Gå til innhold

Tigger utenfor Ica ber om pant, men jeg er arbeidsløs

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det sitter en tigger utenfor Ica som kommer fram og maser om panten til folk som skal pante. Hvis jeg har lite pant så kan jeg godt gi fra meg dette. Men i dag hadde jeg ganske mye og jeg som dessuten for tiden er arbeidslös samt har en kjæreste som er student har ikke så mye å rutte med.
Jeg sa nei, beklager da hun ba om panten, men hun fortsatte å mase og mase og fulgte til og med etter meg inn til panterommet og strakk fram hånden sin for å få pantelappen. 

Det var ubehahelig og jeg får litt dårlig samvittighet, samtidig som jeg egentlig må ha disse pengene selv. 

Burde jeg gitt henne panten? 
De foran meg i køen gjorde ikke det heller. 

En til tanke ang dette: kjæresten min ga en gang pant til en tigger og da var det en forbipasserende som kjeftet på kjæresten min for at han ”støttet” det der, og at det ofte ligger masse bakmenn osv i sånt. Jeg vet ikke om det er sant? Hun dama ved ica er romer og det er hun og en annen som bytter på å sitte der, og jeg har sett dem snakke en del med en mann. Så virker jo som de har et slags opplegg.

Anonymkode: 3adeb...f22

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Neida. Det er bare mafia. Du gir dem ingenting og de svarer med stygge blikk og noe dritt på morsmålet sitt. 

Anonymkode: 35197...369

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Nei, herlighet, ingenting å ha dårlig samvittighet for! En ting er å fint spørre om hun kan få panten, men å gå etter deg og strekke ut hånda etter pantelappen - det er respektløst.

Anonymkode: 7480a...499

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Flott du ikke lot deg presse og herse med! 

Anonymkode: a1511...c72

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer bare på om de som selger bladet også er organisert...? 

Det står en her og selger. Spionerer på naboene. Tror ikke han står der for bladenes skyld akkurat...

Anonymkode: 35197...369

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Stå på ditt og ikke gi de organiserte kjeltringene noe som helst. Hadde krevd å få snakke med butikksjefen og sagt klart ifra at det er svært ubehagelig å handle i denne butikken når det står kjeltringer utenfor som fotfølger og plager kundene. 

Anonymkode: f106a...235

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Det sitter en tigger utenfor Ica som kommer fram og maser om panten til folk som skal pante. Hvis jeg har lite pant så kan jeg godt gi fra meg dette. Men i dag hadde jeg ganske mye og jeg som dessuten for tiden er arbeidslös samt har en kjæreste som er student har ikke så mye å rutte med.
Jeg sa nei, beklager da hun ba om panten, men hun fortsatte å mase og mase og fulgte til og med etter meg inn til panterommet og strakk fram hånden sin for å få pantelappen. 

Det var ubehahelig og jeg får litt dårlig samvittighet, samtidig som jeg egentlig må ha disse pengene selv. 

En til tanke ang dette: kjæresten min ga en gang pant til en tigger og da var det en forbipasserende som kjeftet på kjæresten min for at han ”støttet” det der, og at det ofte ligger masse bakmenn osv i sånt. Jeg vet ikke om det er sant? Hun dama ved ica er romer og det er hun og en annen som bytter på å sitte der, og jeg har sett dem snakke en del med en mann. Så virker jo som de har et slags opplegg.

De romfolkene går etter svake mennesker. 

Er du svak?

Anonymkode: 03418...618

AnonymBruker
Skrevet

ALDRI gi penger til utenlandske "tiggere", de som gir de penger støtter opp om organisert tigging, menneskehandel og andre kriminelle aktiviteter.

Det er bare å være høylytt og ufin, be de pelle seg vekk før du ringer politiet og varsler om plagsom atferd og ordensforstyrrelse. De skulle uansett ikke vært i Norge siden de ikke fyller kravene for lovlig opphold.

Anonymkode: 49769...301

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De romfolkene går etter svake mennesker. 

Er du svak?

Anonymkode: 03418...618

Den du siterer er nok ikke være like svak som du.

Anonymkode: 95c96...516

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt burde du ikke gitt henne panten. Du har ingen grunn til å ha dårlig samvittighet.

Anonymkode: 4921d...155

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke gi noe. Her har jeg sett dem komme om morgenen; 4 stk i en bil, så røyker de, titter i ganske nye telefoner før de går å setter seg utenfor hver sin butikk. 

Si fra til butikksjef om dette. De har lov å sitte der men de har ikke lov å gå innpå/følge etter , kreve eller bli ubehagelige. Gir du etter for presset så vil de gå tett oppi deg neste gang også helt til du gir dem noe. Tigging utenfor butikkene er veldig ubehagelig. 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

ALDRI gi penger til utenlandske "tiggere", de som gir de penger støtter opp om organisert tigging, menneskehandel og andre kriminelle aktiviteter.

Det er bare å være høylytt og ufin, be de pelle seg vekk før du ringer politiet og varsler om plagsom atferd og ordensforstyrrelse. De skulle uansett ikke vært i Norge siden de ikke fyller kravene for lovlig opphold.

Anonymkode: 49769...301

Jeg syntes aldri man skal være ufin og høylytt. Bare ignorere dem og snakk med butikksjef. 

Anonymkode: 6e58e...59e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Her har de blitt forvist fra butikkens utearealer og får ikke sitte der. De har flyttet seg noen meter unna til en trapp og sitter der og tigger i stedet. Folk som skulle i butikken ble plaget sånn av pågående tiggere at de klaget til butikksjefen og nesten kviet seg for å gå inn i butikken pga tiggerne som nesten sperret veien for folk som ville inn, for å tigge fra dem. Så de tiggerne ble bortvist.

På det lokale kjøpesenteret er tiggerne også bortvist fra senterets utearealer, og de får ikke lenger lov å sitte kloss ved inngangen. De har måttet flytte seg til bortsiden av parkeringsplassen, der er det en gangvei som alle gående passerer på vei inn, så de har en del folk å "plage" med tiggingen sin likevel.

Opplevde selv en gang å bli forfulgt inn i butikken av en tigger som skulle ha pantelappen min, men ikke f... om jeg lar meg presse av frekke folk som det. Jeg ropte rett og slett "NO! GO AWAY!" og pekte mot døra.

Hadde det skjedd igjen hadde jeg klaget til butikksjefen. De er ikke interesserte i å ha tiggere som plager kundene deres, og kan ringe politiet om nødvendig.

Endret av Million
  • Liker 1
Skrevet

Dersom dette er romfolk bruker de bevisst pågående og ufin oppførsel, fordi folk flest ikke vil ha bråk og gir etter for å få dem til å slutte. Du har selvsagt ingen plikt til å gi bort noe som helst, og ønsker du å hjelpe mennesker i nød er det langt bedre å gi penger til seriøse organisasjoner enn tiggere på gata. Spesielt utenlandske tiggere kan være en del av organisert kriminalitet, som bruker tigging som skalkeskjul for andre aktiviteter.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du skal ikke ha noe dårlig samvittighet. Mange av disse tiggerne har mer penger enn du aner. Mye lureri blant disse tiggerne. Jeg så ei som satt og tigget utenfor en butikk her en dag, godt innpakket og med en pappbit forsiden av seg hvor det sto at hun ønsket penger, at hun var både sulten og fattig. Den yngste tantungen min på 10 år stirret på henne i det vi passerte og da vi var kommet noen meter lengre bort i gaten sa hun: "tante, hun dama burde skammet seg for å lure folk til å tro hun er fattig. Hun hadde en sån dyr iphone som mamma ønsket seg men ikke ser seg råd til å kjøpe" Man kan jo begynne å lure. Jeh mener, har man råd til å kjøpe dyre ting så burde en jo ha råd til å kjøpe mat og. Eller kanskje hun brukte opp alle pengene på å kjøpe den iphonen? 🤷‍♀️

Anonymkode: b9d77...763

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ditt troll, ICA la ned i Norge i 2012.

Anonymkode: 76efa...bcd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

oi oi ja, jeg blir alltid huka tak i av roma damene som trenger bleier når jeg er i oslo. Tror jeg ser veldig dum og lettlurt ut for det er hver gang jeg drar inn til Oslo.

Det er alltid penger de ønsker fordi det er en "jobb" de har. De får nok dagslønn eller en slags salgslønn basert på hva de får inn. Ja det er organisert og ja de blir brukt. Gir man dem penger så støtter man jo bakmennene. Ikke bra, stakkars folk.

Anonymkode: 6fdfd...d19

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Aldri gi penger til utlandske tiggere.

Det er ikke gratis å reise til Norge og du kan jo tenke deg hva de heller kunne ha brukt disse pengene til dersom de var i reell nød.

Anonymkode: fce4f...0a3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg vet! Retro-troll! 😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

og jeg snakket her om dagen om Rimi... så det går an å forglemme seg litt og kalle en butikk ved et annet navn den hadde før ;) 

Anonymkode: 3b383...704

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, og man bryter faktisk loven om man driver med oppsøkende tigging.

Anonymkode: da057...428

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...