AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #1 Skrevet 3. juli 2023 Denne sommeren har vi ingen planer om reising, og det er derfor frustrerende at ungene bare velger skjerm som aktivitet hjemme. Ja, vi har prøvd regler for skjermtid. Ja, vi har aktivisert dem med baking, utflukter og byturer. Nå trenger jeg tips til hva vi kan finne på, og gjerne også hvordan dere andre med store barn styrer skjermtid i ferier. Ungene er 11, 13 og 15 og leker lite med hverandre. De fleste vennene er på ferie. Anonymkode: 82b65...7a4
Arkana Skrevet 3. juli 2023 #2 Skrevet 3. juli 2023 Våre barn (10, 12 og 14) styrer skjermtiden selv i sommerferien, og ja det blir mye hvis de ukene vi ikke er bortreist sammenfaller med uker vennene er bortreist. Vi spiller brettspill nesten hver kveld og det blir jo fort et par timer av det og de blir gjerne med på f.eks. sykkelturer eller dra til stranden og så tar vi en dag i klatrepark, byturer og slikt. Så lenge de får avveksling fra skjermtiden med andre aktiviteter og ikke sier nei til disse synes vi det er greit. Har dere prøvd f.eks. Geocaching eller stolpejakt? Ellers pleier vi å finne severdigheter eller annet som kan være fint å besøke enten i nærområdet (for sykkel- eller gåturer) eller passelig for en dagstur unna med bil. Mange er utendørs og helt gratis og fine å kombinere med f.eks. en piknik og så kan det være ganske interessant og lærerikt også. 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #3 Skrevet 3. juli 2023 15åringen her styrer dette helt selv. Hadde barna vært i 10års alderen, hadde jeg nok begrenset og satt skjermtid. Avtalt og blitt enige med barna. Å sitte flere timer hver dag i x antall dager, hadde ikke vært aktuelt. Da hadde de fint fått kjede seg, eller alternativet; funnet på noe annet enn skjerm. Anonymkode: b9fbf...69f
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #4 Skrevet 3. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 15åringen her styrer dette helt selv. Hadde barna vært i 10års alderen, hadde jeg nok begrenset og satt skjermtid. Avtalt og blitt enige med barna. Å sitte flere timer hver dag i x antall dager, hadde ikke vært aktuelt. Da hadde de fint fått kjede seg, eller alternativet; funnet på noe annet enn skjerm. Anonymkode: b9fbf...69f Barn i alderen 10år + må jo også klare å sysselsette seg selv. Er jo ikke meningen at foreldre skal underholde de i åtte uker. Anonymkode: b9fbf...69f
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #5 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Barn i alderen 10år + må jo også klare å sysselsette seg selv. Er jo ikke meningen at foreldre skal underholde de i åtte uker. Anonymkode: b9fbf...69f Man sjal selvsagt finne på noe med 10 åringen sin Anonymkode: 6b592...fb6
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #6 Skrevet 4. juli 2023 Vi har en løs plan for hele sommeren, det er leir/sommerskole, hytte (uten underholdning eller annet selskap), vi voksne deler oss en del mht jobbing. Hele familien vet hva vi skal gjøre framover, om så det er å bare slappe av hjemme i noen uker helt uten noe. Denne uka for eksempel er det noen dager uten noe som helst, da snakker vi om det, at da kan det bli en del spilling (og derfor bli med faren noen ærend i dag, når de egentlig vil være hjemme, for i morgen kan de gjøre som de vil). Vi ser mye film sammen på kveldene, og passer på å gå tur på kvelden hvis noen ikke har vært ute. Handling, matlaging, bading, små utflukter, ballspilling. Mine (12 og 15) har store planer om trening/jogging etter et program, og det følger faren opp, vi får se hvor lenge det holder På mobilene har de skjermtid, og har kun en spillkonsoll og en tv, så på formiddagen ser de på ting sammen eller spiller sammen før vi kommer fra jobb. Vi er ofte på biblioteket og de leser mye, men mest når vi er hjemme, vi leser også. I det hele tatt er vi veldig mye sammen som familie, selvom en eller begge av oss jobber. Hva gjør du selv? Legg vekk skjerm og slapp av og kjed deg/kos deg/aktiviser deg sammen med dem (jeg har ikke alltid lyst til å dra til ballbanen jeg heller), så kan de har skjermene sine når de er alene. Anonymkode: 29548...30d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå