AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #1 Skrevet 3. juli 2023 Vi har vært sammen i over 10 år og har vært samboere det siste året. Han er veldig musikalsk og skikkelig god på gitar. Problemet er at han klimprer mye på gitar i stuen, og da spiller han ikke én bestemt sang men kun et grep her og et grep der. Dette er blitt et irritasjonsmoment for meg og jeg oppfatter det som støy, da jeg er lydsensitiv på grunn av tinnitus og blir sliten i hodet av sånne tilfeldige klimprelyder. Jeg spør innimellom hva han spiller; om han øver, om han lager en sang eller om det er en sang spiller? Da blir han sur og sier at han bare tester ut strengene og bare føler/mediterer seg frem på gitaren.. Jeg spurte han i dag også da han holdt på med denne klimpringen, og da sa han at han tidligere har vært sammen med en dame som ikke likte at han spilte gitar og det synes han er veldig merkelig. Jeg sa til han at hvis jeg ikke hadde vært lydsensitiv så hadde jeg sikkert klart å stenge ute klimpringen, men når det ikke er én sang jeg hører så oppfatter hjernen det som støy. Jeg prøver å forklare det som om jeg hadde hatt dilla på én bestemt sang; feks Bruce Springsteen sin "Born in the USA", og bare ville høre den hele tiden, og det ville da til slutt bli veldig slitsomt for de rundt meg. Jeg sa jeg kunne gå inn på soverommet å slappe av så kunne han bare fortsatte spillingen i stuen, men da ble han sur og satte fra seg gitaren. Uff 😐 er jeg urimelig? Anonymkode: 3ebbd...1fa 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #2 Skrevet 3. juli 2023 Dersom han gjør dette 8 t/dagen er du ikke urimelig. Hva med at han får seg et musikkrom dere kan lydisolere litt? Anonymkode: 30cce...dd7 8 7
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #3 Skrevet 3. juli 2023 Nei du er ikke urimelig. Jeg er ikke lydsensitiv og ville selv blitt gal Anonymkode: fa025...376 17 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #4 Skrevet 3. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dersom han gjør dette 8 t/dagen er du ikke urimelig. Hva med at han får seg et musikkrom dere kan lydisolere litt? Anonymkode: 30cce...dd7 Det er ikke dagen lang og det har blitt mindre spilling etter at han merket at jeg ikke orker klimpringen, men synes at det er merkelig at han tror at alle/meg synes klimpringen er like fantastisk som han gjør? Ts Anonymkode: 3ebbd...1fa
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #5 Skrevet 3. juli 2023 Urimelig og urimelig. Dere kan ikke ha ett forhold så lenge du må diktere andres liv for å kunne ha dem rundt deg. Ett samboerskap med deg vil jo være helt selvutslettende for hans del. Anonymkode: 6e929...b7e 3 9
Aureka Skrevet 3. juli 2023 #6 Skrevet 3. juli 2023 Du er ikke urimelig fordi du blir sliten. Han ble nok overrasket over at han ikke har hørt noe om dette før. Du er nok redd for å såre, men snakk sammen igjen og be han om å meditere i et annet rom da du har sterkt behov for å ha det stille i fellesarealene. Det er lurt å ta den samtalen nå, snakke om forventninger og behov. Du kan ikke gå rundt å lide i åresvis. 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #7 Skrevet 3. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Urimelig og urimelig. Dere kan ikke ha ett forhold så lenge du må diktere andres liv for å kunne ha dem rundt deg. Ett samboerskap med deg vil jo være helt selvutslettende for hans del. Anonymkode: 6e929...b7e Jeg er ikke nyforelsket lengre og hverdagen har kommet, og da tør man å si ifra uten å late som alt er greit, men jeg hadde vel ikke brydd meg hadde jeg ikke vært lydsensitiv Ts Anonymkode: 3ebbd...1fa 4 2
Monika Tgirl Skrevet 3. juli 2023 #8 Skrevet 3. juli 2023 Skjønner godt at det kan være slitsomt og høre på ja! For meg er gitar både lidenskap/hobby og jobb så jeg spiller "Hele tiden"😀 Hadde ikke unnet noen og måtte høre på det, så jeg er evig singel😝
Carrot Skrevet 3. juli 2023 #9 Skrevet 3. juli 2023 Jeg syns det er trist at det som har vært en del av han i de ti årene dere har vært kjærester blir et problem når dere skal bo sammen, Spesielt siden du umulig kunne tro han ikke ville spille? 5 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #10 Skrevet 3. juli 2023 Hvis du har intoleranse for slike lyder, og han ikke kan ta hensyn uten å bli fornærmet/sur, selv etter at du har forklart problemet, så bør du vurdere samboerskapet slik at han kan klimpre når du ikke er på besøk. Anonymkode: 726d6...e3c 2 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #11 Skrevet 3. juli 2023 Carrot skrev (Akkurat nå): Jeg syns det er trist at det som har vært en del av han i de ti årene dere har vært kjærester blir et problem når dere skal bo sammen, Spesielt siden du umulig kunne tro han ikke ville spille? Det blir det samme som om jeg hadde hørt på den ene sangen daglig, men når det er gitarklimpring uten mål og mening skal det liksom være greit. Han har ofte påpekt min musikksmak og sagt at jeg må slå av fordi det er så dårlig. ts Anonymkode: 3ebbd...1fa 2 1
Carrot Skrevet 3. juli 2023 #12 Skrevet 3. juli 2023 (endret) AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det blir det samme som om jeg hadde hørt på den ene sangen daglig, men når det er gitarklimpring uten mål og mening skal det liksom være greit. Han har ofte påpekt min musikksmak og sagt at jeg må slå av fordi det er så dårlig. ts Anonymkode: 3ebbd...1fa da tenker jeg kanskje dere bør gå tilbake til særbo? Min mann spiller, trekkspill, piano, kontrabass og gitar. Det er ikke alltid like morro men det ville ikke falle meg inn å nekte han å spille, for å holde fingrene gående og lære nye ting må man ofte "klimpre" Noen ganger er det klimpring på piano OG trekkspill samtidig men jeg har på noise canceling og lar han spille til han er ferdig om jeg ikke orker høre på. Endret 3. juli 2023 av Carrot 6 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #13 Skrevet 3. juli 2023 Kan du ha øreplugger med musikk, podcast eller lyddemping? Hvis ja, er du urimelig. Anonymkode: 294d7...cf7 1
Fjollefyr Skrevet 3. juli 2023 #14 Skrevet 3. juli 2023 Jeg er mann, med tinitus. Hadde rablett kokko om jeg måttet høre på slikt. Spiller og gitar selv. 6 5
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #15 Skrevet 3. juli 2023 Carrot skrev (Akkurat nå): da tenker jeg kanskje dere bør gå tilbake til særbo? Min mann spiller, trekkspill, piano, kontrabass og gitar. Det er ikke alltid like morro men det ville ikke falle meg inn å nekte han å spille, jeg har på noise canceling og lar han spille til han er ferdig om jeg ikke orker høre på. Jeg synes det er egoistisk at den ene partneren tar så mye plass med sitt musikkspill, slik at den andre må gå med hørselsvern. Min samboer er ikke musiker av yrke, bare veldig glad i sin type musikk. Ts Anonymkode: 3ebbd...1fa 1 4
Carrot Skrevet 3. juli 2023 #16 Skrevet 3. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg synes det er egoistisk at den ene partneren tar så mye plass med sitt musikkspill, slik at den andre må gå med hørselsvern. Min samboer er ikke musiker av yrke, bare veldig glad i sin type musikk. Ts Anonymkode: 3ebbd...1fa Han tar ikke mye plass når du visste at han spilte FØR dere ble samboere...? Du tar like mye plas ssom vil nekte han å spille i så fall, hvor i all verden er ønsket om å finne en felles løsning? Dersom du trener fast kan han spille når du er på trening for eksempel.. Ærlig talt virker du litt furt og vrien i svarene dine, og da er du urimelig. 2 3
Agatha Skrevet 3. juli 2023 #17 Skrevet 3. juli 2023 Jeg et musiker og det hadde ikke falt meg inn å sitte midt oppi familien å øve, selv om jeg selv gjerne hadde likt at de var publikum. Det blir slitsomt, så her i huset har jeg eget øverom. Kan spille litt sammen med barna innimellom,men det blir noe annet. Har jo hengt rundt musikere hele livet og har høy toleranse på å høre andre øve, men å hatt det kontinuerlig i egen stue...nei takk, det kjenner jeg ingen som liker.. 16 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #18 Skrevet 3. juli 2023 Dersom det løser "problemet" for dere begge om du går på soverommet, altså over i et annet rom, så ville jeg sett på løsninger der. Hva om han har gitaren i et annet rom? F.eks. soverommet eller et gjesterom/kontor. Og så kan han gå dit og klimpre, mens TS blir i stuen. Da vil han kunne fortsette med sin klimpring, mens TS ikke lengre ble plaget. Jeg synes nemlig dere begge er litt problemorienterte, istedenfor å se etter løsninger som tar hensyn til begges behov. Anonymkode: 9bd77...0d5 1 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #19 Skrevet 3. juli 2023 Hadde jeg aldri holdt ut 🤣🤣🤣 Anonymkode: 27c10...43d 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå