Gå til innhold

Noen som har erfaringer med narcissisme i forhold?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på om noen her inne har erfaring med partner/ex partner som har, tilsynelatende, narsissistiske trekk. Hvordan kom dere ut av et slikt forhold, og eventuelt hvorfor er det så vanskelig å forlate slike forhold? Er det normalt å sitte med så mye tanker under og etter en relasjon med slike mennesker? Hva er det som hjelper dere til å ha det bra idag? 

Anonymkode: e4d9e...1b3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Anonymkode: 61af3...8db

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Takk, men de står i en særstilling. Jeg kan dessverre ikke delta i den tråden. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk, men de står i en særstilling. Jeg kan dessverre ikke delta i den tråden. 

Der får du svar på de spørsmålene du stilte. Det er mye fagstoff på nett også 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg lurer på om noen her inne har erfaring med partner/ex partner som har, tilsynelatende, narsissistiske trekk. Hvordan kom dere ut av et slikt forhold, og eventuelt hvorfor er det så vanskelig å forlate slike forhold? Er det normalt å sitte med så mye tanker under og etter en relasjon med slike mennesker? Hva er det som hjelper dere til å ha det bra idag? 

Jeg har brutt ut av et forhold hvor ex er N.

det er beintøft for jeg var vant til lang tid med totalt stillhet i forholdet, hvor han verken så eller snakket til meg, før han plutselig ga meg oppmerksomhet igjen, å da var han flink til å få meg til å glemme at han hadde behandlet meg dårlig. Når jeg forlot spilte han mye på samvittigheten, han ønsket å dø, han ønsket at vi skulle bli sammen osv, når han ikke kom noen vei med det så ble han i en lang periode ekstremt sint, kalte meg navn, kunne stå å glise meg opp i ansiktet før han gikk, når han gikk sa han slemme ting som trigget meg og jeg sendte han melding som ga han akkurat det han ville.

men det var ikke før jeg klarte å ikke føle medlidenhet for han at jeg følte jeg fikk han på avstand, nå sender han meg mail daglig som jeg legger rett i søppelposten uten å lese og jeg sulter han ut av livet mitt, eneste måten å ha overtaket, for en N. Er ikke ferdig med et forhold før han finner ut at han er ferdig

Anonymkode: 19a41...f0e

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Var som å tygge av meg en fot. Les om traumebånd og codependency. 

Det er psykisk avhengighet på sitt verste

Anonymkode: 4f537...969

• Liker 1
Skrevet

Årsaken til at narsissistiske personlighets typer/forholder er ekstremt vanskelig å forlate er gjerne at de er gode i manipulering og ofte har fått den andre til å føle mindre verdi i forholdet. Da kommer også den automatiske tankegangen om at "han er mitt eneste håp". Etter et samliv med en narsissist er man også vant til å ha fokus på den andres behov. Man har ubevisst undergravet sine egne behov så lenge at har blitt umerkelig vant til det. Å avslutte et forhold er å fokusere på egne behov. Noe man gjerne har blitt helt fremmed for. Derfor er det ikke vanskelig å forstå at å faktisk bryte ut av relasjon med narsissist, å gjøre det motsatte av hans behov og hans ønsker, vekker enorme reaksjoner i seg selv.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan jeg forlot ham...    En dag han var ute pakket jeg tingene hans og satt dem utenfor døren min.  Ringte ham og sa at han kunne hente tingene sine og leie seg en hytte på en campingplass.
Han hadde nok penger , siden han ikke betalte noe for å bo hos meg .

Jeg hadde bestemt meg for at han skulle ut av mitt liv , for i fornuften min visste jeg at livet mitt bare ville bli verre, aldri bedre med ham .
Jeg visste at jeg mått gjøre meg hard mot ham , ikke vise anger , medlidenhet eller tristhet.
Jeg var redd ham han hadde truet meg med kniv tidligere, men jeg visste at det måtte gjøres for å bli fri.
Jeg hadde også fortalt om situasjonen til famile og venner .  Fikk ikke mye støtte, men han visste at de visste.

Anonymkode: acdc5...782

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Få han til å forlate deg, slik at han kan gå ut av forholdet med sin overdrevne stolthet i behold.

Dokumenter alt du avtaler med han. Lydopptak, eller ta samtalen skriftlig (mail, meldinger el.l.). Det er STOR sjanse for at han vil prøve å lure deg, og påstå at HAN har rett i hva som ble sagt og avtalt. Alle kan huske feil. Men har du noe du kan se tilbake på så slipper du å tvile og at det blir ord mot ord.

Ikke reager - dokumentér! Han VIL prøve å provosere deg, og få deg til å eksplodere. Dette vil han ha opptak av, evt at du sender "stygge meldinger" i sinne. Dette vil han bruke mot deg for å vise andre at det er DU som er problemet, sint og "gal".

Han vil komme med falske anklager mot deg for å slite deg ut når du forsvarer deg. Ikke gå i fellen. Bare si at det er feil, men han må gjerne tro hva han vil. Gjenta til han går lei og gir seg. Her må du ha tålmodighet. Mange gir seg ikke før de er i graven. Derfor er det fint om de slår opp med deg og finner seg et nytt offer.

Hvordan finner han seg en ny? Bli kjedelig. Ikke ork sex. Lag kjedelig mat. La han søke etter noen andre "bedre" som kan tilbe han og vaske sokkene hans.

Anonymkode: d2b20...ba1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...