Gå til innhold

Kaker

Gjest gjest1

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi kommer nok til å ha 10-15 kaker i tillegg til bryllupskaken, vanlig at familie og venner tar med seg en del.. Har ikke noen liste over hvilke kaker, men hadde kanskje vært litt lurt å lage...Kommer også til å ha en del fromasjer og puddinger....Har en tante som lager verdens beste mokkafromasj!! :smilorange: God idè med frukt og snitter også!!! :tommelsmil:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hos oss er det vanlig (ja, nærmest tradisjon) å ha en HAUG med kaker. Bryllupet vårt blir intet unntak, vi kommer til å ha rundt 14 kaker til 50 personer. Når det er sagt, så blir det ingen dessertbuffet til koldtbordet vårt, så kakene blir også dessert.

Og mange i begge familiene er store kakemonser, så jeg tror nok kakene får bein å gå på. De fleste gjestene er tilreisende, så da blir det restespising dagen etter :)

Noen kakesorter vi skal ha:

Bløtkake (3 etg) - bestilles

Pasjonsfruktmousse på nøttebunn

Bringebærmousse på mandebunn

suksessterte

Prinsessekake (sjokolademousse på nøttebunn med pikekyss på toppen)

Tropisk aroma

ostekake

peanøttkake

Fromasjkake

Gelekake

+++

De kakene med pasjonsfrukt og bringebærmousse høres nydelige ut! Har du oppskrift? ;)

Skrevet

Vi kommer til å ha dobbelt så mange kakaer som vi egentlig trenger.. men sånn er det bare i min familie. De som skal bake kae kommer som oftes med et par ekstra!!

Vi skal ikke ha snitter til kaffen, men et enkelt lite koldtbord. Dette er mye enklere for man slipper å stå å smøre snittene. Siden jeg lager koldtbordet selv, blir det ganske billig også. Også setter vi ut restene til nattmat.

Skrevet
De kakene med pasjonsfrukt og bringebærmousse høres nydelige ut! Har du oppskrift? ;)

Here it comes:

Nøttebunn:

4 stk eggehviter

60 g sukker

100 g melis

2 ts kakao

160 g hakkede/malte hasselnøtter

Varm stekeovnen til 170 C. Pisk eggehviter og sukker til en lett marengs. Sikt i melis og kakao og vend inn i marengsen sammen med de malte hasselnøttene, og vend lett om med en slikkepott.

Hell i springform på 26 cm. Stek midt i stekeovnen i ca 25 min (jeg måtte bruke lengre tid, avhenger av stekeovnen din!), til papiret løsner fra undersiden av nøttebunnen.

Pasjonsfruktmousse:

4 eggeplommer

120 gr sukker

1/2 liter fløte(lettpisket)

8 pl gelatin

2 dl pasjonsfruktpure

4 eggehviter

100 gr sukker

Pisk eggedosis av eggeplommer og sukker, ha i smeltet gelatin, ha i pasjonsfrukt pure, vend inn fløte og skjær i marengs av sukker og eggehviter til slutt.

Pasjonsfruktpure får du vet å ta pasjonsfrukten i en sil, og press saften og kjøttet gjennom med en skje slik at steinene ikke kommer i massen.

Når bunnen er kald, sett springformen tilbake over bunnen, og hell moussen over. La stå kaldt til moussen er stivnet. Pynt med en kvist sitronmelisse eller mynteblader.

Bringebærmousse på mandelbunn:

Mandelbunn:

200 g malte mandler

100 g melis

6 eggehviter

Pisk eggehvitene stive og skjær inn malte mandler og melis. Stekes på midterste rille på 175 grader i ca 20 min (avhengig av stekeovnen).

Bringebærmousse:

Følg oppskriften på pasjonsfruktmousse, bare erstatt pasjonsfrukten med bringebær. Husk at også bringebærene må presses gjennom sikt slik at en sitter igjen med en glatt puré.

:)

Skrevet

Mmmm, får lyst på kake av denne tråden jeg.

BecomingBride: Kan de kakene fryses? Vet at bunnene kan det, men hadde vært kjekt å kunne fryse ferdig kake og bare pynte den når den har tint. Da kanskje jeg kan lage sånn til vårt bryllup :)

Skrevet

Hei ;) Jeg vet faktisk ikke helt... Men det blir en tre etasj bryllupskake iallefall, sikkert med marsjipan. Den skal en jeg kjenner lage for oss;-)

Så skal vi ha bryllupet på et serveringssted, der tar de 45 kr per gjest hvis vi har med egne kaker, OG 65 kr hvis de stiller kaker. Så da blir vel det kanskje slik at jeg ikke styrer med kaker i det hele tatt;-)

Like greit, siden jeg er elendig å bake. Har jo mange som kan hjelpe da men da slipper de også og kan heller konsentrere seg om FLOTTE taler :)

Skal ha møte med de der vi skal ha festen i morgen så da vet jeg kanskje litt hva de kan tilby.

Skrevet
Mmmm, får lyst på kake av denne tråden jeg.

BecomingBride: Kan de kakene fryses? Vet at bunnene kan det, men hadde vært kjekt å kunne fryse ferdig kake og bare pynte den når den har tint. Da kanskje jeg kan lage sånn til vårt bryllup :)

Jeg vet ikke om de kan fryses, jeg, sånn bortsett fra bunnene. Vi kommer i alle fall ikke til å gjøre det, lager de ferdige dagen i forveien. Men kanskje andre vet det?

(ville jo nesten tro at det blir som fromasj, sånn som du kjøper i is-disken på butikken, den tines jo bare opp..?)

Gjest Gjest_Huldra:)_*
Skrevet

Lurer på den Prinsessekaken jeg... Går ut fra at bunnen er den samme som på Pasjonsmousse-kaken, men har du mulighet til å legge ut oppskriften på sjokolademoussen også?

Er en sjokoholiker :sjenert:

Skrevet (endret)
Here it comes:

Nøttebunn:

4 stk eggehviter

60 g sukker

100 g melis

2 ts kakao

Varm stekeovnen til 170 C. Pisk eggehviter og sukker til en lett marengs. Sikt i melis og kakao og vend inn i marengsen sammen med de malte hasselnøttene, og vend lett om med en slikkepott.

Hell i springform på 26 cm. Stek midt i stekeovnen i ca 25 min (jeg måtte bruke lengre tid, avhenger av stekeovnen din!), til papiret løsner fra undersiden av nøttebunnen.

Pasjonsfruktmousse:

4 eggeplommer

120 gr sukker

1/2 liter fløte(lettpisket)

8 pl gelatin

2 dl pasjonsfruktpure

4 eggehviter

100 gr sukker

Pisk eggedosis av eggeplommer og sukker, ha i smeltet gelatin, ha i pasjonsfrukt pure, vend inn fløte og skjær i marengs av sukker og eggehviter til slutt.

Pasjonsfruktpure får du vet å ta pasjonsfrukten i en sil, og press saften og kjøttet gjennom med en skje slik at steinene ikke kommer i massen.

Når bunnen er kald, sett springformen tilbake over bunnen, og hell moussen over. La stå kaldt til moussen er stivnet. Pynt med en kvist sitronmelisse eller mynteblader.

Bringebærmousse på mandelbunn:

Mandelbunn:

200 g malte mandler

100 g melis

6 eggehviter

Pisk eggehvitene stive og skjær inn malte mandler og melis. Stekes på midterste rille på 175 grader i ca 20 min (avhengig av stekeovnen).

Bringebærmousse:

Følg oppskriften på pasjonsfruktmousse, bare erstatt pasjonsfrukten med bringebær. Husk at også bringebærene må presses gjennom sikt slik at en sitter igjen med en glatt puré.

:)

Takktakk :) Denne må absolutt testbakes :) Men jeg vet ikke helt om jeg rekker å bake denen dagen før bryllupet egentlig. hva med to dager før? Tror du den holder seg bra da?

Endret av kitekatt
Skrevet
Lurer på den Prinsessekaken jeg... Går ut fra at bunnen er den samme som på Pasjonsmousse-kaken, men har du mulighet til å legge ut oppskriften på sjokolademoussen også?

Er en sjokoholiker :sjenert:

Hei! Ja, det er samme bunn, men jeg legger nå ut hele oppskriften ;) Cut and paste er kjekt! hehe

Prinsessekake:

Ingredienser

Pikekyss

500 g - ca 0,5 liter eggehviter

1 kg sukker

Nøttebunn

4 stk eggehviter

60 g sukker

100 g melis

2 ts kakao

Sjokolademousse

17 stk - 340 gram eggeplommer

120 g sukker

340 g mørk kokesjokolade (55-65% kakaoinnhold, f.eks. Valrhona)

450 g pisket kremfløte

Pikekyss:

Bland eggehvite og sukker sammen i en metallbolle og varm over vannbad til sukkeret har løst seg opp og blandingen holder 70-72 C. Løft bollen vekk fra vannbadet og pisk sakte til blandingen er kald. Sprøyt ut pikekyss på bakepapirkledt stekebrett og stek ved 90 C i ca 1½ time.

Nøttebunn:

Smør massen ut på et bakepapirkledt stekebrett (ferdig stekt skal nøttebunnen ha en diameter på 24 cm) <- jeg laget bunnen rett i en springform på 26 cm, og brukte samme form når jeg helte moussen over. Enkelt og greit! Stek midt i stekeovnen i ca 25 min, til papiret løsner fra undersiden av nøttebunnen.

Sjokolademousse:

(til en springform 24 cm i diameter) <- jeg brukte 26 cm, da ble det god plass til å helle moussen over.

Smelt sjokoladen i vannbad. Pisk eggeplommene til eggedosis. Hell sukker i en liten kjele, tilsett vann slik at sukkeret akkurat blir dekket av vannet. Pass på at det ikke er ”sukkerkorn” opp langs kanten av kjelen, ta i så fall en liten pensel dyppet i vann og ”pensle”ned i sukkeret.

Kok opp til 120 C. Hell sukkerlaken i en tynn stråle i eggedosisen under pisking på middels hastighet. Pisk massen kald.

Pisk fløte til krem. Vend den smeltede sjokoladen inn i den avkjølte eggedosisen, og vend om med en slikkepott. Bland godt før kremen vendes inn.

Anretning:

Sett en kakeform 24 cm (26 cm) i diameter på et bakepapirkledt brett/fat. Kle innsiden av ringen med cellofan eller papir som er klippet til i samme høyde som ringen. Dette for at en lett skal kunne ta kaken ut av ringen når den er kald.

Dekk bunnen av ringen med nøttebunn, og hell i sjokolademoussen. Jevn overflaten med en palettkniv/rett lang stekespade.

Sett kaken i fryseren til den er stiv. Ta den ut av formen, sett på et kakefat mens den ennå er halvfrossen, sett pikekyss på toppen, pynt med friske bær og dryss over melis.

Skrevet
Takktakk :) Denne må absolutt testbakes :) Men jeg vet ikke helt om jeg rekker å bake denen dagen før bryllupet egentlig. hva med to dager før? Tror du den holder seg bra da?

Jeg tror kaken holder seg bra når den står kjølig og ikke pyntes med friske bær eller noe som kan flyte utover, eller med frisk mynte som blir slapp i fisken.

Skrevet

Jeg tenker at vi skal ha tre etg sjokolade kake, kranse kake, fruktfat og kanskje en verdens beste.... Foreløpig er vi ca 50 gjester =)

• 2 måneder senere...
Gjest gjest1
Skrevet (endret)

Hvis dere vil bake en kake ett par dager før så blir denne ostekaken bare bedere av å stå ett par døgn i kjøleskapet.

Jeg bakte den selv til kaffelaget dagen etter bryllupet mitt og fikk myyyye skryt for kaken. Den er skikkelig mektig men smaker nyyyydelig. :sikle:

Endret av Heidi76
Skrevet

Vet ikke helt enda. Men har noen tanker da...

Bryllupskake (to store hjerter, ett for hver av meg og sambo, og ett lite hjerte nedenfor, for dåpsbarnet. Vi skal gifte oss to mnd etter fødselen, og har dåp samtidig).

Kvæfjordkake

Sjokoladekake uten melk og egg (allergikerbarn som kommer).

Suksessterte

Krydderkake

Opp-ned kake

Kransekake kanskje...?

Det blir sikkert nok kaker, siden vi bare blir max 38 stk i bryllupet, kanskje færre.

Gjest Fruktkake
Skrevet

Vi skal ha 3 etasjer bryllupskake, farsundskake, suksessterte, prinsessekake, lefser, kringle, masse kransekaker, daimkake, ostekake, gulrotkake, verdens beste, opp-ned-kake, ehm.. pluss noen til som jeg ikke husker? Blir masse kaker!

Skrevet

Dette blir vel neppe bestemt før tett opp til bryllupet (altså om over et år), men akkurat nå ser jeg for meg f.eks. ostekake, suksessterte, verdens beste/kvæfjordkake, gulrotkake og en eller annen sjokoladekake, muligens også noe av gjærbakst, f.eks. prinsessekake, kringle e.l. Ingen typisk bryllupskake i allefall, og jeg har tenkt å bake alt selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...