AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #1 Skrevet 3. juli 2023 Har en kjæreste på 36 og nå er jeg ved et uhell blitt gravid. Kan det være fare å bære fram barnet? Siden han ikke har barn fra før, har jeg tenkt tanken men redd for at kroppen ikke skal takle dette. Noen med erfaring selv her eller vet om noen som har båret fram barn, såpass voksent? Er i relativt god form og aktiv og trener daglig. Anonymkode: 0671c...8d4 5
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #3 Skrevet 3. juli 2023 Dette må du diskutere med legen din. Risikoen for deg vil være høyere enn hvis du hadde vært 25 år, men hvis du ellers er ved god helse, vil det som regel gå bra. Du må snakke med legen for å finne ut om du har andre risikofaktorer. Den største risikofaktoren er nok kromosomfeil hos barnet/spontanabort. Du kan se mer om det her: https://www.uptodate.com/contents/image?imageKey=OBGYN%2F75423 Tabellen går riktignok ikke høyere enn 49 år. Det er svært lav sannsynlighet for spontan graviditet etter 50, så her har du virkelig hatt flaks/uflaks. Hvis du kunne tenke deg å beholde - snakk med legen, og ta det derfra. Jeg ville snakket med gynekolog, ikke bare fastlegen. Anonymkode: 55615...db2 4 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #4 Skrevet 3. juli 2023 Moren til venninnen min ble gravid 2 ganger etter fylte 50. Begge gangene gikk ganske dårlig. Hun spontanaborterte og holdte på å blø ihjel. Sist graviditet var hun 54-55 år. Anonymkode: 2c2bc...4fd 2 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #5 Skrevet 3. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette må du diskutere med legen din. Risikoen for deg vil være høyere enn hvis du hadde vært 25 år, men hvis du ellers er ved god helse, vil det som regel gå bra. Du må snakke med legen for å finne ut om du har andre risikofaktorer. Den største risikofaktoren er nok kromosomfeil hos barnet/spontanabort. Du kan se mer om det her: https://www.uptodate.com/contents/image?imageKey=OBGYN%2F75423 Tabellen går riktignok ikke høyere enn 49 år. Det er svært lav sannsynlighet for spontan graviditet etter 50, så her har du virkelig hatt flaks/uflaks. Hvis du kunne tenke deg å beholde - snakk med legen, og ta det derfra. Jeg ville snakket med gynekolog, ikke bare fastlegen. Anonymkode: 55615...db2 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Moren til venninnen min ble gravid 2 ganger etter fylte 50. Begge gangene gikk ganske dårlig. Hun spontanaborterte og holdte på å blø ihjel. Sist graviditet var hun 54-55 år. Anonymkode: 2c2bc...4fd Takk for infoen, har snakket med legen, men han er en ung fyr som ikke hadde så mye peiling. Skal snakke med gynekologen her på sykehuset før jeg bestemmer om jeg skal beholde eller ikke. Anonymkode: 0671c...8d4 1 5
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #6 Skrevet 4. juli 2023 Jeg kjenner en som fikk sitt yngste barn da hun var 49/50 år. Barnet var uplanlagt. Hun trodde ikke at hun kunne bli gravid lenger. Mannen hennes var på samme alder og de hadde allerede fire barn sammen, de to eldste var rundt 20 år gamle. Graviditet og fødsel gikk fint og barnet var friskt. Anonymkode: e81c1...144 2 7 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #7 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Takk for infoen, har snakket med legen, men han er en ung fyr som ikke hadde så mye peiling. Skal snakke med gynekologen her på sykehuset før jeg bestemmer om jeg skal beholde eller ikke. Anonymkode: 0671c...8d4 Lurt å snakke med gynekolog! Har forresten hørt om en gynekolog som ble gravid ved et uhell da hun var 50+ også (og det gikk bra). Du vil selvsagt få tilbud om fosterdiagnostikk, og du vil nok få tett oppfølging. Så lenge det ikke ender i spontanabort, er sannsynligheten for et friskt barn betydelig større enn risikoen for et sykt barn. Anonymkode: 55615...db2 1
asterix Skrevet 4. juli 2023 #8 Skrevet 4. juli 2023 Fikk mitt yngste barn da jeg var nesten 50. Fint svangerskap og fin fødsel. 2 7
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #9 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg kjenner en som fikk sitt yngste barn da hun var 49/50 år. Barnet var uplanlagt. Hun trodde ikke at hun kunne bli gravid lenger. Mannen hennes var på samme alder og de hadde allerede fire barn sammen, de to eldste var rundt 20 år gamle. Graviditet og fødsel gikk fint og barnet var friskt. Anonymkode: e81c1...144 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Lurt å snakke med gynekolog! Har forresten hørt om en gynekolog som ble gravid ved et uhell da hun var 50+ også (og det gikk bra). Du vil selvsagt få tilbud om fosterdiagnostikk, og du vil nok få tett oppfølging. Så lenge det ikke ender i spontanabort, er sannsynligheten for et friskt barn betydelig større enn risikoen for et sykt barn. Anonymkode: 55615...db2 asterix skrev (8 minutter siden): Fikk mitt yngste barn da jeg var nesten 50. Fint svangerskap og fin fødsel. Tusen takk for oppløftende svar. @asterix så fint å høre at det gikk bra med deg Anonymkode: 0671c...8d4 3
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #10 Skrevet 4. juli 2023 Visste ikke at dette var mulig en gang naturlig 😳! Må da være veldig sjeldent? Anonymkode: 9c49f...63a 5
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #11 Skrevet 4. juli 2023 Jeg har en slektning som fikk et barn noen uker før hun ble 50. Det gikk bra på alle måter 😊 Men hør med legen, for alle er forskjellige. Anonymkode: a0ba8...613 1 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #12 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Visste ikke at dette var mulig en gang naturlig 😳! Må da være veldig sjeldent? Anonymkode: 9c49f...63a Hvorfor skal det ikke være mulig, når man ikke er kommet i overgangsalderen engang? Så lenge du har mensen er du fruktbar selv om fruktbarheten går ned med alderen. Anonymkode: 0671c...8d4 3 2 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #13 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor skal det ikke være mulig, når man ikke er kommet i overgangsalderen engang? Så lenge du har mensen er du fruktbar selv om fruktbarheten går ned med alderen. Anonymkode: 0671c...8d4 Faktisk ikke. De fleste er infertile ti år før siste mens. Anonymkode: 294a5...c54 12
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #14 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hvorfor skal det ikke være mulig, når man ikke er kommet i overgangsalderen engang? Så lenge du har mensen er du fruktbar selv om fruktbarheten går ned med alderen. Anonymkode: 0671c...8d4 Sier ikke at det ikke er mulig, sier at jeg ikke visste at det var mulig. Anonymkode: 9c49f...63a 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #15 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hvorfor skal det ikke være mulig, når man ikke er kommet i overgangsalderen engang? Så lenge du har mensen er du fruktbar selv om fruktbarheten går ned med alderen. Anonymkode: 0671c...8d4 Fordi eggene i en kvinnes kropp er ubrukelige i snitt 10 år før overgangsalder faktisk skjer. Sjansen for å bli gravid når man er 50 er ekstremt lav, selv om man enda har mensen. Anonymkode: 44be5...674 4
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #16 Skrevet 4. juli 2023 Har ikke hørt om gravide over 50 som jeg kjenner men vet om 2 som har fått barn 46 og 47 år. Friske barn. Du vil få tilbud om Nipt rundt uke 12 for å sjekke for downs etc. sjansene for at noe feiler er små men Om det feks har downs kan du evt ta abort. Anonymkode: 44be5...674 1 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #17 Skrevet 4. juli 2023 Min mors venninne var 51 og alt gikk bra der. Friskt barn. Anonymkode: 99fe1...f02 5
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #18 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Faktisk ikke. De fleste er infertile ti år før siste mens. Anonymkode: 294a5...c54 Har snakket med legen og han sa at man kan bli gravid så lenge man menstruere og at det er fullt mulig, han sa ingenting om at man er infertile ti år før siste mens. Kan du sende link til dette? Jeg er nå uansett blitt gravid og sånn er det nå, så da kommer jeg vel ikke i overgangsalderen før jeg er over 60 jeg da, om dette stemmer. Anonymkode: 0671c...8d4 5 2 3
snurk Skrevet 4. juli 2023 #19 Skrevet 4. juli 2023 Men kommer du til å ha overskudd til å følge opp en 10-åring når du er 60 år? Vet alle er forskjellige men min svigermor er 60 år og hadde aldri klart å følge opp et barn. Hun er sliten nok av å være i 100% jobb. 1 4
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #20 Skrevet 4. juli 2023 Oisann 😳wow! Ønsker deg masse lykke til ❤️☺️ Anonymkode: b1e13...d1c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå