Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bodd i to blokker de siste fem årene og opplever at alle bare rasker seg forbi hverandre om man passerer hverandre ved inngangspartiet eller heisen. Folk ser ned og er sure, opptatt med seg og hilser ikke. Skjønner at man ikke kan bli venn med 200 stk i samme blokk men å hilse selvom man ikke kjenner hverandre har jeg alltid gjort. De senere år opplever jeg at en del blir satt ut av det og hvis ikke jeg hilser så er det ingen som hilser på meg eller engang ser på meg selvom vi går inn og ut blokkdøren samtidig. 

Er det blitt normalt å aldri hilse på naboer? (Mener ikke naboer i leiligheten ved siden av sin egen men alle andre i blokken også) 

Anonymkode: 5c78a...a58

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, dessverre. Men holder fast ved hilsningen jeg, gjør nesten et poeng ut av å hilse på de nye som flytter inn. Ønsker ikke å gi slipp på hilsekulturen.

Anonymkode: 97ca6...a0f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i blokk og hilser på de jeg måtte møte. Sier bare hei og går videre, jeg stopper ikke for å snakke. Vil si at kanskje 50% av gangene, så får jeg ikke noe hei tilbake. Jeg syns det er merkelig.

Anonymkode: 9f582...5c3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Lurte på det samme for noen uker siden. Har fått flere nye naboer og det er ingen hei, ingen smil, ingen nikking. Dårlig folkeskikk. 

Anonymkode: 6005e...3b9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Bodde i blokk 4 ulike steder i Oslo da jeg bodde der 2009-2018.
På Majorstua hilste ingen og lot døra smelle igjen rett foran nesa mi der jeg stod med hendene fulle, selv etter 2 år uten utbytting av beboere. Jeg hilse alltid. 

På Grønland hilste alle, holdt port og dører fir oss da vi flytta inn, prata med oss og var generelt hyggelige. 

på sagene og st.hanshaugen hilste de fleste kort, men også noen som ikke gjorde det. 
Det var altså forskjell fra sted til sted. Jeg bodde de ulike stedene i rekkefølge Majorstua, sagene, Grønland, st.hanshaugen. På Majorstua bodde det stort sett eldre, på Grønland nesten bare unge, de to andre mer blanding. 

Anonymkode: 5aca5...5eb

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Bodd i to blokker de siste fem årene og opplever at alle bare rasker seg forbi hverandre om man passerer hverandre ved inngangspartiet eller heisen. Folk ser ned og er sure, opptatt med seg og hilser ikke. Skjønner at man ikke kan bli venn med 200 stk i samme blokk men å hilse selvom man ikke kjenner hverandre har jeg alltid gjort. De senere år opplever jeg at en del blir satt ut av det og hvis ikke jeg hilser så er det ingen som hilser på meg eller engang ser på meg selvom vi går inn og ut blokkdøren samtidig. 

Er det blitt normalt å aldri hilse på naboer? (Mener ikke naboer i leiligheten ved siden av sin egen men alle andre i blokken også) 

De tenker det samme om deg. Du hilser heller ikke.

AnonymBruker
Skrevet
Akryl skrev (2 minutter siden):

De tenker det samme om deg. Du hilser heller ikke.

Les en gang til. Jeg hilser så å si alltid 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Folk er livredde for å ha noe med andre å gjøre utenom via mobil eller internett...

Anonymkode: a1d85...45e

• Liker 1
Skrevet

I min blokk er det vanlig å hilse, både i oppgangen og utenfor på fellesområdene

AnonymBruker
Skrevet

Når det bor kanskje et par hundre i samme blokk blir det litt som om man skulle hilst på alle på butikken. Men hilser på de få jeg kjenner. 

Anonymkode: b3cc4...509

Gjest Elooon
Skrevet (endret)

Nei det gjør de ikke, og ikke bare i blokk. Naboer hilser sjelden uansett, med mindre det er folk man kjenner fra før av. Folk hilser ikke mer. Kun på fjellet, skogen og andre steder man går tur. Ellers ser mange sure ut, ser ned i mobilene sine og bare stresser av sted. Trist. 

Derfor er det bra å være den som hilser og se smilende og glad ut. Uansett hvor tøff og travel dagen er. Uansett hvor lei seg man er. Hvorfor alltid se så sur ut? Hva er poenget med å la være å hilse? Ingen oppnår noe med det uansett, men å smile og hilse på andre kan få folk til å føle seg bedre og roligere, i tillegg til at et smil og hilse på andre kan få den personen/de personene du smiler til og hilser på til å føle seg bedre. Man gjør andres dager bra av å være hyggelig og glad ;) 

Hils og vær glad uansett om du bor i blokk eller andre steder. Naboer biter ikke. Folk du møter på alle andre steder biter heller ikke.

Endret av Elooon
AnonymBruker
Skrevet

Noen år siden jeg bodde i blokk, men hilste da på de jeg møtte i oppgang og fellesarealer. Møtte jeg Noen jeg kjente igjen andre steder, sa jeg også hei. Hilser også på de jeg møter i oppgangen hos mine foreldre. Alle hilser tilbake, unge og gamle.

Men når man leser tråder her på Kg kan man jo lure på hva man skal gjøre. Alt for mange tråder om sære/rare/gale nyinnflyttede som skremmer naboene ved å si hei når de møtes i oppgangen.

Anonymkode: b4a21...4e0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Når det bor kanskje et par hundre i samme blokk blir det litt som om man skulle hilst på alle på butikken. Men hilser på de få jeg kjenner. 

Helt enig i at man ikke trenger å være på hils med hele blokne, men man trenger ikke se bort når den nærmeste naboen sier hei. Det er ekstremt uhøflig.

Opplever det samme her. Flere naboer som snur seg bort når jeg går forbi, noe de har gjort i 20 år. Og vi bor i et mindre borettslag med rundt 100 beboere.

Anonymkode: 8011b...135

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Elooon skrev (9 minutter siden):

Nei det gjør de ikke, og ikke bare i blokk. Naboer hilser sjelden uansett, med mindre det er folk man kjenner fra før av. Folk hilser ikke mer. Kun på fjellet, skogen og andre steder man går tur. Ellers ser mange sure ut, ser ned i mobilene sine og bare stresser av sted. Trist. 

Derfor er det bra å være den som hilser og se smilende og glad ut. Uansett hvor tøff og travel dagen er. Uansett hvor lei seg man er. Hvorfor alltid se så sur ut? Hva er poenget med å la være å hilse? Ingen oppnår noe med det uansett, men å smile og hilse på andre kan få folk til å føle seg bedre og roligere, i tillegg til at et smil og hilse på andre kan få den personen/de personene du smiler til og hilser på til å føle seg bedre. Man gjør andres dager bra av å være hyggelig og glad ;) 

Hils og vær glad uansett om du bor i blokk eller andre steder. Naboer biter ikke. Folk du møter på alle andre steder biter heller ikke.

Det er heldigvis forskjell på steder! I gatene her jeg bor nå hilser alle jeg møter på 😃

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Helt enig i at man ikke trenger å være på hils med hele blokne, men man trenger ikke se bort når den nærmeste naboen sier hei. Det er ekstremt uhøflig.

Opplever det samme her. Flere naboer som snur seg bort når jeg går forbi, noe de har gjort i 20 år. Og vi bor i et mindre borettslag med rundt 100 beboere.

Så i en setting hvor du går ut av blokken og en annen går inn i blokken samtidig så tenker du at det ikke er naturlig å si hei hei og anerkjenne hverandre? 

Eller om jeg skal inn i heisen og noen kommer ut der jeg går inn?

Eller man er samtidig som noen i søplerommet eller vaskeriet?

• Liker 2
Gjest Elooon
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er heldigvis forskjell på steder! I gatene her jeg bor nå hilser alle jeg møter på 😃

Det er bra. Det gjør alt så mye hyggeligere for alle. Ikke er det farlig å hilse og være smilende/glad heller og det vet alle som er vant med det❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så i en setting hvor du går ut av blokken og en annen går inn i blokken samtidig så tenker du at det ikke er naturlig å si hei hei og anerkjenne hverandre? 

Eller om jeg skal inn i heisen og noen kommer ut der jeg går inn?

Eller man er samtidig som noen i søplerommet eller vaskeriet?

Leste du noe av det jeg skrev? Mener såklart det er uhøflig å ikke hilse tilbake. Skjønner ikke hvordan du klarte å mistolke noe så voldsomt!

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes ikke det er mer naturlig på vei ut av blokken enn på vei ut av butikken eller bussen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Leste du noe av det jeg skrev? Mener såklart det er uhøflig å ikke hilse tilbake. Skjønner ikke hvordan du klarte å mistolke noe så voldsomt!

Jo men jeg syns det burde være like naturlig for begge parter, at det var hovedregelen liksom med mindre man hadde en helt ræva dag skal man selvsagt få slippe. Når jeg sier hei blir andre overrasket,  mange brydd, selvom de hilser tilbake iblandt. Jeg er ikke så sosial av meg men syns at det å se på hverandre og si hei er viktig for fellesskapet. Føler meg veldig gammeldags men det vurde jo være helt vanlig å gjøre eller?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg synes ikke det er mer naturlig på vei ut av blokken enn på vei ut av butikken eller bussen. 

Jøss , takk for å dele ditt perspektiv! 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...