AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #1 Skrevet 3. juli 2023 Vi valgte en barnehage med 99% etnisk norske barn fordi jeg ønsker at barnet mitt skal bli godt integrert. Vi foreldrene er av utenlandsk opphav (2.gen flyktninger) men ønsker norsk kultur og norske barn. I avdelingen til barnet vårt var det en god håndfull ansatte, og blant dem en utenlandsk en. Og denne fikk selvfølgelig barnet mitt, som også er det eneste barnet i avdelingen med med utenlandsk opphav. Føler jeg har opplevd dette så mange ganger. Både personlig og med barna. I lignende situasjoner blir vi alltid utdelt en person med utenlandsk opphav. Er det fordi de tenker at vi har noe til felles? Jeg er lei av dette, og ønsker en etnisk norsk, evt norsk integrert kontaktperson for barnet mitt. Ikke en som snakker gebrokkent norsk med annen kultur. Framstår jeg veldig smålig og rasistisk dersom jeg tar dette opp med leder? Hvordan kan jeg legge dette fram på best mulig måte isåfall? Anonymkode: b41d4...3a2 4 4
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #2 Skrevet 3. juli 2023 Dette er bare oppspinn Anonymkode: ce5e4...c72 11 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #3 Skrevet 3. juli 2023 Jeg skjønner ikke problemet. Barnet ditt, som da er 3. generasjon i Norge, blir da ikke noe mindre integrert av å ha en kontaktperson med innvandrerbakgrunn i barnehagen. Det vil være de andre barna ditt barn identifiserer seg med. Anonymkode: 5b098...44c 18 5
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #5 Skrevet 3. juli 2023 Du kan ikke velge kontaktperson basert på etnisitet. Hvordan hadde du følt det om det var ditt barn om mange år? «Vi vil ikke ha den utlendingen der». Vær med på å endre holdninger, ikke vær med på å diskrimere. Skjerp deg. Anonymkode: 476a8...8bd 17 1 7
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #6 Skrevet 3. juli 2023 Før du går videre med dette syns jeg du skal få klarhet i: Hva vet du om den "utenlandske kontaktpersonen"? Er det en person som knapt kan norsk, eller er det kanskje en 3 generasjons innvandrer som ditt barn? Hvis du baserer det kun på navn, er jo ikke det ok av deg i det hele tatt- heller ikke med tanke på hvordan ditt eget barn skal bli behandlet i fremtiden. Hva vet du om hvorfor dere fikk akkurat denne kontaktpersonen? Hvis det er fordi deres barn er den eneste som har et utenlandsk navn, og de da tenkte at det er lurt med en som også har utalandsk opprinnelse er jo det typ rasistisk, i hvert fall veldig fordomsfullt. Er det derimot basert på loddtrekning / helt tilfeldig er det ikke noe å klage på. Anonymkode: db917...503 5
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #8 Skrevet 3. juli 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Vi valgte en barnehage med 99% etnisk norske barn fordi jeg ønsker at barnet mitt skal bli godt integrert. Vi foreldrene er av utenlandsk opphav (2.gen flyktninger) men ønsker norsk kultur og norske barn. I avdelingen til barnet vårt var det en god håndfull ansatte, og blant dem en utenlandsk en. Og denne fikk selvfølgelig barnet mitt, som også er det eneste barnet i avdelingen med med utenlandsk opphav. Føler jeg har opplevd dette så mange ganger. Både personlig og med barna. I lignende situasjoner blir vi alltid utdelt en person med utenlandsk opphav. Er det fordi de tenker at vi har noe til felles? Jeg er lei av dette, og ønsker en etnisk norsk, evt norsk integrert kontaktperson for barnet mitt. Ikke en som snakker gebrokkent norsk med annen kultur. Framstår jeg veldig smålig og rasistisk dersom jeg tar dette opp med leder? Hvordan kan jeg legge dette fram på best mulig måte isåfall? Anonymkode: b41d4...3a2 Jeg beklager men som 2 gen flyktninger burde dere allerede fått nok norsk kultur og norske barn. Hilsen ei som innvandret i 2009 og fikk 2 barn i Norge og hadde alle kontaktpersoner i barnehagen erkenorske norske foreløpig..tror ikke det er det det kommer på. Anonymkode: 9816b...e4f 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #9 Skrevet 3. juli 2023 Lykke til med å klage. Hold oss oppdtert. Anonymkode: bdd9a...7ee
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #10 Skrevet 3. juli 2023 Det er trist med ansatte i barnehage som ikke snakker skikkelig norsk, uansett hvem de skal passe på. Dessverre har norske politikere mot folkets vilje, åpnet opp for masseinnvandring. Anonymkode: 528cd...7ab 7 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #11 Skrevet 3. juli 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Før du går videre med dette syns jeg du skal få klarhet i: Hva vet du om hvorfor dere fikk akkurat denne kontaktpersonen? Hvis det er fordi deres barn er den eneste som har et utenlandsk navn, og de da tenkte at det er lurt med en som også har utalandsk opprinnelse er jo det typ rasistisk, i hvert fall veldig fordomsfullt. Er det derimot basert på loddtrekning / helt tilfeldig er det ikke noe å klage på. Anonymkode: db917...503 Apropos det siste punktet ditt... Så blir man faktisk anbefalt her i kommunen å benytte personell med utenlandsk bakgrunn inn mot foreldresamarbeid fordi personell med utenlandsk bakgrunn har en annen forståelse for kultur, språkbarrierer etc. Og gjør ofte foreldresamarbeid lettere fordi man får møtt barn og foreldre ut fra et annet perspektiv Kan vi nå plis slutte å skrike rasisme om alt? Anonymkode: 5bf91...847 8 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #12 Skrevet 3. juli 2023 Jeg jobbet på en barnehageavdeling i Bergen der et utenlandsk barn på 3 år begynte, og jeg ble barnets kontaktperson. Foreldrene var veldig opptatt av at barnet skulle lære å prate bergensk, og ikke "dårlig norsk" som foreldrene selv mente de snakket. Min dialekt er Romsdalsdialekt og jeg sier i istedenfor eg, bruker tjukk l og -en endinger istedenfor -et endinger som i bergensk, og bruker ordet "fole" som feks; fole godt, fole kaldt, fole fint.. Når jeg snakker med små barn som har forskjellige dialekter og også er tospråklige, moderer jeg dialekten min og prater litt finere så de skal forstå, og det gjorde jeg også til dette barnet, men etter halvannen måned kom foreldrene og klaget over at datteren deres hadde begynt å snakke rart hjemme og de forstod ikke alt hun mente og brukte mine ord og uttrykk. De ønsket at jeg ikke lenger var datterens kontaktperson. Jeg forklarte da at barn plukker opp dialektuttrykk og ord av folk rundt seg, og at dea er ingenting de kan gjøre for å forhindre det. Det gikk seg til med barnets bergenske dialekt, men jeg syntes det var litt søtt da at hun plukket opp min dialekt. Anonymkode: 0dd52...162 2 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #13 Skrevet 3. juli 2023 Hvor mye har barnet egentlig å gjøre med kontakpersonen som det ikke har med andre ansatte å gjøre også? Er jo ikke slik at det kun er dene personen som skal følge opp barnet i det daglige. Anonymkode: ef901...2e5 1 2
Pipaluk Skrevet 3. juli 2023 #14 Skrevet 3. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi valgte en barnehage med 99% etnisk norske barn fordi jeg ønsker at barnet mitt skal bli godt integrert. Vi foreldrene er av utenlandsk opphav (2.gen flyktninger) men ønsker norsk kultur og norske barn. I avdelingen til barnet vårt var det en god håndfull ansatte, og blant dem en utenlandsk en. Og denne fikk selvfølgelig barnet mitt, som også er det eneste barnet i avdelingen med med utenlandsk opphav. Føler jeg har opplevd dette så mange ganger. Både personlig og med barna. I lignende situasjoner blir vi alltid utdelt en person med utenlandsk opphav. Er det fordi de tenker at vi har noe til felles? Jeg er lei av dette, og ønsker en etnisk norsk, evt norsk integrert kontaktperson for barnet mitt. Ikke en som snakker gebrokkent norsk med annen kultur. Framstår jeg veldig smålig og rasistisk dersom jeg tar dette opp med leder? Hvordan kan jeg legge dette fram på best mulig måte isåfall? Anonymkode: b41d4...3a2 Jeg er enig i at det høres litt pussig ut, at dere kobles sammen. Det kan jo tenkes at barnehagen tror at det er en god ide at den utenlandske kontaktpersonen følger dere opp. De kjenner nok ikke dere, og at dere er såpass integrerte. De ser på det bare som praktisk hjelp, noe blir helt feil for dere. De vet kanskje heller ikke at dere bevisst søkte dere til en "blendahvit" barnehage. Så hva gjør man? Jeg tenker at det er såpass mye utskiftning i en barnehage, at dere sikkert får en ny kontaktperson etterhvert. Vær tålmodig, det ordner seg nok.
Pipaluk Skrevet 3. juli 2023 #15 Skrevet 3. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Apropos det siste punktet ditt... Så blir man faktisk anbefalt her i kommunen å benytte personell med utenlandsk bakgrunn inn mot foreldresamarbeid fordi personell med utenlandsk bakgrunn har en annen forståelse for kultur, språkbarrierer etc. Og gjør ofte foreldresamarbeid lettere fordi man får møtt barn og foreldre ut fra et annet perspektiv Kan vi nå plis slutte å skrike rasisme om alt? Anonymkode: 5bf91...847 Det er nok mer aktuelt for nyankomne flyktninger og innvandrere. Er man andre generasjon og er oppvokst her, så er den utenlandske ansatte til liten hjelp. 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #16 Skrevet 3. juli 2023 Tror du stresser litt mye ift språket. Det er , som du selv skriver 99% norske barn der. De andre barna snakker norsk, ditt barn lærer seg norsk. Jeg flyttet hit når jeg var 8 år, ingen kan høre at jeg ikke er født i Norge… Har alltid hatt best karakterer i Norskfag, og morsmålet mitt la jeg igjen i barndommen🤓 Barnet mitt har utenlandsk far, så hjemme er vi tospråklig. I barnehagen er det 2 utenlandske på avdelingen, 1 barn og 1 voksen. Jeg kunne aldri tenkt tanken på at den voksne ikke skal være kontaktperson for barnet mitt pga språket.. Anonymkode: ec914...4aa 2
Pipaluk Skrevet 3. juli 2023 #17 Skrevet 3. juli 2023 Hva ville dere tenkt hvis dere adopterte et barn fra Kina og fikk en kontaktperson som var kinesisk? Var det en hyggelig gest fra barnehagen, eller helt feil og fordomsfullt?
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #18 Skrevet 3. juli 2023 Har dere annen hudfarge? For sånn sett så er det jo fint for barnet å kjenne noen med samme hudfarge som seg selv. Verden holder jo endelig aktivt på å putte alle slags hudfarger og nasjonaliteter i filmer, spesielt animasjonsfilm for barn -akkurat fordi det er godt å kunne kjenne seg igjen i det man ser på skjermen. Anonymkode: 625c4...858
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #19 Skrevet 3. juli 2023 Pipaluk skrev (2 minutter siden): Hva ville dere tenkt hvis dere adopterte et barn fra Kina og fikk en kontaktperson som var kinesisk? Var det en hyggelig gest fra barnehagen, eller helt feil og fordomsfullt? Veldig bra for barnet å kunne få hjelp til å lære seg norsk, og ha den tryggheten med en kontaktperson som forstår barnet når ingen andre gjør det Anonymkode: ec914...4aa
Pipaluk Skrevet 3. juli 2023 #20 Skrevet 3. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Veldig bra for barnet å kunne få hjelp til å lære seg norsk, og ha den tryggheten med en kontaktperson som forstår barnet når ingen andre gjør det Anonymkode: ec914...4aa Hvis barnet var baby når det kom, så hadde det ikke den kinesiske voksenpersonen hatt noe særlig stor betydning. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå