Amistad Skrevet 3. juli 2023 #1 Skrevet 3. juli 2023 Hei. Vi har en hund som begynte å få vondt i en bakfot. Viste seg en byll på 3D puten. Det gikk hull på den og mye væske med lukt kom ut. Vi renset og hadde på sokk og bandasje noen dager men det ble verre. Nesten som hele 3dputen var gjort om til en kjøttklump. Vi tok henne til vet som såg på foten og ga oss antibiotika smertestillende og krage. Ba oss gi dette til hunden i 14 dager. Hvis ikke bedre mente hun det kunne være kreft og at vi kanskje burde vurdere avlivning. noen som kan slikt og er villig til å se på noen bilder å synse litt ?
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #2 Skrevet 3. juli 2023 Amistad skrev (5 minutter siden): Hei. Vi har en hund som begynte å få vondt i en bakfot. Viste seg en byll på 3D puten. Det gikk hull på den og mye væske med lukt kom ut. Vi renset og hadde på sokk og bandasje noen dager men det ble verre. Nesten som hele 3dputen var gjort om til en kjøttklump. Vi tok henne til vet som såg på foten og ga oss antibiotika smertestillende og krage. Ba oss gi dette til hunden i 14 dager. Hvis ikke bedre mente hun det kunne være kreft og at vi kanskje burde vurdere avlivning. noen som kan slikt og er villig til å se på noen bilder å synse litt ? Er det kun poten? Høres jo egentlig ut som hunden kan ha fått en lokal infeksjon, typ tråkket gjennom noe eller hatt en rift som har forverret seg når dere har gått tur.. Anonymkode: 9dd19...d2e
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #3 Skrevet 3. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er det kun poten? Høres jo egentlig ut som hunden kan ha fått en lokal infeksjon, typ tråkket gjennom noe eller hatt en rift som har forverret seg når dere har gått tur.. Anonymkode: 9dd19...d2e Å pass på å ikke gå på varm asfalt… Anonymkode: 9dd19...d2e 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #4 Skrevet 3. juli 2023 3D puten? Jeg dauer. Det heter tredeputer. Anonymkode: a006e...c87 7
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #5 Skrevet 3. juli 2023 Beklager, men jeg må bare fortelle deg at det heter tredepute, og har ingen ting med tredimensjonalitet å gjøre. Anonymkode: a9cd0...370 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #6 Skrevet 3. juli 2023 Og «Noen vet her?» Enten vet. eller veterinær/ dyrlege. Anonymkode: 496e1...6e1 3
Troyamin Skrevet 3. juli 2023 #7 Skrevet 3. juli 2023 Det høres mer ut som om du bør få en vurdering fra en annen veterinær. Og ikke ta dette på KG. 3 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #8 Skrevet 3. juli 2023 Få tatt røntgen av poten i tilfelle det er et fremmedlegeme inni der. Anonymkode: b9040...ae6 2
Mardina Skrevet 3. juli 2023 #9 Skrevet 3. juli 2023 Hva med å svare på det ts spør om, istedenfor å rette på skrivefeil? 🤔 3
Amistad Skrevet 3. juli 2023 Forfatter #10 Skrevet 3. juli 2023 ajajaj her var det mye greier. først beklager at jeg skrev 3d pute. Jeg vet selvfølgelig at det ikke har med 3d å gjøre for det andre. beklager forkortelsen vet med og uten store bokstaver. Jeg skulle nok brukt hele ordet også. Jeg satt på do å bæsjet, hadde fri fra kjerring, unger og hunder i noen sekunder nok til å grise ned en mld på KG. Jeg lurer enda på om det er noen her inne som er flink ( over gjennomsnittet ) å kan synse litt med meg på noen bilder. 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #11 Skrevet 3. juli 2023 Ville fått en vurdering fra en annen veterinær ja. Litt rart å komme med kreft og avliving før man i det hele tatt vet noe mer. Anonymkode: 5dcf4...86b 2
Troyamin Skrevet 4. juli 2023 #12 Skrevet 4. juli 2023 Amistad skrev (6 timer siden): Jeg lurer enda på om det er noen her inne som er flink ( over gjennomsnittet ) å kan synse litt med meg på noen bilder. Jeg driter i (pun intended😉) om du har skrivefeil. Folk får holde seg for god til å pirke på slike ting. Jeg fastholder uansett at det beste er å få ny vurdering hos annen veterinær. Gjerne av en som har lang erfaring med hund og kreftsykdom. Selv finner jeg det merkelig at en veterinær kan komme til en så rask konklusjon, uten en mer grundig undersøkelse. (Med mindre vet. har vært borti samme på tidligere pasient.) Er det mistanke om kreft, tas det biopsi av vevet. Støtter personen som nevner å ta røntgen av området i første omgang. Det finnes tilfeller der hunder har fått skarpe fremmedlegemer godt inn i tredeputene og opp gjennom beinet. Du har også hunder som ikke klarer å få sår under poten til å gro skikkelig. Da må det laserbehandling til, i tillegg til antibiotika kur og fullstendig ro på det beinet det gjelder.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #13 Skrevet 4. juli 2023 Mardina skrev (10 timer siden): Hva med å svare på det ts spør om, istedenfor å rette på skrivefeil? 🤔 Det er jo alltid nyttig å lære noe nytt småtteri i tillegg til det man faktisk spør om. Hva skader det? Ikke noe. Anonymkode: a006e...c87
Mardina Skrevet 4. juli 2023 #14 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er jo alltid nyttig å lære noe nytt småtteri i tillegg til det man faktisk spør om. Hva skader det? Ikke noe. Anonymkode: a006e...c87 Å rette på skrivefeil blir bare smålig, uansett hvordan du vrir og vender på det 🙄 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #15 Skrevet 4. juli 2023 kreft er det iallfall ikke. Da må jo det sendes inn prøve først til analyse. Min fikk kuttet av endel av tredeputen av glass-skår. Og det måtte gro innefra. Måtte gå med gummisokk og så bandasje. Trenger ikke skjerm så lenge du passer på at den ikke prøver å bite bort bandasjen. Men hvis den er alene må den ha skjerm. (kan høres ut som det må skjæres bort litt av puten for å få et rent sår/kutt. Men dette må du ta med en Vet. Anonymkode: b4040...a59
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #16 Skrevet 4. juli 2023 Amistad skrev (16 timer siden): Hei. Vi har en hund som begynte å få vondt i en bakfot. Viste seg en byll på 3D puten. Det gikk hull på den og mye væske med lukt kom ut. Vi renset og hadde på sokk og bandasje noen dager men det ble verre. Nesten som hele 3dputen var gjort om til en kjøttklump. Vi tok henne til vet som såg på foten og ga oss antibiotika smertestillende og krage. Ba oss gi dette til hunden i 14 dager. Hvis ikke bedre mente hun det kunne være kreft og at vi kanskje burde vurdere avlivning. noen som kan slikt og er villig til å se på noen bilder å synse litt ? Dette er jo bare tull, ingen veterinær ville sagt noe sånt etter en så overfladisk undersøkelse. Anonymkode: 8c7ae...0d5
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #17 Skrevet 4. juli 2023 Bare å slenge ut bilder det, håper seriøst ikke din veterinær sa det kunne være kreft og vurdere avliving? De kan få både ett og flere år ekstra selv med kreft, evt med vedlikeholdsbehandling. Kirurgi kan fjerne det helt, mulig også stråling men da må man jo først vite at det er kreft og det er bare for dem å ta en simpel prøve å sende inn, noe de burde om de mistenker det. Cellegift vil de fleste veterinærer kun gi som vedlikeholdsbehandling så de ikke blir syke av behandling, dette av etiske grunner da en hund ikke kan gi samtykke. Ikke uroe deg, byller kan fint komme tilbake og antibiotika trenger absolutt ikke være effektivt, spesielt når man ikke vet hva slags bakterie det er snakk om. Ofte så kreves kirurgisk fjerning av byllen eller å legge inn dren for å få bort bakteriene, først da blir antibiotika effektivt. Anonymkode: 13884...9f6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå