AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #1 Skrevet 3. juli 2023 Jeg vet at Myrene skole i Porsgrunn har et tilbud for hørselshemmede/døve barn. Det er det eneste jeg finner når jeg googler. I Oslo finner jeg bare Vetland skole. Men der får elevene opplæring i og på tegnspråk. Dessuten er det en skole med en stor andel av multifunksjonshemmede. Hvor mange barn er " bare" hørselshemmede der? Er det noen som vet? Anonymkode: d7658...897
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #2 Skrevet 3. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg vet at Myrene skole i Porsgrunn har et tilbud for hørselshemmede/døve barn. Det er det eneste jeg finner når jeg googler. I Oslo finner jeg bare Vetland skole. Men der får elevene opplæring i og på tegnspråk. Dessuten er det en skole med en stor andel av multifunksjonshemmede. Hvor mange barn er " bare" hørselshemmede der? Er det noen som vet? Anonymkode: d7658...897 Det må du spørre skolen direkte om. De legger ikke ut den statistikken. Anonymkode: 33cc3...68f
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #3 Skrevet 3. juli 2023 Har ikke døveforbundet en oversikt? Eller Hovseter senteret. Anonymkode: 327a7...976
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #4 Skrevet 3. juli 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det må du spørre skolen direkte om. De legger ikke ut den statistikken. Anonymkode: 33cc3...68f Er det noen her som har kjennskap til skolen? jeg vet ikke hva skolen ville opplyst om, hvis jeg kontaktet dem om dette. Anonymkode: d7658...897
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #5 Skrevet 3. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har ikke døveforbundet en oversikt? Eller Hovseter senteret. Anonymkode: 327a7...976 Døveforbundet er for de som bruker tegnspråk. Hovseter er for blinde og døvblinde. Anonymkode: d7658...897
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #6 Skrevet 3. juli 2023 Det skal være en skole i Oslo for hørselshemmede. Husker dessverre ikke hva den heter. Men har tidligere hatt en venn som har barn på den skolen. Ringer du opplæringskontoret i Oslo. får du sikkert navnet. Anonymkode: 5cae2...910 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #7 Skrevet 3. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det skal være en skole i Oslo for hørselshemmede. Husker dessverre ikke hva den heter. Men har tidligere hatt en venn som har barn på den skolen. Ringer du opplæringskontoret i Oslo. får du sikkert navnet. Anonymkode: 5cae2...910 Eneste jeg finner er Vetland, som er en tegnspråk-skole. Det er jo litt rart hvis jeg må ringe opplæringskontoret for dette. Bør ikke dette være tilgjengelig på Google eller Oslos kommunes nettsider? Er det en hemmelig skole? Anonymkode: d7658...897
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #8 Skrevet 3. juli 2023 Før fantes vel Skådalen, men jeg tror ikke den finnes lenger. Vetland er nok tingen. Når det gjelder de tingene du lurer på må du ta kontakt med skolen direkte. Hvor tunghørt er barnet? Jeg jobber i "vanlig" skole og vi har noen med høreapparat, slynger i klasserommet osv. Men klart, de sliter av og til med å være med i samtaler med mange og ved mye bakgrunnsstøy. Anonymkode: 7111f...722
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #9 Skrevet 3. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Før fantes vel Skådalen, men jeg tror ikke den finnes lenger. Vetland er nok tingen. Når det gjelder de tingene du lurer på må du ta kontakt med skolen direkte. Hvor tunghørt er barnet? Jeg jobber i "vanlig" skole og vi har noen med høreapparat, slynger i klasserommet osv. Men klart, de sliter av og til med å være med i samtaler med mange og ved mye bakgrunnsstøy. Anonymkode: 7111f...722 Barnet er fortsatt i barnehagealder, usikkert hvor bra hen vil klare seg med tanke på hørsel fremover. Vetland er slik jeg forstår det en tegnspråkskole. Der skal barna lære tegnspråk, ikke talespråk. Det blir noe annet enn en egen klasse med færre elever og hørselsteknologi. Jeg tror de aller fleste ønsker at barnet skal tilegne seg talespråk ( hvis det er mulig) Anonymkode: d7658...897
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #10 Skrevet 3. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Barnet er fortsatt i barnehagealder, usikkert hvor bra hen vil klare seg med tanke på hørsel fremover. Vetland er slik jeg forstår det en tegnspråkskole. Der skal barna lære tegnspråk, ikke talespråk. Det blir noe annet enn en egen klasse med færre elever og hørselsteknologi. Jeg tror de aller fleste ønsker at barnet skal tilegne seg talespråk ( hvis det er mulig) Anonymkode: d7658...897 Nei dette er ikke riktig. Men jeg synes du skal bare kontakte Vetland så får du en forklaring på hvordan det fungerer hos dem. Anonymkode: d7f61...ab6
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #11 Skrevet 3. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei dette er ikke riktig. Men jeg synes du skal bare kontakte Vetland så får du en forklaring på hvordan det fungerer hos dem. Anonymkode: d7f61...ab6 Hva er ikke riktig? Om Vetland skole (osloskolen.no) Som elev på Vetland skole får du: - Undervisning i og på tegnspråk - Mulighet til å utvikle kommunikative, faglige og sosiale ferdigheter i samhandling med andre elever og voksne i et tegnspråklig miljø - Høyt utdannede pedagoger og personale med høy tegnspråklig kompetanse Anonymkode: d7658...897
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #12 Skrevet 3. juli 2023 Hvor mange døveskoler i Norge? I 2011 valgte Kunnskapsdepartementet å legge ned tre av fire døveskoler i Norge. Nå finnes det ingen statlige døveskoler i Norge.2. sep. 2019 Anonymkode: d9d7e...d4f 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #13 Skrevet 3. juli 2023 Les også denne https://www.nrk.no/sapmi/norges-doveforbund_-_-dove-fremdeles-ikke-likestilt-1.14665628 Anonymkode: d9d7e...d4f
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #14 Skrevet 3. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor mange døveskoler i Norge? I 2011 valgte Kunnskapsdepartementet å legge ned tre av fire døveskoler i Norge. Nå finnes det ingen statlige døveskoler i Norge.2. sep. 2019 Anonymkode: d9d7e...d4f Ingen statlige nei. Hva med Vetland skole? er ikke det en døveskole? Eller er det først og fremst en skole for utviklinghemmede barn som også har hørselstap? Anonymkode: d7658...897
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #15 Skrevet 3. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Les også denne https://www.nrk.no/sapmi/norges-doveforbund_-_-dove-fremdeles-ikke-likestilt-1.14665628 Anonymkode: d9d7e...d4f ja vel. hva har dette med tråden å gjøre? Anonymkode: d7658...897
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #16 Skrevet 3. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): ja vel. hva har dette med tråden å gjøre? Anonymkode: d7658...897 Har med vanskeligheter med å finne skoler for døve å gjøre. Som kan forklare ditt problem... Anonymkode: d9d7e...d4f
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #17 Skrevet 3. juli 2023 Du bør revurdere din holdning til tale vs tegn! det berget mitt liv bokstavlig talt da jeg fikk slippe vanlig hørende skole og fikk lære meg tegn. Det er jeg langt ifra alene om. om barnet lærer seg tegnspråk så vil ikke det hindre barnet fra å lære seg snakke. Men tver imot styrke språk utviklingen i helhet. anbefaler deg snakke med høresentralen om muligheten til å snakke med en «likemann» du kan gjerne også kontakte ål folkehøyskole, der kan dere få tilbud om kurs og møte andre familier i lignende situasjon. for både deg og barnet søk mest mulig informasjon nå før du bastant gjør deg en mening. språk er kunnskap og makt, og barnet vil ha behov for å treffe andre med tilsvarende utfordringer. Ikke bare være den ene! Anonymkode: f5dab...694 2 5
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #18 Skrevet 3. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har med vanskeligheter med å finne skoler for døve å gjøre. Som kan forklare ditt problem... Anonymkode: d9d7e...d4f jeg var ute etter hørselsklasser. Altså skoler som tar sikte på å lære barnet å snakke men som gir spesiell tilrettelegging. Anonymkode: d7658...897
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #19 Skrevet 3. juli 2023 Jeg ville tatt kontakt med Hørselshemmede barns organisasjon og hørt med deres erfaringer. https://hhbo.no/ Så er jeg enig med den over her. Avhengig av hørselshemming ville jeg vurdert og også gi barnet et tilbud med tegnspråk. Veldig mange hørselshemmede jeg kjenner, er bitte for at de ikke fikk lære tegn fra de var små. De havnet utenfor, og slet med det sosiale blant jevnaldrende ettersom de ble eldre. De første årene med lek, går det ofte bra, før språk blir en viktigere del av samspillet. Anbefaler også serien Ål inn på NRK, som tar opp en del rundt denne problematikken 😊 Anonymkode: 3ec76...9ec 1 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #20 Skrevet 3. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du bør revurdere din holdning til tale vs tegn! det berget mitt liv bokstavlig talt da jeg fikk slippe vanlig hørende skole og fikk lære meg tegn. Det er jeg langt ifra alene om. om barnet lærer seg tegnspråk så vil ikke det hindre barnet fra å lære seg snakke. Men tver imot styrke språk utviklingen i helhet. anbefaler deg snakke med høresentralen om muligheten til å snakke med en «likemann» du kan gjerne også kontakte ål folkehøyskole, der kan dere få tilbud om kurs og møte andre familier i lignende situasjon. for både deg og barnet søk mest mulig informasjon nå før du bastant gjør deg en mening. språk er kunnskap og makt, og barnet vil ha behov for å treffe andre med tilsvarende utfordringer. Ikke bare være den ene! Anonymkode: f5dab...694 Det du sier nå tar jeg med en stor klype salt. Alle barn er forskjellige. Alle vil ha ulikt utfall av hørselshemming og CI-operasjon. Et barn som skal lære å bruke tale, må høre et ord ca 600 ganger før hen kan gjenkalle det, og oppfatte det. Hvorfor i alle verdens land og rike skal man da dra inn tegn? Skal man da gi visuell hjelp? Så ja, jeg tror faktisk at det å dra inn tegn kan hemme taleutviklingen. Men hva som totalt sett er best for barnet rent språkmessig og psykologisk, er det annet spørsmål. Det får man ikke lett svar på. Og hvis barnet først skal bli dreven på tegnspråk, så må de faktisk ha et miljø å snakke tegnspråk. Hva hjelper det når foreldrene da bare er på helt grunnleggende tegnspråknivå. Det blir som å ha en kinesisk utvekslingsstudent i huset. Det blir en veldig klossete måte å snakke måte. Anonymkode: d7658...897
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå