Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Altså av religiøse grunner, ikke at personen mangler fingre og heller hilser med foten

Hadde personen vært helt uaktuell for jobben, eller ville du ansatt hvis du var i manko for ansatte?

Anonymkode: c9868...14a

Hvis vedkommende ikke ville håndhilse av religiøse grunner, nei. 

Anonymkode: 1dbeb...c5c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hvilken type jobb. 

Anonymkode: 2cfc1...a57

AnonymBruker
Skrevet

Nei absolutt ikke. Det viser mangel på folkeskikk og vilje til å ta del i den kulturen man lever i. Skal man på liv å død ha særbehandling så stopper det nok ikke der og man virker mer som et potensielt problem fremfor en ressurs, noe man trolig også er.

Anonymkode: 8f32c...127

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Ikke hvis det var på grunn av "Haram". Hadde ikke ansatt noen som var veldig konservativ kristen heller.

Anonymkode: f5245...7b0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Altså av religiøse grunner, ikke at personen mangler fingre og heller hilser med foten

Hadde personen vært helt uaktuell for jobben, eller ville du ansatt hvis du var i manko for ansatte?

Helt uaktuelt. Har dog aldri vært en aktuell problemstilling, tror ikke dette er en veldig stor gruppe.

Anonymkode: f1684...322

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville ha ansatt om vedkommende var den beste for jobben og firmaet. 

Å håndhilse er ikke det viktigste . 

• Liker 1
Skrevet

Syns håndhilsing er en ekkel skikk, hadde et håp om covid skulle ta knekken på den greia, vi burde gjøre som folket i Thailand

• Liker 1
Skrevet

For meg er ikke håndhilsing i seg selv viktig, men jeg hadde slitt med å ansette en som kan håndhilse på menn og ikke på kvinner. Samtidig er det å forbigå noen i en ansettelsesprosess begrunnet i deres tro / trosutøvelse neppe lovlig

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Så du har autisme og ikke fan av å klå på andre mennesker av religiøse grunner?

Anonymkode: 6746f...961

Jeg forstår aversjonen mot å klå på andre mennesker fordi jeg har autisme.

Jeg synes religion i seg selv er meningsløst men forstår veldig godt ønsket om å ikke bedrive kroppskontakt i tide og utide.

Anonymkode: b4add...a02

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har kun møtt en muslimsk mann i mitt liv, som ikke ville håndhilse.  Han var forøvrig veldig kjapp til å fortelle meg at han respekterte meg alikevel.  Og snakket litt om hvor vanskelig han syntes det var å bli hindret av egen religion.  Pga aksept fra andre i samme miljø.  Litt usikker på om kompisene han ga blaffen, for på samme stedet så håndhilste alle muslimene. Til og med der det ikke var naturlig å håndhilse.  

Så nei, hadde ikke hatt noe problem med det. Med mindre holdningene hindrer andre på arb plassen å gjøre sin jobb

Anonymkode: 05f60...9d4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Iia skrev (6 minutter siden):

For meg er ikke håndhilsing i seg selv viktig, men jeg hadde slitt med å ansette en som kan håndhilse på menn og ikke på kvinner. Samtidig er det å forbigå noen i en ansettelsesprosess begrunnet i deres tro / trosutøvelse neppe lovlig

så hvis antihåndhilseren er best kvalifisert, så har han rett på jobben? Kan man ikke legge vekt på personlige egenskaper, og om han vil passe inn i miljøet?

AnonymBruker
Skrevet

Det ville ikke vært et problem. Vi skal være en inkluderende bedrift, og at noen av ulike grunner ikke håndhilser respekteres. Enstilling med mye ekstern personlig kontakt ville vært utfordrende, men så lenge vedkommende hilser respektfult ville det nok gå. 

Anonymkode: 522a9...1ad

Hvordan kan dere være inkluderende når dere tolererer intoleranse???

Anonymkode: cc00b...193

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

så hvis antihåndhilseren er best kvalifisert, så har han rett på jobben? Kan man ikke legge vekt på personlige egenskaper, og om han vil passe inn i miljøet?

Da må det stå i utlysningsteksten. Ellers må man velge den som er best kvalifisert. Tror jeg, ihvertfall. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan kan dere være inkluderende når dere tolererer intoleranse???

Først og fremst fordi jeg ikke anser det å ikke håndhilse som intoleranse.  Det å ha en stor variasjon i arbeidsstokken (kjønn, alder, erfaring, kultur mm) er berikende. Vi håndhilse så sjeldent at jeg rett og slett ikke ser at det er et problem.

AnonymBruker
Skrevet
Iia skrev (4 minutter siden):

Da må det stå i utlysningsteksten. Ellers må man velge den som er best kvalifisert. Tror jeg, ihvertfall. 

Men hvis personen kommer på intervju og nekter å håndhilse, så man kan vel nektes jobbintervju?  Det skjedde i hvertfall  med en som hadde søkt jobb på posten og ga beskjed om at han ikke håndhilste på kvinner.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Først og fremst fordi jeg ikke anser det å ikke håndhilse som intoleranse.  Det å ha en stor variasjon i arbeidsstokken (kjønn, alder, erfaring, kultur mm) er berikende. Vi håndhilse så sjeldent at jeg rett og slett ikke ser at det er et problem.

Du mener at det ikke er intoleranse å nekte å håndhilse på kvinner???

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er ikke håndhilsingen i seg selv som er problemet. Det er manglen på respekt for kvinner og likestilling. Det er trist at vi ikke verdsetter våre felles, demokratiske verdier høyere enn dette. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Det har men respekt for alle å gjøre, likestilling. En som f.eks. ikke vil håndhilse på kvinner har et kvinnesyn som ikke er forenlig med norsk arbeidsliv.

Anonymkode: 19ea9...329

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja.

Hvis bakgrunnen er religion så er det uansett noe du ikke ved lov kan spør om under en ansettelse, så det spiller INGEN ROLLE.

Anonymkode: b4e84...823

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Ikke hvis det var på grunn av "Haram". Hadde ikke ansatt noen som var veldig konservativ kristen heller.

Anonymkode: f5245...7b0

Spiller ingen rolle, du har ikke lov å spørre om dette under en ansettelse. 

Anonymkode: b4e84...823

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...