AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #1 Skrevet 3. juli 2023 Del de gjerne her dere som har gått til psykolog 🙂 Anonymkode: 7262c...47a
Topsi Skrevet 3. juli 2023 #2 Skrevet 3. juli 2023 Helikopter-perspektiv. Det å trekke seg empsjonelt ut av en situasjon, ta et fugleperspektiv og se om det er sannsynlig at situasjonen objektivt sett er så katastrofal som jeg oppfatter den 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #3 Skrevet 3. juli 2023 Kognitiv teknikker. Realistiske tanker og irrasjonelle tanker. pusteteknikker for å roe ned. Fader så urettferdig det er at noen/ ganske mange av oss må slite psykisk Anonymkode: 4c60e...489 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #4 Skrevet 3. juli 2023 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Kognitiv teknikker. Realistiske tanker og irrasjonelle tanker. pusteteknikker for å roe ned. Fader så urettferdig det er at noen/ ganske mange av oss må slite psykisk Anonymkode: 4c60e...489 Kan du forklare mer om dette? Anonymkode: 7262c...47a
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #5 Skrevet 3. juli 2023 Har lært å ikke fokusere på teknikker. Da løsnet det for meg. Anonymkode: 218dd...90e 2
Daryl Dixon Skrevet 3. juli 2023 #6 Skrevet 3. juli 2023 Kognetiv terapi, tenke mer hensiktsmessig i hverdagen. Fungerer så som så. 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #7 Skrevet 3. juli 2023 Å se for meg en buss med de negative tankene kjøre vekk... noe som overhodet ikke hjalp, for jeg visste at den bussen før eller siden kom tilbake.. og jeg hadde rett. Anonymkode: 06204...406 1 3
visp Skrevet 3. juli 2023 #8 Skrevet 3. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Å se for meg en buss med de negative tankene kjøre vekk... noe som overhodet ikke hjalp, for jeg visste at den bussen før eller siden kom tilbake.. og jeg hadde rett. Anonymkode: 06204...406 Se heller for deg Vy.. De står stort sett fast et eller annet sted 3 2 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #9 Skrevet 3. juli 2023 Å tenke mer rasjonelt rundt egne irrasjonelle tanker. Tenke og å se verden mindre svart/hvit. Generelt bedre mentalisering. Anonymkode: 59add...0fb 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #10 Skrevet 3. juli 2023 visp skrev (1 minutt siden): Se heller for deg Vy.. De står stort sett fast et eller annet sted 😂👍 Anonymkode: 06204...406 2
Ugresset Skrevet 3. juli 2023 #11 Skrevet 3. juli 2023 Vi jobber med SOAL - stopp - observer - aksepter - og la gå. Det har hjulpet meg i mange situasjoner hvor jeg har hatt angst og har måtte få kontroll på pust, tanker og følelser. 1
Okidokisjokioki Skrevet 3. juli 2023 #12 Skrevet 3. juli 2023 Bekymringstime/halvtime. Når det dukker opp stress og bekymringer i hverdagen skyver jeg det til sides og sier til meg selv at dette må vente til klokken er 20 (mitt tidspunkt for å sortere gjennom tanker og bekymringer). Det mest nyttige jeg har lært meg er at alle andre har sannsynligvis mer enn nok med seg selv og er ikke så opptatt av hva jeg gjør eller hva jeg sier, hvordan jeg puster osv.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #13 Skrevet 3. juli 2023 Teknikker? Ingen. Og jeg har gått til en del i terapi Anonymkode: a94ce...1d7
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #14 Skrevet 3. juli 2023 Fokus utover i angstsituasjoner, pusteteknikker, telle ring og legge merke til farger og detaljer i stedet for å kjenne på symptomene. Lært å stå i angsten i stedet for å unngå, og lært at med så mye adrenalin i kroppen er det helt umulig å besvime lært at gradvis eksponering hjelper Anonymkode: 65308...f85
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #15 Skrevet 3. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Kan du forklare mer om dette? Anonymkode: 7262c...47a Skrive ned. Det må skrives, ikke bare tenkes. Beskriv situasjon: hva er du redd for automatisk negativ følelse du får: her skal du være så detaljert som mulig. følelse: beskriv hvilke følelser du får etter å ha skrevet ned de irrasjonelle tankene og fryktene dine. revurdering av de automatisk negative tankene: her skal du revurdere hver enkelte tanke. Så detaljert som mulig. eks. Redd og bekymret for et selskap, redd for å få angst. At andre ser det Revurdering: hva om du ikke får angst? Hva kan du gjøre om angsten kommer? Angst føles på innsiden og folk rundt legger ikke merke til det. Snakke med en fortrolig i selskapet om det. Angst går alltid over, ikke farlig. Ta en pause på toalettet og gjør noen pusteøvelser. Avtal med noen som kan hente deg. etterpå skriver du hva du føler etter å ha skrevet alternative tanker. pusteteknikker er å puste ned i magen dypt, holde pusten noen sek og slippe den ut munnen. Dette roer ned nervesystemet og angsten. Anonymkode: 4c60e...489
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #16 Skrevet 3. juli 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Fokus utover i angstsituasjoner, pusteteknikker, telle ring og legge merke til farger og detaljer i stedet for å kjenne på symptomene. Lært å stå i angsten i stedet for å unngå, og lært at med så mye adrenalin i kroppen er det helt umulig å besvime lært at gradvis eksponering hjelper Anonymkode: 65308...f85 Jeg trodde jeg skulle besvime en dag da jeg fikk en beskjed hos legen jeg ble engstelig for. Gikk ut og var veldig svimmel og beina var lammet av angst. Glemmer å puste skikkelig Anonymkode: 4c60e...489
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #17 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg trodde jeg skulle besvime en dag da jeg fikk en beskjed hos legen jeg ble engstelig for. Gikk ut og var veldig svimmel og beina var lammet av angst. Glemmer å puste skikkelig Anonymkode: 4c60e...489 Føles som jeg ikke får puste, kaldssvette, skjelving og hjertet dundrer...men aldri besvimt eller dødd eller fått hjerteinfarkt, som jeg frykter i situasjonen. Min angst handler om spesifikke situasjoner under bilkjøring, så var nyttig for meg å skjønne at jeg ikke kunne falle bort. Og det å kjenne på at det gradvis slipper tak, og kropp og hode gjenoppretter normalfunksjonen har vært veldig fint. Har tro på at angsten skal slutte å begrense meg mer. Anonymkode: 65308...f85
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #18 Skrevet 4. juli 2023 Det å avbryte handlinger med å legge meg ned å puste litt. Når kroppen begynner på sin vei oppover ( bipolar) så legger jeg meg ned 2 minutter for å avbryte rydding/vandring/vasking. Man må ikke legge seg ned, men gjøre noe som avbryter handlingen man gjør. Anonymkode: 923d9...c3f
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #19 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Kognitiv teknikker. Realistiske tanker og irrasjonelle tanker. pusteteknikker for å roe ned. Fader så urettferdig det er at noen/ ganske mange av oss må slite psykisk Anonymkode: 4c60e...489 Den som har sterk angst klarer ikke å skille mellom realistiske og irrasjonelle tanker Anonymkode: de657...e9b
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #20 Skrevet 4. juli 2023 Okidokisjokioki skrev (9 timer siden): Bekymringstime/halvtime. Når det dukker opp stress og bekymringer i hverdagen skyver jeg det til sides og sier til meg selv at dette må vente til klokken er 20 (mitt tidspunkt for å sortere gjennom tanker og bekymringer). Det mest nyttige jeg har lært meg er at alle andre har sannsynligvis mer enn nok med seg selv og er ikke så opptatt av hva jeg gjør eller hva jeg sier, hvordan jeg puster osv. Denne "teknikken" vet alle om. Overraskende at psykologer fortsatt nevner den som om det var noe nytt og "wow". Tullete teknikk. Er man stresset eller bekymret for noe, er det i tankene 24/7 og man kan ikke bare utsette det Anonymkode: de657...e9b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå