Gå til innhold

Ønsket graviditet og ønsket boliglån som student

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg søker råd og erfaring rundt min situasjon. Jeg er sykepleierstudent som nå skal starte 3.året, mens min kjæreste er i 100% fast stilling. Vi er i full sparemodus og hadde en plan om å kjøpe bolig når jeg er på studie rundt mai 2024. Vi har snakket litt med rådgiver i banken om mulighetene for å kjøpe litt før (januar), da bosituasjon vår nå ikke er noe særlig. Det som har forandret seg er et utrolig stort ønske om et barn da jeg nylig var gravid, men spontanaborterte. Jeg har virkelig ikke lyst til å vente med å prøve igjen, da dette barnet er så sterkt ønsket og jeg begynner trossalt bli oppi årene. Samtidig så ser jeg jo det kanskje vil påvirke vår mulighet for å få lån, og vi har ikke snakket noe om graviditet til kunderådgiver. 

Er det noen som har erfaring rundt dersom jeg er gravid i januar når vi ønsker å kjøpe, så vil jo ikke jeg kunne starte i min jobb som sykepleier i mai som tenkt og vil trolig da kanskje være på foreldrepenger fra lånekassen og foreldrepengene til kjæresten. Vil det kanskje være mulig få et "bevis" fra arbeidssted om at jeg vil få jobbe som sykepleier der etter endt studie? Eller er det noen som har noen tips og triks til hvordan dette kan gjøres?

Anonymkode: 10ec6...12a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du burde ha jobb og inntekt i minst 3 mnd før dere søker huslån. Ikke nevn en evt graviditet i banken. Er du ikke ferdig som student når du søker så er det fortsatt ikke godt nok bevis at man har jobb, for det er jo bare hvis man blir ferdig og får godkjent studiene.. mye som kan skje på 1 år. Men for all del, kan jo være dere har en grei kundebehandler.

Anonymkode: 8acff...5ca

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg har fast helgestilling 20% + jeg tar ekstravakter så har en grei månedlig inntekt. Vi tenkte forresten ikke kjøpe før i jan/feb som vil si ca 4 mnd før bachelor er ferdig. 🙂 Kundebehandleren vår er veldig grei, men aldri snakket om dette om evt gravditet..

Anonymkode: 10ec6...12a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner SÅ godt ønske om  å bli fort gravid igjen etter SA! Det var alt som stod i hodet mitt også💔 samtidig er det heldig lurt av dere og utsette bittelitt. Gjør deg ferdig og begynn i jobb, det er ikke lenge igjen nå.  Få barn som student helt på tampen er veldig lite økonomisk lurt. 

Anonymkode: fb22c...dfb

Skrevet

Jeg hadde fullført og vært i jobb først. Man får også en god del mindre lån med barn enn uten. Da får du også foreldrepenger i permisjonen din.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville startet i jobb, og jobbet 6 mnd, minst. Du får enklere lån og bedre økonomi i permisjon. 

Anonymkode: cff59...b4b

• Liker 2
Skrevet

Hvor gammel er du? Hvis du rekker å jobbe fulltid 6 mnd før fødsel har dere mye bedre økonomi når barnet kommer

AnonymBruker
Skrevet

Ville ventet til jeg var i jobb. Du aner ikke hvordan svangerskapet blir, jeg måtte avbryte det jeg manglet for fagprøve, ble sengeliggende store deler av svangerskapet. Ift lån drar det ned veldig når man har fått barn, så jeg ville gjort ferdig studie, fått jobb, kjøpt hus og satset på å bli gravid etter huskjøp var i boks :) 

Anonymkode: e6672...d5f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ville ventet til jeg var i jobb. Du aner ikke hvordan svangerskapet blir, jeg måtte avbryte det jeg manglet for fagprøve, ble sengeliggende store deler av svangerskapet. Ift lån drar det ned veldig når man har fått barn, så jeg ville gjort ferdig studie, fått jobb, kjøpt hus og satset på å bli gravid etter huskjøp var i boks :) 

Anonymkode: e6672...d5f

Godt poeng og råd! 

Anonymkode: cff59...b4b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...