Gå til innhold

Hvorfor frister kun karbohydrater og ikke proteiner ved PMS

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor craver man karbohydrater når man he pms. Jeg har lyst på sjokolade, nudler, loff, pasta osv. 

Proteiner som egg og lignende frister ikke og vokser i munnen. 

Noen som vet hvorfor det er slik? Og hvordan man kan forhindre det. Blir sur av å holde meg unna dette kjenner jeg🫣

Anonymkode: 8165d...1dd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Proteiner gir ikke dopamin-utskillelse og seratonin-utskillelse som karbohydrater gjør. Man blir rett og slett avhengig av sukker. I en studie valgte musene heller sukker enn kokain når de kunne velge fritt. Hjernen belønner oss for å spise karbohydrater. Det var et greit overlevelsesinstinkt da vi hadde lav tilgang på karbohydrater, men nå som vi har fri tilgang, så er det et veldig dårlig instinkt...

Anonymkode: 77941...353

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor craver man karbohydrater når man he pms. Jeg har lyst på sjokolade, nudler, loff, pasta osv. 

Proteiner som egg og lignende frister ikke og vokser i munnen. 

Noen som vet hvorfor det er slik? Og hvordan man kan forhindre det. Blir sur av å holde meg unna dette kjenner jeg🫣

Anonymkode: 8165d...1dd

Du kan *prøve* å overliste deg selv.

Jeg har det akkurat som deg, null lyst på proteiner, bare på karbohydrater. Mest brød og pasta. Det jeg gjør er å riste meg to loffskiver (det beste jeg vet), og som pålegg har jeg f.eks sweet chili tunfisk med masse krydder. Da føles det som en utskeielse.

Jeg kan også finne på å lage en loffsandwich bestående av 3 lag, med ugudelige mengder kokt skinke og gulost inni. Da får jeg brød kicket men samtidig lurer jeg inn protein også.

Egg er bare å glemme når jeg er fysen, uansett i hvilken form.

Anonymkode: 8dd50...00d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Proteiner gir ikke dopamin-utskillelse og seratonin-utskillelse som karbohydrater gjør. Man blir rett og slett avhengig av sukker. I en studie valgte musene heller sukker enn kokain når de kunne velge fritt. Hjernen belønner oss for å spise karbohydrater. Det var et greit overlevelsesinstinkt da vi hadde lav tilgang på karbohydrater, men nå som vi har fri tilgang, så er det et veldig dårlig instinkt...

Anonymkode: 77941...353

Ved pms så velger jeg også karbs foran kokain 😅 

For min del har jeg ingen problemer med å la all viljestyrke forvitre noen dager i måneden, så ved pms spiser jeg det jeg craver. Men ofte i smug for ungene.

Anonymkode: 8b378...d13

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...