Gå til innhold

Hvordan overkomme skam?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skammer meg sånn hele tiden og det er veldig slitsomt. Jeg skammer meg over alt mulig, at huset mitt er lite og stygt, at jeg er tjukk, at jeg kjører en gammel bil, at jeg er stille og rar, at jeg er skilt, at jeg ble i et voldelig forhold altfor lenge, at jeg ikke lager sunn middag hver dag, osv osv. 

Jeg har kompleks ptsd og depresjon. Hva kan jeg gjøre for å slutte å skamme meg over alt mulig hele tiden?

Anonymkode: 3f239...d8f

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tenke at ingen andre bryr seg, andre har mer enn nok med å bekymre seg om hva andre tenker om dem. 

Går du rundt og tenker slik om andre, hva slags bil de har, hvor tjukke de er osv osv ....eller har du også nok med deg selv? 

Anonymkode: 08acd...80c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tenke at ingen andre bryr seg, andre har mer enn nok med å bekymre seg om hva andre tenker om dem. 

Går du rundt og tenker slik om andre, hva slags bil de har, hvor tjukke de er osv osv ....eller har du også nok med deg selv? 

Anonymkode: 08acd...80c

Men det handler ikke om andre. Jeg tenker ikke på hva andre mener om meg. Jeg skammer meg over meg selv, at jeg ikke er bra nok, flink nok, fin nok, at jeg er dum og tar feil valg uansett hva jeg velger eller ikke velger og at livet mitt aldri kommer til å bli bra. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje skrive liste over hva du er takknemlig for, og forsøke å fokusere på det positive? Vet det ikke er lett, skammer meg selv veldig mye. Noen ganger er skammen en unnskyldning for å ikke gjøre noe. Jeg skammer meg over hvordan det ser ut hjemme og mener at jeg både må storvaske, pusse opp og kjøpe nye møbler for å kunne invitere noen. Men hadde jeg invitert masse folk selv om jeg hadde strøkent hus?🤷🏼‍♀️ Tviler.

Anonymkode: 7d1b5...026

AnonymBruker
Skrevet

Men det handler ikke om andre. Jeg tenker ikke på hva andre mener om meg. Jeg skammer meg over meg selv, at jeg ikke er bra nok, flink nok, fin nok, at jeg er dum og tar feil valg uansett hva jeg velger eller ikke velger og at livet mitt aldri kommer til å bli bra. 

Har du gått i terapi og undersøkt årsakene til at du har kptsd og depresjon? Jeg tenker at det er årsakene for at du har det vanskelig. Det er ikke fordi det er noe galt med deg og hjemmet ditt. Kan det hjelpe litt? At dette er noe som kommer av opplevelser som har rammet deg, det er ikke din skyld.

Anonymkode: 7d1b5...026

AnonymBruker
Skrevet

Innse at du er helt normal. Sammenligne deg med de som har lik lønn og samme forutsetninger som deg, ikke de som stikker seg frem på som eller de som tjener det firedobbelte. Det voldelige forholdet er historie og bør legges igjen i fortiden. Gammel bil er ingen skam. Det kunne jeg lett hatt. Hvem er den klokeste? Den som kjører en gammel bil og bruker pengene mer fornuftig eller den som bruker penger de ikke har på dyrt lån? Du har et hus som er ditt. Mange som bruker penger på dyre billån er på leiemarkedet og bilen avspeiler en langt bedre økonomi enn personen egentlig har. Syntes du huset er stygt kan du vel male eller finne noe enkelt å gjøre det koselig med som pynter opp? Det finnes masse rimelige tips og triks på nett. At du er stille er en del av den du er. Det er ikke noe galt i det. Mange liker stille mennesker. Noen liker å føre samtaler og andre liker at andre er samtaledrivere. Halvparten av befolkningen er skilt. Ingen skam i 2023. Livet går forskjellige veier selv om intensjonen var en annen. Liker du ikke å være rund så er det mulig å gjøre noe med det. Det er endel vektnedgangsforum der andre med samme interesser deler fremgang ,  motgang og inspirasjon. Ofte kan disse gruppene gi en følelse av et fellesskap. De står sammen i vinden mot det samme målet. 

Anonymkode: bb4bd...2b1

AnonymBruker
Skrevet

Du kaster altså bort livet ditt på å skamme deg. Hva med å snu litt på flisa og heller tenke litt mer positivt. 

Ta en dag av gangen. Selv om huset ditt er lite, kan det være koselig og ryddig. Gjør det beste ut av huset ditt. 

Er du tjukk, spis sunnere og gå lange turer, du vil se det hjelper mot mye mer enn vekta. 

Lag minst to sunne middager i uka, det klarer du. 

Ikke skam deg over et voldelig forhold, er mye verre å være den som slår, tenk for en skam det er! 

Små museskritt, ingenting kommer av seg selv, du må bidra aktivt til at livet ditt skal bli bedre. Nytter ikke å sitte i en stol og være tafatt om du ønsker forandringer! Go girl, jeg har trua på deg!! ❤️ 

Anonymkode: c2663...227

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kanskje livet ditt ikke vil nå nivåer du vil til, men det kan bli bra NOK. Realistiske mål handler ofte om å bli komfortabel med seg selv og hva man kan oppnå med de ressurser man har

Anonymkode: bb4bd...2b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...