Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en gutt på snart to og et halvt år. Han har blitt veldig glad i å mase med stor M. 

Han kan feks si "mamma dinosaurus sangen".. Rolig og pent. Men så er jeg feks opptatt med å konsentrere meg i trafikken fordi det er rush og jeg er stressa, så jeg sier tilbake 

"du må vente litt, mamma kjører". 

Så hever han stemmen og roper dinosaurus sangen. 

Jeg gjentar meg selv, like rolig. 

Så skriker han og er sur. "DINOSAURUS SANG NÅÅÅÅÅ ÆÆÆÆÆÆHHHH MAMMMMAAAA NÅ DAAAAA" 

og da fortsetter det gjerne. 

Denne masingen skjer som oftest når jeg er opptatt og faktisk ikke kan slippe det ejg har i hendene for å tilfredsstille hans utålmodighet. Gjerne når jeg lager jevning, skal til å ta noe varmt ut av ovnen eller må skikkelig tisse. 

Jeg har aldri sluppet det jeg har i hendene umiddelbart om jeg er opptatt, det gjør jeg kun om jeg har tid (som jeg ofte har) eller fordi han trenger meg virkelig. 

Helt ok at han maser, men det er måten han gjør det på. 

Hvordan /kan jeg i det hele tatt forklare en så liten person at det ikke er pent å skrike og gi ordrer? Jeg gjør det jo, men han skjønner jo sikkert ikke såpass.. Og det at ejg snakket rolig tilbake gir jo han en liten innsikt hvordan man skal prate til folk.. 

Flere som har erfaring med dette og har noen råd? Storesøster holder ikke på sånn.. 

Anonymkode: 83e71...b98

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har erfaring med dette! Har en masekopp på 2,5 nå og storesøster var lik.

Det går over. Jeg tenker at det er veldig sunt og naturlig både at de maser (de er egosentriske 2 åringer) og at de faktisk må lære å vente/at «kravene» ikke alltid kan bli innfridd. Sånn er jo den virkelige verden og sånn skal de jo lære seg å tilpasse seg andre og å bli likt som lekekamerat feks.

Det er bare ikke noe «quick fix», jeg tenker at man utsetter/forlenger perioden ved å slippe alt man har i hendene for å innfri. Man må bare stå i litt hyl og skrik. Så kan man validerende følelser når man har sjans. Det er ikke farlig å bli sint, men det er plagsomt og forstyrrende for de rundt da, hehe. Og plagsomt for den lille. 

Vi øver mye på å spørre «pent» eller å bruke rolig stemme her hjemme. Det kommer også etterhvert. Så må man bare prøve å være ett godt forbilde og kanskje å ikke innfri før heim har spurt, brukt rolig stemme. 

Anonymkode: d6865...b4e

AnonymBruker
Skrevet

Min er også 2.5 og er lik. Han spør 3456 ganger "Hvor er pappa/mamma, søster eller lillebror?" 

Anonymkode: 974bf...873

AnonymBruker
Skrevet

Du må for det første ikke gjenta deg hver gang han spør. Si "nei, ikke nå" én gang og la det være med dét.

Jeg (som mor til fire) har hele tiden ørepropper i ørene nettopp på grunn av masing. Svaret kommer én gang, så er det stopp hvis jeg må gjøre noe. La det ene svaret være utfyllende, "det er vanskelig å konsentrere seg. Mamma kan ikke synge mens hun kjører bil, det er for vanskelig. Vi kan synge etterpå". Deretter ikke gjenta deg. Barnet ditt må lære seg å respektere svaret det får. 

Anonymkode: c02b3...ff9

AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode svar 😊 mitt eldste barn maste ikke sånn, hun fikk et godt og utfyllende svar hver gang jeg kunne gi henne det, svarte henne med respekt og hun har liksom alltid godtatt der jeg har sagt.. Ikke så mye nå, men ser at hun tar det til seg...

Han her derimot.. Han lar meg såvidt forklare før han skriker. Jeg har egentlig bare stått på mitt og heller forklart rett etter han har skreket seg ferdig. 

Veldig flott at han har så sterk vilje og sier ifra. Det er en egenskap jeg vil at han skal ta med videre, fordi det er så viktig. Så vil jo gjerne møte det riktig, forklare ting for ham så han forstår.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du må for det første ikke gjenta deg hver gang han spør. Si "nei, ikke nå" én gang og la det være med dét.

Jeg (som mor til fire) har hele tiden ørepropper i ørene nettopp på grunn av masing. Svaret kommer én gang, så er det stopp hvis jeg må gjøre noe. La det ene svaret være utfyllende, "det er vanskelig å konsentrere seg. Mamma kan ikke synge mens hun kjører bil, det er for vanskelig. Vi kan synge etterpå". Deretter ikke gjenta deg. Barnet ditt må lære seg å respektere svaret det får. 

Anonymkode: c02b3...ff9

Ørepropper i ørene hele tiden? Koselig …

Anonymkode: 0eb5b...644

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.7.2023 den 19.46):

Jeg har en gutt på snart to og et halvt år. Han har blitt veldig glad i å mase med stor M. 

Han kan feks si "mamma dinosaurus sangen".. Rolig og pent. Men så er jeg feks opptatt med å konsentrere meg i trafikken fordi det er rush og jeg er stressa, så jeg sier tilbake 

"du må vente litt, mamma kjører". 

Så hever han stemmen og roper dinosaurus sangen. 

Jeg gjentar meg selv, like rolig. 

Så skriker han og er sur. "DINOSAURUS SANG NÅÅÅÅÅ ÆÆÆÆÆÆHHHH MAMMMMAAAA NÅ DAAAAA" 

og da fortsetter det gjerne. 

Denne masingen skjer som oftest når jeg er opptatt og faktisk ikke kan slippe det ejg har i hendene for å tilfredsstille hans utålmodighet. Gjerne når jeg lager jevning, skal til å ta noe varmt ut av ovnen eller må skikkelig tisse. 

Jeg har aldri sluppet det jeg har i hendene umiddelbart om jeg er opptatt, det gjør jeg kun om jeg har tid (som jeg ofte har) eller fordi han trenger meg virkelig. 

Helt ok at han maser, men det er måten han gjør det på. 

Hvordan /kan jeg i det hele tatt forklare en så liten person at det ikke er pent å skrike og gi ordrer? Jeg gjør det jo, men han skjønner jo sikkert ikke såpass.. Og det at ejg snakket rolig tilbake gir jo han en liten innsikt hvordan man skal prate til folk.. 

Flere som har erfaring med dette og har noen råd? Storesøster holder ikke på sånn.. 

Her blir ingenting gjort om hun skriker til meg. Det kan hu glemme. 

Og det vet hun 

AnonymBruker
Skrevet

Du må si at om han maser så kommer du ikke til å innfri ønsket denne dagen I det hele tatt. Fordi du ikke liker mas. 

Om kort tid så når han begynner å mase så kan du bare spørre: liker jeg mas? Så skjønner han at det ikke vil bli noe om han fortsetter. 

Det er lov å si at man ikke liker mas. Ingen liker mas. Innfrir du ønske så fort du kan så lønner det seg å mase. Hvorfor da slutte noensinne? 

Anonymkode: e9f6a...b1a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Søsken kan ha veldig ulikt temperament. 

Anonymkode: 15590...a9f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...