Gå til innhold

Mange har tatt vann over hodet !

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

2021 Ble tidenes rekordår for nybilregistreringer

https://ofv.no/aktuelt/2022/2021-ble-tidens-rekordår-for-nybilregistreringer

2023 Bråstopp i nybilsalget

https://www.nrk.no/norge/nybilsalget-ned-med-20-prosent-i-ar_-mener-bransjen-1.16468497

Folk har ikke mere å gå på rammelånet, må redusere belastningen og velger å legge ut dyre el-SUV'er i bruktbilmarkedet, sier Solberg Thorsen.

Etter to år med særdeles høyt nybilsalg, så preges 2023 av innføringen av mva. på elbiler, endret konkurransebilde.

Anonymkode: 2de11...e31

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det HAR vært lukrativt å kjøpe dyr bil til nå, så at man fikk en bråstopp etter at regjeringen la inn vektavgiften, kommer ikke som noen overraskelse. 

At noen skulle komme dithen at de solgte seg ned på grunn av dårlig økonomi hørtes rart ut, men jeg kan tenke meg en del som spekulativt kjøpte med tanke på salg etter at avgiftene kom.

En god del bruktbiler i det segmenter blir nok solgt for mer enn de ble kjøpt for.

Anonymkode: da735...d84

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte ny bil over nyttår. Greit nok det, men blir ikke kvitt den gamle bilen, så sitter på ekstra lån som bare blir dyrere og dyrere 😔

Anonymkode: 23548...8f1

AnonymBruker
Skrevet

Rekordrush for å hente ut el.bil før avgiftshopp.

For å unngå avgiftshoppet var det rekordmange som bestilte elbil i fjor høst. Følgen blei  en  kraftig  inflasjonsøkning. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg kjøpte ny bil over nyttår. Greit nok det, men blir ikke kvitt den gamle bilen, så sitter på ekstra lån som bare blir dyrere og dyrere 😔

Selg den.

Anonymkode: 60173...a9e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selg den.

Anonymkode: 60173...a9e

Prøver, men ingen er interessert eller er villige til å kjøpe den, får bare skambud. Bruktbilforhandlere gir også bare skambud. Hadde nok aldri kjøpt ny bil hadde jeg vist markedet ble så dårlig 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

... og nå blir bare bruktbil markedet enda dyrere, veldig morsom for oss som enda ikke har hatt råd til el-bil, :ironi: og har ventet på at man får en rundt 3 generasjons el-bil til akseptabel pris, men nå blir nok bruktbilene bare dyrere. 

Anonymkode: ab512...d26

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Prøver, men ingen er interessert eller er villige til å kjøpe den, får bare skambud. Bruktbilforhandlere gir også bare skambud. Hadde nok aldri kjøpt ny bil hadde jeg vist markedet ble så dårlig 

Hvis ingen vil kjøpe, er nok det du kaller skambud faktisk den reelle verdien på bilen, og ikke skambud.

Anonymkode: 81dae...478

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Det er ikke noe skambud når det er alt du får. Det er markedspris. Vi betaler overpris på bolig 30 år++ nå og må bare forholde oss til den absurde virkeligheten, det samme må du med bilen din og markedet for den.

Anonymkode: 73ee5...e23

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare tapere som kjører bil. Skaff dere privatsjåfør.

Anonymkode: 9e7d9...879

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke overraska. Folk i min alder (midt i 30 åra) har levd som konger. Barna har bare merkeklær, sydenferie to ganger i året, huset er alltid nyoppussa og fet elbil i garasjen. Gøy med lav rente. Nå må det jekkes ned. Det er jo bråstopp overalt. I byen det jeg bor har boligmarkedet stått bom stille siden nyttår. 

Anonymkode: 18afe...669

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøpte meg splitter ny el suv i 2023 

Anonymkode: 2f922...d90

AnonymBruker
Skrevet

Hæ? Folk har tatt vann over hodet?

Du nevner at mange kjøpte ny bil i 2021, og at folk ikke kjøper ny bil i 2023. At folk ikke kjøper ny bil er å ta seg vann over hode? Hæ? Du beskriver jo det så langt motsatte som over hode mulig. Salget stopper fordi folk ikke tar seg vann over hode.

Innlegget ditt henger ikke på greip.

Anonymkode: ff861...9dc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hæ? Folk har tatt vann over hodet?

Du nevner at mange kjøpte ny bil i 2021, og at folk ikke kjøper ny bil i 2023. At folk ikke kjøper ny bil er å ta seg vann over hode? Hæ? Du beskriver jo det så langt motsatte som over hode mulig. Salget stopper fordi folk ikke tar seg vann over hode.

Innlegget ditt henger ikke på greip.

Anonymkode: ff861...9dc

OK !

AnonymBruker
Skrevet

Vi kjøpte nettopp ny elbil og fikk hele 150.000 i rabatt. Forhandlere har for mange på lager, nettopp pga lav etterspørsel. Rabatten sørger for at pris på bruktbil synker betraktelig, hvem kjøper en 3 år gammel bil når man får splitter ny til omtrent samme pris?

Vår egen bil solgte vi for 10.000 under den gjengse pris som blir krevd hos Finn, ble kvitt den på 2 dager.

Anonymkode: 96eeb...c91

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ikke overraska. Folk i min alder (midt i 30 åra) har levd som konger. Barna har bare merkeklær, sydenferie to ganger i året, huset er alltid nyoppussa og fet elbil i garasjen. Gøy med lav rente. Nå må det jekkes ned. Det er jo bråstopp overalt. I byen det jeg bor har boligmarkedet stått bom stille siden nyttår. 

Anonymkode: 18afe...669

Eh nå snakker du for deg selv

Anonymkode: 86a90...dbb

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke akkurat slik vi hadde ekstremt lyst på en dyr elbil, men i praksis blir vi "lokket"/tvunget til det i Oslo. Spart så mye på parkering, bensin og bom at det akkurat går ca i null fremover.....

Anonymkode: 787e0...832

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi kjøpte nettopp ny elbil og fikk hele 150.000 i rabatt. Forhandlere har for mange på lager, nettopp pga lav etterspørsel. Rabatten sørger for at pris på bruktbil synker betraktelig, hvem kjøper en 3 år gammel bil når man får splitter ny til omtrent samme pris?

Vår egen bil solgte vi for 10.000 under den gjengse pris som blir krevd hos Finn, ble kvitt den på 2 dager.

Anonymkode: 96eeb...c91

Hvilken el bil kjøpte dere?  Måtte dere prute? 

Anonymkode: 5141d...4b4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...