Gå til innhold

Alvorlige søvnproblemer. Fastlege fokuserer bare på å unngå sovemedisiner.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har slitt med alvorlige søvnproblemer i mange år. Problemene hindrer meg i å fungere i dagliglivet, i relasjoner, gjør meg deprimert, utslitt og livslei. Jeg går mye på 0-3 timer søvn i døgnet, i perioder er jeg våken mange døgn i strekk. Fastlege har alltid bare fokusert på at jeg ikke skal ta  medisiner, og gir ellers råd jeg har fulgt i åresvis uten at det på noen måte hjelper på min søvn. Jeg har derfor bare drukket  meg i søvn de siste årene av mangel på andre løsninger. Det fungerte en stund, men ble til ett alkoholproblem. Jeg vil egentlig slutte å drikke, men blir helt motløs av dialog med lege som fortsatt bare fokuserer på at jeg ikke skal ta sovemedisiner. Selv er jeg vel kommet til ett punkt der jeg heller vil ta  sovemedisiner resten av livet for å ha ett liv, enn å bruke mer tid på (kjerring)råd og alternativ "medisin" som ikke fungerer. Er det noen som går fast på sovemedisiner eller har fått løst tilsvarende problematikk på andre måter etter mange år?

Anonymkode: 44bd0...4fc

• Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvilke sovemedisiner er det du ønsker? Slik jeg har skjønt det, så har alle stygge bivirkninger.

Melantonindråper fås kjøpt uten resept, har du forsøkt det?

Anonymkode: 6dea8...daf

AnonymBruker
Skrevet

Ligger en tråd her litt lengre ned om mange gode tips vedrørende søvnproblemer og medisiner.

Anonymkode: 2e6c6...0df

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg hadde byttet fastlege. Jeg kan feks lett gå 3 døgn i strekk. Hadde blitt tullerusk om jeg ikke hadde fått hjelp.

Anonymkode: 0ded8...13b

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

De fleste leger er nok såpass ansvarlige at de ikke gir valium og slikt på fast basis. Og det skal du være glad for for det hjelper ingen å bli pilleavhengig i tillegg. Effekten går jo over etterhvert og du må øke dose. Jeg bruker antihistaminer og melatonin. For meg hjelper hvile, og å ta vare på meg selv, mens et travelt liv med mye stress gjør at sovemedisinen ikke virker. Forstår veldig godt at du er veldig fortvilet, å ligge våken hele natta er grusomt

Anonymkode: d47a2...56e

AnonymBruker
Skrevet

Hadde det likedan. Og en fastlege som aldri må ha hatt søvnproblemer fordi det var null forståelse. Er så utrolig trist å lese fordi det er uutholdelig og så ødeleggende når man bare kunne fått sovemedisin en ukes tid for å få litt søvn. 

I dag sover jeg som bare det, så lenge det ikke er bråk i bygget. Men jeg gjorde noe som fjernet angsten helt, og da løste alt seg.

Anonymkode: 95265...020

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Får du ikke prøve zonat (antihistamin) eller seroquel/quetiapin (antipsykotika) heller? Sistnevnte er helt fantastisk for min del!

Anonymkode: edb74...a8b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er en bra lege. En som prøver forskjellige metoder i stedet for å ty til medisiner. Det er jo det enkleste. 

Anonymkode: 80b2a...54b

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan høres ut som du har en tidligere rus-historikk,da skriver legen selvsagt ikke ut noe piller til deg.  At du nå har ramla på flaska gjør jo ikke saken noe bedre. 

Anonymkode: 73745...e99

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Noen leger er i overkant forsiktige med å skrive ut medisiner da de er redd for å få sak på seg. Men det går dessverre utover enkelte pasienter som virkelig trenger det. Sovemedisiner av b-preparat typen er ikke noe for folk flest å gå på i lengden.

Bytt fastlege så får du til slutt noe som virkelig hjelper. Melatonin og "lettere" hjelpemidler fungerer ikke på de som har alvorlige søvnlidelser og som i tillegg har brukt rus slik du har med alkoholen. Må vel skikkelig nitrazepam til.

Anonymkode: 98b61...127

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Får du ikke prøve zonat (antihistamin) eller seroquel/quetiapin (antipsykotika) heller? Sistnevnte er helt fantastisk for min del!

Anonymkode: edb74...a8b

Jeg har forsøkt mye antihistaminer, antipsykotika og antidepressiva, tidligere. Men jeg får som regel ikke sove og får mye bivirkninger av slike medikamenter. Alkohol gir meg mindre bivirkninger selv om jeg blir dårlig av det og.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Spør om Mirtazapin eller Quetiapin, disse har ingen rus potensialle og er lett å få skrevet ut. Man blir litt ør i hode dagen etterpå, men det er jo bedre enn å kun få sove et par timer hver natt.

Anonymkode: 7a2a7...227

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Noen leger er i overkant forsiktige med å skrive ut medisiner da de er redd for å få sak på seg. Men det går dessverre utover enkelte pasienter som virkelig trenger det. Sovemedisiner av b-preparat typen er ikke noe for folk flest å gå på i lengden.

Bytt fastlege så får du til slutt noe som virkelig hjelper. Melatonin og "lettere" hjelpemidler fungerer ikke på de som har alvorlige søvnlidelser og som i tillegg har brukt rus slik du har med alkoholen. Må vel skikkelig nitrazepam til.

Anonymkode: 98b61...127

Jeg har aldri tatt så sterke medisiner som Apodorm og har god hjelp av svakere, mye brukte medisiner som Imovane, men det virker som man foretrekker at jeg drikker meg i søvn, fremfor å skrive ut slike medisiner..

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Imovane virker ikke I lengden.  Jeg bruker de men er flink til å ikke ta de ofte. Men jeg har ingen rusproblemer. B preparater gies ikke til alkoholikere.

Anonymkode: 2e6c6...0df

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår legen din, og jeg forstår deg. Jeg var søvnløs i mange år, og det som fungerer for mun del er:

• legg deg før kl. 22:00 og stå opp kl. 07:00

• Ha det mørkt på soverommet om natta og bruk gjerne lyslampe som alarm slik at du våkner naturlig. Kom deg ut på dagtid, ikke sitt innendørs hele dagen.

• Lytt til søvnhypnose hver kveld (finnes på spotify)☺️

• Slutt å legg fokus på at du ikke får sove

• Ikke gjør alkohol eller tabeletter til «en kur» for problemene. Du kan sove og du trenger ingenting for å få sove, annet enn å jobbe med å føle deg trygg og avslappet i deg selv

• Ha en notatbok på nattbordet og skriv ned tanker dersom de dukker opp

• Tren styrketrening/gå turer i skogen

• Ha tro på at du kan sove! 

Lykke til! ☺️

Anonymkode: ff5c5...826

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Prøv akupunktur. Funker fjell.

Anonymkode: 65158...b9a

AnonymBruker
Skrevet

Her tenker jeg du må ta litt ansvar selv også for deg selv. For meg er det utenfor fatte evne at man heller blir alkoholiker enn ; 

1) ikke fornøyd med fast lege, bytt! 

2) lang vente tid på ny fastlege, gå privat. Vil jo også være billigere totalt sett kontra alkoholisme. 

3) hva er rota til søvn problemer? Sannsynligvis løselig for egen maskin i utgangspunktet.

Anonymkode: 0660c...b90

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Har du vært på søvnutredning? Hvis ikke, få fastlegen til å henvise deg dit til spesialist.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er sikkert et helt bortkastet tips, og noe du allerede har prøv for lenge siden.. men bare i tilfelle... Sånn søvnhypnose på YouTube? De dagene jeg sliten med å sovne fikser den biffen altså! Men jeg har i utgangspunktet ikke søvnproblemer. 

Anonymkode: f811e...56f

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Synes det er en bra lege. En som prøver forskjellige metoder i stedet for å ty til medisiner. Det er jo det enkleste. 

Anonymkode: 80b2a...54b

Man kan gå inn i psykose av å ikke få sove, det er i lengden livsfarlig. 

Jeg har hatt så dårlig søvnkvalitet selv, det er helt jævlig. 

Men til deg TS - ting du kan krysse av på listen før klassiske søvnmedikamenter:

- henvisning til søvnsenter i Bergen (følge program derfra, ganske tøft men effektivt for mange)

- kombinere melantonin og antihistaminer

- Sarotex/amitriptyline

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...