AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #1 Skrevet 3. juli 2023 Jeg vurderer å kaste oss på en tur til Hellas. Det vil si datteren min på 15 år og jeg. Hun fortjener det før hun begynner på vgs. Hun har endelig blitt bedre etter en lang, mørk periode med mye selvskading. Og selv med psykisk sykdom gikk hun ut av ungdomskolen med toppkarakterer. Selv er jeg fysisk syk, og det går jo også utover henne på sett og vis. Problemet er at økonomien ikke er den beste med AAP. Jeg har likevel klart å spare opp litt. Men jeg aner ikke hvor mye penger man trenger tll mat der nede. Noen som har erfaring. Jeg drikker ikke alkohol, så det vil kun gå penger til mat og brus/vann. Vil det holde med 1000 kroner per dag? Håper jeg kan slippe å få formanende trollsvar om at ferien bør droppes når økonomien er dårlig. Dette er faktisk noe jeg ønsker å prioritere hvis jeg klarer det. Anonymkode: a6d5f...d08 2
enkefru Skrevet 3. juli 2023 #2 Skrevet 3. juli 2023 Ja, hvis dere er nøkterne, så vil det klare seg... med mindre dere reiser til Naxos, Mykonos eller Santorini - dette er generelt dyre øyer.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #3 Skrevet 3. juli 2023 Fjugur skrev (Akkurat nå): Ja, hvis dere er nøkterne, så vil det klare seg... med mindre dere reiser til Naxos, Mykonos eller Santorini - dette er generelt dyre øyer. Tusen takk. Jeg tenker Kos, Rhodos eller Kreta. Anonymkode: a6d5f...d08 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #4 Skrevet 3. juli 2023 Det vil dere klare. Leilighetshotell så spiser dere frokost og lunsj der. Kreta og Thassos har ving ofte rimelige billetter til ved restplasser. Anonymkode: d0dbe...29e 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #5 Skrevet 3. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det vil dere klare. Leilighetshotell så spiser dere frokost og lunsj der. Kreta og Thassos har ving ofte rimelige billetter til ved restplasser. Anonymkode: d0dbe...29e Ja, det var det jeg tenkte. Trenger virkelig ikke å spise lunsj ute hver dag. 😊 Takk for tips 🤗 Anonymkode: a6d5f...d08 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #6 Skrevet 3. juli 2023 1000kr/dagen for 2stk burde gå veldig fint. Så lenge dere er klar over budsjettet på forhånd er 15åringen stor nok til å være med å prioritere. God tur☺️ Anonymkode: 43502...cbc 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #7 Skrevet 3. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 1000kr/dagen for 2stk burde gå veldig fint. Så lenge dere er klar over budsjettet på forhånd er 15åringen stor nok til å være med å prioritere. God tur☺️ Anonymkode: 43502...cbc Ja, hun er ei veldig fornuftig jente også, så det blir ikke noe problem eller krangling. 😊 Men jeg vil ikke dra om det hadde vært sånn at vi bare måtte sitte på hotellet. Da er det bedre å være hjemme. 😊 Tusen takk! Anonymkode: a6d5f...d08 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #8 Skrevet 3. juli 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg vurderer å kaste oss på en tur til Hellas. Det vil si datteren min på 15 år og jeg. Hun fortjener det før hun begynner på vgs. Hun har endelig blitt bedre etter en lang, mørk periode med mye selvskading. Og selv med psykisk sykdom gikk hun ut av ungdomskolen med toppkarakterer. Selv er jeg fysisk syk, og det går jo også utover henne på sett og vis. Problemet er at økonomien ikke er den beste med AAP. Jeg har likevel klart å spare opp litt. Men jeg aner ikke hvor mye penger man trenger tll mat der nede. Noen som har erfaring. Jeg drikker ikke alkohol, så det vil kun gå penger til mat og brus/vann. Vil det holde med 1000 kroner per dag? Håper jeg kan slippe å få formanende trollsvar om at ferien bør droppes når økonomien er dårlig. Dette er faktisk noe jeg ønsker å prioritere hvis jeg klarer det. Anonymkode: a6d5f...d08 Dere dekker overnatting og fly på annet vis? Bor dere på en «turistfelle» eller på et sted med tilgang på matbutikk? I det første tilfellet: regn med norske priser. I det andre: del de norske på 3. Dersom du har muligheten anbefaler jeg å leie et sted med (te)kjøkken. Kjøp råvarer, lag frokost, lunsj og matpakke selv. Spis ute en gang 8 døgnet. Da spiser du både vesentlig bedre enn på stedene med junkfood tilknyttet turistindustrien, og du kan enkelt leve på 2-300 per pers per døgn. Inkludert, altså, et måltid ute. Anonymkode: 0e48f...c16
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #9 Skrevet 3. juli 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg vurderer å kaste oss på en tur til Hellas. Det vil si datteren min på 15 år og jeg. Hun fortjener det før hun begynner på vgs. Hun har endelig blitt bedre etter en lang, mørk periode med mye selvskading. Og selv med psykisk sykdom gikk hun ut av ungdomskolen med toppkarakterer. Selv er jeg fysisk syk, og det går jo også utover henne på sett og vis. Problemet er at økonomien ikke er den beste med AAP. Jeg har likevel klart å spare opp litt. Men jeg aner ikke hvor mye penger man trenger tll mat der nede. Noen som har erfaring. Jeg drikker ikke alkohol, så det vil kun gå penger til mat og brus/vann. Vil det holde med 1000 kroner per dag? Håper jeg kan slippe å få formanende trollsvar om at ferien bør droppes når økonomien er dårlig. Dette er faktisk noe jeg ønsker å prioritere hvis jeg klarer det. Anonymkode: a6d5f...d08 Var på Kreta 2 stykker og vi brukte omtrent 1000 kroner dagen. Det var med noen utflukter. Alt avhenger jo av hva du skal spise ute. Du kan spise frokosten som du handler på en lokal butikk på hotellet! Det er veldig koselig og godt faktisk. Så kan du gjøre det samme med lunsjen. Da klarer du deg godt under 1000 kroner dagen. Middag ute koster jo omtrent 50 Euro for 2 stykker og da spiser du godt. Jeg kjørte det løpet fordi jeg liker det slik, og trengte egentlig ikke tenke på kroner og øre. Kan du betjene 1000 kroner dagen ? Null problem for 2 stykker. Gyros er en veldig god lunsj! Koster omtrent 4 euro pr person Brus og vann er billig og det er bare småtterier i det hele. Unngå å kjøpe det i baren så går det helt fint. Anonymkode: 18827...7f5 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #10 Skrevet 3. juli 2023 Ta med suppeposer, litermål og visp, så kan dere ha noen billige måltider, og prioritere noen dyre. Vi har alltid med suppeposer og nudler til syden Anonymkode: 114dd...4ea 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #11 Skrevet 3. juli 2023 Dere vil klare det😊 Jeg går på AAP, og skal en tur til syden i slutten av August i en uke. Forskjellen er vel at du betaler for 2 personer, og jeg for 1 person. Jeg kommer til å bruke mindre enn 1000 kr pr dag. Anonymkode: c8862...17c
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #12 Skrevet 3. juli 2023 Jeg har vært i Hellas de to siste somrene og tror at 7.000kr på to stk blir snaut. Hellas har blitt dyrt, i tillegg til de dårlige kursen. Vann er det fastpris på, men brus og øl i butikkene er ikke langt unna norske priser. Kommer selvfølgelig helt an på hvor dere skal, men mange steder har de kjørt opp prisene på solsenger på stranda kraftig, 30 euro for to solsenger med parasoll er ikke uvanlig. Og da holder ikke tusenlappen lenge. Anonymkode: 9111a...b90 1 1
Pawn Hearts Skrevet 5. juli 2023 #13 Skrevet 5. juli 2023 Kona mi og jeg brukte en god del mer da vi var på Rodos sist, men vi er ikke spesielt sparsommelige når vi er på ferie. Dessuten drikker vi alkohol, og dere sparer sikkert en god del på det området (skjønt det er vel egentlig dyrere å drikke ferskpresset appelsinjus enn vin og ouzo). Nå leier vi aldri solsenger, så vi sparer jo glatt de 30 euroene AB over her nevner, men jeg la også merke til at flere kafeer/restauranter ved Psaropoula/WindyBeach/Blåsbortstranda reklamerte med gratis solsenger. Antakelig krever de at dere kjøper en drikkegjenstand hver, men jeg kan nesten garantere at drinkene koster langt mindre enn 15 euro. Uansett bør dere aldri bestille noe uten å vite prisen først. Nå har jeg riktignok aldri i løpet av 25 års fartstid på Rodos opplevd noe i nærheten av det den britiske familien på Mykonos opplevde (https://dinside.dagbladet.no/reise/sjokkregning-i-ferieparadis/79701984), men det er alltid lurt å være føre var. Et par små anbefalinger: Ikke bare pita gyros, men også pita souvlaki er billig og bra mat, særlig når man får dem med alt tilbehøret (grønnsaker og tzatziki). Jeg kan også, som en billig lunsjrett, anbefale en gresk pai som du får tak i på mange kafeer og bakerier. Det finnes flere varianter, og min personlige favoritt er spanakopita, spinatpai. Den beste (synes jeg) er med filodeig, og den skal ikke være spiralformet. På Rodos er vannet i springen kildevann, men spør for sikkerhets skyld på hotellet om det lar seg drikke (dårlige rør kan ødelegge vannet). Hvis vannet på hotellet lar seg drikke, er det noen euro å spare der også (fyll tomme flasker med vann og legg dem i kjøleskapet). Det kan komme godt med når man har et stramt budsjett. Ha en fin ferie! 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #14 Skrevet 5. juli 2023 Prøv leilighetshotell om ledig. Lag mat der / gå ut og spise noen av dagene. Ellers er jo all inklusive mer safe med mindre det er mye dyrere. Bor dere på vanlig hotell kan dere kjøpe frokost på vei til stranden, lunsj i butikken. Middag ute. Anonymkode: 92fd5...fd3
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #15 Skrevet 5. juli 2023 Jeg synes det høres litt knapt ut, men det kan vel kanskje gå hvis man spiser veldig enkle middager. Hvis middag med drikke koster 300 kr pr person er det 400 kr igjen til solseng, is, brus på stranden, utflukter, lunsj etc. For to. Men hvis du er innstilt på en ferie uten utskeielser kan det helt sikkert gå. Gyros kan man spise til middag, toast er fint til lunsj osv. Pass på at du sjekker ut alle ekstrakostnader - transport til og fra flyplassen, både i Norge og i Hellas, eventuell avgift for wifi, aircondition, turistskatt etc og husk at flyplasser er verdens dyreste sted å oppholde seg. Halve budsjettet kan jo ryke på en lunsj på Gardermoen. Og så er jeg ganske fæl til å kjøpe inn ekstra til ferien; et par pocketbøker, et kryssordblad, et strandhåndkle, solkrem med forskjellig faktor til både ansikt og kropp, aftersun, lett kjole til å ha over bikini osv osv osv. Det blir fort veldig, veldig dyrt. Sånn utover dette håper jeg du får råd, det høres virkelig ut som om både du og datteren din virkelig fortjener en fin Hellasferie. Anonymkode: e2655...ff7 3
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #16 Skrevet 5. juli 2023 Vi er to voksne på tur i Italia nå, vi klarer oss fint med 1000kr om dagen til mat, og vi spiser alle tre måltider ute. Frokost kjøper vi på bakeri(6-7 euro), lunchen havner på rundt 30 euro(pasta, sandwich, pizza osv), og middag ligger på mellom 30-40 euro stort sett(pizza, pasta eller burger). Han drikker en stor øl til maten, jeg drikker vann eller brus(vann er faktisk dyrere enn brus mange plasser). Pluss en is eller to i løpet av dagen(2-3 euro pr kule). Vi spiser kun på restauranter med høy rating på google, og kan få maten enda billigere om vi velger å spise på fastfood-sjapper o.l. Så synes ikke «syden» er så dyrt som media skal ha det til i år. Anonymkode: f1f22...f55
Pawn Hearts Skrevet 5. juli 2023 #17 Skrevet 5. juli 2023 32 minutter siden, AnonymBruker said: Pass på at du sjekker ut alle ekstrakostnader - transport til og fra flyplassen, både i Norge og i Hellas, eventuell avgift for wifi, aircondition, turistskatt etc og husk at flyplasser er verdens dyreste sted å oppholde seg. Godt poeng. Det siste hotellet jeg bodde på i Rodos, tok sju euro dagen for airconditioning. Og turistskatten må betales på stedet. Et lite råd til: Ta med alt dere trenger av sanitærartikler fra Norge. Sånne ting er billigere på Kiwi, Rema og Normal enn noe sted du vil finne i Hellas.
Gjest Albbas Skrevet 5. juli 2023 #18 Skrevet 5. juli 2023 Det kan være mer enn nok. Vi er 4 stk i Hellas (2 voksne og 2 barn) og bruker ca 1000/dagen på mat. Vi drikker en del brus og minst 3 enheter alkohol, kunne spart litt der hvis vi ville. Vi spiser kun ett måltid på restaurant til dagen, pluss en drikkepause. Resten spiser vi på rommet (leilighet). Kunne fått oss frokost for 4 euro per person også. Her vi er er solseng gratis hvis man kjøper drikke, og da holder det med omså en cola så får du sitte så lenge du vil... Ellers går det jo fint an å gå på stranda med pledd og parasoll... Går an å spise litt rimeligere noen dager for å unne seg mer andre dager. I dag har vi brukt 30 euro på middag/sen lunsj (3 burgere på deling) og 10 euro på kveldsmat (mikromat), fordi vi var slitne og ikke orket noe mer fancy.
Gjest Albbas Skrevet 5. juli 2023 #19 Skrevet 5. juli 2023 1 minutt siden, Pawn Hearts said: Godt poeng. Det siste hotellet jeg bodde på i Rodos, tok sju euro dagen for airconditioning. Og turistskatten må betales på stedet. Et lite råd til: Ta med alt dere trenger av sanitærartikler fra Norge. Sånne ting er billigere på Kiwi, Rema og Normal enn noe sted du vil finne i Hellas. Pass også på å ta med håndklær og strandpledd hjemmefra, sånne ting ryker det fort penger på. Ha med caps/solhatt hjemmefra også, hvis dere har. Vi har brukt 50 euro bare på solhatter 😂
Sansa20 Skrevet 5. juli 2023 #20 Skrevet 5. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 3.7.2023 den 17.00): Jeg vurderer å kaste oss på en tur til Hellas. Det vil si datteren min på 15 år og jeg. Hun fortjener det før hun begynner på vgs. Hun har endelig blitt bedre etter en lang, mørk periode med mye selvskading. Og selv med psykisk sykdom gikk hun ut av ungdomskolen med toppkarakterer. Selv er jeg fysisk syk, og det går jo også utover henne på sett og vis. Problemet er at økonomien ikke er den beste med AAP. Jeg har likevel klart å spare opp litt. Men jeg aner ikke hvor mye penger man trenger tll mat der nede. Noen som har erfaring. Jeg drikker ikke alkohol, så det vil kun gå penger til mat og brus/vann. Vil det holde med 1000 kroner per dag? Håper jeg kan slippe å få formanende trollsvar om at ferien bør droppes når økonomien er dårlig. Dette er faktisk noe jeg ønsker å prioritere hvis jeg klarer det. Anonymkode: a6d5f...d08 Kunne Tyrkia vært et alternativ ? Billigere og bedre kurs . 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå