Gå til innhold

Flere som har uholdbar fastlegesituasjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Der vi bor, er det kun kommunalt legekontor som er et alternativ. For privat fastlege må vi reise i overkant av 10 mil. Jeg begynner nå å lure på om det kan være verdt det likevel. 

1. Det er ALDRI samme lege, og jeg har per dags dato ikke noe navn på fastlegen min. Det er bare en vikar. Sånn har det vært i flere år. Jeg vet aldri hva som møter met når jeg kommer dit. En gang var det en ung, usikker turnuslege som var velsig søt, neste gang en gammel iransk mann som anbefalte urtete mot lungebetennelse. Neste gang en russisk mann som ikke så oss i øynene og ikke snakket norsk, neste gang en turnuslege igjen. Osv osv. Har man et kronisk helseproblem så må man forklare om og om og om igjen. 

2. Det er praksis at man ikke får kommunisere med legen uten å ha time. Det betyr at man ikke kan snakke med dem på telefon eler på mail. Noen ganger hadde det vært litt praktisk å kunne det. Prøver man seg på det, får man tilsnakk på en lite trivelig måte.

3. Det jobber en helsesekretær der som er sykt frekk og nysgjerrig. Hen sier alltid "nå vet jo ikke jeg hva dette gjelder da, men...." for å fiske ut av folk hva de plages med. Noen ganger spør hen direkte hva det er som er så viktig, og har hele tiden en ufin og frekk Tone. Vi er ganske mange nå som har klaget, men det hjelper visst ikke. Hen har ingen forståelse for at det folk ringer dit om kan være trasig. Jeg har opplevd å få beskjed fra legen om å komme tilbake dersom tilstanden forverrer seg. Jeg ringte da på legekontoret, men fikk beskjed om at det ikke hastet. Ringte så til sykehuset jeg var henvist til, og fikk da komme inn tvert fordi de mente det var viktig. Det skremmer meg. 

4. Åpningstidene på telefon er håpløse, iallefall for oss som har en jobb. De åpner klokka ni, men da tar det iallefall en halvtime å komme gjennom. Klokka elleve stenger telefonen og er stengt til 13.00. Da er den kun åpen til 14.00 igjen. Jeg synes det er sjukt dårlig. 

Er det sånn på andre steder også? Vil det være verdt for meg å kjøre langt for ny fastlege? Jeg et egentlig ganske sjelden syk, la oss si vanligvis er jeg hos lege max 3 ganger Per år.. 

Anonymkode: d437d...7e4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Punkt 2 og 4 er samme hos min fastlege. Det er en som driver privat, han er en veldig flink fastlege som jeg er godt fornøyd med. Dvs jeg kan kommunisere med han via helsenorge.no og meldingstjenesten der, men det blir som å ha en legetime, jeg må betale egenandel (skulle bare mangle, jeg bruker tiden hans). Telefontidene unngår jeg ved å bestille timer eller sende meldinger via helsenorge.no. 

Anonymkode: 67360...67f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja her

Anonymkode: 32dc8...ccd

Skrevet

Hatt ørten hundre vikarleger siden 2015, vi fikk ny fast fastlege nå i mai, hun jobbet da 3 dager før hun gikk ut i mammapermisjon... Hun har kjøpt hus her og har god tilknytning til stedet, så har troa på at hun blir i noen år ihvertfall. Så tror man bare må ha en dose flaks, at den rette personen som vil slå seg til ro velger å være lege akkurat der.

Går jo an å forhøre seg om navngitte fastleger i nabokommunene på facebook e.l før du vurderer å bytte.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Der vi bor, er det kun kommunalt legekontor som er et alternativ. For privat fastlege må vi reise i overkant av 10 mil. Jeg begynner nå å lure på om det kan være verdt det likevel. 

Er det sånn på andre steder også? Vil det være verdt for meg å kjøre langt for ny fastlege? Jeg et egentlig ganske sjelden syk, la oss si vanligvis er jeg hos lege max 3 ganger Per år.. 

Det er allerede erklært nasjonal fastlegekrise så dette er du/dere neppe alene om nei, det har vært skrevet og snakket om dett i flere år… det blir neppe bedre med det første

Anonymkode: fb7ad...ea8

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Har ikke hatt fastlege på 4 år. Verken jeg eller ungene har fastlege

Anonymkode: f3a11...076

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

1. Det er ALDRI samme lege, og jeg har per dags dato ikke noe navn på fastlegen min. Det er bare en vikar. Sånn har det vært i flere år. Jeg vet aldri hva som møter met når jeg kommer dit. En gang var det en ung, usikker turnuslege som var velsig søt, neste gang en gammel iransk mann som anbefalte urtete mot lungebetennelse. Neste gang en russisk mann som ikke så oss i øynene og ikke snakket norsk, neste gang en turnuslege igjen. Osv osv. Har man et kronisk helseproblem så må man forklare om og om og om igjen. 

2. Det er praksis at man ikke får kommunisere med legen uten å ha time. Det betyr at man ikke kan snakke med dem på telefon eler på mail. Noen ganger hadde det vært litt praktisk å kunne det. Prøver man seg på det, får man tilsnakk på en lite trivelig måte.

3. Det jobber en helsesekretær der som er sykt frekk og nysgjerrig. Hen sier alltid "nå vet jo ikke jeg hva dette gjelder da, men...." for å fiske ut av folk hva de plages med. Noen ganger spør hen direkte hva det er som er så viktig, og har hele tiden en ufin og frekk Tone. Vi er ganske mange nå som har klaget, men det hjelper visst ikke. Hen har ingen forståelse for at det folk ringer dit om kan være trasig. Jeg har opplevd å få beskjed fra legen om å komme tilbake dersom tilstanden forverrer seg. Jeg ringte da på legekontoret, men fikk beskjed om at det ikke hastet. Ringte så til sykehuset jeg var henvist til, og fikk da komme inn tvert fordi de mente det var viktig. Det skremmer meg. 

4. Åpningstidene på telefon er håpløse, iallefall for oss som har en jobb. De åpner klokka ni, men da tar det iallefall en halvtime å komme gjennom. Klokka elleve stenger telefonen og er stengt til 13.00. Da er den kun åpen til 14.00 igjen. Jeg synes det er sjukt dårlig. 

Bare for å kommentere pkt 3 -det er helseskretærens jobb å være «nyskjerrig» på hva du trenger hjelp til. Det handler om å planlegge dagen, kapasitet på lab og vurdere litt graden av hast og behov  mtp pasientlisten den dagen. Ikke fordi de er ute etter slærv. Men man kan spørre på mange måter uten å virke frekk. 

Anonymkode: ebae4...94c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Bare for å kommentere pkt 3 -det er helseskretærens jobb å være «nyskjerrig» på hva du trenger hjelp til. Det handler om å planlegge dagen, kapasitet på lab og vurdere litt graden av hast og behov  mtp pasientlisten den dagen. Ikke fordi de er ute etter slærv. Men man kan spørre på mange måter uten å virke frekk. 

Anonymkode: ebae4...94c

Det er derfor man kommuniserer via helsenorge,lite trivelig og legge ut alt av sine problemer/sykdom hos sekretæren. Men desverre så er det slik på små steder. 

jeg føler meg utrolig heldig. Har en helt fantastisk fastlege på alle måter. Alle skulle hatt en slik fastlege. 

Anonymkode: d4096...c5e

AnonymBruker
Skrevet

Det er vanlig praksis at helsesekretær spør om hvorfor man skal ha time, for å vurdere bla hastegrad, kapasitet etc. Slik har det vært hos alle mine 8 ulike fastlegekontoret jeg har vært tilknyttet i flere ulike byer i Norge

Anonymkode: efeff...f7f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har stått på venteliste for ny fastlege i snart to år, men det er en populær fastlege. I og med at jeg faktisk har en annen i dag skal jeg kanskje ikke klage, i hvert fall når jeg leser hvordan andre har det.

Anonymkode: 09b17...324

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...