Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi må male huset vårt i sommer, og den ene veggen er ganske vanskelig å få malt siden den er så høy (huset ligger i en skråning, så alle de andre veggene greier vi fint å ta selv). Den høye veggen er 5-6 m høy, og nabogutten på 17 år har tilbudt seg å male den for oss mot betaling. Jobben tar nok maks et par dager (veggen er smal og har store vinduer).

Vi er fristet til å takke ja til dette, men lurer på hvordan det blir med ansvar hvis han f.eks skulle falle ned fra stigen og skade seg? Noen som vet?

Anonymkode: 77dd9...83e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dere er ansvarlige

Anonymkode: 13a42...22e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Stige høres ikke trygt ut. Hva med å sette opp stillas?

Anonymkode: 2d688...810

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Stige? Stillas må til. Og ja, dere hus, deres ansvar. 

Anonymkode: 89b22...ce4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi må male huset vårt i sommer, og den ene veggen er ganske vanskelig å få malt siden den er så høy (huset ligger i en skråning, så alle de andre veggene greier vi fint å ta selv). Den høye veggen er 5-6 m høy, og nabogutten på 17 år har tilbudt seg å male den for oss mot betaling. Jobben tar nok maks et par dager (veggen er smal og har store vinduer).

Vi er fristet til å takke ja til dette, men lurer på hvordan det blir med ansvar hvis han f.eks skulle falle ned fra stigen og skade seg? Noen som vet?

Anonymkode: 77dd9...83e

Dere er ansvarlig, og dere må sette opp stillas om andre enn dere selv skal male. 

Anonymkode: 54864...890

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Få for all del opp et stillas om dere skal ha nabogutten til å gjøre jobben. Jeg tror faktisk ikke jeg hadde våget å gi han jobben uansett, hva om han faller ned?

Vi har satt bort hele huset da det er veldig høyt til mønet (10 meter), og jeg vil verken ha meg selv elle mannen min opp i de høydene, stillas eller ikke. 

Anonymkode: e1693...e5c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er faktisk ikke tillatt jobbe høyere enn 6m i stige. Og dere vil la en mindreårig ufaglært gjøre dette arbeidet?

Jeg hadde rett og slett ikke turt det.

Det er selvsagt dere som arbeidsgiver som er ansvarlig ved en hver skade han måtte pådra seg, og har dere i tillegg engasjert han til å jobbe ulovlig i høyde, uten korrekte sikringstiltak og risikovurderinger, og eventuelt svart, så er dere ikke bare ansvarlig, men dere kan kreves for full erstatning for all fremtidig tapt inntekt for han.

Anonymkode: e2ada...ecb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, dere må ikke finne på å sende nabogutten opp. Ramler han ned blir dere gjeldsslaver. Dere står ansvarlug, og må betale alt av erstatn7 g og tapt inntekt og hele sulamitten.

Hyr inn et firma i stedet.

Anonymkode: f1fc8...609

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...