsrutine steg for steg? Det er så mange produkter, og jeg er redd for å ta feil rekkefølge. Håper noen kan hjelpe meg med dette 🫶🏻 Anonymkode: 09b70...4cb Ja, det er kanskje det eneste ankepunktet jeg har når det gjelder TO - at det blir mange produkter dersom man ønsker å kombinere aktive ingredienser. Når det er sagt, har de flere gode produkter - jeg bruker noen TO-produkter selv Du sier ikke noe om hvilken hudtype du har (man har ikke nødvendigvis fet hud fordi man er plaget med kviser), men om du har fet hud, kan det være greit å bruke en skånsom rens om morgenen. Om kvelden kan/bør du dobbeltrense for å være sikker på at du får vekk solkremrester og evt. sminke. Det er viktig å bruke høy solfaktor når du bruker aktive ingredienser som f.eks. syrer og retinioder, ettersom de gjør huden mer solsensitiv. Forslag til en rutine kan være: Morgen: Rens (for fet hud): TO Glucoside Foaming Cleanser Fuktserum: TO Marine Hyaluronics Behandling: TO Ascorbic Acid 8% + Alpha Arbutin 2% Fukt: TO The Moisturizing Factors Solbeskyttelse: TO har ikke solbeskyttelse høyere enn faktor 30, og jeg vil anbefale at du bruker faktor 50 for å være på den sikre siden. Om du ikke alt har en solkrem du liker, kan du forsøke en av disse, som også er egnet for hud som lett får kviser: https://lyko.com/no/la-roche-posay/la-roche-posay-anthelios-uvmune-400-oil-control-spf50--50-ml?gclid=EAIaIQobChMIqpiB-f72_wIVRcPVCh2MfgDcEAQYAiABEgJMZvD_BwE https://lyko.com/no/beauty-of-joseon/beauty-of-joseon-relief-sun-rice---probiotics-50-ml?gclid=EAIaIQobChMItZa7xP_2_wIVyotoCR2JXAVsEAQYASABEgIoF_D_BwE Kveld: Dobbeltrens med TO Squalane Cleanser og deretter TO Glucoside Foaming Cleanser Behandle med TO Azelaic Acid Suspension 10% + Granactive Retinoid Emulsion 2% Fukt: TO Moisturizing Factors To kvelder i uka bytter du AA og retinoider med TO Mandelic Acid 10% eller Salicylic Acid 2% Solution. Dette er eksfolierende syrer som begge er effektive mot kviser og aknearr. Mandelic Acid er noe mer skånsom enn salicylsyre, men til gjengjeld gjør ikke sistnevnte huden mer solsensitiv. Du kan jo f.eks. begynne med Mandelic acid og se om du er fornøyd, og evt. bytte til Salicylic Acid hvis mandelsyre ikke har den ønskede effekten. Så - og dette er viktig - du må ikke begynne med alle de aktive ingrediensene samtidig, da risikerer du å skade huden din. Når man skal innføre aktive ingredienser i hudpleierutinen sin, er det viktig å være tålmodig, og resultatene kommer heller ikke over natten, men gradvis. Jeg vil egentlig anbefale at du venter med Granactive Retinoid til høsten, ettersom jeg forstår det slik at du ikke har brukt retinoider tidligere. Du kan f.eks. begynne med Ascorbic Acid + Alpha Arbutin 2% to ganger i uka, ikke påfølgende dager. Etter et par uker, kan du øke til 3 ganger i uka dersom du ser at huden din tåler det og ikke blir irritert. Fortsett gradvis til huden din tåler å bruke produktet hver morgen. Du kan også forsøke å starte med Azelaic Acid Suspenson èn kveld i uka, en dag du ikke bruker Ascorbid Acid + Alpha Arbutin. Gjør f.eks. slik: Mandag morgen: TO Ascorbic Acid 8% + Alpha Arbutin 2% Onsdag kveld: TO Azelaic Acid Suspension 10% Fredag morgen: TO Ascorbic Acid 8% + Alpha Arbutin 2% Gjør dette et par uker, og så kan du etterhvert bruke Azelaic Acid Suspension feks. lørdag kveld osv. Etter 3-4 uker kan du innføre Mandelic Acid èn kveld i uka. Anbefaler deg også å ta en såkalt patch test av samtlige produkter før du begynner å bruke dem. Ta en liten mengde produkt på innsiden av armen, og vent minst 24 timer. Hvis du ikke får noen negativ reaksjon, kan du bruke produktet i hele ansiktet. OBS! Dersom du opplever hudirritasjon av noen av produktene, bør du slutte å bruke dem umiddelbart. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå