Gå til innhold

Frekk unge kommer innom hele tiden.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Blir fullstendig tullete av barnet til familiemedlem. Ungen er uoppdragen, svært frekk i munnen, kommenterer ALT som foregår og spør hundre spørsmål i minuttet. Han skal konstant ha oppmerksomhet, avbryter når andre snakker og skifter tema midt i samtaler - roper også gjerne dersom han ikke får ordet. Han er rundt ti år og banner på både norsk og engelsk, kaller folk stygge ting osv. I dag har han sagt både bitch og hore, han har også spurt meg om jeg vet hva diverse stygge banneord betyr. Vi bor ganske nære og nå som det er ferie dukker ungen opp i tide og utide, ringer på døren hundre ganger og går rundt huset for å titte inn vinduene om vi ikke åpner opp. Blir mildt sagt sliten og er ganske irritert, aner ikke hva jeg skal gjøre med dette. Prøver jo å si fra til barnet, men det når bare ikke inn. Ser tydelig på hele kroppsspråket hans at han ikke får med seg en dritt av hva som blir sagt. Foreldrene er på jobb på dagtid og det er da han kommer rekende bort hit. Ønsker ikke å tråkke på noens tær heller, men sliter med å finne ut hvordan jeg eventuelt kan si fra til foreldrene uten at det blir typ "vil ikke ha ungen din her fordi du har oppdratt ham dårlig". Noe de for så vidt har gjort, da det er mye kjefting og roping der hjemme. Er ikke for slik oppdragelsesstil selv, og det funker jo åpenbart ikke på gutten - men kjenner jeg tidvis er sekunder fra å heve stemmen når det står på som verst. 

Noen som har tips ang hva som kan gjøres? Ungen reiser bort ei uke denne sommeren og skal ellers være hjemme, vi pusser opp og skal ikke på noen ferie - kjenner sommeren kan bli meget lang om det skal forsette slik. 

Anonymkode: 2682c...04f

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alle gutter er sånn.

Anonymkode: 6125a...636

Skrevet

"Skal du være her, får du finne deg i våre regler. Ingen banning, verken på norsk eller engelsk. Og lær deg normal folkeskikk; IKKE AVBRYT når andre snakker, vent på tur! Klarer du ikke dette, er du ikke velkommen inn til oss. Har du oppfattet reglene?"

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Alle gutter er sånn.

Aldeles ikke. Har en på samme alder som er høflig, rolig og følger regler. Denne ungen ts beskriver hadde jeg satt meg ned med alene og forklart reglene i deres hjem. Dersom han ikke følger de hadde jeg ikke latt han komme på besøk mere. 

Anonymkode: a2576...bd3

• Liker 20
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Alle gutter er sånn.

Nei. Alle gutter er virkelig ikke sånn. 

Anonymkode: 5113d...cd2

• Liker 12
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (51 minutter siden):

"Skal du være her, får du finne deg i våre regler. Ingen banning, verken på norsk eller engelsk. Og lær deg normal folkeskikk; IKKE AVBRYT når andre snakker, vent på tur! Klarer du ikke dette, er du ikke velkommen inn til oss. Har du oppfattet reglene?"

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Aldeles ikke. Har en på samme alder som er høflig, rolig og følger regler. Denne ungen ts beskriver hadde jeg satt meg ned med alene og forklart reglene i deres hjem. Dersom han ikke følger de hadde jeg ikke latt han komme på besøk mere. 

Anonymkode: a2576...bd3

Har da virkelig forsøkt å forklare ham hvordan han forventes å oppføre seg her, men han hører jo ikke etter i set hele tatt. Jeg sa også i går til han at det ikke passet med besøk i dag, men likevel ringer han på 100 ganger og går rundt hele huset og glor inn vinduene. Fordi bilen vår sto jo ute, så han tenkte vi var hjemme. 

AnonymBruker
Skrevet

Her kommer du nok ikke unna å si fra. Hvis gutten er så gammel som 10 år hadde jeg sagt fra direkte til han, og ikke blandet inn foreldrene hvis det ikke ble nødvendig. Krev at han setter seg ned sammen med deg. Se han i øynene og si at det kan være veldig koselig med besøk av han, men at det betyr at han følger reglene som er i deres hus. Det betyr å høre etter dere som bor der, ingen roping, svare og spørre høflig, ingen banning og stygge ord osv..  Hvis han kan følge dette er han hjertelig velkommen de dagene det passer for dere. Hvis ikke, får han dessverre ikke komme. Forsikre deg om at han har forstått. Gutten er gammel nok til å både forstå dette, samt justere oppførselen deretter. Det krever også selvfølgelig at du er konsekvent, og følger opp det du har sagt! Da sender du han hjem! 

Anonymkode: 35c94...d6a

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Avtal noen dager han kan kommenog de andre dagene er dere opptatt.

Fas ut.

Anonymkode: fbc70...5bd

• Liker 2
Skrevet

Leste en eller annen gang at 10 åringer er de aller mest aktive barna. Det vil si at kanskje allerede til neste år begynner det å dabbe av. Så kanskje bare finne deg i det og håpe at det gir seg etterhvert, evnt. trykke en smart telefon oppi nesa på fyrn så ser du han vel aldri igjen. 

• Liker 1
Skrevet

Kontaktsøkende, frekk unge alene hjemme? Lukter omsorgssvikt, spør du meg. Snakk med foreldrene. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Blir fullstendig tullete av barnet til familiemedlem. Ungen er uoppdragen, svært frekk i munnen, kommenterer ALT som foregår og spør hundre spørsmål i minuttet. Han skal konstant ha oppmerksomhet, avbryter når andre snakker og skifter tema midt i samtaler - roper også gjerne dersom han ikke får ordet. Han er rundt ti år og banner på både norsk og engelsk, kaller folk stygge ting osv. I dag har han sagt både bitch og hore, han har også spurt meg om jeg vet hva diverse stygge banneord betyr. Vi bor ganske nære og nå som det er ferie dukker ungen opp i tide og utide, ringer på døren hundre ganger og går rundt huset for å titte inn vinduene om vi ikke åpner opp. Blir mildt sagt sliten og er ganske irritert, aner ikke hva jeg skal gjøre med dette. Prøver jo å si fra til barnet, men det når bare ikke inn. Ser tydelig på hele kroppsspråket hans at han ikke får med seg en dritt av hva som blir sagt. Foreldrene er på jobb på dagtid og det er da han kommer rekende bort hit. Ønsker ikke å tråkke på noens tær heller, men sliter med å finne ut hvordan jeg eventuelt kan si fra til foreldrene uten at det blir typ "vil ikke ha ungen din her fordi du har oppdratt ham dårlig". Noe de for så vidt har gjort, da det er mye kjefting og roping der hjemme. Er ikke for slik oppdragelsesstil selv, og det funker jo åpenbart ikke på gutten - men kjenner jeg tidvis er sekunder fra å heve stemmen når det står på som verst. 

Noen som har tips ang hva som kan gjøres? Ungen reiser bort ei uke denne sommeren og skal ellers være hjemme, vi pusser opp og skal ikke på noen ferie - kjenner sommeren kan bli meget lang om det skal forsette slik. 

Du må jo kunne snakke med foreldrene om dette. Er deres barn og de må lære å oppdra her. 

Anonymkode: 08782...5d2

AnonymBruker
Skrevet

Send ham rett hjem når han kommer på døra. 

Anonymkode: 7f0e4...9ae

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Alle gutter er sånn.

Nei, det er de faktisk ikke. Det handler om oppdragelse.

Anonymkode: 04862...86a

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må kanskje ta fram en streng stemme på han. 
Evt at du tar en lengre samtale med han helt alene hvor du forteller klart og tydelig hva som forventes av han når han er hos dere, si hva han kan gjøre og si. Hold fokus på det han skal gjøre. 

Også kan ignorering være en vei å gå. Veien om foreldrene tror jeg ikke hjelper. 

Anonymkode: aa88a...00c

Skrevet (endret)

Har da virkelig forsøkt å forklare ham hvordan han forventes å oppføre seg her, men han hører jo ikke etter i set hele tatt. Jeg sa også i går til han at det ikke passet med besøk i dag, men likevel ringer han på 100 ganger og går rundt hele huset og glor inn vinduene. Fordi bilen vår sto jo ute, så han tenkte vi var hjemme. 

Det må vanke konsekvenser for sånne barn. Og han blir vel lei av å stå og glo inn vinduene til slutt? Se hvem som har mest utholdenhet av dere to... Ikke la deg beseire av en unge. Du bestemmer i eget hjem.

Har han ingen andre å leke med nå i ferien, er det derfor han "plager" dere med daglige besøk? Eller er det pga hans atferd at han er blitt uønsket flere steder og får ikke komme inn?

PS! Ringeklokka kan kobles ut. Bare ta ut batteriet eller napp ut ledningen.

Endret av Million
  • Liker 3
Skrevet

Hei Frode, du må gå hjem. Vi er opptatt i hele dag. Hadet.

*ringer på igjen*

Gå hjem. Hadet.

osv.

Ikke noe hinting. Ikke noen lange forklaringer om oppførsel og konsekvenser. Gi korte og enkle beskjeder og bare en ting om gangen.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det høres jo ut som om dette barnet har autisme og adhd. Dette er en ekstremt intens oppførsel; ingen forståelse for andres behov/følelsesliv osv. Her hadde jeg sagt tydelig at det passer ikke, om om han ikke gav seg så hadde jeg faktisk involvert foreldrene. Han kan da ikke gå rundt huset og glo inn gjennom vinduene??? 😳😳

Anonymkode: 92b6d...f91

Skrevet

Det er lov å heve stemmen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Alle gutter er sånn.

Nei

Anonymkode: 7158b...2f9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det høres jo ut som om dette barnet har autisme og adhd. Dette er en ekstremt intens oppførsel; ingen forståelse for andres behov/følelsesliv osv. Her hadde jeg sagt tydelig at det passer ikke, om om han ikke gav seg så hadde jeg faktisk involvert foreldrene. Han kan da ikke gå rundt huset og glo inn gjennom vinduene??? 😳😳

Anonymkode: 92b6d...f91

Kan dere skutte å gi diagnoser utfra ett innlegg? Herregud altså 

Anonymkode: 7158b...2f9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...