Gå til innhold

PTSD. Hva har hjulpet deg mest? Gjerne noe man kan prøve uten behandler

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har innsett at PTSD er en sannsynlighet med tanke på symptomer, og etter en barndom med daglig psykisk mishandling hvor jeg aldri følte meg trygg.

Men ventetiden for å få hjelp er laaaang, og jeg vil så gjerne prøve å gjøre noe selv i mellomtiden. Setter veldig pris på tips!

Anonymkode: 645b8...fb1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Boka «tilbake til nåtid» fra Modum Bad. 

Anonymkode: 35f34...a53

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Støtter denne.

Anonymkode: 32c22...404

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Støtter denne.

Anonymkode: 32c22...404

Enig!

Anonymkode: 4c841...17d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Den har hjulpet meg mye! Så støtter denne

Anonymkode: 6fd3f...5aa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Oi, så mange som har blitt hjulpet av den! Den må jeg absolutt lese!

Tusen takk for tips :blomst2:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg støtter også den boken. :) 

Ta ett kapittel om gangen og fokuser på øvelsene og hjemmeoppgavene. På gruppene/kursene gjør de det slik og gjennomgår ett kapittel ukentlig. På den måten lærer du deg øvelser og teknikker skikkelig slik at du kan hente dem fram når du trenger det. I tillegg vil du få grundig traumeforståelse gjennom å lese den. Du kan selvsagt lese den raskere om du vil, eller bare bla i den og lese litt her og der, men jeg anbefaler uansett at du setter av tid til å tenke gjennom det du har lest. 

Anonymkode: af22f...6c4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mindfullness

Anonymkode: a3ffa...ea8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gire ned. Møte forståelse.  Ha en forutsigbar døgnrytme. Minimalt med alkohol og null rus. Forsiktig med relasjoner. Forutsigbar økonomi. God døgnrytme. Sunt nok kosthold. Lite kaffe. Lite røyk. Høre på podkaster. Lydbok. Gå turer. Kjenne etter -hva sier følelsene dine? God terapeut (hadde ikke flaks før terapeut nr 10!) M.m.

....alt ovenstående har tatt meg opp i 40-årene å funne ut av. 

Anonymkode: 5479a...d53

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar! :)

AnonymBruker
Skrevet

Dette kommer til å høres ekstremt klisjéaktig ut, men jeg har forsøkt årevis med psykolog og EMDR-behandling. 

* Være i naturen, meditasjon, yoga (yin yoga eller mediyoga), og mindfullness. 

* Ellers: sette grenser, lære å sette meg selv og helsa først, og prioritere søvn, hvile, og et så sund kosthold som mulig (med rom for utskeielser. Kutte ut mennesker som ikke er bra for meg, og pleie relasjoner med gode mennesker og dyr.

Det er ikke så enkelt som det høres ut som, spesielt tur i naturen, yoga osv. Det krever en del disiplin, da man ikke nødvendigvis oppnår resultater før det har gått en liten stund. Men dette har gjort meg tilnærmet frisk. ♥️

Anonymkode: 470e0...2b6

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette kommer til å høres ekstremt klisjéaktig ut, men jeg har forsøkt årevis med psykolog og EMDR-behandling. 

* Ellers: sette grenser, lære å sette meg selv og helsa først, og prioritere søvn, hvile, og et så sund kosthold som mulig (med rom for utskeielser. Kutte ut mennesker som ikke er bra for meg, og pleie relasjoner med gode mennesker og dyr.

Det er ikke så enkelt som det høres ut som, spesielt tur i naturen, yoga osv. Det krever en del disiplin, da man ikke nødvendigvis oppnår resultater før det har gått en liten stund. Men dette har gjort meg tilnærmet frisk. ♥️

Så godt å høre at du er blitt tilnærmet frisk :hjerte:  Det gir meg håp.

Tusen takk for gode råd.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.7.2023 den 22.02):

Har innsett at PTSD er en sannsynlighet med tanke på symptomer, og etter en barndom med daglig psykisk mishandling hvor jeg aldri følte meg trygg.

Men ventetiden for å få hjelp er laaaang, og jeg vil så gjerne prøve å gjøre noe selv i mellomtiden. Setter veldig pris på tips!

Det som har hjulpet meg er nok ikke noe jeg kan holde på i lengden, men det hjelper nå. Jeg sliter meg ut med husarbeid og trening. Alt overdrevet, så blir jeg syk og utbrent, også på'n igjen med engang jeg er frisk. Vet ikke hvor mange ganger kroppen orker å være utbrent lenger, men garantert ikke for alltid. Jeg er perioder hvor jeg trener så mye at jeg går ned i vekt som en bivirkning og ikke et mål. Har en del muskler også. Går de samme kg opp igjen når jeg ligger hjemme i flere dager totalt utslitt.  Jeg går rundt med konstant frykt om å bli så syk at jeg ikke kan hvile meg frisk igjen, med frykt for at en fysisk sykdom skal ramme meg og gjøre at jeg må holde meg i ro og kjempe mot tankene. Jeg er vettskremt av å være alene med tankene mine. Gjør alt for å distrahere meg...helt sikkert til døden tar knekken på meg. Heller det enn å ikke kunne distrahere meg. Jeg har gått på DPS i snart 5 år, vil si at det har hjulpet meg 5%. 

Anonymkode: c62ac...a04

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Egenkjærlighet og egenomsorg.

Jeg har «drevet med» yoga, turer i marka, mindfullness osv i mange år i håp om å få det bedre, men det er først nå når jeg klarer å gjøre det med en ikke-dømmende og kjærlig holdning til meg selv at jeg begynner å merke at det faktisk funker. Det tok veldig lang tid før jeg klarte å knekke den koden (og det kan fremdeles være vanskelig) fordi selvforakten og selvkritikken er så sammenfiltret med den jeg er at jeg ikke virkelig så den før nå nylig (med hjelp av psykolog).

Anonymkode: 7c811...85a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

For å si litt om hvordan jeg gjør egenkjærlighet og egenomsorg i praksis, så er det først og fremst å stoppe de ubevisste tankemønstrene som sier at jeg er håpløs, at folk misliker meg, at jeg er mislykket osv. og heller møte meg selv på samme måte som jeg ville møtt et barn: «det er ikke rart at du ble redd og lei deg nå, dette minner jo veldig om den gangen da du var liten. Men husk at jeg er her for deg, jeg passer på deg, og du er trygg nå. Du har lov til å føle alle følelser som kommer, det er ikke farlig.» osv.

Jeg praktiserer også regelmessig kroppsskanning hvor jeg fokuserer på bekken, mage mellomgulv, bryst, hals og ansikt. Jeg legger merke til hvordan områdene kjennes ut, forestiller meg at jeg sender pusten til de områdene og at jeg har et varmt indre lys som lyser med kjærlighet.

Kan også anbefale boken La masken falle. Forfatteren der snakker varmt om hypnoterapi og psykodrama som behandlingsformer - jeg vurderer å prøve det.

Anonymkode: 7c811...85a

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det som har hjulpet meg er nok ikke noe jeg kan holde på i lengden, men det hjelper nå. Jeg sliter meg ut med husarbeid og trening. Alt overdrevet, så blir jeg syk og utbrent, også på'n igjen med engang jeg er frisk. Vet ikke hvor mange ganger kroppen orker å være utbrent lenger, men garantert ikke for alltid. Jeg er perioder hvor jeg trener så mye at jeg går ned i vekt som en bivirkning og ikke et mål. Har en del muskler også. Går de samme kg opp igjen når jeg ligger hjemme i flere dager totalt utslitt.  Jeg går rundt med konstant frykt om å bli så syk at jeg ikke kan hvile meg frisk igjen, med frykt for at en fysisk sykdom skal ramme meg og gjøre at jeg må holde meg i ro og kjempe mot tankene. Jeg er vettskremt av å være alene med tankene mine. Gjør alt for å distrahere meg...helt sikkert til døden tar knekken på meg. Heller det enn å ikke kunne distrahere meg. Jeg har gått på DPS i snart 5 år, vil si at det har hjulpet meg 5%. 

Anonymkode: c62ac...a04

Oi dette kjente jeg meg igjen i. Det er helt riktig at vi vet ikke hvor mange ganger kroppen takler å bli utbrent. Jeg var igjennom det gang på gang, men denne gangen så kommer jeg meg ikke. Terskelen for hva jeg tåler er blitt MYE lavere. Så ta godt vare på deg selv. For hvis du blir så syk at du ikke kommer deg, da har du heller ikke lenger muligheten til å distrahere deg, du har ikke krefter. 

Anonymkode: 8f6d5...c99

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Dette hjelper meg også. Mye og lange turer i naturen. Å slite meg selv ut fysisk, hjelper veldig på en overaktiv hjerne og gjør at jeg sover bedre. Passer på å ta meg tid til å virkelig kjenne på den friske lufta, nyte det fine rundt meg, fokusere på å puste.

For meg hjelper det også å trene jevnlig, både yoga, men også mer høyaktivitetstrening. Det er noe med det å sette av tid til seg selv, på fast basis. Det hjelper også på selvfølelsen. Tilbringer også mye tid med dyr (har blant annet hund).

Klisjé ja, men det er jo en grunn for at det er en klisjé også. 

Anonymkode: 6adc6...723

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takker for svar.

Jeg trener allerede og har prøvd yoga og mindfullness, men synes det er veldig vanskelig å "skru av" tankene. Skal prøve igjen. Kroppscanning er også notert. Jeg er veldig glad i dyr, men min elskede gamle hund måtte dessverre avlives ganske nylig. Det er et enormt savn og han hjalp meg mye. Blir nok nytt firbeint familiemedlem når den verste sørgeperioden er over.

TS

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takker for svar.

Jeg trener allerede og har prøvd yoga og mindfullness, men synes det er veldig vanskelig å "skru av" tankene. Skal prøve igjen. Kroppscanning er også notert. Jeg er veldig glad i dyr, men min elskede gamle hund måtte dessverre avlives ganske nylig. Det er et enormt savn og han hjalp meg mye. Blir nok nytt firbeint familiemedlem når den verste sørgeperioden er over.

TS

Det krever helt vanvittig mye øvelse 24/7 å ha mindre støy i hodet om du har mye av det. Beste er å glemme det og heller øve på å stadig komme tilbake til øyeblikket igjen og akseptere at du har mye tanker på en ikke dømmende måte.

Anonymkode: fb73b...179

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Det krever helt vanvittig mye øvelse 24/7 å ha mindre støy i hodet om du har mye av det. Beste er å glemme det og heller øve på å stadig komme tilbake til øyeblikket igjen og akseptere at du har mye tanker på en ikke dømmende måte.

Anonymkode: fb73b...179

Det skal jeg prøve på. Takk.

Jeg har ekstremt mye støy i hodet, ja. Veldig vanskelig å få sove for eksempel. Jeg har skjønt at det er fordi jeg alltid måtte være forberedt på at foreldrene mine kunne eksplodere av sinne, ofte helt uten grunn, så jeg overanalyserer alt hele tiden for å være klar for enhver "fare". Det har hjulpet litt å bli klar over årsaken, men støyen er fortsatt der.

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...