AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #1 Skrevet 3. juli 2023 Min far har alzheimer. Han et glemsk, men ikke kommet så langt i sykdomsforløpet enda at han roter seg bort og ikke vet hvor han er. Hallusinerer ikke. Men glemsk og sliter med tall/ skjønne hvor lang tid ting tar, og glemmer noen ord av og til. I går ringte han og lurte på hvordan han skulle komme seg hjem. Han var på fotball kamp sa han. Snakket litt med han og fant ut han satt og så på tv, fotball der. Så sa han, men hvordan kommer jeg hjem. Jeg sa han er hjemme, det var han da enig i. I dag var han veldig grei å snakke med. Vet han spiser veldig lite når ham er alene. Og drikker lite. Kan det påvirke på den måten? Tror han hadde sovet litt også i stolen. Noen med erfaring? Anonymkode: 2bf0a...d08
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #2 Skrevet 3. juli 2023 Ja vanlig å ikke forstå hvor man er når man er dement Anonymkode: c96ae...eee 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #3 Skrevet 3. juli 2023 Man mister ikke begrep om hvor man er pga lite mat og vann en dag eller tre Anonymkode: c96ae...eee
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #4 Skrevet 3. juli 2023 Ja man blir mere surrete hvis man ikke spiser og drikker nok. Surrete folk blir værre er min erfaring. Ta bilde av innholdet i kjøleskapet når dere har handlet inn nytt og fylt kjøleskapet. Da får dere god oversikt over matinntaket. Kontakt hjemmetjenesten hvis de ikke er inne i bildet allerede. Anonymkode: 19c54...b66 6
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #5 Skrevet 3. juli 2023 Glemte dette: veie han ved jevne mellomrom og skriv dette ned. Anonymkode: 19c54...b66 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #6 Skrevet 3. juli 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ja man blir mere surrete hvis man ikke spiser og drikker nok. Surrete folk blir værre er min erfaring. Ta bilde av innholdet i kjøleskapet når dere har handlet inn nytt og fylt kjøleskapet. Da får dere god oversikt over matinntaket. Kontakt hjemmetjenesten hvis de ikke er inne i bildet allerede. Anonymkode: 19c54...b66 Hjemmetjenesten er inne i bildet, men han nekter at de skal levere middag til han. Han sier han gjør det selv. Men vet han kjøper lite mat, og i løpet av en dag blir det for lite. Han er jo litt surrete, men ikke sånn. Han vet jo hvor han er, og er vi ute og kjører (jeg kjører), så vet han jo hvor vi skal. Han sa selv han nesten ikke hadde spist den dagen. Anonymkode: 2bf0a...d08
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #7 Skrevet 3. juli 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Glemte dette: veie han ved jevne mellomrom og skriv dette ned. Anonymkode: 19c54...b66 Hjemmetjenesten veier han, og har oversikt på det. Kan jo høre med de om han har gått ned i vekt. Eller ser jo han er tynnere. Anonymkode: 2bf0a...d08
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #8 Skrevet 3. juli 2023 Tilskudd av b-vitaminer kan hjelpe noe. Det øker matlysten og det kan være han er i underskudd. Anonymkode: 68260...72c
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #9 Skrevet 3. juli 2023 Det hørtes akkurat ut som min far, han har vært på tur i skogen, i gata der han vokte opp, på gravplassen til sine foreldre osv osv. Men han sitter der i stolen på sykehjemmet. Ringer meg å lurer på hvordan han skal komme seg hjem igjen fra skogen etc. Han har lewy body demens og går nå på demensmedisin, og han har ingen problemer med orienteringsevnen lengre, medisinen virker helt supert! Anonymkode: faff2...6b1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #10 Skrevet 3. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Man mister ikke begrep om hvor man er pga lite mat og vann en dag eller tre Anonymkode: c96ae...eee Tre dager uten vann er livsfarlig, ja man kan bli ekstremt forvirret av dehydrering. Anonymkode: 71236...1ac 3 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #11 Skrevet 3. juli 2023 Å ikke drikke nok især påvirker raskt de mentale evnene. Hender rett som det er eldre blir innlagt med antatt demenssykdom, men så viser det seg at de kommer seg igjen når de ikke lengre er alvorlig dehydrerte. Har din far Alzheimer fra før vil jeg tippe han også er mer sårbar for forverring om mat og drikkeinntaket er lavt. Hva med besøksvenn (røde kors el.l) eller støttekontakt (kommunen) som kan stikke innom for litt prat og spise sammen? Kan være en lavere terskel for å motta noe hjelp enn hjemmetjenester. Anonymkode: 0d5a0...846 2 2
Antiviruset Skrevet 3. juli 2023 #12 Skrevet 3. juli 2023 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Å ikke drikke nok især påvirker raskt de mentale evnene. Hender rett som det er eldre blir innlagt med antatt demenssykdom, men så viser det seg at de kommer seg igjen når de ikke lengre er alvorlig dehydrerte. Har din far Alzheimer fra før vil jeg tippe han også er mer sårbar for forverring om mat og drikkeinntaket er lavt. Hva med besøksvenn (røde kors el.l) eller støttekontakt (kommunen) som kan stikke innom for litt prat og spise sammen? Kan være en lavere terskel for å motta noe hjelp enn hjemmetjenester. Anonymkode: 0d5a0...846 Her høres det ut som eldreomsorgen ikke fungerer, han viser jo med sin adferd her at han ikke er i stand til å ta vare på seg selv, og ikke fungerer hjemme med den "støtten" han får av hjemmesykepleien. Da bør faktisk faginstansene i kommunen han bor i våkne! Og få han inn på et pleiehjem de de følger han opp hele tiden. De vet at han er dement, og da bør de aldri høre på de svarene han gir! De pårørende bør her straks undertegne en avtale på far sine vegne, og overta "formynderiet" og være de som taler hans sak videre. Gjør det nå mens det enda er mulig. Endret 3. juli 2023 av Antiviruset
Andro Skrevet 3. juli 2023 #13 Skrevet 3. juli 2023 Det er veldig vanlig at eldre blir lagt inn med underernæring og forvirring. Noen som kommer inn på korttid med mistanke om demens har ikke det. De har bare ikke spist (nok). Når de fores opp igjen kommer fungeringen tilbake. De med demenstilstander forverres dramatisk av å ikke få nok og riktig mat. De glemmer å spise, og når de spiser så velger de gjerne det samme hver gang. De spiser også for lite, og må ha mat veldig ofte. Lite om gangen, lekkert dandert, og gjerne tilsatt ekstra næringsmidler. 2
Antiviruset Skrevet 3. juli 2023 #14 Skrevet 3. juli 2023 Andro skrev (2 minutter siden): Det er veldig vanlig at eldre blir lagt inn med underernæring og forvirring. Noen som kommer inn på korttid med mistanke om demens har ikke det. De har bare ikke spist (nok). Når de fores opp igjen kommer fungeringen tilbake. De med demenstilstander forverres dramatisk av å ikke få nok og riktig mat. De glemmer å spise, og når de spiser så velger de gjerne det samme hver gang. De spiser også for lite, og må ha mat veldig ofte. Lite om gangen, lekkert dandert, og gjerne tilsatt ekstra næringsmidler. Ja og dette bør gjøres i et miljø der de faktisk spiser sammen med andre og kan sosialisere med samme type mennesker som seg selv. Det skjer bare ikke i hjemmet, og derfor er dette det første som går galt. En dement person bør ikke lage sin egen mat! Det ender med at de setter fyr på hele kåken sin til slutt. 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #15 Skrevet 3. juli 2023 Særlig eldre kan bli forvirret av lite mat og drikke, som gjerne gir lav B12 som gjerne gjør de mer forvirret. Min far glemte å spise nesten en hel uke mens jeg var bortreist pga. Egen sykdom, han turte ikke spise det han fikk på døra for han trodde det var til noen andre... Var helt utsultet og hjemmetjenesten som hadde vært innom hadde ikke dokumentert det eller veid ham(skulle bli veid hver dag). 175 og 43 kilo... Man trenger ikke akkurat være rakettforsker. Er han litt teknisk oppegående? Kan det settes alarm på en telefon om å lage seg frokost, lunsj osv? Fjordland et alternativ? Anonymkode: 90827...cb4 2 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #16 Skrevet 3. juli 2023 6 hours ago, AnonymBruker said: Hjemmetjenesten er inne i bildet, men han nekter at de skal levere middag til han. Han sier han gjør det selv. Men vet han kjøper lite mat, og i løpet av en dag blir det for lite. Han er jo litt surrete, men ikke sånn. Han vet jo hvor han er, og er vi ute og kjører (jeg kjører), så vet han jo hvor vi skal. Han sa selv han nesten ikke hadde spist den dagen. Anonymkode: 2bf0a...d08 Mat- og væskeinntaket kan ha noe å si. Min erfaring med alzheimer er at formen kan variere veldig, fra ekstremt forvirret til nesten "normal" på kort tid, selv om det er regelmessige måltider og godt væskeinntak. Jeg ville nok forsøkt å overtale han til å få middag levert, det er uansett bare snakk om tid før det blir nødvendig. Snakk med hjemmesykepleien om at du mistenker at han drikker og spiser for lite, så de kan sette frem drikke og mat på bordet hver gang de er innom. Min fikk middag levert, men det siste halvåret hen bodde hjemme så ble mye av middagen stående urørt. Da ble jeg virkelig bekymret. "Heldigvis" pådro hen seg en fysisk skade som bidro til at hen rykket frem i køen til omsorgsbolig. Anonymkode: 7148e...4e2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #17 Skrevet 4. juli 2023 Ts her. Han klarer seg helt fint hjemme, det er ikke noe problem. Vet han drikker og spiser lite når han er alene. Han pleier ikke være forvirret ang hvor han er, det har aldri vært et problem. Anonymkode: 2bf0a...d08
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #18 Skrevet 4. juli 2023 Selvfølgelig kan det være at han får i seg for lite mat og drikke. Du må på en eller annen måte få til et opplegg der noen forsikrer seg om at han får i seg nok. Anonymkode: 11f36...647
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå