Gå til innhold

Redd for å lukke døren om natten

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hvorfor men jeg er ofte redd om natten. Jeg våkner veldig tidlig i frykt og får dårlig søvn av det. Jeg tør ikke lukke soveromsdøren. Føler meg stengt inne da. Er det vanlig at voksne har sånn frykt for å sove?

Anonymkode: e0957...c43

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har det sånn periodevis.

Når jeg overnatter hos særboer har vi alltid døren åpen fordi vi har hund og vann til hunden på kjøkkenet, nå om sommeren ligger hunden litt på soverommet, litt i gangen, litt her og litt der så der står som sagt alltid døren til soverommet åpent pga hunden

Men når jeg er aleine i min bolig så kan jeg også bli veldig var på dette med døren. Av og til må den være igjen men som oftest må den være åpen. Når jeg har den følelsen av at døren må være igjen så må jeg ha det trangt, (jeg liker også små rom bedre enn store... Så ja jeg er nok sikkert rarere enn deg for å si det sånn🤪)... (ikke ille ment mot deg altså)..

Men så får jeg perioder hvor jeg må ha døren åpen, jeg kan også våkne av noen streke nattskrekk og mareritt i perioder hvor det går en stund fra jeg våkner til jeg skjønner at jeg er våken.. Spesielt da merker jeg at det er godt å ha døren åpen, Og at tiden det går fra jeg "våkner" til jeg våkner blir kortere om døren står åpen.

Om vinteren sovner jeg også med slike lyslenker på soverommet så det ikke er helt mørkt, jeg har også gjort soverommet mitt veldig koselig og likeså med sengen, at det er en plass jeg ønsker å gå inn til om kvelden, at det på mange måter er blitt min oase i hjemmet mitt... Der kan jo være noe du eventuelt kan ta med deg.. Jeg har også funnet ut at noen enkle mindfullnes øvelser som gjøres liggende i sengen når jeg har lukket øynene har vært gull for meg, (har en app som jeg bruker) men det er jo ikke alle som føler at mindfullnes treffer de like godt. Av og til må jeg ha lyder (svak musikk, eller sovne med bare noe svada på mobilen jeg har funnet på YouTube eller det kan være en film på Netflix for den del), bare for å roe tankene eller redselen for å sove, mørket, mareritt osv..

Jeg vet ikke hvor vanlig det er, sikkert ikke så veldig vanlig, men du er ikke aleine om å kjenne at natten kan være utrygg av ymse grunner. Dette med søvnproblemer er det jo mange som har, og grunnene til de kan være enkle eller sammensatt og vanskelige.. Vi blir jo veldig mye mer alene når det er natt, det kan også påvirke redsel.. Men jeg vet ikke, men om du føler deg tryggest med døren åpen så gjør du det, hva andre gjør spiller jo ikke så stor rolle så lenge du finner trøst i det.

Jeg bor jo bare aleine, og/eller sammen med min særboer og av og til noen venner på besøk og de er så vandt til mine sæririteter at de hever ikke et øyelokk på om døren står slik eller sånn når de overnatter.. 

Jeg sender deg iallefall en god:klem3: Og håper natten din blir god.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bare la døra stå åpen? Med et lys i gangen? 

Anonymkode: e2a27...4d7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg vet ikke hvorfor men jeg er ofte redd om natten. Jeg våkner veldig tidlig i frykt og får dårlig søvn av det. Jeg tør ikke lukke soveromsdøren. Føler meg stengt inne da. Er det vanlig at voksne har sånn frykt for å sove?

Få deg en ektefelle eller samboer det hjelper da er du ikke alene.

Anonymkode: 58dad...058

AnonymBruker
Skrevet

Eller enda bedre en hund.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode råd. Våknet kl 0200 og kun slumret etter det🥱 Jeg har hund men det hjelper meg ikke om natten. Vet at den vil varsle hvis det skulle komme noen men likevel. Jeg får bare fortsette å ha døra åpen for det hjelper litt. Å ha litt lys på og å ordne litt hyggelig på soverommet skal jeg prøve å fikse. Lysken hjelpe meg å komme til meg selv etter mareritt, forstå hvor jeg er.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Få deg en ektefelle eller samboer det hjelper da er du ikke alene.

Det blir å kamuflere problemet, ikke løse det. Alt for mange skaffer seg samboer fordi de ikke evner å være alene.

TS, det slitsomt å leve med en frykt som i utgangspunktet er urasjonell. Viktigheten av søvn og god søvnhygiene blir mer og mer prioritert. Kan du tenke deg å prøve terapi? Du kan ta det via henvisning dersom legen finner det nødvendig. Er nok noe ventetid, men du kn ikke ha det sånn livet ut.

Anonymkode: a6e5c...cef

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er ikke redd for å lukke døren, men jeg kan fortsatt bli ganske redd når alle lys er slukket og hele leiligheten er bekmørk, da kan jeg springe fort til sengen og hive meg  under dyna.

Urasjonell frykt, for jeg vet jo at jeg er alene i leiligheten, men den lille skrekkfilm-stemmen inni meg sier jo at det er noe der 😅

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det blir å kamuflere problemet, ikke løse det. Alt for mange skaffer seg samboer fordi de ikke evner å være alene.

TS, det slitsomt å leve med en frykt som i utgangspunktet er urasjonell. Viktigheten av søvn og god søvnhygiene blir mer og mer prioritert. Kan du tenke deg å prøve terapi? Du kan ta det via henvisning dersom legen finner det nødvendig. Er nok noe ventetid, men du kn ikke ha det sånn livet ut.

Jeg skal ikke skaffe meg samboer for å bli kvitt natteskrekk. For meg vil det var bli ekstra problemfylt da jeg sliter med at jeg blir redd når jeg ligger stille i sengen. Føler jeg blir holdt fat.  Må flytte meg rundt mye. Det kan jeg se for meg blir veldig slitsomt hvis man var to. Dessuten blir det feil grunnlag. Jeg prøver terapi nå, men merker at så fort jeg skal utsette meg for ting på dagtid så starter nettene igjen. Vet ikke om sånn søvnskoler er det rette fordi det er frykt som hemmer søvnen? Ellers så vurderer jeg å prøve, alt på prøves for det ødelegger livet.

Skrevet
anon01 skrev (3 minutter siden):

Jeg er ikke redd for å lukke døren, men jeg kan fortsatt bli ganske redd når alle lys er slukket og hele leiligheten er bekmørk, da kan jeg springe fort til sengen og hive meg  under dyna.

Urasjonell frykt, for jeg vet jo at jeg er alene i leiligheten, men den lille skrekkfilm-stemmen inni meg sier jo at det er noe der 😅

Skjønner tankegangen og instinktet, men logikken er jo rar. Man er jo ikke noe mer trygg for en inntrenger i mørket om man ligger under en myk dyne :fnise: Men man "tror" inni seg at bare man kommer seg under dyna og kan bruke den som beskyttelse, så er man trygg! Ingen kan liksom komme bort og rive av deg dyna, det er jo HELT umulig! 😂

Sånn som jeg gjør noen ganger, hvis jeg halvvåkner om natten og oppdager at jeg har et bein eller fot utenfor kanten på madrassen, så den stikker ut og monsteret under senga kan gripe tak i den og dra meg ned... da er jeg alltid lynsnar med å dra inn foten under dyna og inn på madrassen igjen! For der er den liksom helt trygg for what-ever som gjemmer seg under senga!:fnise:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg skal ikke skaffe meg samboer for å bli kvitt natteskrekk. For meg vil det var bli ekstra problemfylt da jeg sliter med at jeg blir redd når jeg ligger stille i sengen. Føler jeg blir holdt fat.  Må flytte meg rundt mye. Det kan jeg se for meg blir veldig slitsomt hvis man var to. Dessuten blir det feil grunnlag. Jeg prøver terapi nå, men merker at så fort jeg skal utsette meg for ting på dagtid så starter nettene igjen. Vet ikke om sånn søvnskoler er det rette fordi det er frykt som hemmer søvnen? Ellers så vurderer jeg å prøve, alt på prøves for det ødelegger livet.

Høres jo helt jævlig ut. Gi terapi et godt forsøk. Får helt vondt av deg❤️

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg skjønte ikke at voksne kunne ha det slik før jeg fikk besøk ei uke av en kamerat, en stor, sterk mann. Jeg oppdaget at lyset sto på da han hadde sovnet og jeg trodde han hadde sovnet fra det og slo det av og lukket døren, men da jeg sto opp sto døra på gløtt og lyset på. Jeg ble veldig forundret, men snakket ikke om det og lot han ha det slik han ville for at han skulle ha det bra. Ikke sikkert slikt er så uvanlig som jeg trodde.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det også slik. Kan også få redsel for kjellerdøra. Har generalisert angst, men det føles mer som skrekk. Slik man føler når man ser en skrekkfilm.

Anonymkode: 06533...592

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...