Gå til innhold

Hyttemat

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da er det snart ferietid - og trenger litt inspirasjon til hyttemat. Er to voksne og 2 barn u/10 år

Hytte på fjellet 2 gassbluss og en kullgrill hvis været tillater det.

Noen som har tips og kan gi meg litt inspirasjon

Anonymkode: f0b8c...dc0

Skrevet

Pasta med pesto fra glass og ferdig kokte scampi (sånne som Coop har). Kan lages i én kjele. 

Vilthakk, kan lages i én kjele. Kvernet vilt, potetbiter og gulrotbiter. Setersmør. 

Sushi bowl. Kokt ris med salmalaks, mango, gulrot, avokado, vårløk, agurk, sesamfrø og sprøstekte scampi. 

Chiligryte med tortillachips. 

Taco. 

Pannekaker. Røra kan dere lage hjemme og ta med på flaske. Ha med ferdig kuttet spekeskinke i biter til å strø i stekepanna. 

Grilling er jeg dårlig på, beklager 😆 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta med en omnia-ovn, så kan du bake litt? Har du kjølemuligheter?

Anonymkode: 4bff0...c40

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ta med en omnia-ovn, så kan du bake litt? Har du kjølemuligheter?

Anonymkode: 4bff0...c40

ja, kjøleskap m/fryser :) 

Den ovnen var kul! 

AnonymBruker
Skrevet

En slager hos oss er quessadilla som lørdagskosemat på hytta. Trenger bare ei steikepanne.

Anonymkode: 4129a...4a4

AnonymBruker
Skrevet

One pot pasta

Supper. Feks blomkålsuppe. Jeg bruker denne oppskriften https://www.matprat.no/oppskrifter/familien/blomkalsuppe/

Alt lages i en kjele, og stavmikses på slutten. Jeg gjør det samme når jeg lager tomatsuppe. Som tilbehør til blomkålsuppe kan du sprøsteke spekeskinke, det nydelig. 

Spekemat. Tilbehør kan være ferdigkjøpt potetsalat (jeg bruker å kjøpe fra en lokal slakter eller fra butikker som lager selv), eggerøre, rømmegrøt (gjerne Fjordland som du varmer i gryte), syltet rødløk (som du kan ta med hjemmefra), flatbrød, focaccia, saltkokte poteter osv. 

Biff. Enten stekt biff eller en form for biffgryte. 

Kyllingfilet i fløtesaus eks. denne https://www.matprat.no/oppskrifter/kos/kyllingfilet-med-smakfull-saus/?google=amp

Anonymkode: 7056f...c22

AnonymBruker
Skrevet

Du sier ikke noe om dere har kjøleskap, tilgang til vann (drikkbart eller til oppvask) eller kjøkkenredskaper generelt.

I prinsippet kan dere jo lage det samme på hytta som dere kan lage på komfyr hjemme. Etter min erfaring handler matlaging på hytte mer om oppbevaringsmuligheter og oppvaskmuligheter, enn selve maten man kan lage.

Anonymkode: 3be40...fb2

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vann fra bekk og oppvask i balje - er jo slitsomt. Så skjønner at det er lett med mat uten for mange komponenter

Anonymkode: f0b8c...dc0

AnonymBruker
Skrevet

Vi lager alltid veldig enkelt mat på hytta:) Tar heller litt mer avansert hjemme..  Har samme kokemuligheter som dere, og ikke innlagt vann- så det er oppvask i balje. 

vi har ofte: pølser m brød, karbonader som vi steker- har i hamburgerbrød m tilbehør, kyllingwok m sursøt saus på glass- ris i poser. Ellers Toro gryterett, pannekaker, spaghetti og kjøttdeig, fiskekaker/fiskeburger. Ikke ett sunt kosthold, men det tar vi igjen hjemme. 

Anonymkode: 05c80...73f

AnonymBruker
Skrevet

Grillet laks med agurksalat, poteter og rømme (ferdigkokte som varmes i pose)

Pølser i brød/lompe med potetsalat

Noe enkelt som toro. Tomatsuppe med egg, mexikansk gryte, tikka masala. 

Saus på glass. Tomatsaus, kjøttdeig og pasta. Sursøt saus, kylling, grønnsaker og ris.

Anonymkode: f1c4e...ac4

AnonymBruker
Skrevet

Vi lager endel mat på hytta som tar tid, så vi lager det sjeldent hjemme, men egentlig er enkelt. 

Bacalao, trenger bare en gryte, men skal koke lenge og endel som skal skjæres opp.

Kjøttsuppe eller lapskaus. Hele familien i arbeid med å skrelle og kutte. Også bare en gryte, tar tid å koke.

Lammeragu. Den koker vi ris til ved siden av, ellers tar det igjen bare lang tid å koke.

Fiskepakker, har vi ofte en av de siste dagene, når grønnsakene begynner å bli litt slappe. Skjærer div fisk og løk,?grønnsaker opp, alle lager sin egen pakke av aluminiumsfolie. Litt smør på folien, en klatt rømme, litt salt og pepper. Pakk inn og stek på glør, enten etter bål, grill eller i vedovn. Husk å skjær poteter og slikt med lang koketid tynt.

Også noen enkle og kjappe middager også da, for dager vi er ute på tur eller bare ikke orker :)

Karbonader og pølser er kjekt å ha. Ertestuing på pose. Potetmos eller kokte poteter.

Ellers så bruker vi mye salat faktisk, for trengs null kjeler. Med litt kyllingfilet eller hermetisk skinke.

Anonymkode: 4de3f...34f

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...