bolli Skrevet 3. juli 2023 #1 Del Skrevet 3. juli 2023 Hei, er det noen her som har lest denne boka, fulgt rådene i den og sett noen endring? Vil gjerne høre andres erfaringer! Jeg er ca 2/3 ferdig med boka, og har ikke gjort noe veldig drastisk, men fra å spise mye ultraposessert + småspise hele tiden, har jeg de siste tre dagene spist mer råvarer, kun vann mellom måltider, lenger mellom måltider og minst 12 timers nattfaste. Jeg har vært mye plaget med luft i magen, og har et håp om at disse endringene skal hjelpe. Men enn så lenge så ser det heller ut til å forverre luftplagene😩 Det kan jo være tilfeldig, tre dager er ikke lenge... Men jeg ville bare høre om noen andre her har erfaring med å følge rådene i denne boka🙂 Kan det bli verre før det blir bedre, mens kroppen omstiller seg?🤷♀️ 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #2 Del Skrevet 3. juli 2023 Jeg fikk ble kvitt treg mage etter å ha innført lengre nattefaste (ca 16 timer) og redusere antall måltider til 2-3. Har vært plaget med forstoppelse så lenge jeg kan huske, men nå har det vært bra lenge. Lurer litt på om det egentlig er IBS jeg har. Hører mange blir bedre av det med periodisk faste. Anonymkode: 08aa8...583 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #3 Del Skrevet 3. juli 2023 Om du spiser mer frukt og grønt (fiber) kan magen reagere litt til å begynne med 😊 Anonymkode: bdec6...ab8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bolli Skrevet 3. juli 2023 Forfatter #4 Del Skrevet 3. juli 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg fikk ble kvitt treg mage etter å ha innført lengre nattefaste (ca 16 timer) og redusere antall måltider til 2-3. Har vært plaget med forstoppelse så lenge jeg kan huske, men nå har det vært bra lenge. Lurer litt på om det egentlig er IBS jeg har. Hører mange blir bedre av det med periodisk faste. Anonymkode: 08aa8...583 Hvor lang tid tok det før du fikk effekt? Veldig kjekt å høre at det funka for deg! Jeg håper såååå å ha funnet løsningen... Er så lei av å ha det sånn her😔 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #5 Del Skrevet 3. juli 2023 Jeg gikk rundt og så gravid ut hele tiden. Tenkte det var noe jeg måtte leve med etter å ha født tre barn. Etter at jeg sluttet å spise/drikke på kvelden og begrenset spisevinduet til 9-10 timer per dag, ble magen min flat og fin! Jeg spiser også mer fett enn før (animalsk fett). Ikke en veldig stor endring i kostholdet egentlig. Jeg spiser fortsatt like mye mat per dag, bare større porsjoner og mindre småspising. Har aldri spist så veldig mye ultraprosessert mat. Er så fornøyd med magen at jeg kommer til å holde på endringene 😊 Anonymkode: 7919e...3b6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #6 Del Skrevet 3. juli 2023 bolli skrev (1 minutt siden): Hvor lang tid tok det før du fikk effekt? Veldig kjekt å høre at det funka for deg! Jeg håper såååå å ha funnet løsningen... Er så lei av å ha det sånn her😔 Jeg endret spisemønsteret gradvis så effekten kom vel også gradvis om jeg ikke husker helt feil. Kanskje over 2-3 uker. Jeg ville gitt det et realt forsøk var jeg deg 🙂 Marit snakker en del om dette med IBS i noen intervjuer jeg har sett. Har ikke lest boka. Anonymkode: 08aa8...583 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bolli Skrevet 3. juli 2023 Forfatter #7 Del Skrevet 3. juli 2023 25 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg gikk rundt og så gravid ut hele tiden. Tenkte det var noe jeg måtte leve med etter å ha født tre barn. Etter at jeg sluttet å spise/drikke på kvelden og begrenset spisevinduet til 9-10 timer per dag, ble magen min flat og fin! Jeg spiser også mer fett enn før (animalsk fett). Ikke en veldig stor endring i kostholdet egentlig. Jeg spiser fortsatt like mye mat per dag, bare større porsjoner og mindre småspising. Har aldri spist så veldig mye ultraprosessert mat. Er så fornøyd med magen at jeg kommer til å holde på endringene 😊 Anonymkode: 7919e...3b6 Så kjekt å høre! Det hadde vært kjekt å få mindre mage også😅 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bolli Skrevet 3. juli 2023 Forfatter #8 Del Skrevet 3. juli 2023 29 minutter siden, AnonymBruker said: Om du spiser mer frukt og grønt (fiber) kan magen reagere litt til å begynne med 😊 Anonymkode: bdec6...ab8 Vet du hvor lenge? Reiser på ferie på søndag, og har et håp om å slippe å reise som en lekkende ballong😝 Stakkars de som sitter rundt meg på flyet🙈🙈🙈 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
totti_1 Skrevet 3. juli 2023 #9 Del Skrevet 3. juli 2023 Kolby har sikkert masse kompetanse, men hun er åpenbart også utenfor den etablerte vitenskapen og sånt har jeg ikke tid til. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #10 Del Skrevet 3. juli 2023 totti_1 skrev (1 time siden): Kolby har sikkert masse kompetanse, men hun er åpenbart også utenfor den etablerte vitenskapen og sånt har jeg ikke tid til. At hun er utenfor den etablerte vitenskapen vil jeg ikke si. Hun har bachelorgrad i matvitenskap og mastergrad i ernæringsbiologi. Hun jobber nå som høyskolelektor og forsker ved Oslo Nye Høyskole. Men det stemmer at hun har en småbeef om med fedmeekspert Jøran Hjelmesæth. Kolby mener at Hjemesæth avviser forskning på ultraprosessert mat: https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/krangler-om-ultraprosessert-mat_-_-en-hype_-sier-fedmeekspert-1.16421493 Anonymkode: 3666a...3f1 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #11 Del Skrevet 3. juli 2023 bolli skrev (2 timer siden): Hei, er det noen her som har lest denne boka, fulgt rådene i den og sett noen endring? Vil gjerne høre andres erfaringer! Jeg er ca 2/3 ferdig med boka, og har ikke gjort noe veldig drastisk, men fra å spise mye ultraposessert + småspise hele tiden, har jeg de siste tre dagene spist mer råvarer, kun vann mellom måltider, lenger mellom måltider og minst 12 timers nattfaste. Jeg har vært mye plaget med luft i magen, og har et håp om at disse endringene skal hjelpe. Men enn så lenge så ser det heller ut til å forverre luftplagene😩 Det kan jo være tilfeldig, tre dager er ikke lenge... Men jeg ville bare høre om noen andre her har erfaring med å følge rådene i denne boka🙂 Kan det bli verre før det blir bedre, mens kroppen omstiller seg?🤷♀️ Sliter med luft plager. Og fikk råd fra kostholdsekspert om å spise sjampinjong og broccoli hver dag i 4 uker. Det gjorde susen Anonymkode: 72197...48f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #12 Del Skrevet 4. juli 2023 Jeg fikk et nytt liv, hadde kraftig IBS. Nå spiser jeg 3 måltider, siste kl 18 ca. Så frokost igjen kl 8-9. Kun mat laget av råvarer, aldri ferdigmat. Spiser så rent som mulig. Anonymkode: cb247...bde 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #13 Del Skrevet 4. juli 2023 Jeg har gått ned 13 kilo, har nesten aldri vondt i magen lenger, sover bedre og føler meg mye piggere etter å ha forlenget nøattfasten og fokusert på naturlige råvarer. Og nå kjenner jeg så godt på kroppen når jeg "skeier ut" at det er ikke verdt to dager med mageknip etterpå 😝 Anonymkode: 3281a...fdd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #14 Del Skrevet 4. juli 2023 Jeg var i utgangspunktet på jakt etter noe for å gå ned i vekt. BMI på nesten 35, en den plager og vondter. Har prøvd utallige kurer og endringer og har klart å komme ned i vekt. For så å gå opp igjen. Er så lei av alle de (slanke) som sier at kroppen sier fra hva den vil ha når den vil ha det. Min kropp vil ha mat hele tiden. Og masse mat. Kom over boka til Kolby ved en tilfeldighet, men mye falt på plass for meg. Hun forklarer ting på en lettfattelig måte. Jeg har fulgt opplegget i litt over en måned, og selv om vektreduksjon var det viktigste for meg, har helseaspektet blitt mer og mer viktig. Jeg opplever at jeg har godt av det. Jeg spiser 2 måltid pr dag; lunch og middag. Er ikke noe frokostmenneske så det går greit. Faster altså 18-20 timer i døgnet og opplever det mye enklere enn å spise 4-5 mindre måltider. Teller ikke kalorier, men spiser råvarer og minst mulig ultraprosessert. Foruten å ha gått ned 4 kg merker har det medført blant annet ikke noe luftplager lengre, ikke halsbrann, sover bedre, sluttet å snorke , mer energi. Og i dag morges da jeg dusjet kom jeg til å tenke på at jeg har ikke mistet noe hår på en måned….. Tidligere måtte jeg fjerne hår i dusjen hver gang jeg dusjet. Jeg har endel vondter i hofte, knær osv, betennelser i kroppen. Dette har ikke blitt noe bedre foreløpig. Opplegget passer meg, jeg føler meg i bedre form og vekten går ned. Anonymkode: 0b023...360 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #15 Del Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har gått ned 13 kilo, har nesten aldri vondt i magen lenger, sover bedre og føler meg mye piggere etter å ha forlenget nøattfasten og fokusert på naturlige råvarer. Og nå kjenner jeg så godt på kroppen når jeg "skeier ut" at det er ikke verdt to dager med mageknip etterpå 😝 Anonymkode: 3281a...fdd Samme erfaring her. Har mensen og skeia skikkelig ut i går med melkesjokolade og litt cola, noe jeg svært sjeldent putter i meg. Var uvel i går og våkna kvalm i dag. Ikke verdt det! Anonymkode: 9f2cc...334 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #16 Del Skrevet 5. juli 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Samme erfaring her. Har mensen og skeia skikkelig ut i går med melkesjokolade og litt cola, noe jeg svært sjeldent putter i meg. Var uvel i går og våkna kvalm i dag. Ikke verdt det! Anonymkode: 9f2cc...334 Bra du lærte det, neste gang du skal handle søppel kan du stoppe opp å tenke..."trenger jeg dette?" "blir livet mitt bedre av å spise dritt?" Du kaster også bort penger når du handler slike ting, som du kan bruke på gode råvarer. Taco kan du lage deg, for eks. Som er mye mer "kos" enn godteri. Legg av deg "kos", det handler om å spise ting som stimulerer belønningsenteret kraftig. Etterhvert vil den næringsrike maten ta over denne belønningen, i dag gleder jeg meg til hvert måltid. Som kun er mat av råvarer. Ikke spist søtsaker, brus/koffein/Alkohol, kaker++ på over 2+år. Savner det ikke, vet hva det er! Anonymkode: cb247...bde 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå